Aandeel Tesla: staat de Tesla-bubbel op knappen?

De koers van het aandeel Tesla doet menig belegger verbazen.

De koers passeerde recentelijk de $ 1.000 en schoot binnen een aantal dagen door tot boven de $ 1.400.

Wat is Tesla? Is er sprake van een bubbel of is het aandeel koopwaardig?

Is dit artikel bespreken we de activiteiten van Tesla en de laatste resultaten van het bedrijf. 

Aandeel Tesla

Nieuws aandeel Tesla

Update 12 augustus: Tesla gaat voor een stock-split

Tesla maakte gisteren bekend dat het zich klaar maakt voor een zogeheten stock-split. Het bedrijf zal zijn aandelensplitsing doorvoeren met een verhouding van 5-1. De stock-split houdt in dat bestaande aandeelhouders straks 5 aandelen krijgen voor elk aandeel dat zij nu in bezit hebben. Dit betekent ook dat de koers van Tesla op 31 augustus door 5 gedeeld zal worden. Een aandelensplitsing is namelijk simpelweg het verlagen van de nominale waarde (beurskoers) van een aandeel met een bepaalde factor. Tegelijkertijd worden er meer aandelen uitgegeven met diezelfde factor. Hierdoor wordt de prijs van een aandeel dus verlaagd, zonder dat het totale nominale aandelenkapitaal verlaagd wordt. Er komen dus extra aandelen bij, maar er treedt geen verwatering op. De verdeling wordt veranderd, maar de totale waarde van het aandelenbezit blijft gelijk. Op 31 augustus zal de nieuwe prijs van een aandeel Tesla zichtbaar zijn op de koersborden

Voorbeeld: Als Tesla op vrijdag 28 augustus op $ 1.400 sluit, dan zal het aandeel vanaf maandag 31 augustus verhandeld worden op een koers van $ 280.

De elektrische autobouwer kiest voor een splitsing omdat de koers zo hard is opgelopen. Inmiddels betaalt u ruim $ 1.400 voor één aandeel en dat betekent dat het voor de belegger met een kleine portemonnee onmogelijk is om te beleggen in het aandeel. Ook is een hoge koers niet bevorderlijk voor de liquiditeit van het aandeel. Omdat er op een lagere koers meer potentiële beleggers zijn, heeft een stock split dus een positief effect op de liquiditeit van het aandeel. Doordat er meer aandelen in omloop komen, wordt de verhandelbaarheid ook vergroot. Meer beleggers kunnen een stukje van het bedrijf in handen krijgen.

Bovendien kan een hoge prijs, geheel onterecht, (nieuwe) beleggers afschrikken. Mogelijk is de stock-split daarom een voorbode van de uitgifte van nieuwe aandelen. Tesla gaf de afgelopen jaren vaker nieuwe aandelen uit om kapitaal op te halen om te investeren in verdere groei.

Aandeel Tesla

De trend naar een schoner klimaat is onomkeerbaar. Al jarenlang proberen wetenschappers en uitvinders alternatieven te vinden voor de sterk vervuilende benzine- en dieselvoertuigen. Elektrisch rijden lijkt de oplossing en overheden zetten vol in op deze technieken. s’ Werelds bekendste bouwer van elektrische voertuigen is natuurlijk Tesla. De koers van Tesla blijft maar stijgen en onlangs werd Toyota ingehaald als meest waardevolle autofabrikant ter wereld. Tesla heeft ten tijde van schrijven een beurswaarde van $ 250 miljard.

Ter vergelijking: Volkswagen is $ 70 miljard waard. De omzet van Volkswagen is echter $ 252 miljard, terwijl Tesla in 2019 een omzet van slechts $ 24,5 miljard behaalde. Ondertussen blijft de koers van Tesla oplopen, terwijl de koersen van traditionele autobouwers het veelal slecht doen. Is Tesla een bubbel of juist de toekomst?

Vrijwel alle autofabrikanten in de wereld zetten nu ook in op elektrisch rijden, maar hebben een jarenlange achterstand opgebouwd. Een alternatief voor elektrisch rijden kan gezocht worden in waterstof. Bekijk dan ook zeker het artikel: Beleggen in waterstof: Ontdek de beste waterstof aandelen van 2020.

Unstoppable Tesla

Het aandeel Tesla lijkt ‘unstoppable’. De koers van de elektrische autobouwer ligt eigenlijk al bijna twee onder een vergrootglas sinds de legendarische tweet van CEO en mede-oprichter Elon Musk. Op 7 augustus 2018 laat hij op Twitter weten het bedrijf van de beurs te halen en de aandelen voor een bedrag van $ 420 per aandeel op te kopen. Niet veel later blijkt het om een grap te gaan. Musk vindt het vervelend dat er zoveel beleggers het aandeel geshort hebben en wilde ze hiermee een beetje plagen.

De revolutionaire grappenmaker stapt in september op als bestuursvoorzitter bij Tesla na een schikking met de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Hij zou zich schuldig hebben gemaakt aan marktmanipulatie en zijn uitspraak werd bestempelt als ‘onwaar en misleidend’  Wel bleef hij aan als chief executive officer.

Koersgrafiek aandeel Tesla

Na het $ 420-debacle zakt de koers hard weg. De verwachtingen waren hooggespannen en vanwege productieproblemen kon Tesla deze niet altijd waarmaken. De productie kwam laat op gang en had veel last van kinderziektes. Een opstapeling van negatief nieuws zorgde ervoor dat Tesla binnen een jaar meer dan halveerde.

Maar de koers van Tesla werd opgevangen rond de $ 180, waar de koers ook tussen 2014 en 2016 al meerdere malen een bodem had gevormd. Sinds dat moment is de koers gaan herstellen en eind 2019 kreeg het aandeel te maken met een short squeeze. Ontzettend veel beleggers hadden de aandelen geshort, maar doordat het aandeel bleef stijgen moesten de shorters verlies nemen. Met als gevolg nog veel meer koersstijging. De short interest ratio loopt bij Tesla regelmatig op tot boven de 25%. Recentelijk waren zelfs 33% van de aandelen uitgeleend om short te gaan.

Vlak onder de $ 1000 zette de koers een top neer en tijdens de corona-crash daalde het aandeel weer met ruim 60%. Maar ook deze daling bleek een perfect koopmoment te zijn. De koers werd opgevangen door de voormalige weerstand. Het aandeel vormde medio maart een bodem rond de toppen uit 2017-2019. Sindsdien is de koers weer met 300% gestegen en lijkt het aandeel wederom losgeslagen te zijn van de realiteit. Tesla is nu de meeste waardevolle autobouwer, maar heeft nog geen winstgevend jaar achter de rug. Beleggers zien de bomen tot in de hemel rijken, maar een nieuwe short squeeze lijkt ook een goede verklaring te zijn voor de recente stijging. Klik hier voor meer informatie over short squeezes.

Wat doet Tesla?

Tesla werd opgericht in 2003 door Martin Eberhard en Marc Tarpenning. Het was pas een jaar later dat Elon Musk aan boord kwam van het bedrijf en een cheque overhandigde van $ 30 miljoen. Het doel van het bedrijf was om aantrekkelijke elektrisch voertuigen op de markt te brengen. Tegenwoordig bouwt Tesla niet alleen volledig elektrische voertuigen, maar ook onbeperkt schaalbare producten voor de opwekking en opslag van schone energie. “Tesla gelooft dat hoe sneller de wereld overstapt van fossiele brandstoffen naar een toekomst zonder CO2-uitstoot, hoe beter.”

Korte tijdlijn

In 2008 werd de Roadster gepresenteerd, en daarmee ook Tesla’s geavanceerde batterijtechnologie en elektrische aandrijflijn. In 2010 ging Tesla naar de beurs voor $17 per aandeel Tesla en in 2016 bracht Tesla zijn Model S op de markt. Van dit model werden er in een jaar tijd zo’n 50.000 verkocht. In 2015 breidde Tesla het assortiment uit met de Model X, de veiligste, snelste en meest capabele SUV in de geschiedenis, met een veiligheidsscore van 5 sterren in elke categorie van de National Highway Traffic Safety Administration.

De jaren 2017 en 2018 waren lastige jaren voor Tesla en Elon Musk. De langverwachte Model 3 werd gelanceerd. maar Tesla kreeg kampen met vertraging en productieproblemen in de supply chain. Eind 2018 stuurde Musk een tweet de wereld in die hem vervolging opleverde. Met de Model 3 wil Tesla een groter deel van de automarkt veroveren. De lagere prijsklasse moet de auto betaalbaarder maken voor het grote publiek. Met het nieuwe model zijn de verkopen van Tesla stevig verder gestegen, maar dit gaat voor een deel ten koste van duurdere modellen.

Tesla onthulde niet veel later een revolutionaire truck genaamd Tesla Semi die zo is ontworpen, dat eigenaren ten minste $ 200.000 alleen al aan brandstofkosten besparen over een miljoen mijlen. In 2019 onthulde Tesla de Model Y, een middelgrote SUV met maximaal zeven zitplaatsen, en de omstreden Cybertruck, die veelzijdiger is dan een conventionele truck en sneller is dan een sportwagen.

Begin 2019 is Tesla gestart met het bouwen verkopen van zijn auto’s in China. China is met haar 1,5 miljard inwoners de grootste automarkt ter wereld. Verder is China, misschien tegen de verwachtingen in, de grootste markt voor luxe auto’s en elektrische auto’s. De ideale mix voor de Amerikaanse autobouwer en Tesla heeft dit veel sneller kunnen realiseren dan verwacht. Tesla’s aandeelhouders reageerden laaiend enthousiast. In het laatste kwartaal van 2019 werd zelfs een operationele winst van $359 miljoen behaald, tegen alle verwachtingen in. Daarvoor had het bedrijf telkens moeite om uit de rode cijfers te komen, waardoor 2019 echt wel gezien kan worden als een belangrijk kantelpunt.

Zelfs in 2020 weet het bedrijf uit te blinken en laat het alle traditionele autobouwers ver achter zich. Ondanks de sluiting van de fabrieken en wereldwijde lockdowns door het coronavirus wist het bedrijf in het 1e kwartaal van 2020 een winst van $16 miljoen te behalen. Vandaag de dag lijkt de perceptie van beleggers duidelijk; Tesla heeft een ongekend concurrentievoordeel ten opzichte van andere autofabrikanten. Er zijn miljardeninvesteringen nodig om de technologische achterstand in te halen. Tesla beschikt over een superieure EV- en batterijtechnologie, waardoor het bereik van de concurrenten vaak niet eens in de buurt komt van de performance van de auto’s van Tesla.

Elektrisch + autonoom rijden

Tesla is een goed voorbeeld van een revolutionair bedrijf en de onbetwiste koploper op het gebied van elektrisch rijden. Maar het revolutionaire autobedrijf heeft ondertussen ook enorm veel AI-kennis in huis gehaald. Inmiddels heeft Tesla zijn eigen chips ontworpen die gebaseerd is op AI & machine learning. Autonoom rijden laat al tijden op zich wachten, maar zal de komende 10 jaar misschien wel een van de meest ingrijpende veranderingen voor de mens kunnen betekenen. Het moment dat wij ons volledig laten vervoeren door een ‘robot’.

Elon Musk: CEO van Tesla

Elon Musk, de onvoorspelbare ondernemer, is geliefd en geroemd om zijn ingenieuze ideeën. Zijn uitspraken doen vaak stof opwaaien en zijn soms even gek als revolutionair. Het aandeel Tesla had misschien nooit zo hoog gestaan zonder Musk. Tesla geeft vrij weinig geld uit aan marketing, want Musk is zelf de marketeer door zijn markante uitspraken op twitter en tijdens interviews. Bij presentaties van het bedrijf is vaak ook ontzettend veel pers aanwezig.

Nadat Musk PayPal verkocht besloot hij te investeren in verschillende bedrijven, waaronder Tesla. Tijdens de financiële crisis wist het bedrijf met overheidssteun en investeringen van Daimler en Toyota overeind te blijven. Elon Musk schoot met zijn andere bedrijf Space X een Tesla de ruimte in, wat ook weer als een geniale marketingstunt gezien kan worden.

Tesla aandeel

Batterijen en gigafabrieken

Elektrische auto’s zijn eigenlijk niets anders dan rijdende accu’s en batterijen. Het belangrijkste element voor accu’s en batterijen is een combinatie van lithium en kobalt en wordt lithium kobalt oxide genoemd. Lithium batterijen hebben een hoge energiedichtheid en een lange levensduur. De nadelen van lithium batterijen zijn echter de hoge kostprijs en de kans op explosie en brand door hoge temperaturen. De batterijen van Tesla’s zijn al meerdere malen in de brand gevlogen. De techniek is echter nog lang niet klaar. De wetenschap is dagelijks bezig met het verbeteren van de huidige generatie lithium-ionbatterijen.

Tesla Motors heeft daarvoor een grote batterijfabriek in Nevada gebouwd. Deze Gigafactory werd in januari 2017 al in gebruik genomen. Later volgden fabrieken in de staat New York en in China.

Gigafabriek Duitsland

Ook in Europa wordt er een zogeheten ‘gigafabriek’ gebouwd. In Duitsland werden duizenden dennenbomen gekapt om plaats te maken voor de eerste Europese ‘gigafactory’ van de Amerikaanse autobouwer. Het gebouw komt op een 300 hectare grote kavel in een bos- en merengebied zo’n 30 kilometer ten zuidoosten van de Duitse hoofdstad Berlijn. De fabriek zal naar verwachting in 2021 in gebruik genomen worden en Tesla belooft dat de fabriek tussen de 9.000 en 12.000 banen zal opleveren. Er liggen ook plannen voor nieuwe gigafabrieken in Texas of Oklahoma voor de productie van de cybertruck.

Solar roofs

Op 1 augustus 2016 maakte Tesla bekend SolarCity over te nemen voor $ 2,6 miljard in aandelen. Deze manoeuvre redde SolarCity dat in financiële problemen was gekomen. Na de overname bouwde Tesla de SolarCity verkopen af en richtte het zich naast het installeren van zonnepanelen meer op de opslag van energie door batterijen. In 2017 konden mensen al reserveringen plaatsen voor zonnepanelen, maar vandaag de dag zijn ze nog altijd niet geleverd. Sommige bestellingen werden geannuleerd, omdat ze ‘buiten het servicegebied’ zouden liggen.

Volgens Amazon vliegen ze in brand en liep het innovatieve idee tegen nogal wat obstakels aan. Onderzoek en ontwikkeling ging wel gewoon door en Musk gaf aan dat de dakpannen zoveel vertraging oplopen, omdat het bedrijf er zeker van wil zijn dat ze dertig jaar lang op een dak kunnen blijven liggen, voordat ze daadwerkelijk bij consumenten geïnstalleerd worden. Nog geen duidelijkheid dus, maar mogelijk wel enorm veel potentie voor deze revolutionaire uitvinding.

Waardering aandeel Tesla

Tesla heeft een marktwaarde van $ 250 miljard en heeft nog geen volledig winstgevend jaar achter de rug. Hierdoor valt er niet heel eenvoudig een waardering op Tesla te plakken. In 2017 werd een verlies van $ 1,96 miljard geboekt, in 2018 verloor het bedrijf $ 976 miljoen en in 2019 werd een verlies van $ 862 miljoen gerealiseerd. Een klein lichtpuntje, het verlies lijkt af te nemen. De omzet stijgt daarentegen wel ontzettend hard en Tesla wordt dan ook echt verhandeld als een groei-aandeel. 

In 2019 werden 367.600 auto’s verkocht, wat een nieuw record betekende voor de onderneming. Vorig jaar werden meer auto’s verkocht van in 2017 en 2018 samen, met name dankzij de populariteit van Model 3 sedan. De laatste twee kwartalen van 2019 waren winstgevend en daarmee ook hoopgevend. De vrije kasstroom kwam in 2019 uit op een plus van $ 968 miljoen.

Ook in het eerste kwartaal van 2020 wist Tesla te verrassen met een omzet van $ 5,985 miljard, een operationele winst van $ 283 miljoen en onder aan de streep een kleine nettowinst van $ 16 miljoen. Het bedrijf wist zijn brutomarge te verhogen tot een indrukwekkende 25,5% en het eindigde het kwartaal met $ 8,1 miljard aan cash. Ondanks de coronacrisis denkt Tesla in 2020 zelfs 500.000 auto’s af te leveren. Het is volgens het bedrijf wel onzeker hoe snel zij en hun leveranciers in staat zullen zijn om de productie op te voeren na de hervatting van de werkzaamheden. Het bedrijf gaf vanwege de coronacrisis daarom ook geen concrete winstverwachting mee, maar het bedrijf denkt wel operationele marges en een winstgevendheid te kunnen behalen die leidend zijn in de sector. Een voorzichtige schatting zou een soortgelijke omzet als in 2019 kunnen opleveren.

Jaar Omzet YoY Growth %
2015 $ 4,05 miljard 27%
2016 $ 7,00 miljard 75%
2017 $ 11,75 miljard 68%
2018 $ 21,46 miljard 82%
2019 $ 24,58 miljard 14,5%
2020 (e) $  (e)

Conclusie aandeel Tesla

Tesla heeft enorm geprofiteerd van de opkomst van elektrisch rijden, maar de concurrentie neemt toe. Traditionele autobouwers zijn begonnen met het investeren van miljarden in elektrisch rijden. Tesla moet nu bewijzen ook efficiënt te kunnen produceren en ook een goede service te leveren aan een veel groter aantal auto’s. Bovendien heeft het bedrijf grootste plannen voor vrachtwagens, cybertrucks en zonnepanelen. Deze plannen moeten echter nog waargemaakt worden. Of dit gaat lukken is onzeker en daarmee het succes van het aandeel Tesla ook. Er zit in ieder geval veel potentie in het bedrijf en daarmee veel fantasie in het aandeel Tesla.

Als autobouwer is de waardering van het aandeel extreem. Maar Tesla is meer dan dat. Het is een revolutie. Tesla werkt nu aan haar meest betaalbare auto tot nu toe en is van plan nog meer producten bereikbaar en betaalbaar te maken voor steeds meer mensen. Op deze manier hoopt het bedrijf dat schoon vervoer en schone energie telkens een stap dichterbij komen. De koers is uiteraard veel te ver doorgeschoten en we kunnen wel spreken van een echte bubbel. Dat betekent niet dat er met bubbels geen geld kan worden verdiend, in tegendeel.

De grafiek van Tesla is spannend en de koers bevindt zich in een verbazingwekkende achtbaanrit. Waar deze gaat eindigen is zeer lastig te zeggen. Ik kan u er enkel voor waarschuwen om u niet te laten leiden door emoties. Er komt vast wel weer eens een grote correctie voorbij. Juist die correcties kunt u benutten om een klein deel van uw portefeuille te gebruiken voor een belegging in het aandeel Tesla. Uiteraard gaan daar (hoge) risico’s mee gepaard.

Aandeel Tesla kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook het aandeel Tesla (TSLA) U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Meer:
Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker