’s Werelds grootste eigenaar van muziekrechten noteert sinds 21 september op de Euronext Amsterdam, op 20 december zal het ook toetreden tot de befaamde AEX-index. Universal Music Group (UMG), het grootste platenlabel ter wereld, dat een enorm gamma aan bedrijven heeft die vooral actief zijn in het opnemen van muziek, het uitgeven van muziek en audiovisuele activiteiten. Het bedrijf heeft dan ook de grootste portefeuille aan muziekrechten in bijna ieder genre. Het wereldbedrijf vestigde zich dicht bij huis en heeft zijn hoofdzetel in het Nederlandse Hilversum.

Het bedrijf Universal Music Group

20 jaar geleden kocht Vivendi, een Frans mediaconglomeraat, Universal Studios van Canada’s Seagram en werd Vivendi Universal.

Sinds de IPO in september steeg het aandeel van de initiële prijs van 18,5 euro naar 24,5 euro, waarna het nu sterk stabiliseert. Dit is mede mogelijk doordat het moederbedrijf Vivendi 60% van de participaties in UMG uitkeerde aan haar aandeelhouders. Door de stabiele opening lijkt het erop dat weinig van deze aandeelhouders verkopen. Ze lijken dus vertrouwen te hebben in het bedrijf.

Het bedrijf heeft 1 van de meest indrukwekkende catalogi aan muziekrechten en verbonden artiesten ter wereld, als niet de grootste, gaande van The Beatles tot Justin Bieber. Sommige muziekopnames en rechten gaan meer dan een eeuw terug.

Universal Music Group kan gezien worden als een verzameling van verschillende ondernemingen, opgericht door de succesvolle ondernemers in de geschiedenis van de muziekindustrie. De groep is dan ook partner van een aantal accelerator programma’s wereldwijd en ondersteunt zo de ontwikkeling van muziek gerelateerde startups. Niet onbelangrijk is dat de groep dan ook onmiddellijk op de hoogte is van alle innovatie en participaties kan uitbouwen in de meest belovende projecten.

Op de organisatiestructuur is duidelijk de wereldwijde impact te zien.

Universal Music Group N.V. organisatiestructuur | LYNX Beleggen
https://www.universalmusic.com/company/

Activiteiten Universal Music Group

Muziek blijft toenemen aan belang in de dagelijkse media zoals een korte video op sociale netwerken (Tiktok), FitTech, gaming, enzovoort. Het belang van licenties voor streaming muziek in nieuwe lifestyle-categorieën zoals digitale gezondheid en fitness, nemen aanzienlijk toe in groei. Muziek is al enkele jaren overal, dat zal ook in de toekomst niet veranderen, aangezien innovatie de markt verandert en het landschap zich blijft uitbreiden.

De activiteit kunnen we in een aantal segmenten opsplitsen:

Muziekopnames

Het opnemen en logischerwijs ook de verkoop van muziekopnames (fysiek, digitaal downloaden of streaming) zijn intellectuele eigendomslicenties die UMG verleent aan distributeurs of digitale platforms.

Fysieke verkoop van muziekopnames (cd’s, dvd’s en vinyl)

Ja het bestaat nog en kende dit kwartaal voor UMG zelfs een groei van 12%. Met dank aan de platenverkoop in de Verenigde Staten. Taylor Swift, Billie Eilish en Olivia Rodrigo staan volgens het bedrijf wonderbaarlijk in de top 3 van de meest verkochte platen in 1 week, voor de afgelopen 30 jaar.

Dit toont vooral dat deze, en gelijkaardige artiesten, nog steeds zeer fanatieke fans hebben die bereid zijn hun favoriete artiest te steunen.

Digitale verkoop van muziekopnames, via downloads en streaming

Ondertussen is dit segment goed voor 50% van de omzet voor UMG. Abonnementen en streaming groeiden dit kwartaal met 15%. Volgens de cijfers van het bedrijf zelf gaven fans de voorbije twee jaar 51% meer uit aan abonnementen en muziekstreaming.

Muziekuitgeverij

Het kleinste segment, goed voor 15% van de omzet van UMG, is het beschermen, promoten van de muziek in bezit of voor de artiest die het vertegenwoordigt.

Merchandising

De verkoop van merchandise over het internet of op fysieke concerten.

Financiële resultaten Universal Music Group

Halfjaarcijfers 2021

Financiële cijfers UMG | LYNX Beleggen
Financiële cijfers UMG | LYNX Beleggen
Cijfers: https://investors.universalmusic.com/reports

De twee hoogtepunten voor het derde kwartaal dat net werd afgesloten. Alle segmenten hebben bijgedragen tot een omzetstijging van 17% in vergelijking met het kwartaal van vorig jaar en tot een stijging van 21% van de EBITDA (adjusted).

De totale opbrengsten stegen met € 372 miljoen, of 10,8% (17,3% bij constante wisselkoersen) tot € 3.831 miljoen voor de zes maanden eindigend op 30 juni 2021, vergeleken met € 3.459 miljoen. De stijging is te danken aan de groei in abonnementen en streaming en sterkere fysieke verkopen. De groei uit fysieke verkopen is vooral te danken aan het herstel na de initiële lockdownbeperkingen.

UMG heeft ook participaties in Spotify en Tencent music holdings. UMG bezit volgens de laatste halfjaar cijfers 1,4 miljard in Spotify. Het bedrijf kocht 6.487.000 stuks aan 6,58 euro. Ook in de concurrent Tencent Music Entertainment bezit UMG 150 miljoen euro.

Innovatie in de muziekindustrie

Het management heeft veel vertrouwen in de toekomst. De vraag naar muziek is op een historisch hoogtepunt en heeft mooie vooruitzichten. Dat het bedrijf veel flexibiliteit en innovatie toont, kunnen we het beste illustreren aan de hand van het digitale optreden van ABBA volgend jaar. De Zweedse popgroep zal na 40 jaar onder het UMG label hun eerste studio album uitbrengen. Dit nieuws ging gepaard met het aankondigen van een heel bijzonder concept. De groep zal een digitaal optreden geven in de vorm van avatars. Dat nieuws bracht ABBA terug in de top streaming lijsten en bracht de groep in één klap op 1 miljoen volgers op TikTok.

Het bedrijf heeft verschillende samenwerkingen met sociale medianetwerken als YouTube, Facebook, Instagram en TikTok. Ze breiden hun portfolio van sociale-mediapartners uit en gingen dit kwartaal nog een samenwerking aan met Snap. Op deze innovatieve manier heeft de artiest de mogelijkheden om engagement met fans over de hele wereld verder uit te breiden. Dit is belangrijk omdat het bedrijf en de artiesten ook daar royalties ontvangen op het gebruik van intellectuele eigendom.

Op 9 december kondigde het bedrijf een samenwerking met avatarbouwer Genies aan. Het doel van deze samenwerking is om avatars en digitale wearables te creëren voor artiesten van UMG en te lanceren in de metaverse. We zien dat UMG mee anticipeert op de metaverse. Deze samenwerking zou ook betrekking hebben op de creatie van NFT’s.

Toekomst van Universal Music Group

Na de sterke groei gelooft het bedrijf dat de expansie van streaming nog in de beginfase zit. Het ziet nog een aanzienlijke mogelijkheid tot verdere expansie, gedreven door groei van sociale mediaplatformen en streamingdiensten, ook op gevestigde streamingmarkten die nog ruimte hebben voor een betekenisvolle toename van het gebruik.

De ervaring van de consument blijft uitgediept worden door spraakgestuurde luidsprekers, audiosystemen in auto’s, sociale media en gaming. Het bedrijf springt meteen op de metaverse trein, wat al kort werd besproken in het artikel van meest verhandelde opties. Dit gaat gepaard met groei uit opkomende economieën, vooral Latijns-Amerika, China, Afrika, India en Zuidoost-Azië. Een voorbeeld daarvan komt uit Zuid-korea. UMG snoepte recentelijk de Boyband BTS af van Sony. Deze landen nemen toe in inkomstengroei.

Aandeel Universal Music Group

Technisch rapport

Het aandeel opende op de dag van de IPO 7,5 euro hoger. Vervolgens viel het terug naar 22,5. Sindsdien ontstond een sterke steun rond de 24,40 euro. In de recente weken zien we ook de vorming van een Symmetrische driehoek. Wanneer hier op stijgend volume een breakout zal plaatsvinden, is er de mogelijkheid tot een positie op basis van technische analyse.

Grafiek Universal Music Group (UMG) | LYNX Beleggen

Ons Technische rapport uit LYNX Basic merkt op dat er recentelijk een pocket pivot is ontstaan.

Zelf in aandeel Universal Music Group beleggen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. Ook het aandeel Universal Music Group is verhandelbaar via LYNX. U heeft toegang tot ruim 135 beurzen in 33 landen.


Gerelateerde artikelen

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart


Stuur een bericht naar Jef Dhondt
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.