Stortingsinstructies
Om een vlotte en tijdige overboeking van uw bankrekening naar uw effectenrekening te waarborgen, verzoeken wij u vóór het uitvoeren van de overboeking een stortingsnotificatie in te dienen via het Account Management. Zonder deze notificatie kunnen vertragingen optreden.
Log in
- Open internet en ga naar uw Account Management.
- Log in met uw inloggegevens.
- Verifieer uw inlogpoging middels de tweestapsverificatiemethode.
Maak een stortingsnotificatie aan
Om een stortingsnotificatie aan te maken, gaat u in het bovenste menu naar Transfer & Pay en klikt u vervolgens op Transfer Funds.
Klik daarna onder Deposit Funds op Select om een stortingsnotificatie aan te maken.
Als u uw bankgegevens eerder heeft opgeslagen, worden deze op het volgende scherm weergegeven.
Kies de juiste bankrekening en bevestig de correcte valuta voor de storting.
Voor een eerste storting, of wanneer u een nieuwe bankrekening wilt gebruiken, selecteert u Use a new deposit method. Voor stapsgewijze instructies over het toevoegen van een nieuwe bankrekening verwijzen wij u naar de Veelgestelde Vraag onderaan deze pagina, onder: “Hoe kan ik een nieuwe stortingsmethode gebruiken?”
Bankrekeninggegevens invullen
Nadat u een eerder opgeslagen bankrekening heeft geselecteerd, voert u het gewenste bedrag in. Het veld Transaction Reference Number is optioneel.
Als u een terugkerende storting vanaf uw bankrekening wilt instellen, kunt u het vakje Make this a recurring transaction? aanvinken.
Wanneer u klaar bent, klikt u op Get Transfer Instructions om de specifieke betalingsgegevens te bekijken die nodig zijn om de storting via uw bank te voltooien.
Let op: Controleer altijd of de naam van de bankrekening overeenkomt met de naam op uw effectenrekening. Stortingen vanaf derdenrekeningen zijn niet toegestaan en worden afgewezen.
Maak de overboeking van uw bankrekening
Volg de overboekingsinstructies aan het einde van de stortingsnotificatie om geld over te maken van uw bankrekening naar uw effectenrekening.
Controleer of de bankrekening waarop u stort, exact dezelfde is als die in de instructies op het scherm. De bankrekening kan verschillen afhankelijk van de valuta waarin u stort.
Om ervoor te zorgen dat uw storting snel en correct aan uw effectenrekening wordt toegewezen, verzoeken wij u uw U-nummer en uw volledige naam (of bedrijfsnaam) op te nemen in het betalingskenmerk van uw bankoverschrijving.
Houd er rekening mee dat het aanmaken van een stortingsnotificatie geen automatische overboeking vanaf uw bankrekening initieert. Om de storting te voltooien, moet u de overboekingsinstructies aan het einde van de stortingsnotificatie handmatig opvolgen.
Als u een storting doet vanaf een nieuwe of andere bankrekening, raadpleeg dan de Veelgestelde Vraag: “Kan ik een storting uitvoeren vanaf een nieuwe/andere bankrekening?“. Dit helpt u te controleren of uw overboeking voldoet aan de toepasselijke vereisten.
Veelgestelde Vragen
Hoe kan ik een nieuwe stortingsmethode gebruiken?
Selecteer in het menu bovenaan Transfer & Pay en vervolgens Transfer Funds. Om een stortingsnotificatie te maken, klikt u op Select onder Deposit Funds.
Op de stortingspagina kiest u voor Use a new deposit method. U dient de valuta te selecteren waarin u wenst te storten. Daarna dient u een specifieke stortingsmethode voor die valuta te selecteren. Dit hangt ook af van de bank die u gebruikt. Dus als u niet zeker weet welke stortingsmethode u dient te gebruiken, neem dan contact op met uw bank. Voor stortingen in EUR is dit in de meeste gevallen SEPA.
Klik daarna op Get instructions om vervolgens uw bankrekeninggegevens in te vullen:
- Save bank details – Selecteer Yes (Ja) als u uw bankgegevens wenst op te slaan.
- Sending financial institution – Voer de naam van uw bank in.
- Account number – Voer uw bankrekeningnummer of IBAN in.
- Account nickname – Onder deze ingevoerde naam worden deze bankrekeninggegevens opgeslagen.
- Deposit Amount – Voer het bedrag in dat u gaat overmaken.
- Recurring transaction – Selecteer deze optie als u regelmatig stortingen wenst te doen in de vorm van een doorlopende opdracht.
- Get Transfer Instruction – Bevestig uw informatie en ontvang uw individuele overboekingsgegevens.
Hierna klikt u op de knop Get Transfer Instruction, nu ziet u de benodigde gegevens voor uw storting vanaf uw bankrekening.
Let op: Stortingen en terugboekingen van en naar landen buiten de EU/EEA worden niet goedgekeurd. Wordt een storting van een tegenrekening buiten de EU/EEA ontvangen, dan wordt deze overboeking weer overgemaakt naar de betreffende rekening van herkomst.
Stortingen moeten afkomstig zijn van een bankrekening die op uw naam staat. Overboekingen vanaf derdenrekeningen kunnen worden afgewezen vanwege wettelijke vereisten.
Wanneer wordt mijn storting bijgeschreven?
Als u een stortingsnotificatie hebt aangemaakt, de middelen via uw bank hebt overgemaakt volgens de verstrekte instructies, en uw volledige naam of bedrijfsnaam en U-nummer in het betalingskenmerk hebt opgenomen, wordt uw storting normaal gesproken binnen 1 tot 3 werkdagen bijgeschreven.
Als uw storting niet binnen deze termijn is bijgeschreven, controleer dan of uw stortingsnotificatie overeenkomt met de betalingsgegevens van uw bank. Als alles correct lijkt en de middelen nog steeds niet zichtbaar zijn, neem dan contact op met de servicedesk voor ondersteuning.
Als u vóór het uitvoeren van de overboeking geen stortingsnotificatie hebt aangemaakt, kunt u dit alsnog achteraf doen. Deze stap is essentieel voor de correcte verwerking van uw storting.
Wat als ik geen betalingskenmerk heb opgegeven bij mijn bankoverschrijving?
Bij het overboeken van geld vanaf uw bank is het belangrijk om uw U-nummer en uw volledige naam of bedrijfsnaam te vermelden in het omschrijvingsveld van de overboeking. Dit helpt om de storting correct en tijdig aan uw effectenrekening toe te wijzen.
Als het betalingskenmerk ontbreekt, stuur dan een e-mail met een bewijs van de bankoverschrijving (bijvoorbeeld een transactiebevestiging of bankafschrift) naar de klantendesk. Wij nemen vervolgens contact op met onze partner IB om de gelden te traceren en aan uw effectenrekening toe te wijzen.
Als IB de storting niet aan uw rekening kan koppelen, wordt het bedrag teruggestort naar uw oorspronkelijke bankrekening.
Wat als ik een storting wil doen in een andere valuta?
Als u een storting wenst te doen in een andere valuta dan u eerder gedaan heeft, dient u New Deposit Method te selecteren. In de eerste stap kunt u de gewenste stortingsvaluta selecteren.
Meer gedetailleerde instructies vindt u in de Veelgestelde Vraag: “Hoe kan ik een nieuwe stortingsmethode gebruiken?“
Let op eventuele kosten: Houd rekening met kosten van derden. LYNX vergoedt deze niet. Hierbij valt te denken aan de valutaconversie(kosten) wanneer een bedrag in een andere valuta wordt gestort of teruggeboekt dan de valuta van de betreffende tegenrekening. Voorbeeld: stort u Amerikaanse dollars vanuit een eurorekening, neem dan de eventuele conversie(kosten) van uw huidige bank in overweging.
Waarom is mijn geld nog niet bijgeschreven?
Er zijn verschillende redenen waarom uw storting langer kan duren voordat deze wordt bijgeschreven.
De meest voorkomende oorzaak is dat uw U-nummer en/of uw volledige naam of bedrijfsnaam niet zijn opgenomen in het berichtveld van de bankoverschrijving. Zonder deze informatie kan de toewijzing aan uw handelsrekening worden vertraagd.
Daarnaast kunnen feestdagen, zowel in uw land als in het ontvangende land, de verwerkingstijd verlengen.
Een verdere vertraging kan optreden wanneer u een vierde storting binnen vijf dagen doet, waarbij het gecombineerde bedrag van de vier stortingen meer dan €30.000 bedraagt. In dergelijke gevallen kunnen er om compliance-redenen extra verificatiestappen van toepassing zijn.
De bovenstaande gevallen zijn de meest voorkomende redenen. Daarnaast zijn er andere mogelijke redenen waarom de bijschrijving van uw storting kan worden vertraagd. Als u vragen heeft of ondersteuning nodig hebt, neem gerust contact op met onze servicedesk.
Waar kan ik zien of mijn storting is toegekomen?
U kunt bijgeschreven stortingen terugvinden in de sectie Cashmutaties van het LYNX+ platform. Voor meer gedetailleerde informatie over deze sectie kunt u hier klikken.
Daarnaast kunt u de stortingen die u heeft uitgevoerd bekijken in de sectie Transfer & Pay > Transaction Status & History in het Account Management of op uw Activity Statement onder de categorie “Deposits & Withdrawals”.
Waarom moet ik een stortingsnotificatie aanmaken?
Alle stortingen worden ontvangen op een gezamenlijke rekening en vervolgens toegewezen aan de individuele effectenrekeningen van klanten. Voor de snelste verwerking van stortingen is een stortingsnotificatie vereist. Daarnaast dient u in het mededelingsveld van de bankoverschrijving het U-nummer van uw effectenrekening en uw volledige naam/bedrijfsnaam vermelden.
Als de stortingsnotificatie en/of de juiste informatie in het mededelingsveld ontbreekt, wordt geprobeerd de storting handmatig toe te wijzen. In dat geval kan het langer duren voordat de storting op uw effectenrekening wordt bijgeschreven.
Kan ik een storting doen vanaf de bankrekening van iemand anders?
Stortingen zijn alleen mogelijk vanaf een bankrekening die op uw naam staat.
Overboekingen van zakelijke rekeningen naar uw privé-effectenrekening zijn ook niet toegestaan, zelfs als het bedrijf volledig uw eigendom is.
Kan ik via een terugkerende storting op mijn effectenrekening storten?
Als u een terugkerende overboeking heeft ingesteld bij uw bank, kunt u een melding voor terugkerende stortingen aanmaken in het Account Management. Periodieke betalingen worden dan direct toegewezen aan uw effectenrekening.
Om een terugkerende stortingsmelding aan te maken, selecteert u ook de functie “Do you want to make this a recurring transaction?“, zoals hierboven weergegeven.
Kan ik een storting uitvoeren vanaf een nieuwe/andere bankrekening?
Ja, dat is mogelijk. Stortingen vanaf een nieuwe bankrekening moeten mogelijk worden bevestigd met een bankafschrift waarop de bankrekeninggegevens en de naam van de rekeninghouder duidelijk zichtbaar zijn.
Als u een storting wilt doen vanaf een andere bankrekening dan voorheen, selecteer dan Use a new deposit method. Voor een uitgebreide uitleg over het toevoegen van een nieuwe bankrekening kunt u de FAQ raadplegen met de titel: “Hoe kan ik een nieuwe stortingsmethode gebruiken?”.
U ontvangt dit verzoek één werkdag na ontvangst van de overboeking via uw LYNX+ Client Zone. Daarnaast word u hierover ook per e-mail geïnformeerd. Uw storting wordt verwerkt zodra wij een kopie van uw bankafschrift hebben ontvangen en geverifieerd.
De nieuwe bankrekening moet bovendien op uw naam geregistreerd staan.
Bankrekeningen buiten de EU/EER
Houd er rekening mee dat stortingen en uitbetalingen van en naar landen buiten de EU/EER niet mogelijk zijn. Als er geld wordt ontvangen van een bankrekening buiten deze regio, kan dit niet worden verwerkt en wordt het teruggestort op de rekening van herkomst.
Ook het overmaken van geld naar een nieuwe bankrekening buiten de EU/EER is niet mogelijk. Daarom is het raadzaam om ervoor te zorgen dat uw bankekeningen zich binnen de EU/EER bevinden.
Let op: dit heeft geen invloed op transacties met rekeningen in Zwitserland.
Is het toegestaan om de rekening te gebruiken voor het converteren van valuta en het vervolgens terugboeken van deze gelden?
Nee, de effectenrekening is speciaal ontworpen voor het verhandelen van financiële instrumenten en is niet bedoeld om voornamelijk te worden gebruikt voor het converteren van valuta en het achteraf terugboeken van geld. Interactive Brokers (IB) biedt valutaconversiediensten voor klanten die voornamelijk handelen in buitenlandse effecten of financiële derivaten.
Houd er rekening mee dat als uw effectenrekening hoofdzakelijk wordt gebruikt voor valutaconversies en daaropvolgende terugboekingen van gelden, IB restricties kan opleggen om geconverteerde valuta terug te boeken.
Valutaconversies die een directe relatie hebben met handelsactiviteiten zijn toegestaan. Het gebruik van de rekening hoofdzakelijk voor het wisselen van valuta en het opnemen daarvan, zonder te handelen, kan leiden tot restricties op uw rekening.