Welk aandeel u volgens Joel Greenblatt moet kopen

“Rendement op kapitaal en winstrendement, als investeerder hoef je nergens anders rekening mee te houden bij de zoektocht naar winstgevende aandelen. Maak een ranglijst van deze twee statistieken en koop blind de aandelen die bovenaan de lijst komen te staan.” Een uitspraak die zo maar uit de mond van Joel Greenblatt zou kunnen komen. In het vorige artikel maakten we al even kort kennis met de persoon Joel Greenblatt en zijn “magische formule”. Hierin werd al snel duidelijk dat je voor een stabiel rendement echt geen beleggingsgoeroe hoeft te zijn. Een ranglijst van de bovengenoemde kengetallen volstaat voor het opbouwen van uw portefeuille. Toch brengt hij voor de ijverige beleggers nog enige nuances aan in deze eenvoudige formule.

De selectiecriteria

Greenblatt gebruikt voor het rendement op kapitaal niet de traditionele formule, waar de nettowinst wordt gedeeld door het totaal van de activa, maar de winst voor rente en belasting (ook wel EBIT of bedrijfsresultaat genoemd). Dit deelt hij vervolgens door het tastbare geïnvesteerde vermogen. Greenblatt maakt deze aanpassing omdat hij alleen geïnteresseerd is in het kapitaal dat nodig is om het bedrijf dagelijks te kunnen runnen. Het tastbare geïnvesteerd vermogen bestaat uit netto werkkapitaal plus de netto vaste activa.

Voor het winstrendement gebruikt Greenblatt de omgekeerde koers/winst verhouding. Ook hier maakt hij gebruik van de EBIT in plaats van de nettowinst. Normaal gesproken wordt het product van  de koers en de hoeveelheid uitstaande aandelen gebruikt, maar Greenblatt gebruikt de enterprise value. De enterprise value bestaat uit de marktkapitalisatie en de bedrijfsschuld. Op deze manier zie je namelijk wat het rendement zou zijn als je het bedrijf nú zou willen overnemen. Samengevat maakt Greenblatt dus twee berekeningen:

magic formula

In het vorige artikel over Greenblatt vertelde ik al dat hij de bovenstaande statistieken opstelt voor de 3.500 grootste bedrijven van de Verenigde Staten. Dit vraagt om redelijk wat werk die Greenblatt u graag uit handen neemt. Op zijn website kunt u gratis een lijst opvragen met de top 30 of top 50 van aandelen die aan de bovenstaande voorwaarden voldoen.

Daarnaast kunt u zelf een stock screener aanmaken via www.finviz.com en daarin de onderstaande criteria invullen. Zo kunt u beide lijstjes naast elkaar leggen en de, in uw ogen meest geschikte, aandelen uitkiezen.

  1. Selecteer de aandelen met een rendement op activa (ROA) groter dan 25%.
  2. Zoek in het ontstane overzicht naar de aandelen met de laagste koers/winst verhoudingen (dat wil zeggen de hoogste winst/koersverhouding). Vermijdt hierbij de aandelen met een koers/winst verhouding lager dan 5, want deze hebben hoogstwaarschijnlijk een ongebruikelijk hoge winst geboekt in het afgelopen jaar.

Beleggen op de lange termijn

Om de strategie helemaal compleet te maken pleit Greenblatt er voor om de aangeschafte aandelen een jaar lang aan te houden en maandelijks drie tot zeven aandelen aan te schaffen. Dit houdt de portefeuille klein en overzichtelijk (wat hij ziet als een groter voordeel dan spreiding), wat ervoor zorgt dat u actief met uw portefeuille bezig blijft. U moet immers na een jaar iedere maand posities beoordelen en posities sluiten of aankopen.

Zo concreet als het bovenstaande ben ik tot nu toe bij andere beleggingsgoeroes nog niet geweest, maar het is dan ook nog nooit zo eenvoudig geweest om de strategie van een goeroe na te bootsen. Greenblatt beweert dat wanneer u letterlijk doet wat hierboven vermeldt staat, u op de lange termijn zelden slechtere rendementen dan de markt behaalt.

Om het allemaal volledig te maken bespreken we nog kort de laatste grote aankoop van Gotham Capital (het hedgefunds waar Greenblatt de leiding heeft), namelijk Michael Kors.

Michael Kors

Makkelijk heeft Michael Kors het niet gehad op de beurs in het afgelopen jaar. Mede door tegenvallende groeicijfers (die overigens nog steeds positief zijn) daalde het aandeel vanaf het hoogtepunt in januari met meer dan 50%. Voor Greenblatt geen enkel probleem, want daarmee is het aandeel een mooi koopje geworden. Hij heeft zijn aandeel in Michael Kors met maar liefst 750% verhoogd, wat neerkomt op 0,59% van de totale waarde van de portefeuille. Voor een hedgefonds geen kleine aankoop. Blijkbaar spreekt Greenblatt enorm veel vertrouwen uit naar de toekomst van Michael Kors. Heeft Greenblatt hier gelijk in?

Kijken we naar de consumentenbestedingen, dan zien we dat deze dit jaar ten opzichte van 2015 elke maand toe zijn genomen. Ook het consumentenvertrouwen is dit jaar voor het eerst sinds de crisis weer boven de nullijn terecht gekomen (wordt berekend op basis van de verhouding tussen het aantal positieve en negatieve antwoorden). Een duidelijk signaal dat de economie aantrekt, al lijkt het dat nog altijd enige voorzichtigheid in de toon van de consumenten zit.

Maar wat maakt Michael Kors zo veel beter dan haar concurrenten? Naast een stabiele balans heeft het bedrijf steeds meer eigen winkels met eigen personeel in de grootste warenhuizen van de wereld geopend. Dit is zeer succesvol gebleken, gezien de omzetstijging van meer dan 30% in de groothandelindustrie. Bekijk de afbeelding hieronder voor de indrukwekkende namen van groothandelaren waarin Michael Kors een shop-in-shop heeft opgezet.

michael-kors-shop-in-shop

Tot slot mengt Michael Kors zich sinds enige tijd in de horloge-, sieraden-, parfum- en brillenindustrie. Een klein maar sterk groeiend onderdeel van de verkopen van Michael Kors.

U heeft nu in een notendop geleerd hoe het is om uw portefeuille op te bouwen volgens de principes van Greenblatt. Ik denk persoonlijk dat de strategie van Greenblatt de makkelijkste strategie is die ik tot op heden heb behandeld. De drempel om zelf aan de slag te gaan met deze strategie ligt dus minder hoog, maar mocht u het uzelf toch nóg makkelijker willen maken, dan kunt u hier alle laatste aankopen van het Gotham hedgefonds te bekijken.

De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie of vraag is altijd welkom.

Mark Tijms

Mark Tijms

Mark is account manager bij LYNX Beleggen. Zijn blogs zijn te volgen via de Twitter van LYNX. Tevens geeft hij regelmatig seminars over de talrijke functionaliteiten van het LYNX Handelsplatform.

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker