Aandeel Carnival – een analyse van ’s werelds grootste cruiseorganisator

Het aandeel Carnival werd populair onder beleggers ten tijde van de coronacrash in maart.

De koers daalde eerder dit jaar met ruim 80%, maar inmiddels lijkt het herstel ingezet. In hoeverre dit herstel kan doorzetten is sterk afhankelijk van het verdere verloop van het coronavirus. Is dit aandeel interessant voor beleggers?

De volgende onderwerpen worden in dit artikel besproken:

Aandeel Carnival | Impact coronavirus

Impact coronavirus op het aandeel Carnival

Het aandeel Carnival werd plots populair onder beleggers nadat het coronavirus uitbrak. Het Diamond Princess cruiseschip van het Britse Princess Cruises (dochteronderneming Carnival) was een van de eerste plekken waar het COVID-19 virus massaal werd verspreid. Het cruiseschip dat populair is onder vakantiegangers was op dat moment in Japan. Van de 3200 mensen die aanwezig waren op het schip zijn uiteindelijk 638 mensen besmet geraakt met het virus en zijn er 13 mensen overleden. De coronabesmettingen op de cruise kwamen massaal in het nieuws. Alle opvarenden moesten twee weken in quarantaine op het schip.

De besmettingen zorgden voor een enorme angstgolf onder vakantiegangers. Hoewel vrijwel de gehele beurs onderuit ging, werden aandelen van onder andere hotelketens, casino’s en cruiseschepen extra hard geraakt. De koers van Carnival daalde in een korte periode met ruim 80%. De forse daling van het aandeel trok veel speculanten richting het aandeel. Het is nog altijd een van de populairste aandelen onder Robin Hood beleggers. In dit artikel bekijken we hoe het gesteld is met de Amerikaanse cruisemaatschappij.

Kwartaalcijfers aandeel Carnival

Carnival maakte medio juni de resultaten over het tweede kwartaal van 2020 bekend. Het nettoverlies in het op 31 mei afgesloten tweede kwartaal van het gebroken boekjaar bedroeg bijna $ 4,4 miljard dollar, tegen een winst van $ 451 miljoen een jaar eerder. Over de afgelopen zes maanden verscheen een min onder de streep van bijna $ 5,2 miljard. Er is zicht op verbetering, want een aantal schepen in Azië zijn alweer gaan varen. De uitvaart van schepen in de VS zijn uit veiligheidsoverwegingen uitgesteld tot ten vroegste 30 september.

Algemene informatie over aandeel Carnival

Carnival Corporation & plc is een internationale cruisemaatschappij die cruiseschepen exploiteert. Het is de grootste cruiseorganisator ter wereld en heeft een marktaandeel van zo’n 45%. Andere grote rederijen zijn Royal Caribbean Cruises en MSC Crociere. In 2019 telde het bedrijf bijna 13 miljoen passagiers, waarvan iets meer dan de helft afkomstig was uit de Verenigde Staten en Canada. Het bedrijf heeft zowel schepen in eigendom, of beheert deze via een leaseovereenkomst voor langere tijd.

Het bedrijf focust zich met name op amusement, maar is ook actief in de transportsector. Dat heeft ook te maken met het feit dat vele rederijen zich in de eerste helft van de 20e eeuw inzetten voor personenvervoer voor de overtocht over de trans-Atlantische oceaan. Toen die noodzaak van scheepvaart wegviel, begaven veel rederijen zich in de markt voor cruisevaarten. Een voorbeeld hiervan is Cunard Line, een voormalig Brits-Amerikaanse rederij, dat tegenwoordig onderdeel is van Carnival Corporation & plc.

Twee andere bekende beursgenoteerde cruisemaatschappijen zijn: Norwegian Cruise Holdings (NCLH) en Royal Caribbean (RCL).

Dual listing

Het aandeel Carnival Corporation & plc staat genoteerd op twee beurzen. Het heeft een zogeheten dual-listing. De gewone aandelen worden verhandeld op de beurs in New York onder het symbool CCL, Carnival plc wordt verhandeld op de London Stock Exchange onder het symbool CLL, en tot slot wordt Carnival als ADS op de NYSE verhandeld onder het symbool CUK. Carnival is het enige bedrijf ter wereld dat zowel in de S&P 500-index in de VS als in de FTSE 250-index in het VK is opgenomen.

Carnival Corporation & plc is als het ware de holding/moedermaatschappij, die zelf geen cruise line is, maar merknamen beheert. De verschillende merknamen zijn bijna allemaal aangekocht door de jaren heen.

In Noord-Amerika beheert het bedrijf bijvoorbeeld de volgende merknamen:

  • Carnival Cruise Lines
  • Princess Cruises
  • Holland America Line
  • P&O Cruises Australia
  • Seabourn Cruise line

In totaal heeft Carnival ruim 100 schepen in de vaart, met ruim 250.000 bedden. Carnival Cruise Line is de meest populaire cruisemaatschappij in Noord-Amerika en heeft in totaal 27 schepen in bezit. De schepen zijn hooguit 20 jaar oud en elk jaar komt er wel een nieuw cruiseschip bij. Carnival vaart vooral bij de Noord– en Zuid-Amerikaanse continenten.

Zoals u ziet is Carnival dus ook eigenaar van de Holland-America Line (HAL) die onder Nederlanders redelijk bekend is. In 1989 kocht Carnival HAL en in 1992 kocht het een aandelenbelang van 25% in Seabourn Cruise Lines, maar dit belang steeg naar 50% in 1996 en in 1999 waren alle aandelen in handen van Carnival.

Het aandeel Carnival is te vinden onder de ticker: CCL

Aandeel Carnival analyse

Verdienmodellen Carnival

De meeste cruisereizen omvatten een all-in pakket, waarbij de overnachtingen en vele amusementsprogramma’s zijn inbegrepen. Het zijn veelal levendige schepen, waar op elk moment van de dag iets te doen valt. Deze diensten zitten inbegrepen in de passagiers tickets en zijn goed voor circa 70% van de omzet.

De schepen worden geclassificeerd met drie tot vier sterren en meestal is er een standaard buffet aanwezig. Tegen extra kosten zijn er op de meeste schepen ook restaurants aanwezig, waarvoor extra betaald moet worden. Ook aan andere extra diensten op het schip, zoals casino’s, wordt verdiend. Deze extra diensten waren in 2019 goed voor 30% van de omzet.

Is het aandeel Carnival koopwaardig?

In 2019 werd er een omzet van $ 20,82 miljard gerealiseerd. Ruim $ 14,1 miljard kwam van passagier tickets en er werd ruim $6,33 miljard aan boord van het schip verdiend. In 2019 lag de koers/winst-verhouding nog rond de 10. Het aandeel werd dus niet echt duur verhandeld, maar dat heeft ook te maken met de aard van de business. Het aankopen en onderhouden van cruiseschepen is een vrij kapitaal intensieve industrie. Wel wist Carnival jaarlijks de omzet te verhogen en er werd ook een aardig dividend uitgekeerd aan aandeelhouders. Gemiddeld lag het dividend van de afgelopen 5 jaar op 3,91% per jaar.

Sinds de coronacrisis is het bovenstaande totaal omver geblazen. De schepen hebben maanden stilgelegen en Carnival zakte door de coronacrisis diep in de rode cijfers. Er werd niks verdiend, maar de kosten liepen wel door. Verschillende cruiseaanbieders hadden schepen die wekenlang niet konden aanmeren. Het bedrijf heeft de afgelopen maanden hard gewerkt om maatregelen te treffen rond bijvoorbeeld gezondheid en hygiëne, zodat er weer geleidelijk kan worden begonnen met varen. Circa 45% van de omzet komt uit Azië en Europa, en juist in die regio’s gaat het wel aardig met het coronavirus. Inmiddels zijn de eerste grote cruiseschepen ook weer vertrokken.

Carnival haalde miljarden op

Vanwege de crisis is het bedrijf fors in de kosten gaan snijden en werd er extra financiering aangetrokken. Zo haalde het bedrijf $ 6,6 miljard op met de uitgifte van senior secured obligaties, senior converteerbare obligaties en gewone aandelen. Ook klopte het bij de Amerikaanse overheid aan voor een lening van $700 miljoen tegen gunstige voorwaarden. Met de vroegtijdige afwikkeling van uitstaande derivaten werd nog eens $220 miljoen opgehaald. Ook werden enkele leningen verlengd tegen gunstige(re) voorwaarden. Verder is het bedrijf bezig met de verkoop van enkele schepen en niet-scheepse activa.

Waardering & outlook

Inmiddels wordt het aandeel verhandeld op slechts 75% van de boekwaarde. Voor waardebeleggers zijn hier dus kansen ontstaan. Mogelijk moeten beleggers wel veel geduld hebben met een investering in dit aandeel. Hoe snel alle schepen van Carnival weer gaan varen is sterk afhankelijk van het coronavirus. Mogelijk duurt dat tot er een vaccin is dat nu op zijn vroegst in het eerste kwartaal van 2021 wordt verwacht. Klanten van cruiseschepen zijn veelal wat ouder en juist deze groep is kwetsbaar voor het virus. Bovendien hebben cruiseschepen nu het imago van een varende broeihaard, wat de komende jaren voor een lastige markt kan zorgen.

Het bedrijf heeft momenteel $6,8 miljard aan cash en een schuld van ruim $ 22,2 miljard. De cash-burn ligt op circa $650 miljoen per maand, maar de eerste schepen beginnen alweer te varen. Met een bezettingsgraad van 25% draait een cruiseschip bovendien break-even. Als we ervan uitgaan dat het bedrijf vanaf 2021 wel weer break-even draait, dan heeft Carnival in ieder geval voldoende liquiditeit om tot eind 2021 te overbruggen zonder winst te maken. Mogelijk zal het zo niet lopen, maar het geeft wel een goede indicatie. Het bedrijf zal niet zo snel failliet gaan als men eerder dacht, met dank aan het succesvol ophalen van kapitaal. Bovendien heeft de cruisesector het historisch gezien relatief goed gedaan tijdens recessies.

In de eerste helft van 2020 werd al een verlies van bijna $ 5,2 miljard geleden. Het kan een aantal jaren duren voordat Carnival dat verlies weer heeft goedgemaakt. Om dat proces te versnellen zouden ze de prijzen kunnen verhogen, maar nu de sector op zijn gat ligt, lijkt het juist aannemelijker dat de cruiserederijen klanten proberen te verleiden met lagere prijzen. Beleggers die geloven in een herstel van de sector moeten er dus rekening mee houden dat de weg naar herstel lang is met vele obstakels.

Technische analyse aandeel Carnival

De koers van Carnival ging na het dieptepunt eind maart alle kanten op. Binnen enkele maanden ging de koers met 200% omhoog om het vervolgens wat rustiger aan te gaan doen. We zien nu steun rond $ 12,83, waar op 3 augustus een bodem werd gevormd. Aan de bovenkant ligt de weerstand pas op $ 25,28, waar medio juni een piek werd gevormd.

Voorlopig lijkt de koers van het aandeel Carnival tussen deze twee punten te zweven. Een uitbraak boven de weerstand kan zorgen voor een positieve impuls. Bij een eventuele doorbraak van de steun moet men rekening houden met toenemende verkoopdruk.

Aandeel Carnival kopen bij LYNX

U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld, dus ook in het aandeel Carnival. Via het LYNX Handelsplatform kunt u het aandeel Carnival (CCL) kopen. Wereldwijd heeft u direct toegang tot 135 beurzen in 33 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel. Bekijk het aanbod:

Aandeel Carnival Cruise Ships

Editorial credit:  NAN728 / Shutterstock.com – Emilian Danaila / Shutterstock.com

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker