Koers Boeing aandeel onder druk

De koers van het aandeel Boeing is hard weggezakt. Recent zagen we nog een opleving in de Boeing koers, maar deze was van korte duur. Dat de Boeing koers onder druk staat, komt door de problemen met de Boeing 737 MAX en het coronavirus.

Boeing is hierdoor in een lastige situatie gekomen. In dit artikel geef ik een overzicht van de kansen en risico’s. Dit kan u helpen bij het waarderen van het aandeel Boeing en uw besluit om al dan niet aandelen Boeing te kopen.

In dit artikel bespreek ik de volgende onderwerpen:

Koers aandeel boeing

Aandeel Boeing

Nieuws Boeing

De kwartaalcijfers van Boeing laten de enorme gevolgen van het coronavirus zien. Boeing benadrukt dat 45% van de omzet uit defensie en overheidsdiensten komt. Het probleem is echter dat commerciële vliegtuigen momenteel duidelijk in de hoek zitten waar de klappen vallen. De klappen zijn zowel zelf veroorzaakt als extern. Boeing hoopt nu de productie van de Boeing 737 MAX in 2021 te hervatten.

De omzet viel 26,2% terug naar $ 16,9 miljard. Daarnaast werd er ook een fors verlies geleden van $ 1,70 per aandeel. De problemen zitten duidelijk bij de commerciële vliegtuigen waarbij de omzet zakte met 47,5% van $ 6,2 miljard naar $ 11,8 miljard. De operationele marge duikelde van 9,9% naar -33,3%. Bij defensie zakte de omzet 9% en sloeg de marge om van 12,9% naar -3,2%. Dit kwam met name door Covid-19. Services was de enige divisie die zich goed staande hield. De omzet bleef gelijk op $ 4,6 miljard, terwijl de operationele marge steeg van 14,1% naar 15,3%.

De vrije kasstroom laat ook duidelijk de problemen zien. Vorig jaar was het eerste kwartaal nog goed voor een vrije kasstroom van $ 2,8 miljard. In het huidige kwartaal was de negatieve kasstroom $ 4,3 miljard. Cash steeg in een kwartaal van $ 10,0 miljard naar $ 15,5 miljard. De schulden schieten echter snel omhoog en op dit moment is de schuld zelfs $ 38,9 miljard. Daarnaast heeft Boeing veel geld ontvangen voor vliegtuigen die Boeing op dit moment niet kan leveren.

Boeing 737 MAX & coronavirus

Boeing had al de nodige problemen voordat het coronavirus zich in alle heftigheid liet zien. De zelfgecreëerde crisis komt door de problemen bij de Boeing 737 MAX. Twee vliegtuigen stortten neer in Ethiopië en Indonesië met 346 dodelijke slachtoffers als gevolg.

Gevolgen Boeing 737 MAX

De Boeing 737 MAX is het belangrijkste vliegtuig van Boeing en de productie hiervan ligt stil. Boeing zag zich genoodzaakt de productie stil te leggen omdat het vliegtuig van de autoriteiten niet mag vliegen. De goedkeuring duurt veel langer dan waar Boeing rekening mee had gehouden. Veel vliegtuigen staan geparkeerd en hierdoor staat veel kapitaal letterlijk op de parkeerplaats. Boeing heeft de kans om aandelen uit te geven niet gegrepen maar gekozen voor meer schulden.

Dit maakt het risico groter voor Boeing’s aandeelhouders, maar minder uitstaande aandelen biedt ook meer kans voor het aandeel om een deel van het verlies goed te maken.

Gevolgen coronavirus

Boeing was druk bezig met de interne problemen, maar het coronavirus zorgt voor een potentieel dodelijke combi. Boeing moest al in onderhandeling met vliegtuigmaatschappijen over de afhandeling van de Boeing 737 problemen. Vliegtuigmaatschappijen hebben nu echter andere wensen en willen vooral kasgeld behouden.

Dit maak het voor Boeing lastiger om deals te sluiten die juist Boeing kasgeld opleveren. Het orderboek van Boeing is nog steeds goed gevuld, maar het is goed mogelijk dat een deel van deze orders uiteindelijk toch weer gaat verdwijnen. Zeker nu de Boeing 737 MAX niet mag vliegen, zijn er extra redenen voor vliegtuigmaatschappijen om orders af te zeggen.

Geschiedenis Boeing

Boeing werd opgericht in 1916 door William Edward Boeing als Pacific Aero Products Company. Na verschillende fusies en overnames werd in 1929 de United Aircraft and Transport Corporation gevormd. In 1934 moest het bedrijf van de overheid opsplitsen. Hieruit ontstonden Boeing Airplane Company, United Technologies en United Airlines.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwde Boeing veel bommenwerpers. Het meest bekende ontwerp is de B-17 Flying Fortress. Deze werd ook in elkaar gezet door Lockheed Aircraft Company en Douglas Aircraft Company. Na de Tweede Wereldoorlog werden overtollige bommenwerpers onder andere omgebouwd tot transportvliegtuigen en tankvliegtuigen.

In 1967 Introduceerde Boeing met de Boeing 737 een nieuw toestel voor de korte en middellange afstanden. De 737 is inmiddels het best verkochte verkeersvliegtuig aller tijden. Verbeteringen vergrootten het bereik en de capaciteit. De laatste aanpassingen aan de Boeing 737 creëerden de Boeing 737 MAX. De vraag die nu vaak opspeelt, is of de Boeing 737 MAX niet te lang in productie is gebleven.

Vanaf 1964 is het aandeel Boeing genoteerd aan de New York Stock Exchange (NYSE).

Het stopzetten van het Apollo programma 1972 was een forse klap voor Boeing. Net zoals het stopzetten van de supersonische 2707 die moest concurreren met de Concorde. Boeing moest de helft van zijn werknemers ontslaan en bracht zijn personeelsbestand terug tot 40.000.

In 1970 kwam Boeing met de 747, het eerste wide-body vliegtuig met maar liefst een capaciteit van 450 personen en de kenmerkende tweede verdieping.

In 1987 werd het aandeel Boeing samen met Coca-Cola toegevoegd aan de Dow Jones Industrial Average (DJIA) en vervingen Inco en Owens-Illinois. Dit was een duidelijk teken van succes voor de Boeing koers die in de daaropvolgende jaren verder opliep.

In 2001 verhuisde Boeing zijn hoofdkantoor van Seattle naar het centrum van Chicago. In oktober 2001 verloor het met de X-32 van de F-35. Dit ontwerp door Lockheed wordt dus het nieuwe gevechtsvliegtuig en heet ook wel de Joint Strike Fighter. De concurrentie nam in deze tijd ook bij de commerciële vliegtuigen toe. Airbus veroverde marktaandeel en concurreerde in elke categorie met Boeing.

In 2011 kwam Boeing met het eerste exemplaar van de Boeing 787 Dreamliner. Dit nieuwe ontwerp was een groot succes en dwong Airbus om de A 350 te ontwerpen. Het grote bereik van de Boeing 787 maakte meer directe lange afstandsvluchten mogelijk.

In 2018 werd bekend dat Boeing een groot deel van het Braziliaanse Embraer overneemt. Alle commerciële vliegtuigen komen terecht in een joint venture waarin Boeing 80% van de aandelen verwerft. Aangezien Airbus in 2017 een belang van 50,01% nam in het C Series programma van Bombardier, werd hiermee de duopolie in de vliegtuigindustrie fors versterkt.

Juist op het moment dat Boeing maximaal leek te profiteren van de sterke marktpositie kwam het bedrijf onder grote druk te staan. Twee Boeing 737 MAX vliegtuigen stortten neer en in het onderzoek dat daarop volgde kwamen nog meer misstanden aan het licht.

Boeing fabriek

Feiten over Boeing Company

  • Opgericht op 15 juli 1916 door William Edward Boeing.
  • Het hoofdkantoor van Boeing staat in Chicago.
  • Boeing & Airbus vormen samen een duopolie in de markt voor grote vliegtuigen
  • Boeing is de grootste exporteur van de VS
  • In 2019 leed Boeing voor het eerst in 20 jaar verlies & het aantal afgeleverde vliegtuigen halveerde vergeleken met 2018.
  • De Boeing-fabriek is de grootste fabriek ter wereld met een oppervlakte van 398.000 m2.
  • Het nieuwste vliegtuig van Boeing is de Boeing 787 Dreamliner uit 2011.
  • De hoogste koers bereikte het aandeel Boeing op 25 februari 2019 met $ 440,62.
  • Eind 2019 had Boeing 161.100 werknemers.
  • In 2019 keerde Boeing $ 8,22 per aandeel aan dividend uit.

Koers Boeing

De koers van Boeing zit in de hoek waar de klappen vallen. De koers is enorm hard weggezakt van een top op $ 440,62 in februari 2019 naar een voorlopig dieptepunt van $ 89. Sindsdien is de koers knap hersteld en opent deze vandaag waarschijnlijk op $ 157. Dit is een verlies van 64%. De koers was voor deze crash echter snel opgelopen. De koers is hierdoor eigenlijk weer terug bij af. Voor de rally begon stond de koers van Boeing op een vergelijkbaar niveau.

Wanneer we kijken naar de korte Boeing grafiek, zien we enkel de crash. Gezien de problemen bij Boeing is het eigenlijk opvallend dat de koers nog zo lang stand gehouden heeft. De vraag is nu hoe de combinatie van interne problemen en externe omstandigheden het bedrijf treffen. De koers is recent niet meer weggezakt dan de koers van Airbus.

Dit lijkt te betekenen dat beleggers niet veel extra problemen zien. Een andere verklaring is dat hulp van de Amerikaanse overheid en het ministerie van defensie Boeing tijdens deze crisis kunnen helpen.

Concurrenten Boeing & koers Airbus

Het aantal concurrenten is in 2017 en 2018 afgenomen. Boeing nam in 2018 een belang van 80% in de commerciële vliegtuigactiviteiten van Embraer. In 2017 had Airbus al een belang van 50,01% genomen in de C Series van Bombardier. Met deze transacties werden de concurrenten ingelijfd door de duopolie. Hierdoor veroverde zowel Boeing als Airbus marktaandeel. Met name Boeing versterkte hierdoor zijn positie in de markt voor kleinere vliegtuigen.

Het grootste gevaar voor de commerciële vliegtuigactiviteiten van Boeing en Airbus komt uit het oosten. China probeert met Comac een concurrent voor Boeing en Airbus te creëren. De ontwikkelingen liepen niet soepel, maar in 2018 werd de Comac ARJ21 in gebruik genomen. Dit vliegtuig biedt ruimte aan maximaal 90 passagiers. Comac werkt inmiddels ook al een tijd aan de Comac C919 die 156 passagiers kan vervoeren. Begin 2020 waren er echter pas 6 vliegtuigen gemaakt.

Naast China zijn er ook Japanse producenten van vliegtuigen. Mitsubishi maakt een vliegtuig voor 96 passagiers en ook Honda is in de markt gestapt, maar richt zich op kleine vliegtuigen.

Airbus blijft dus eigenlijk voorlopig de enige concurrent voor Boeing bij de productie van commerciële vliegtuigen. Waar Boeing zich de laatste jaren veel richt op de winstgevendheid en het belonen van aandeelhouders, zet Airbus vol in op de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen.

De nieuwe vliegtuigen van Airbus zijn niet altijd een succes. De A380 bijvoorbeeld, die maar liefst 853 passagiers kan vervoeren, is geen succes geworden en de productie wordt in 2021 gestaakt. In totaal worden er 365 A380 vliegtuigen gemaakt.

De A350 is echter een stevige concurrent van de Boeing 787. Dit is een probleem voor Boeing, aangezien de beschikbare taart nu verdeeld moet worden. Het beperkt ook de prijzen die gevraagd kunnen worden voor de nieuwe Boeing 787.

Het grootste probleem is echter de A320. De A320 is een narrow-body vliegtuig en deze worden steeds populairder. Deze kleinere vliegtuigen kunnen meer rechtstreekse vluchten mogelijk maken en dit zorgt ervoor dat passagiers minder vaak over moeten stappen. Dit type vliegtuigen wint aan populariteit en de A320 concurreert direct met de Boeing 737.

Nieuwe vliegtuigmotoren maakten de A320 efficiënter en noopten Boeing tot een nieuw ontwerp van de 737. Dit nieuwe ontwerp is de geplaagde 737 MAX.

Resultaten Airbus

De nieuwe ontwerpen hebben de winst en vrije kasstroom bij Airbus wel gedrukt. In 2019 boekte Airbus wegens het afschrijven van de A380 zelfs een verlies van € 1,36 miljard. De vrije kasstroom was echter wel nog positief met € 1,6 miljard. Dit betekent dat het dividend van € 1,3 miljard niet in gevaar was. Nu de vraag naar vluchten is ingestort, kan het dividend mogelijk wel verlaagd worden.

Koers Airbus

Niet enkel de koers van Boeing is ingestort. De koers van Airbus heeft ook zeer zware klappen gekregen. De koers van Airbus zakte van een top op € 140 naar een dieptepunt van € 50. Deze enorme daling van 64% is zelfs nog sterker dan de recente val van Boeing. De koers van Airbus was daarentegen in 2019 sterk opgelopen, terwijl Boeing door de problemen met de Boeing 737 MAX de top al in februari 2019 had gezet. De recente val in de koers is identiek aan de val die de koers van Boeing inzette vanaf de top op $ 440,62 per aandeel Boeing.

Amerikaanse concurrenten

Naast commerciële vliegtuigen is Boeing Company ook zeer actief in de defensie-industrie. In deze sector zijn er duidelijke concurrenten. Deze zijn zowel internationaal als Amerikaans, maar de Amerikaanse concurrenten zijn het gevaarlijkst. De Amerikaanse defensie is namelijk de grootste klant en deze gunt grote opdrachten doorgaans aan partijen uit de VS. De grootste concurrent in de VS is Lockheed Martin. Lockheed won bijvoorbeeld de strijd voor het ontwerp van de Joint Strike fighter. Een andere grote concurrent is General Dynamics. General Dynamics is namelijk ook de eigenaar van Gulfstream, een grote producent van privé vliegtuigen.

Waarde aandeel Boeing

Met een waarde van $ 70 miljard is Boeing nog steeds bijna twee keer zoveel waard dan Airbus (€ 38 miljard). Daarnaast heeft Boeing een zwakkere balans. Boeing heeft $ 10 miljard in kasgeld, maar $ 28,5 miljard in schulden. Daarnaast heeft Boeing pensioenverplichtingen en hebben veel vliegtuigmaatschappijen al aanbetalingen gedaan voor vliegtuigen.

Dit laatste is vooral een probleem bij de 737 MAX. Door de problemen kunnen sommige vliegtuigmaatschappijen mogelijk geld terugkrijgen.

Dit is zorgelijk. Zeker vergeleken met Airbus dat juist een netto kasgeld over heeft op de balans. Airbus heeft namelijk € 11,6 miljard in kasgeld en € 10,1 miljard in schulden.

De vrije kasstroom was bij Boeing jarenlang uitstekend door de betalingen die het bedrijf vooraf kreeg. De vraag is of deze situatie ooit terugkeert. De winst van Boeing verdubbelde bovendien van $ 5,2 miljard in 2015 tot $ 10,5 miljard in 2018.

Gezien de schulden en de verliezen die in 2019 geleden werden, is de onzekerheid groot. Hoeveel willen beleggers betalen voor een winst die mogelijk over een paar jaar weer richting de $ 10 miljard loopt?

Houd er bovendien rekening mee dat deze winst in de toekomst mogelijk gedeeld moet worden door meer in plaats van minder aandeelhouders.

Conclusie: Aandeel Boeing kopen?

De combinatie van interne problemen bij de Boeing 737 MAX en de problemen veroorzaakt door het coronavirus zijn een gevaarlijke combinatie. Boeing is verplichtingen aangegaan die ze nu mogelijk niet kunnen voldoen. De fabriek is gesloten en sommige klanten gaan mogelijk omvallen. De risico’s zijn dus aanzienlijk. Op de lange termijn is de groeiende markt voor vliegtuigen nog steeds aantrekkelijk, maar het is de vraag of beleggers voldoende voor de risico’s gecompenseerd worden bij de huidige Boeing koers.

Het aandeel Boeing kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Boeing. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Handelsplatform-800x359

Editorial credit: First Class Photography / Shutterstock.com – Karol Ciesluk / Shutterstock.com

Beleggingsspecialist LYNX

Wubbe Bos is beleggingsspecialist bij LYNX. Naast het schrijven van artikelen over aandelen en het laatste beursnieuws, is hij betrokken bij het LYNX Educatieprogramma. Zijn artikelen zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en Twitter. Tevens schrijft Wubbe artikelen voor Beleggers Belangen en SeekingAlpha.

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker