Beste lithium aandelen
Met lithium aandelen kunnen beleggers profiteren van de toenemende vraag naar deze grondstof vanuit de auto-industrie.

Voor de batterijen van elektrische auto’s zijn autoproducenten namelijk sterk afhankelijk van kobalt en lithium. Het belangrijkste element voor accu’s en batterijen bevat een combinatie van deze twee en wordt lithium kobalt oxide genoemd.

Voor beleggers is het mogelijk interessant om te beleggen in lithium aandelen. In dit artikel bespreken we de laatste ontwikkelingen rondom lithium en bekijken we de ‘beste lithium aandelen’. Bent u op zoek naar een broker om in lithium en andere grondstoffen te handelen, klik dan hier.

Beleggen in lithium

De prijs van Lithium zat de afgelopen jaren in de lift. De snel toenemende vraag vanuit fabrikanten van elektrische voertuigen was de belangrijkste reden voor deze stijging. Veel van die vraag komt vanuit China, waar bedrijven als BYD, Nio, Xpeng en SGMW de markt domineren. In 2021 steeg de verkoop van elektrische voertuigen in China met 160%. Volgens een onderzoek van het Amerikaanse adviesbureau AlixPartners overweegt meer dan 50% van de Chinese respondenten een elektrisch voertuig als hun volgende auto, het hoogste percentage ter wereld en twee keer het wereldwijde gemiddelde. Aanjager van deze beweging was de Chinese overheid die al sinds 2010 de markt overspoelde met subsidies. Vanaf begin 2023 is China echter volledig gestopt met deze overheidssteun. Alleen al de aankondiging van dit beleid zorgde voor een stevige daling van de lithiumprijs.

De prijzen van lithium zijn scherp gedaald sinds ze in november 2022 een recordhoogte bereikten. De verschuiving van een tekort aan aanbod met een hoge vraag naar een overschot aan aanbod met verzwakte vraag heeft geleid tot een sterke daling van de prijs van lithiumcarbonaat. Bovendien verwachten analisten volgend jaar een verdere daling van de prijzen. Goldman Sachs verwacht dat de prijzen in 2024 zullen dalen als gevolg van het overschot aan aanbod. Hoewel de prijzen op korte termijn kunnen dalen, zal de prijs van lithium op lange termijn naar verwachting stijgen als gevolg van de overgang naar groene energie, meer vraag naar elektrische voertuigen en algemene tekorten.

De prijs van lithium | Beleggen in lithium

Hoewel deze prijsfluctuaties cyclisch zijn en op korte termijn impact hebben, is het essentieel op te merken dat lithiumproducenten langetermijncontracten hebben om deze schommelingen te verzachten.

Ondanks het einde van de subsidies geloven de meeste analisten dat de markt voor elektrische voertuigen zal blijven groeien. Autobedrijven hebben de afgelopen jaren veel geld geïnvesteerd en de belangstelling van de consument is sterk toegenomen. Bovendien hebben kopers van EV’s in China nog tot eind 2023 recht op een vrijstelling van 10% van de aankoopbelasting, die volgens de oorspronkelijke planning samen met de subsidie zou eindigen.

Verder heeft de Chinese regering meer werk gemaakt van het systeem van groene credits dat jaarlijkse nalevingseisen stelt aan autofabrikanten. Een soortgelijk systeem wordt ook in de Verenigde Staten gebruikt en leverde Tesla in 2022 bijna $1,8 miljard op. Bedrijven die het streefcijfer voor het aandeel EV’s overschrijden, kunnen hun ‘regulatory credits’ verkopen, terwijl bedrijven die dat niet doen, kredieten moeten kopen of een boete moeten betalen. Er gaan ook geruchten op dat verschillende grote Chinese steden tegen 2030 de verkoop van brandstofmotoren gaan verbieden.

In de tabel hieronder zien we dat zowel de productie als de verkoop van EV’s in China in de eerste maand van het nieuwe jaar fors zijn gekelderd. Er is echter ook goed nieuws, want een dalende lithiumprijs zal de winstgevendheid van de autofabrikanten ten goede komen. Dalende kosten kunnen uiteindelijk 0ok weer tot dalende prijzen leiden en dat zal de verkoop van EV’s weer kunnen aanwakkeren.

Wat is lithium?

Lithium is een scheikundig element dat in 1817 werd ontdekt. De naam is afgeleid uit het Griekse woord lithos, dat ‘steen’ betekent. Het is een zilverwit alkalimetaal en wordt het meest gebruikt voor batterijen, maar ook door de keramiek- en glasindustrie.

Lithium-ionenbatterijen worden gebruikt in de meeste draagbare consumentenelektronica, zoals mobiele telefoons en laptops. De afgelopen jaren nam de vraag naar lithium vooral snel toe door de introductie van elektrische voertuigen. Deze zijn namelijk voorzien van herlaadbare accu’s die lithium bevatten.

Lithium-ion-accu

Een lithium-ion-accu is een oplaadbare batterij die vaak in consumentenelektronica en elektrische auto’s wordt gebruikt. Lithium batterijen hebben een hoge energiedichtheid en een lange levensduur. Ze zijn bovendien milieuvriendelijker dan andere batterijen. De meeste onderdelen van lithium-ion batterijen kunnen bovendien worden gerecycled.

De nadelen van lithium batterijen zijn echter de hoge kostprijs en de kans op explosie en brand door hoge temperaturen. De batterijen van Tesla’s en elektrische fietsen vliegen bijvoorbeeld wel eens in brand. Verder onderzoek en verdere ontwikkeling is dan ook nodig om de relatief hoge kosten te drukken, de levensduur te verlengen en de veiligheidsproblemen in verband met oververhitting aan te pakken.

Steeds meer elektrische voertuigen

Het aantal elektrische auto’s neemt rap toe en er verschijnen ook steeds meer producenten. Niet alleen schieten nieuwe autobedrijven als Tesla, Nio, Xpeng en Rivian als paddenstoelen uit de grond; ook traditionele autobouwers maken steeds vaker de overstap. Het grote Volkswagen maakte vorig jaar al bekend ruim de helft van alle uitgaven te investeren in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Eind 2026 verwacht het Duitse autobedrijf dat 25% van alle voertuigen dat het wereldwijd verkoopt elektrisch zal zijn. Op 16 maart 2022 zal Volkswagen het plan updaten, omdat het de verschuiving naar elektrische auto’s wil versnellen

In 2022 werden er wereldwijd 10,5 miljoen nieuwe elektrische voertuigen verkocht. Van dat aantal betrof 73% een volledig elektrische auto aangedreven door batterijen. Het overige aantal zijn plug-in hybride modellen. In totaal betekende dit dat 13% van alle auto’s die wereldwijd werden verkocht een elektrisch voertuig betrof. Dit marktaandeel is de afgelopen jaren exponentieel gestegen.

Global BEW & PHEV sales | Beleggen in lithium

Wereldwijd zien we dat overheden de aankoop van elektrische auto’s stimuleren, maar ook wet- en regelgeving worden steeds strenger. Noorwegen zal in 2025 zelfs het eerste land ter wereld worden waar een totaalverbod komt op de verkoop van benzine- en dieselauto’s. Dat zien we dan ook meteen terug in de verkoopcijfers. In 2022 waren 80% van de verkochte auto’s elektrisch. In 2021 lag dat percentage nog op 65% en in 2018 op 30%.

Subsidies van overheden

Naast Noorwegen lopen ook Duitsland, Frankrijk en het VK voorop in de verkoop van elektrische auto’s. Wat opvalt is dat meerdere landen op het gebied van elektrische mobiliteit belastingvoordelen of andere stimulansen bieden. We zien veelal belastingverlagingen en -vrijstellingen voor elektrische voertuigen. Maar andere stimulansen, zoals het toestaan van het gebruik van busbanen, zijn ook interessant voor de consumenten die bijvoorbeeld files willen vermijden.

In 2022 ging de Amerikaanse regering akkoord met een klimaatplan ter waarde van $ 369 miljard om klimaatverandering aan te pakken. Zo’n $10 miljard daarvan is bedoeld voor investeringen in productiefaciliteiten voor bijvoorbeeld elektrische voertuigen, windturbines en zonnepanelen. En $ 30 miljard gaat naar aanvullende belastingkredieten voor de binnenlandse productie van zonnepanelen, windturbines en batterijen om de verwerking van kritieke mineralen te versnellen. Het plan omvat ook tot $ 20 miljard aan leningen om nieuwe productiefaciliteiten voor schone voertuigen in de VS te bouwen en $ 2 miljard om bestaande autofabrieken aan te passen voor de productie van schone voertuigen.

Burgers kunnen bovendien aanspraak maken op een belastingkrediet van $ 7.500 voor de aankoop van nieuwe elektrische voertuigen en een krediet van $ 4.000 voor de aankoop van tweedehands elektrische auto’s. Deze kredieten zijn echter alleen beschikbaar voor consumenten met een laag tot gemiddeld inkomen.

Lithium vraag en aanbod

Wereldwijd werden er in 2022 zo’n 10,5 miljoen elektrische voertuigen verkocht. De verwachting is dat het aantal nieuwe elektrische auto’s dat wereldwijd wordt verkocht de komende jaren verder zal toenemen. Momenteel is er ongeveer 150 g lithium nodig om 1 kW/h aan stroom te leveren. Afhankelijk van prestaties en technologische vooruitgang is daardoor naar verwachting 3 tot 10 kg lithium per elektrische auto nodig. Volgens Mineral Intelligence zal de groei van elektrische voertuigen tegen 2030 verantwoordelijk zijn voor meer dan 90% van de vraag naar lithium.

Lithiumcarbonaatprijzen zijn aanzienlijk gedaald in China. Ze zijn gedaald van een recordhoogte van $81.360 per ton in november 2022 tot $20.782 per ton. Dit markeert het laagste niveau in twee jaar, wat een jaar-op-jaar daling van 67% vertegenwoordigt. Als reactie op de dalende prijzen nemen Chinese raffinaderijbedrijven maatregelen, zoals het verminderen van de productie of het stopzetten van operaties. De scherpe daling van de lithiumcarbonaatprijzen vertegenwoordigt bijna een correctie van 75%.

Experts schatten dat er tot zeker 2025 voldoende aanbod is van lithium. Maar na dat jaar vrezen zij voor tekorten. Dat betekent dat lithiumbedrijven de komende jaren zullen moeten blijven investeren in nieuwe mijnen om de productie te verhogen.

Lithium vraag en aanbod | Beleggen in lithium

Experts vrezen opnieuw lithiumtekorten

Ruim 70% van de wereldwijde lithiumreserves liggen in Chili. Dat land is momenteel echter goed voor ‘slechts’ 23,9% van de lithiumproductie. Want vooral in Australië zijn grote lithiummijnen actief, die momenteel nog zo’n 46% van het wereldwijde productievolume produceren. Ook China (16,2%) en Argentinië (7,2%) behoren tot de grootste lithiumproducenten. China is op zijn beurt de belangrijkste verwerker van de grondstof. Bijna 90% van de lithium wordt in dat land gebruikt en dan voornamelijk voor de productie van batterijen.

In principe is er genoeg lithium op aarde om te kunnen voldoen aan de toenemende vraag. Er is dan ook geen tekort aan de grondstof, maar het ontbreekt aan voldoende productie en raffinage. Afgelopen twee jaar werd de productie in veel mijnen ook nog eens tijdelijk stilgelegd door corona. Bovendien ondervinden bedrijven wereldwijd tegenstand van milieuactivisten. Verschillende rechtszaken zorgen voor vertragingen in het verlenen van vergunningen. In de VS liggen veel gebieden rijk aan lithium bijvoorbeeld in gebieden van inheemse Amerikaanse stammen. In de VS is er momenteel maar één lithiummijn actief, die van Albemarle in Nevada.

Omdat er de komende jaren nog maar weinig nieuwe mijnen in productie gaan, vrezen veel experts voor een tekort. Het duurt gemiddeld 4 tot 7 jaar voordat mijnen volledig operationeel zijn. Bovendien zijn er hoge investeringen nodig, maar de forse stijging van de lithiumprijzen is hiervoor in ieder geval een goede stimulans.

Beleggen in lithium aandelen

Beleggers die de komende jaren willen profiteren van aanhoudende vraag naar lithium, moeten vertrouwen op toonaangevende bedrijven in de branche. De ervaring leert dat de aandelenkoersen van de marktleiders in alle sectoren zich op lange termijn het beste ontwikkelen. Ook in de lithiumsector lijkt het daarom verstandig om te beleggen in bedrijven met een uitstekende marktpositie, ervaring en die al productiefaciliteiten in bedrijf hebben.

De beste lithium aandelen voor 2024

Hieronder presenteren we een lijst van zes interessante lithium aandelen. Ook analyseren we 3 aandelen in de lithiumsector.

Loading ...
Company name Symbol Market capitalisation Last trade price YTD 1D 1M 1Y
AMG Advanced Metallurgical Group NV AMG 0,76 23,22 1,75 % 0,78 % 8,71 % -29,95 %
FMC Corp. FMC 7,32 57,34 -9,06 % -1,82 % -8,72 % -53,68 %
Sociedad Quimica Minera de Chile SQM 6,40 43,23 -28,21 % -0,09 % -6,73 % -35,79 %
Albemarle Corp. ALB 13,42 114,11 -21,02 % -1,01 % -3,58 % -37,97 %

Aandeel Albemarle Corporation (ALB) 

Als we kijken naar bovenstaande lithium aandelen is het Amerikaanse Albemarle de onbetwiste nummer 1 op het gebied van lithium ter wereld. Albemarle is een internationaal bedrijf gespecialiseerd in speciale chemicaliën met leidende posities in lithium-, broom- en raffinagekatalysatoren. Door in 2015 concurrent Rockwood over te nemen, is Albemarle uitgegroeid tot ‘s werelds grootste producent van lithium.

Ongeveer 33% van de lithiummarkt is momenteel in handen van Albemarle. Het bedrijf investeert enorm veel kapitaal in Chili en Australië om de lithiumproductie te verhogen. Het grootste deel van de productie komt uit Chili, waar Albemarle als enige buitenlandse partij de rechten heeft om lithium uit de grond te halen. In 2017 verwierf het bedrijf ook lithiumhydroxide- en lithiumcarbonaatmijnen in China, wat inmiddels ook een aanzienlijke bijdrage levert aan de totale productie van het bedrijf. Albemarle heeft een aanzienlijk voordeel ten opzichte van vele concurrenten. Het maakt niet alleen batterijen, maar bezit ook de mijnen waar de belangrijkste grondstoffen te vinden zijn.

In 2020 kreeg het bedrijf door corona te maken met een lichte daling van de omzet. De omzet daalde van $3,58 miljard in 2019 tot $3,13 miljard in 2020. Maar in 2021 was alweer herstel zichtbaar en kwam de omzet uit op $3,32 miljard. In 2022 steeg de omzet met ruim 121% tot $ 7,3 miljard. Die enorme stijging is uiteraard een direct gevolg van de gestegen lithiumprijzen. Maar door nieuwe mijnen in Australië, Chili en China neemt ook het volume nog fors toe. Tegen 2025 verwacht men de lithiumproductie zelfs te verdubbelen ten opzichte van 2022.

De koers van de gekende lithiumproducent Albemarle is over een tijdspanne van 1 jaar met maar liefst 43% gezakt. Momenteel noteert het aandeel aan $ 122.

Als men de cijfers van Q3 2023 vergelijkt met die van Q3 2022, zou je snel de veronderstelling maken dat Albemarle slecht presteert. Dit is echter niet het geval.

In het derde kwartaal van 2023 zag Albemarle een aanzienlijke daling in netto-inkomsten en aangepaste EBITDA, met respectievelijke dalingen van -66% en -62%. Deze dalingen waren voornamelijk te wijten aan de afname van lithiumprijzen, wat resulteerde in lagere marges. Desondanks bleef de omzet 10% hoger dan het voorgaande jaar, wat wijst op aanhoudende vraag naar Albemarle’s producten, zelfs in een uitdagende marktomgeving. De solide kostprijsstructuur van Albemarle voor lithiumproductie stelt het bedrijf in staat om marktaandeel te winnen van concurrenten en om te blijven groeien, zelfs bij lagere prijzen. Deze strategie van marktpenetratie en kostenefficiëntie biedt een solide basis voor groei en herstel van winstgevendheid op lange termijn. Hoewel de kortetermijnresultaten uitdagend lijken, zijn er dus nog steeds redenen om optimistisch te zijn over de langetermijntoekomst van Albemarle in de gehele lithiummarkt.

Het bedrijf projecteert een groeipercentage van de omzet in lithiumverkopen van een CAGR van 20% tot 2027.

Grafiek aandeel Albemarle Corporation | Beleggen in lithium

Aandeel Lithium Chile Inc. (LTMCF)

Deze relatief kleine speler in de lithium markt wordt gezien als een ‘junior’ miner in de sector.:Lithium Chile Inc. Ondanks de speculatieve aard van junior miners hoort Lithium Chile wel bij één van de interessante en veelbesproken lithium juniors over de gehele sector.

Lithium Chile bezit momenteel de grootste lithiumreserves ter wereld, met 110.000 hectare in Chili en 20.800 hectare in Argentinië. Het bedrijf voert momenteel een Fase Twee Verkennings- en Ontwikkelingsprogramma uit in Arizaro, Argentinië, om de lithiumbron uit te breiden, terwijl in Chili een verkenningsprogramma op 3 belangrijke eigendommen gepland staan. Met een aanzienlijke kaspositie en ervaren team heeft Lithium Chile de middelen om een van de grootste lithiumproducenten ter wereld te worden.

Stellantis kondigde in september 2023 aan dat het een investering van maar liefst $ 90 miljoen wenst te doen in Lithium Chile Inc. Stellantis zal een belang van 19,9% verwerven in de dochteronderneming van LIT, Argentina Litio y Energia, maar heeft de mogelijkheid om dit om te wisselen voor een belang van 19,9% in LIT zelf. Dat een autobedrijf investeert of partnerships aangaat is een heel goed teken en is ook niets nieuws in de sector. Zo heeft Tesla bijvoorbeeld een overeenkomst met de nickelproducent Talon Metals.

“We hebben een van de beste exploratieprogramma’s  in ‘s werelds top-lithium jurisdictie. We zijn goed gefinancierd en hebben actieve verkenning programma’s gaande. Chili streeft naar uitbreiding van de lithiumproductie en Lithium Chile is ideaal gepositioneerd om de projecten te leveren die hiervoor nodig zijn.”

 – Steve Cochrane, CEO van Lithium Chile

Het feit dat ze goed gefinancierd zijn en actieve exploratieprogramma’s hebben, biedt beleggers vertrouwen in het potentieel van het bedrijf om waarde te genereren. Bovendien plaatst de focus van Chili op het uitbreiden van de lithiumproductie Lithium Chile in een gunstige positie om te profiteren van de groeiende vraag naar lithium.

Grafiek aandeel Lithium Chile Inc. | Beleggen in lithium

Aandeel Arcadium Lithium (ALTM)

Arcadium Lithium is één van de grootste lithiumproducenten ter wereld. Het bedrijf is een samenvoeging van het vroegere Livent Corporation en Alkem Lithium. Deze zijn in januari begin dit jaar gefusioneerd. De koers van het bedrijf is opmerkelijk teruggevallen sinds de beursgang. Veel lithiumbedrijven zijn ook sterk teruggevallen sinds midden vorig jaar, waaronder ook Arcadium lithium.

De koers is sinds begin dit jaar met meer dan 33 procent gezakt. Ook voor de fusie kende Livent corporation meer dan een halvering van de koers sinds de hoogtepunten van de lithiumaandelen in 2021-2022.

Hoewel de koers van het bedrijf is gedaald sinds de beursgang, zijn beleggers optimistisch over de toekomst gezien het hoge groeipotentieel in de lithiumindustrie dankzij zijn hoogwaardige activa, sterke vraag en gunstige marktomstandigheden.

Sterke vraag, gunstige markttrends en een laag kostenmodel zijn wat de toekomst van Arcadium Lithium zo aantrekkelijk maakt. Arcadium heeft een portfolio van hoogwaardige lithiumprojecten in Argentinië en Australië na de fusie tussen Allkem en Livent. De gecombineerde activa zullen naar verwachting vanaf 2030 212.500 ton/jaar aan lithiumcarbonaatequivalent [LCE] produceren. Volgens Statista zal de wereldwijde vraag naar lithium naar verwachting met 12,35x toenemen tussen 2020 en 2035, van 310 metrische ton in 2020 tot meer dan 3,8 miljoen metrische ton in 2035.

De lithiummarkt wordt momenteel gekenmerkt door een onevenwicht tussen vraag en aanbod, wat naar mijn mening de groei van dit bedrijf zal stimuleren. Volgens CNBC wordt verwacht dat het wereldwijde lithiumaanbod tegen 2025 een tekort zal hebben van ongeveer 40.000-60.000 ton en tegen 2030 een tekort van ongeveer 768.000 ton. Naar mijn mening wijst dit op een gereedstaande markt voor de producten van het bedrijf, wat gunstig is voor de financiële prestaties op de lange termijn.

Samengevat kan men stellen dat Arcadium een groot groeipotentieel heeft wat ondersteund wordt door een gunstig vraag- en aanbodscenario in de algehele lithiummarkt. Het bedrijf positioneert zich ook strategisch door uitbreidingsplannen om te profiteren van gunstige marktomstandigheden, wat gunstig is voor zijn toekomstige groei.

Beleggen in lithium aandelen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in alle hierboven besproken lithium aandelen. U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:

Hoe nuttig vond u het artikel?(Vereist)
Zeer onbehulpzaamZeer behulpzaam

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart