Aandeel Air France-KLM stijgt bijna 40% in vijf weken

Het lelijke eendje van het afgelopen jaar is weer tot leven gewekt. De koers van het aandeel Air France-KLM kreeg in de afgelopen 12 maanden zware klappen te verduren.

Beleggers en analisten discussieerden openlijk over het voortbestaansrecht van het Europese luchtvaartbedrijf. In een half jaar tijd halveerde de koers van het aandeel Air France-KLM.

Inmiddels het tij volledig gekeerd en zien beleggers de toekomst van de luchtvaartmaatschappij weer door een roze bril tegemoet. Het aandeel Air France-KLM stijgt op in de laatste weken; een koersstijging van bijna 40%.

Toekomst voor de blauwe trots van Nederlands aan een zijde draadje

Maandenlang lieten beleggers het aandeel Air France-KLM volledig links liggen. Koppige Fransen die maar niet efficiënter willen werken, oneerlijke concurrentie uit de golfstaten en de nieuwe prijsvechters als Ryanair. Allemaal legitieme redenen waarom beleggers hun geld liever in andere aandelen investeerde.

Het aandeel was dan ook populair bij zogenoemde shortsellers, grote partijen die speculeren op een koersdaling. Maandenlang was het een succesvolle strategie. Mede dankzij deze hedgefunds werd het aandeel Air France-KLM in een diep dal geduwd.

Zelfs nog begin dit jaar schommelde de koers van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie rond de laagste standen van de afgelopen vijf jaar.

De wederopstanding van het aandeel Air France-KLM

Na de halvering van de koers van het aandeel in 2016, is de luchtvaartcombinatie met een heuse wederopstanding bezig. Alle problemen worden aan de kant geschoven en het aandeel is inmiddels opgestegen.

Problemen als de kartelboete van € 325 miljoen en de nieuwe staking bij Air France worden door beleggers hardhandig naar de achtergrond verdreven.

Het fundament van deze enorme stijging is voornamelijk terug te vinden in de beter dan verwachte cijfers die halverwege februari werden gepubliceerd. Op de dag dat de resultaten naar buiten kwamen, werd het aandeel al beloond met een stijging van bijna 10%.

Sindsdien rollen beleggers en analisten over elkaar heen met kooporders en koopadviezen. Vele analisten waren voor de cijfers nog negatief over het aandeel, maar analisten van grote partijen als HSBC, UBS en Société Générale stelden hun blik opwaarts bij.

Tot slot is de dalende olieprijs van de afgelopen weken goed nieuws voor KLM. Omdat brandstofkosten een grote kostenpost is voor airliners, hebben zij als een van de weinige sectoren juist wel baat bij een dalende prijs van het zwarte goud.

aandeel klm stijgt 40 procent

Belangrijke niveaus in de grafiek

Ik ben per definitie geen voorstander van luchtvaartaandelen, aangezien deze bedrijven jaarlijks enorme afschrijvingen op hun vloot vliegtuigen voor hun kiezen krijgen. Iets wat uiteraard de winst van deze aandelen drukt.

Om deze reden bevind ik mij liever aan de shortzijde wat betreft het aandeel Air France-KLM. Gezien het huidige positieve sentiment blijf ik voorlopig nog even aan de zijlijn toekijken. Wel wil ik graag de belangrijke niveaus in de grafiek doornemen voor diegene die wel vertrouwen hebben in het aandeel.

Gezien het volatiele karakter van dit aandeel, hebben we nog genoeg ruimte over aan de bovenkant. Het eerste belangrijke niveau ligt op € 7,71. Deze top werd vorige week op de borden gezet.

Voor de belangrijkste weerstandszone moeten we terug naar het voorjaar van 2016. Deze zware weerstandszone ligt tussen een koers van € 8,50 en € 8,75.

Maandenlang schommelde de koers van het aandeel Air France-KLM rond dit niveau, maar het lukte niet om dit niveau opwaarts te verlaten.

Na een dergelijke snelle stijging wordt de kans op een tegenreactie uiteraard steeds groter. Voor een indicatie van mogelijke niveaus waar dan een bodem kan worden gevormd, wordt vaak de technische indicator Fibonacci gebruikt.

Op basis van deze indicator liggen potentiële steunniveaus rond een koers van € 7, € 6,60 en € 6,25. Uiteraard is het slechts een indicator die nooit 100% waterdicht is, maar wellicht kunt u rond dergelijke niveaus extra waakzaam zijn op bodemsignalen.

Mocht het sentiment echt omslaan, dan ligt op een koers van € 5,47 nog een belangrijke weerstand. Een Fibonacci niveau valt hier samen met de sluiting van de nog openstaande gap die ontstaan is na de kwartaalcijfers. Overigens verwacht ik niet dat we deze koers in de komende maanden nog terug gaan zien.

Het aandeel Air France-KLM kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. U heeft toegang tot meer dan 100 beurzen in meer dan 20 landen. Lees hier meer over aandelen kopen via LYNX.

De informatie in deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies en geldt niet als aanbeveling tot het doen van enige belegging. De auteur heeft geen positie in één van voornoemde financiële instrumenten.

Beleggingsspecialist LYNX

Roy van Santen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Roy schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en de Twitter van LYNX.

Gerelateerde artikelen

Profiteer ook van de voordelen van LYNX Beleggen

LYNX heeft u veel te bieden en is niet voor niets al jaren één van de beste brokers - bekijk de informatie in alle rust zelf

Information package image
Inhoud informatiepakket
  • Brochure met uitgebreide informatie over beleggen en daytrading bij LYNX
  • Tarievenoverzicht: aandelen, opties, futures, forex, CFD's, ETF's & sprinters
  • Openingsinstructies
  • Met gratis het boek: “14 onmisbare tips om uw prestaties op de beurs te verbeteren”
Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker
Contact icon WhatsApp via
06 31 27 27 27