Aandeel Lyft leverde eind 2018 zijn papieren in voor een beursnotering bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commision (SEC).

 

De taxi-app kreeg op 29 maart een notering aan de Nasdaq.

Hiermee krijgt Lyft eerder een beursnotering dan rivaal Uber die zijn IPO pas in het tweede kwartaal van 2019 heeft gepland. In dit artikel leest u alles over de IPO van uber.

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

  • Wat doet Lyft?
  • Investeerders Lyft
  • De waardering van het aandeel Lyft
  • De financiële positie van Lyft
  • De toekomst van Lyft

Wat doet Lyft?

Lyft is een copy-cat en rivaal van het beter bekende Uber. De auto’s die voor Lyft rijden zijn te herkennen aan de roze snor-vormige magneet op het dashboard. Het bedrijf werd in 2012 opgericht, 3 jaar later dan Uber. Uber en Lyft zijn twee zeer vergelijkbare services. Beide zijn “ride-sharing” taxidiensten die gebruik maken van een mobiele applicatie. Deze app installeer je op je telefoon en daarmee kun je snel en gemakkelijk een taxi-ritje bestellen. De taxi bestuurder kom je dan op jouw locatie ophalen en brengt je veel goedkoper dan reguliere taxidiensten naar jouw bestemming. Er wordt een standaardtarief in rekening gebracht met een basistarief en een vergoeding per minuut en per kilometer.

Vooral de eenvoud en de luxe dat je op elk moment en elke plek vanaf je telefoon een taxi kunt boeken maken de apps poplair. Je ziet bovendien precies waar de bestuurder is en wanneer deze aankomt. Bijna iedereen vindt dit beter dan de traditionele manier; een taxi bellen en je afvragen wanneer de taxi kan aankomen. Dezelfde app werkt in elke stad, of op zijn minst in de steden waar deze services beschikbaar zijn. Aan het einde van de rit kun je de bestuurder een waardering geven en zelfs een fooi geven via de app, als je wilt. Bestuurders beoordelen ook passagiers op basis van de rit.

LyftMarktaandeel

Eind 2018 had Lyft een marktaandeel van 39% in de VS. Uber is met een marktaandeel van circa 65% nog altijd de marktleider. Sommige gebruikers zullen beide apps gebruiken waardoor het marktaandeel boven de 100% uitkomt. Het marktaandeel van Lyft is de afgelopen jaren wel enorm toegenomen en die van Uber juist wat afgenomen. Uber beschikbaar in meer dan 90 landen over de hele wereld, terwijl Lyft pas vorig jaar haar eerste Europese kantoor opende. Dit kantoor is ook nog eens enkel bedoeld voor softwareontwikkelaars. Lyft is dus nog altijd enkel actief in de VS en sinds kort in Canada. Mogelijk dat het geld van de beursgang gedeeltelijk gebruikt gaat worden voor Europese en Aziatische expansie.

Lyft bied net als Uber verschillende soorten diensten aan in zijn app. Het bedrijf loopt nog wel achter op Uber dat al eten bezorgd in veel gebieden en zelfs soms helikoptervluchten en vaardiensten aanbiedt. Wel interessant is het feit dat Lyft vorig jaar het deelfiets bedrijf Motivate overnam. Dit bedrijf verzorgd met name op en rond stations deelfietsen en kan een interessante markt zijn naast de taximarkt.

Investeerders aandeel Lyft

Voor de beursgang werd de afgelopen jaren door tientallen partijen geïnvesteerd in Lyft. Er werd voor meerdere miljarden geïnvesteerd door niet de minste partijen. Twee opvallende grootaandeelhouders zijn Alphabet en General Motors. Eerstgenoemde nam eind 2017 een belang van ruim $1 miljard in het taxibedrijf. Alphabet is uiteraard al vele jaren bezig met de ontwikkeling en het testen van autonoom rijden. Ook General Motors investeerde aanvankelijk $500 miljoen in het bedrijf met een mogelijke optie tot $1 miljard. Andere opvallende investeerders zijn Alibaba, Tencent en het Japanse Rakuten, een soort Japanse ‘Amazon’. Zelfs de prins van Saoedi-Arabië investeerde $148 miljoen in het bedrijf. Lyft zet vol in op autonoom rijden en nam ook meerdere bedrijven over die zich bezighouden met augmented reality. Samen met bovengenoemde investeerder liet Lyft in augustus 2018, 5000 taxi ritjes uitvoeren in zelfrijdende auto’s.

De waardering van het aandeel Lyft

Lyft ging voor $72 per aandeel naar de beurs. Dit is flink hoger dan de eerder gecommuniceerde uitgifteprijs van $62-$68. De enorme vraag heeft Lyft ertoe besluiten de uitgifteprijs te verhogen. Het bedrijf zal 30 miljoen aandelen plaatsen waarmee het bedrijf een bedrag van tussen de $2,1 en $2,16 miljard hoopt op te halen. Het bedrijf wordt momenteel gewaardeerd op $23 miljard. Met een geschatte waardering van 100 miljard tot 120 miljard dollar is Uber vele malen groter.

Het bedrijf gaat naar alle waarschijnlijkheid in de laatste week van maart naar de beurs. Het aandeel Lyft zal een notering krijgen op de Nasdaq onder de ticker: “LYFT”.  De zakenbanken JP Morgance Chase, Credit Suisse Groep en Jefferies Financial Group begeleiden de beursgang.

Lyft lijdt zwaar verlies

Het bedrijf verloor in het laatste gepubliceerde kwartaal € 245 miljoen. Over heel 2018 verloor Lyft ruim $911 miljoen. Deze verliezen worden geleden omdat het bedrijf nog heel veel investeert in groei. De omzet groeide in 2017 met ruim 200% en in 2018 met nog eens ruim 100%. Deze enorme omzetgroei vertaalt zich echter nog niet in een toename van de winst. Uiteraard heeft dat te maken met de kosten van de enorme investeringen die het bedrijf doet. Gezien de waardering en de opvallende investeerde lijkt er op dit moment in ieder geval genoeg vertrouwen in het feit dat er met deze investeringen waarde wordt gecreëerd.

De toekomst en concurrenten van Lyft

De bekendste concurrent is Uber maar buiten de VS zijn er ook andere geduchte concurrenten. In China heeft Didi Chuxing de slag gewonnen en is Uber China opgegaan in Didi Chuxing. Ook in Zuidoost Azië verloor Uber de slag en verkocht het haar activiteiten aan Grab uit Singapore. Concurreren met lokale taxidiensten in Azie is zeer moeilijk gebleken. Lyft zal zich de komende jaren dan ook vooral richten op expansie in Europa.

De beursgang van het aandeel Lyft is vooral bedoeld om geld op te halen voor het doen van nieuwe investeringen. Ook lijkt Lyft haast achter zijn beursnotering te hebben gezet om zo concurrent Uber voor te zijn en zo toch weer wat naamsbekendheid te verkrijgen. Uiteindelijk is een beursnotering ook een mooie mogelijkheid voor aandeelhouders om te cashen.

Particuliere beleggers kunnen zich helaas niet inschrijven voor de beursgang en zullen moeten wachten op de reguliere handel na de IPO. Dit betekent dat u na de eerste notering meteen kunt handelen in het aandeel. Beleggers bij LYNX kunnen het aandeel na de IPO toevoegen aan het handelsplatform. Het aandeel is te vinden na de beursgang onder de tickercode: LYFT.

 

Hoe nuttig vond u het artikel?(Vereist)
Zeer onbehulpzaamZeer behulpzaam

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart


Stuur een bericht naar Justin Blekemolen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.