Koers Tesla zeer volatiel & enkel Toyota heeft een hogere marktwaarde

De koers van Tesla is zeer volatiel. De bouwer van elektrische auto’s weet de fantasie van beleggers te prikkelen. Hierdoor is niet alleen de marktwaarde van het aandeel enorm opgelopen, maar ook de handel. Het aandeel Tesla was in de maand maart het meest verhandelde Amerikaanse aandeel bij LYNX. Het aandeel maakt duidelijke meningen los en hier kunnen beleggers mogelijk van profiteren.

Lees hier ons recente artikel over het Aandeel Tesla

Recent is de koers bezig aan een sterk herstel. In dit artikel gaan we dieper in op het Tesla nieuws, de historie, feiten over Tesla en natuurlijk de Tesla koers.

  • Nieuws aandeel Tesla
  • Koers Tesla
  • Historie aandeel Tesla
  • Tesla in Nederland
  • Feiten Tesla
  • Waarde aandeel Tesla
  • Conclusie: aandeel Tesla kopen?

Aandeel Tesla

Nieuws aandeel Tesla

De koers van het aandeel Tesla is bezig aan een sterk herstel. Toch is Tesla de laatste tijd voor goed nieuws vooral afhankelijk van China. De nieuwe fabriek daar ligt niet stil en laat sterke groei zien nadat deze in februari waren stilgevallen. Tesla wist in de maand maart 12.709 nieuwe auto’s te registreren in China.

Buiten China domineert echter het slechte nieuws. De belangrijkste fabriek in Fremont Californië ligt namelijk stil vanwege de coronacrisis. Er worden geen auto’s gemaakt. Dure machines die niets doen zijn een kostbare aangelegenheid. Dat Tesla problemen ondervind blijkt ook uit het feit dat het bedrijf eenzijdig heeft bepaald minder huur te betalen. Eind april krijgen we de cijfers over het eerste kwartaal en kunnen we meer zeggen over de gevolgen van het coronavirus.

Aandeel Tesla kopen - Koers Tesla

Koers Tesla

De Tesla koers staat is recent bezig aan een sterk herstel. Het aandeel zag een enorme rally eind 2019 en begin 2020, maar zakte daarna hard weg. De zorgen rond het coronavirus troffen de fabrikant van elektrische auto’s. Autofabrikanten zijn doorgaans cyclisch en het sluiten van fabrieken en lagere verkopen drukken de resultaten in een recessie doorgaans in het rood. Tesla aandeelhouders zijn echter wel gewend aan rode cijfers en zien de koersval ook als kans. Zeker nu in China de verkopen weer wat aantrekken is de Tesla koers begonnen aan een scherp herstel.

Historisch gezien heeft de Tesla koers lang in een brede bandbreedte bewogen. Het aandeel leek hieruit weg te zakken, maar is daarna begonnen aan een enorme rally. De koers ging meerdere keren over de kop. Een reden voor deze dramatische bewegingen zijn de zeer actieve optiemarkten in het aandeel Tesla. Deze beïnvloeden de koers en versterken de toch al sterk verdeelde meningen over de producent van elektrische auto’s.

Historie aandeel Tesla

Tesla werd in 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning. De eerste auto die Tesla Motors produceerde was de Tesla Roadster. Een elektrische sportwagen die zich vooral richtte op een rijk publiek. Van dit model werden uiteindelijk 2.450 verkocht. Dit model was behalve de elektrische motor eigenlijk grotendeels gemaakt door Lotus. Dit is voor een deel ook te zien in het design.

29 juni 2010 ging Tesla Motors naar de beurs. De eerst Amerikaanse autofabrikant die naar de beurs ging sinds Ford in 1956. Vroege investeerders in Tesla waren naast Elon Musk ook de oprichters van Google, Sergey Brin & Larry Page. Toyota en Daimler investeerden ook in Tesla rond de IPO en verkochten de aandelen uiteindelijk in 2014 met een winst van $ 1 miljard.

Het eerste echte succes van Tesla kwam er met de Model S. Deze elektrische auto was een succes bij het grote publiek en maakte elektrisch rijden populair.

Overname SolarCity

Op 1 augustus 2016 maakte Tesla bekend SolarCity over te nemen voor $ 2,6 miljard in aandelen. Deze manoeuvre redde SolarCity dat in financiële problemen was gekomen. Na de overname bouwde Tesla de SolarCity verkopen af en richtte het zich naast het instaleren van zonnepanelen meer op de opslag van energie door batterijen.

Met deze overname voorkwam Tesla een financieel drama voor Elon Musk die zelf veel geld had geïnvesteerd in het bedrijf van zijn neven Peter en Lyndon Rive.

Tesla Model 3

Met de Model 3 wil Tesla een groter deel van de markt veroveren. De lagere prijsklasse moet de auto betaalbaarder maken voor het grote publiek. Met het nieuwe model zijn de verkopen van Tesla stevig verder gestegen, maar dit gaat voor een deel ten koste van duurdere modellen. De verkopen van de Tesla Model S en Model X vlakken namelijk duidelijk af en groeien niet meer.

Het aantal verkochte auto’s groeide hierdoor snel, maar de omzet een stuk minder en winst blijft nog steeds uit zicht.

Tesla in Nederland

Nederland was voor Tesla in 2019 de grootste afzetmarkt voor Tesla in Europa. Traditioneel gezien was dit Noorwegen, maar door nieuwe subsidie regelingen was het juist in 2019 erg voordelig om nog een Tesla te kopen.

Het marktaandeel van Tesla in de totale autoverkopen lag in Nederland met 6,87% dan ook opvallend hoog. In 2018 was dit nog 1,92%. In 2020 lijken de verkopen echter stilgevallen met een voorlopig marktaandeel van 0,43%. Veel mensen die een Tesla wilde hebben kochten deze waarschijnlijk al voordelig in 2019.

Feiten over Tesla

  • Tesla werd in 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning
  • De eerste auto was de Tesla Roadster. Van dit model werden er 2.450 gemaakt
  • Tesla heeft nog nooit een jaar winst gemaakt
  • CEO Elon Musk verdiende in 2019 ongeveer net zoveel in salaris $ 2,28 miljard als nummer 2 tot en met 50 (samen $ 2,12 miljard). Dit komt door ontvangen opties en aandelen.
  • In 2019 was Nederland de grootste afzetmarkt voor Tesla in Europa. De oorzaak hiervan zijn bepaalde subsidies die eind 2019 afliepen.
  • Tesla verkocht in 2019 367.500 auto’s

Waarde aandeel Tesla

Met een marktwaarde van $ 130,9 miljard is Tesla de meest waardevolle autofabrikant na Toyota ($ 168 miljard). De marktwaarde is opvallend gezien de beperkte grootte in andere opzichten. Tesla is de grootste fabrikant van elektrische auto’s, maar de totale productie was in 2019 slechts 367.500. Dit is vrij extreem. Volkswagen heeft bijvoorbeeld slechts een marktwaarde van € 61,7 miljard, maar produceerde 10,3 miljoen auto’s.

Daarnaast bezitten autofabrikanten doorgaans een grote financiële tak die zich bezighoudt met het leasen van auto’s. Tesla doet dit via externe partijen en deelt daardoor niet in de winst, terwijl het vaak wel garanties afgeeft om auto’s tegen een bepaalde waarde terug te kopen.

Tesla wordt op dit moment gewaardeerd op ruim 3 maal de verkopen en 70 maal de EBITA ratio tot het eigen vermogen. De schulden zijn met zes maal de EBITDA ratio ook vrij pittig. Dit laatste komt natuurlijk door de gebrekkige winstgevendheid. Verdere groei moet echter op den duur de winst en EBITDA laten groeien. Eind april krijgen we de resultaten voor het eerste kwartaal van Tesla te zien.

De verkopen vielen mee dankzij de resultaten in China, maar of dit ook voor goede financiële resultaten zorgt moet nog blijken. Opvallend feit is dat Tesla met een marktwaarde van $ 130,9 miljard meer dan twee keer zoveel waard is als General Motors ($ 32,8 miljard), Ford ($ 21,0 miljard), Fiat-Chrysler ($ 13,1 miljard) samen. Dit is opvallend, zeker gezien het feit dat deze drie autoproducenten in 2019 19,3 miljoen auto’s fabriceerden. Het produceren van auto’s blijft namelijk een kapitaalintensieve aangelegenheid. Tesla zal het dus voor een groot deel van nieuwe aandelen moeten hebben om de toekomstige groei te financieren.

Conclusie aandeel Tesla kopen?

Tesla heeft enorm geprofiteerd van de opkomst van elektrisch rijden. Nu lijkt er echter meer concurrentie te komen en worden sommige subsidies afgebouwd. Tesla moet nu bewijzen ook efficiënt te kunnen produceren en ook een goede service te leveren aan een veel groter aantal auto’s. Of dit gaat lukken is onzeker en daarmee het succes van het aandeel Tesla ook.

Veel beginnende beleggers willen het aandeel Tesla kopen. Dit is natuurlijk gemakkelijk te doen via het LYNX Handelsplatform. Aandelen kopen brengt echter risico’s met zich mee. Het risico op aanzienlijke verliezen wordt nog eens vergroot wanneer je een aandeel koopt in een bedrijf dat verlies lijdt. Tesla heeft nog geen enkel jaar winst gemaakt en moet veel investeren voor toekomstige groei. Het aandeel Tesla kopen is dus een gok op het uitkomen van de beloftes van Elon Musk. Tot nu toe heeft Elon Musk iedereen weten te verrassen. Of hij dat kan blijven doen nu Tesla de meest waardevolle autofabrikant ter wereld is geworden na Toyota is de vraag.

Beleggen in aandeel Tesla bij LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Tesla. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Aandeel Tesla kopen

Beleggingsspecialist LYNX

Wubbe Bos is beleggingsspecialist bij LYNX. Naast het schrijven van artikelen over aandelen en het laatste beursnieuws, is hij betrokken bij het LYNX Educatieprogramma. Zijn artikelen zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en Twitter. Tevens schrijft Wubbe artikelen voor Beleggers Belangen en SeekingAlpha.

Meer:

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker