Beursgang Deliveroo: Aandeel maaltijdbezorger opent 30% lager bij beursdebuut

Het aandeel Deliveroo is vanaf vandaag te verhandelen via de beurs in Londen. De koers van de Britse maaltijdbezorger ging bij zijn handelsdebuut flink onderuit. Kan Deliveroo zich door de beursgang staande houden tussen al het bezorggeweld?

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

Deliveroo beursgang

Beursgang aandeel Deliveroo (ROO)

Update 31 maart 2021: aandeel Deliveroo opent 30% lager

Het had de grootste beursgang in Londen ooit moeten worden, maar vlak voor de IPO haakten grote beleggers af. Onder andere twee grote Britse investeringsmaatschappijen, Aviva en Aberdeen Standard, zeiden vorige week al dat ze geen interesse meer hadden in het bedrijf. Er is discussie ontstaan over de de manier waarop Deliveroo zijn koeriers zou behandelen. De omstandigheden van werknemers in de zogeheten gig economy, waarbij flexwerkers weinig rechten hebben, liggen al langer onder een vergrootglas. Er zijn dan ook al meerdere rechtszaken geweest over dit onderwerp. In Nederland loopt er bijvoorbeeld nog een rechtszaak tegen het bedrijf omdat het de koeriers als zzp’ers classificeert.

Door de verminderde interesse in het aandeel verlaagde Deliveroo de prijsvork van het aandeel al van £ 3.90 to £ 4.60 tot een bandbreedte van £3.90 to £4.10. De hoogst mogelijke waardering zakte hiermee al tot een bedrag van £ 8,8 miljard. Maar uiteindelijk viel de introductieprijs aan de onderkant van de bandbreedte uit op £ 3.90. Vanochtend bleek dat beleggers dat nog altijd te prijzig vonden, want direct bij het beursdebuut duikt de koers met 30% omlaag tot circa £ 2.73. Institutionele partijen uitten naast de werkomstandigheden ook hun zorgen over de eigendomsstructuur, die CEO Will Shu meer dan 50% van de stemrechten geeft. Daarover leest u hieronder meer.

Dual listing geeft oprichter meer macht

Het aandeel Deliveroo (ROO) is vanaf vandaag beschikbaar op de London Stock Exchange (LSE). Deliveroo heeft met de beursgang circa £ 1 miljard (bijna 1,2 miljard euro) opgehaald om haar kapitaalpositie te verbeteren.

Deliveroo geeft nieuwe aandelen uit, maar ook enkele bestaande aandeelhouders zullen een deel van hun stukken verkopen. Verder is het bekend dat Deliveroo gebruik zal maken van een zogeheten dual listing structuur bij de beursgang. Dat betekent dat de Deliveroo haar aandelen (net als bijvoorbeeld Alphabet) in twee klassen zal splitsen:

  1. Klasse A Deliveroo aandelen
    De Class A aandelen van Deliveroo zullen worden verkocht tijdens de beursgang. Deze aandelen bestaan uit een mix van nieuwe en bestaande aandelen, en zullen worden aangeboden aan het grote publiek. Via deze weg hoopt het bedrijf de beoogde £ 1 miljard binnen te harken. Uniek is het feit dat het bedrijf ervoor kiest om voor £ 50 miljoen aan Deliveroo aandelen beschikbaar te stellen aan bestaande klanten en bezorgers. Iedereen die geen klant is van Deliveroo kan zijn interesse wel registreren via de website, maar bestaande gebruikers krijgen voorrang op nieuwe klanten.
  2. Klasse B Deliveroo-aandelen
    Deze Deliveroo aandelen zullen niet worden verkocht tijdens de beursgang, maar blijven in handen van oprichter en CEO Will Shu. De oprichter zal deze aandelen in bezit willen houden zodat hij voorlopig de volledige controle over het bedrijf heeft. Elk B aandeel geeft namelijk recht op 20 stemmen terwijl elk A aandeel slechts 1 stem vertegenwoordigt. De structuur zal overigens slechts drie jaar van kracht zijn. Na die drie jaar zullen de Klasse B-aandelen automatisch worden omgezet in Klasse A-aandelen.

Redenen beursgang

Na de recente IPO’s van DoorDash, Instacart en iets langer geleden TakeAway en Delivery Hero, kon ook de beursgang van Deliveroo natuurlijk niet achterblijven. Er is een ware veldslag gaande tussen alle bezorgdiensten om marktaandeel te vergaren. Partijen als Just Eat Takeaway en Uber Eats proberen deze oorlog te winnen door middel van overnames en dure marketing campagnes. Om al die reclames en kortingscodes te financieren is veel kapitaal nodig. Een beursgang is dan een logische stap om kapitaal op te halen en teglijkertijd de naamsbekendheid te vergroten. Dat is ook exact de reden dat Deliveroo de stap naar de beurs heeft gemaakt.

Het Verenigd Koninkrijk is veruit de grootste markt voor thuisbezorgdiensten. Het Britse Just Eat fuseerde afgelopen jaar met TakeAway en dus is het opschieten geblazen voor Deliveroo. Just Eat TakeAway heeft het merendeel van de Britse markt momenteel in handen, maar daarna is Deliveroo de grootste. Circa 23% van de mensen in het VK die van thuisbezorging gebruik maken doen dat via Deliveroo. Bij Just Eat TakeAway ligt dat aandeel rond de 80%. Op een totale markt van € 8,5 miljard (2019) kan daar aardig worden verdiend.

In veel andere landen is het bezorglandschap veel meer versplinterd. Hier liggen dus nog kansen voor Deliveroo. In Spanje, Frankrijk, Nederland en Italië heeft Deliveroo ook wel een aardig marktaandeel. Daarnaast focust Deliveroo zich op landen in het Midden-Oosten en Azië. Uit Duitsland heeft het bedrijf zich in 2019 al teruggetrokken.

Activiteiten Deliveroo

Deliveroo werd in 2013 opgericht door Will Shu in Londen. De ‘snelle’ stad waar veel mensen lange werkdagen maken leent zich bij uitstek voor maaltijdbezorging. Bovendien kun je in een drukke stad met veel verschillende restaurants ontzettend veel mensen bereiken. De missie van het bedrijf is om het ultieme online voedingsbedrijf te bouwen. Ze willen het platform zijn waar mensen naartoe gaan als ze aan eten denken. Er is echter veel concurrentie en daarom probeert Deliveroo zich ook enigszins te onderscheiden. Deliveroo is de leider in het premium segment en is dan ook de nummer 2 bezorger in Frankrijk. Het bedrijf is sinds 2015 actief in Nederland en is ook aanwezig in andere Europese landen, het Midden-Oosten en Azië.

Net als andere bezorgdiensten heeft Deliveroo een website en app waarmee het klanten en restaurants samenbrengt. Het bedrijf verdient inkomsten door restaurants commissie te vragen en door klanten een bedrag per bestelling als service te berekenen. Het platform is ideaal voor restaurants, want het verzorgt naast de bezorgdienst ook de marketing en het opnemen van bestellingen, waardoor het ook voedsel kan bezorgen van restaurants die normaal geen bezorgdienst aanbieden. Inmiddels heeft het bedrijf miljoenen gebruikers, ruim 115.000 aangesloten restaurants en meer dan 100.000 bezorgers voor zich rijden.

In november 2017 introduceerde het bedrijf Deliveroo Plus, een abonnementsdienst die klanten in het Verenigd Koninkrijk onbeperkt gratis bezorging biedt.

Beurswaarde aandeel Deliveroo

De waardering van Deliveroo is de afgelopen jaren fors opgelopen. Meerdere durfkapitalisten staken de afgelopen acht jaar miljoenen in het technologie bedrijf. Zo staken Index Ventures in 2014 al eens $ 2,75 miljoen in Deliveroo. Accel besloot in 2015 om $ 25 miljoen te investeren en niet veel later staken Index Ventures en Greenoaks Capital nog eens $ 70 miljoen in Deliveroo. De afgelopen jaren werden er steeds grotere bedragen geïnvesteerd, maar de meest opvallende was toch wel de $ 575 miljoen die Amazon in 2019 in het bedrijf stak. Hierdoor heeft Amazon circa 16% van de aandelen in handen van het bedrijf. Sommige van de vroege investeerders zullen naar verwachting 60.000% rendement maken op hun investeringen.

Bij de meest recente investeringsronde in juli 2020 haalde het bedrijf $ 180 miljoen op, waarmee het bedrijf een waardering van $ 7 miljard kreeg.

Deliveroo heeft op 22 maart bekendgemaakt dat de uitgifteprijs van de aandelen tussen de £ 3,90 en £ 4,60 komt te liggen. Daarmee zou het aandeel een beurswaarde krijgen van tussen de 7,7 en 8,8 miljard pond. Maar zoals eerder vermeld viel de introductieprijs van het aandeel Deliveroo aan de onderkant van de bandbreedte uit op £ 3.90. Dit bleek alsnog te hoog, want direct bij het beursdebuut duikt de koers met 30% omlaag tot circa £ 2.73.

Financiële cijfers Deliveroo

De concurrentie in de bezorgbranche is moordend. Het is voor velen dan ook lastig om groene cijfers te schrijven. Vorige week maakte Deliveroo bekend dat het £ 223 miljoen heeft verloren in 2020. Dat was wel een verbetering ten opzichte van 2019, toen er een verlies van £ 317 miljoen in de boeken werd genoteerd. Een groot deel van de opbrengsten van de Deliveroo beursgang zullen dan ook worden gebruikt voor marketingdoeleinden om meer marktaandeel te vergaren. Het is van belang dat het marktaandeel groot genoeg is om winstgevend te kunnen worden. Dat lukte bijvoorbeeld niet in Duitsland, daarom is Deliveroo daar gestopt met bezorgen.

Deliveroo winst/verlies
2015  – £ 1.4 miljoen
2016  – £ 129 miljoen
2017  – £ 185 miljoen
2018  – £ 232 miljoen
2019  – £ 317 miljoen
2020  – £ 223 miljoen

 

Waardering aandeel Deliveroo

Aangezien het bedrijf geen winst maakt, is het gebruikelijk om te kijken naar de omzetontwikkeling. De omzet steeg in 2020 van £ 771,8 miljoen tot £ 1,2 miljard, dat is omgerekend circa $ 1.65 miljard. De beurswaarde is momenteel circa $ 8 miljard. Met een omzet van $ 1,65 miljard komen we op een price/sales ratio van 4,84. Daarmee heeft Deliveroo een waardering die overeenkomt met zijn concurrenten.

Just Eat Takeaway kwam in 2020 uit op een omzet van € 2,5 miljard en is momenteel € 12 miljard waard. Daarmee heeft het bedrijf een P/S ratio van 4,8. Grubhub uit de VS is met een ratio van 3,2 iets aantrekkelijker.

Omzet ontwikkeling
2015 £ 18 miljoen
2016 £ 129 miljoen
2017 £ 277 miljoen
2018 £ 476 miljoen
2019 £ 771,8 miljoen
2020 £ 1,190 miljard (+54%)

 

Is het aandeel Deliveroo interessant?

De markt voor bezorgdiensten is nog lang niet uitgegroeid. Mensen bestellen steeds vaker en geven ook steeds meer uit aan afhaalmaaltijden. UBS denkt dat de totale markt tegen 2024 circa $ 400 miljard groot kan zijn. Volgens een schatting van Euromonitor zou de sector in de komende tien jaar zelfs $ 1000 miljard dollar waard kunnen zijn.

Deliveroo zal naar verwachting een aantrekkelijkere waardering krijgen dan zijn concurrenten. Dit biedt kansen voor beleggers die wel geloven in de groei van de thuisbezorgmarkt, maar niet een te hoge premium willen betalen voor de bekendere merken. Want hoewel Deliveroo misschien niet als eerste in u opkomt als u weer eens eten laat bezorgen, laat het bedrijf toch echt wel indrukwekkende groeicijfers zien.

Het feit dat Amazon een belang heeft in het bedrijf is ook interessant, want mogelijk zullen de twee op termijn de samenwerking intensiveren. Amazon wil namelijk ook boodschappen en andere items laten bezorgen en het Amerikaanse Instacart heeft al laten zien dat ook daar vraag naar is.

Mis nooit meer een beursintroductie met de IPO Kalender.

Beleggen in aandeel Deliveroo (ROO) bij LYNX

Via het handelsplatform van LYNX kunt u beleggen in aandelen, opties, futures, ETF’s, CFD’s en Sprinters. Na de beursgang kunt u ook beleggen in het aandeel Deliveroo (ROO). Bekijk ons aanbod.

Handelsplatform-800x359

 Editorial credit: Useacoin / Shutterstock.com

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker
  Wekelijks gratis 5 beleggingsideeën ontvangen? Schrijf u in!
LYNX Weekoverzicht & 5 beleggingstips

Ik geef toestemming aan LYNX B.V. (“LYNX”) om mij wekelijks het LYNX weekoverzicht op zondag en 5 beleggingsideeën op dinsdag toe te sturen en te benaderen (per e-mail) over de mogelijkheid om een beleggingsrekening te openen via LYNX door het bovenstaande formulier te versturen. LYNX kan dan bijvoorbeeld extra informatie geven over haar diensten, evenementen of een interessante aanbieding doen.
  Ontvang wekelijks 5 belegigngsideeën

Let op: Uw toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens is niet vereist voor het openen van een rekening via LYNX. U kunt uw toestemming te allen tijde intrekken door (onder meer) een e-mail te sturen naar marketing@lynx.nl. LYNX deelt uw gegevens niet met commerciële partners. Klik hier voor meer informatie over hoe LYNX omgaat met uw persoonsgegevens.

×