Aandeel Tesla

Wat is de koers en verwachting van het aandeel Tesla? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.

Tesla Motors Inc
ISIN: US88160R1014
Tickercode: TSLA | Beurs: ---

Laatste koersupdate:--- uur

---

USD

---USD
---
Hoogste dagkoers
---
Laagste dagkoers
---
Aandeel Tesla kopen De beste aandelen
  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max
Lees verder

Vorige analyses van het aandeel Tesla

Het regende de afgelopen maanden prijsverlagingen bij Tesla. Uit de cijfers blijkt nu dat deze kortingen nog niet het gewenste effect hebben gehad op de verkoopcijfers. Wel zorgt het voor lagere marges en tegelijkertijd nemen de voorraden toe. Moeten beleggers zich zorgen maken? In dit artikel bespreken we de 1e kwartaalcijfers van het aandeel Tesla.

Aandeel Tesla: koersdata

Loading ...
Aandeel Tesla Tickercode Laatste koers 1D 1M 1Y
Tesla Motors Inc TSLA 246,65 2,56 % 3,38 % -12,83 %

Een dag voor de 1e kwartaalcijfers besloot Tesla voor de zesde keer op rij de prijzen voor zijn voertuigen te verlagen. Volgens CEO Elon Musk wil het bedrijf hiermee geen prijzenoorlog ontketenen. Maar schiet het bedrijf zich daar niet mee in de vingers?

Tijdens de earnings call zei Musk daarover het volgende: “We hebben het standpunt ingenomen dat het stimuleren van hogere volumes en een groter wagenpark hier de juiste keuze is, versus een lager volume en een hogere marge.” Hij benadrukte ook dat Tesla verwacht dat zijn voertuigen in de loop der tijd “aanzienlijke winst zullen kunnen genereren met de verkoop van software voor autonoom rijden“.

Uiteraard kunnen de prijsverlagingen ook simpelweg worden gezien als een antwoord op de toenemende concurrentie en dan met name vanuit China. Tientallen nieuwe Chinese merken betreden de markt voor elektrische auto’s en dit zijn vaak goedkopere modellen.

  • Omzet: $23.33 miljard, vs $23.21 miljard verwacht
  • Winst per aandeel: $ 0,73
  • Koers Tesla eindigde in de nabeurs-handel ruim 6% lager.

Aandeel Tesla kwartaalcijfers Q1

Tesla heeft zichzelf begin 2021 als doel gesteld de komende jaren de productie jaarlijks met 50% te willen verhogen. Begin april maakte Tesla al bekend 440.808 voertuigen te hebben geproduceerd. Dat betekende een productiegroei van ‘slechts’ 44%, maar op langere termijn is het doel nog altijd intact. Een nieuw probleem vormt echter de vraag of ze de geproduceerde voertuigen ook wel gemakkelijk verkocht krijgen. Dat blijkt ook wel uit het feit dat de voorraden de afgelopen kwartalen aan het oplopen zijn. Ook het afgelopen kwartaal stegen de voorraden weer met bijna 12% tot ruim $ 14,37 miljard. Bovendien werden ‘slechts’ 422.875 van de geproduceerde auto’s ook daadwerkelijk afgeleverd bij een koper, een stijging van 36%.

Dit resulteerde in een omzetstijging van 18% bij de automotive tak tot $ 19,96 miljard. Andere onderdelen groeiden met veel indrukwekkendere groeipercentages. De omzet uit services and other steeg met 44% tot $ 1,84 miljard. En de energieproductie en opslagdivisie wist een omzetgroei van maar liefst 148% te realiseren tot een bedrag van $ 1,53 miljard. Dit bracht de totale omzet van Tesla naar $ 23,33 miljard, een stijging van 24%.

De bruto-omzet daalde echter met 17% op jaarbasis tot ruim $ 4,51 miljard. En dat heeft natuurlijk alles te maken met de verlaagde verkoopprijzen. Hierdoor lagen de marges flink lager, namelijk op $ 19,3%. Dat was maar liefst 977 basispunten lager dan de 29,1% uit Q1’22.

Positief punt is dat de operationele uitgaven niet verder opliepen, die daalden met 1% tot $ 1,85 miljard. Onder aan de streep daalde de nettowinst met eveneens 24% tot $ 2,51 miljard ofwel $ 0,73 per aandeel (GAAP). Zorgwekkender is het feit dat de operationele cashflow met 37% daalde en de kapitaaluitgaven met 17% stegen tot $ 2,07 miljard. Dit resulteerde in een daling van de free cashflow (vrije kasstroom) met maar liefst 80% daalde tot slechts $ 441 miljoen. De kaspositie van ruim $22,4 miljard is echter nog steeds robuust en geen reden tot zorgen.

Marges onder druk

De lagere marges zijn voorlopig ook nog geen reden tot zorgen. Uit de afbeelding hieronder lijkt dat de kosten voor Model 3 sinds 2018 ook met 30% zijn afgenomen. In de afgelopen jaren waren de marges fors gestegen, maar nu besluit Tesla de prijzen te verlagen om meer marktaandeel te winnen. Musk gaf tijdens de earnings call ook duidelijk aan dat hij veel potentie ziet in het ecosysteem rondom Tesla. Het doel is om Tesla-gebruikers op andere manieren te monetizen. Denk bijvoorbeeld aan FSD, het autonoom-rijden pakket. Maar ook verzekeringen, superchargers en andere software/applicaties. Het bedrijf is ook begonnen met het aanbieden van laadpalen aan concurrerende automerken.

Energy storage

Tesla lijkt ook echt serieus werk te maken van zijn energy business. De capaciteit van Tesla’s energieopslagsystemen steeg tot 3,9 GWh, oftewel met 360%. Deze op lithium-ion batterijen gebaseerde energieopslagsystemen van Tesla omvatten de home backup batterij, de Powerwall. En het zogeheten utility-scale Megapack system, waarmee nutsbedrijven meer energie kunnen opslaan en gebruiken die afkomstig is van hernieuwbare bronnen, zoals zon en wind.

Outlook 2023

Voor 2023 houdt Tesla vast aan zijn doelen om jaarlijks gemiddeld met 50% te groeien. Daarvoor moeten er dit jaar 1,8 miljoen auto’s van de banden rollen. Maar in sommige jaren kunnen ze sneller groeien en in andere jaren trager, afhankelijk van een aantal factoren, aldus Tesla.

Ook de Cybertruck blijft op schema om later dit jaar in productie te gaan in Gigafactory Texas. Het bedrijf is ook bezig met een volgende generatie aan voertuigen, maar deed daar geen specifieke details van uit de doeken.

Aandeel Tesla waardering

Tesla is momenteel ongeveer $ 565 miljard waard en heeft een kaspositie van ruim $22 miljard en weinig tot verwaarloosbare schulden. Over de afgelopen 12 maanden werd een winst per aandeel van $3,40 gerealiseerd. Bij de huidige voorbeurs koers van $ 167 wordt het aandeel verhandeld op 49x de winst. Dat is lager dan de hoge waardering die we de afgelopen jaren hebben gezien, maar nog altijd ruimschoots het dubbele van de gemiddelde waardering van de S&P 500.

Analisten houden wel rekening met aanhoudende groei de komende jaren. In 2023 mikken zij op een omzet van $ 100,8 miljard en een winst per aandeel van $ 3,00. In 2024 moet de autobouwer zelfs in staat zijn ruim $ 133 miljard omzet te genereren en een winst van $ 19 miljard, ofwel $ 5,19 per aandeel. De verwachte koers/winstverhoudingen voor 2023 en 2024 liggen dan ook respectievelijk op 56x en 32x.

Het aandeel Tesla mag dan ook nog altijd worden beschouwd als groeiaandeel. Als u gelooft in de groeiplannen van Musk dan moet u bereid zijn daar een stevige prijs voor te betalen. In de afgelopen 5 jaar groeide de nettowinst met 50% per jaar, maar voor de komende 3 jaar rekenen analisten op ongeveer 25% per jaar aan groei. Dit is echter niet voldoende voor de hoge waarderingen die we net hebben besproken. De PEG-ratio (Price/Earnings-to-Growth) van 2023 ligt daarmee namelijk op 2,24 en voor 2024 op 1,28. Doorgaans worden PEG-ratio’s onder de 1 beschouwd als aantrekkelijk voor snelgroeiende bedrijven.

Technische analyse aandeel Tesla (TSLA)

Begin dit jaar is de koers stevig opgeveerd, maar het 200-daags gemiddelde heeft de koers weerhouden van verdere stijging. Dit bevestigt ook dat het aandeel zich nog in een bearmarket bevindt.

Bij de beursopening zal Tesla vermoedelijk ruim 6% lager openen rond de $167 per aandeel. Daarmee zakt de koers door de onderkant van de driehoek die de afgelopen weken werd gevormd. Hiermee komt er ruimte vrij voor verdere daling richting de gap van eind januari tussen $146 en $154. Enkel een doorbraak boven de weerstand op $208 en het 200-daags gemiddelde (rode lijn) kan een technische verbetering opleveren. Daarboven komt ruimte vrij richting de weerstanden tussen $ 260 en $ 310.

De komende weken wordt het interessant om te kijken of het aandeel een hogere bodem kan vormen ten opzichte van de low van begin januari. Rond de gap op $ 146 is dat mogelijk, maar wellicht iets lager. Beleggers die het aandeel Tesla op basis van technische analyse willen kopen zullen omkeersignalen in de gaten moeten houden.

Aandeel Tesla kopen of verkopen via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

De koers van Tesla lag de afgelopen maanden zwaar onder druk. Ongeveer 70% aan beurswaarde ging in rook op. Economische onzekerheid, controverse rondom Elon Musk en toenemende concurrentie. Zomaar een greep uit de onderwerpen die als oorzaak kunnen worden aangewezen voor de sterk gedaalde aandelenkoers. Maar wat laten de resultaten zien? In deze update bespreken we de 4e kwartaalcijfers.

Aandeel Tesla: koersdata

Loading ...
Aandeel Tesla Tickercode Laatste koers 1D 1M 1Y
Tesla Motors Inc TSLA 246,65 2,56 % 3,38 % -12,83 %

Het aandeel Tesla is volatiel aan het nieuwe beursjaar begonnen. In de afgelopen weken wist de koers met 40% te herstellen vanaf het absolute dieptepunt op $101,81 van 6 januari. Die dag maakte Tesla bekend de prijzen in China te verlagen. Een week later besloot de autofabrikant ook in Europa en de VS de prijzen voor zijn voertuigen te verlagen. Enkele dagen later op 17 januari werd bekend dat de autoverkopen in China daardoor de lucht in schieten. Beleggers beloonden deze actie dus uiteindelijk met een sterk herstel. Deze ontwikkelingen in het 1e kwartaal zien we vandaag natuurlijk nog niet terug in de cijfers. Op 25 januari nabeurs maakte Tesla namelijk de resultaten over het 4e kwartaal van 2022 bekend. Hoewel de markt rekening hield met enorm veel volatiliteit – de implied volatility lag boven de 9% – was de eerste koersreactie nogal lauw. Het aandeel bengelde in de nabeurs-handel met beperkte bewegingen rondom de slotkoers. Tijdens de earnings call steeg de koers nabeurs uiteindelijk met ruim 5,5%.

Aandeel Tesla kwartaalcijfers Q4

De totale omzet steeg in Q4 op jaarbasis met 33% tot een nieuw record van $24,3 miljard, iets boven de verwachting van $24,07 miljard. Ruim $21,3 miljard van de omzet werd gerealiseerd in de automotive-tak, waarvan $467 miljoen afkomstig was van de verkoop van regulatory credits (groene credits).

Wat in negatieve zin opvalt bij de automotive-tak is dat de marges ook in het 4e kwartaal al verder onder druk kwamen te liggen. De brutomarge zakte in Q4 met 4,66% op jaarbasis tot 25,9%, het laagste niveau in vijf kwartalen tijd. In het lopende kwartaal zullen de marges, vanwege de prijsverlagingen, nog verder wegzakken. Tesla geeft echter aan dat de prijzen al jaren een neerwaartse trend vertonen en benadrukte dat “betaalbaarheid” noodzakelijk is om Tesla te laten uitgroeien tot een bedrijf dat jaarlijks meerdere miljoenen auto’s verkoopt. Tussen 2017 en 2022 zijn de prijzen zelfs gehalveerd, maar verbeterde de operationele marge van -14% naar +17%. Met kostenbesparingen, innovaties en efficiëntere fabrieken is het Tesla in het verleden keer op keer gelukt om hoge(re) marges te realiseren. Dat wordt ook mooi duidelijk in onderstaande afbeelding.

Marges Tesla | LYNX Beleggen

Verder behaalde Tesla $1,7 miljard omzet via services + other en $1,3 miljard uit zijn energieproductie- en opslag business. De kosten voor de energiedivisie zijn echter hoog, namelijk $1,15 miljard. Dus echt heel winstgevend is dit nog steeds niet. De servicetak liet echter een recordomzet- en winst zien, onder andere door een toenemende vraag naar betaalde superchargers, tweedehands auto’s en vervangende onderdelen. Ook het aantal verzekeringen neemt gestaag toe. Deze cijfers worden nog niet apart opgenomen in de resultaten, maar tijdens de earnings call wordt aangegeven dat het in 2022 om een bedrag van $300 miljoen ging. Per kwartaal groeit het aantal verzekeringen met 20%. Ongeveer 17% van de klanten maakt momenteel gebruik van Tesla insurance. Hieronder zien we dat het aantal locaties met snelladers ook stevig groeit.

Aantal locaties met snelladers Tesla | LYNX Beleggen

In positieve zin valt op dat Tesla de operationele uitgaven met 16% op jaarbasis wist te verlagen tot $ 1,87 miljard. Dit resulteerde in een stijging van 49% van de operationele inkomsten tot $ 3,9 miljard. De nettowinst steeg met 59% tot een nieuw record van bijna $ 3,7 miljard. Een forse tegenvaller zien we bij de vrije kasstroom die op jaarbasis met 49% daalde tot $ 1,42 miljard. Analisten hadden vooraf een FCF van $2,7 miljard voorspeld.

Financial summary Tesla | LYNX Beleggen

Hogere kosten voor grondstoffen en materialen, garanties en logistiek hadden een negatieve invloed op de winstgevendheid. Bovendien investeerde Tesla in de uitbreiding van de productie en heeft Model Y iets lagere marges. En momenteel worden er juist steeds meer van dit type auto’s geproduceerd. Voor het aankomende jaar houdt Tesla rekening met dalende kosten en daarmee mikt het bedrijf op gezonde marges die flink hoger blijven dan die van concurrenten. In de earnings call werd gevraagd naar de verwachte ontwikkeling van de marges na de prijsverlagingen. Tesla gaf daarbij aan dat de brutomarges van de automotive divisie naar verwachting boven de 20% zullen blijven. Het management is echter meer gefocust op de operationele marges, want Tesla is niet alleen een autofabrikant en ziet veel potentie om andere divisies snel te laten groeien.

Daarbij wordt onder meer gewezen op de snel groeiende energiedivisie. Musk voegde daaraan toe dat iedere verkocht auto bijdraagt aan het Tesla ecosysteem. Ieder voertuig kan namelijk software aanschaffen, zoals bijvoorbeeld de Full Self Driving (FSD) optie. Hier ziet Musk zelf erg veel potentieel, zeker als de techniek voldoende is ontwikkeld om de voertuigen volledig autonoom te laten rijden. Steeds meer gebruikers schaffen het softwarepakket aan en dat zien we ook terug in de exponentiële toename van het aantal gereden kilometers met de FSD beta.

Cumulative miles driven with FSD Beta | LYNX Beleggen

Jaarresultaat 2022

Tesla produceerde in heel 2022 439.701 voertuigen. Dat betekende een groei van de productie met 44%, minder dus dan de 50% die het bedrijf zichzelf als doel heeft gesteld. Maar de 50% betreft een langjarig gemiddelde en in 2023 denkt Tesla deze doelen wel te halen. Het jaar 2022 werd natuurlijk ook gekenmerkt door fabriekssluitingen in China vanwege de coronamaatregelen.

De omzet steeg in 2022 overigens wel met 51% tot $ 81,5 miljard. En de nettowinst ging zelfs met 128% omhoog tot $ 12,55 miljard. Bij de vrije kasstroom zien we een stijging van 51% ten opzichte van 2021 tot $ 7,56 miljard. Tesla eindigde het jaar met $ 22,5 miljard in cash, een toename van 25%.

Outlook 2023

Tesla maakt zich absoluut geen zorgen over de vraag naar zijn voertuigen. De orders zijn hoog en momenteel zelfs bijna 2x zoveel als de productie. Officieel maakt Tesla bekend de verwachting te hebben dit jaar 1,8 miljoen voertuigen te verkopen. Tijdens de Earnings Call geeft Elon Musk echter aan dat hij denkt dat als alles mee zit er zelfs 2 miljoen auto’s verkocht kunnen worden. Maar het bedrijf houdt een slag om de arm vanwege eventuele tegenslagen. Beleggers reageerden in ieder geval enthousiast op deze uitspraak en zetten de koers nabeurs hoger.

Vehicle Delivery Growth Rate Tesla | LYNX Beleggen

Voor 2023 houdt Tesla vast aan zijn doelen om jaarlijks gemiddeld met 50% te groeien. Voor de semi truck, de vrachtwagen, is de pilotproductie al van start gegaan. De eerste cybertrucks zullen naar verwachting ook deze zomer uit de fabrieken rollen, maar massaproductie van dit voertuig wordt pas in 2024 verwacht.

Dit jaar wordt $3,6 miljard geïnvesteerd om Gigafactory Nevada verder te laten groeien, met 3.000 nieuwe teamleden en twee nieuwe fabrieken, In deze fabrieken moeten de nieuwste 4680 batterijen voor 1,5 miljoen lichte voertuigen per jaar worden gemaakt en de semi-trucks, de volledig elektrische vrachtwagen.

Musk hintte ook nog op een aantal interessante en veelbelovende ontwikkelingen. Tesla is achter de schermen namelijk bezig met meerdere nieuwe producten, maar die worden op korte termijn nog niet publiekelijk gemaakt. Eerder werd natuurlijk al Optimus, de robot aangekondigd, maar mogelijk volgen er ook nieuwe automodellen. Meer daarover wordt tijdens de Investor Day op 1 maart bekendgemaakt.

De CEO van Tesla herhaalde ook nog maar eens zijn uitspraken uit de earnings call van het 3e kwartaal wat betreft de beurswaarde. Musk denkt nog altijd dat Tesla op lange termijn het meest waardevolle bedrijf ter wereld zal worden. Uiteraard zorgen dit soort uitspraken weer voor voldoende fantasie in het aandeel.

Aandeel Tesla waardering

Tesla wil veel meer zijn dan een autofabrikant. Elon Musk heeft het over een combinatie van hardware, software, AI en services. Ambitieuze plannen voor autonoom rijden, een robot en een supercomputer laten zien dat de ambities van Tesla groot zijn. De overname van Twitter en de aandelenverkopen door Musk werden door beleggers afgestraft op de beurs. Maar een groot deel van Elon zijn activiteiten lijkt een groter onderdeel van een goed doordracht masterplan. Prijsdalingen komen niet uit de lucht vallen en moeten Tesla juist nog groter maken. Evenals Twitter, dat hij kan gebruiken als grootste advertentiemedium.

Door de forse koersafstraffing is het aandeel Tesla goedkoper dan ooit. Met een beurswaarde van $452 miljard en een nettowinst van $12,55 miljard in 2022 wordt het aandeel verhandeld op 36x de winst. In het verleden lag de P/E ratio veel hoger, de afgelopen 3 jaar lag het gemiddelde op 450. Ondertussen laat Tesla gigantisch hoge groeicijfers zien. Een omzetgroei van ruim 50% per jaar en de vrije kasstroom laat dezelfde percentages zien.

Volgens de gemiddelde verwachting van analisten stijgt de winst van Tesla in 2023 door tot $14,15 miljard, maar dit kan ook zomaar iets hoger uitvallen. In 2024 mikken ze op een nettowinst van ruim $20 miljard. Dat betekent dat het aandeel Tesla wordt verhandeld op forwarded P/E-ratio’s van 32 in 2023 en slechts 22,6x van 2024. Beleggers die geloven in het aanhoudende groeipad van Tesla en de ambitieuze plannen van Musk kunnen het aandeel Tesla dan ook zeker overwegen.

Aandeel Tesla kopen of verkopen via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Het geliefde aandeel Tesla werd de afgelopen weken in de uitverkoop gedaan. Binnen enkele weken tijd daalde de koers van circa $313 tot kort even onder de $200. Wat speelt er bij het bedrijf? En wat zeggen de laatste kwartaalcijfers? We bespreken het in deze kwartaalupdate.

Aandeel Tesla: koersdata

Loading ...
Aandeel Tesla Tickercode Laatste koers 1D 1M 1Y
Tesla Motors Inc TSLA 246,65 2,56 % 3,38 % -12,83 %

Tesla kwartaalcijfers Q3

Een dag na de bekendmaking van de kwartaalcijfers, op woensdagavond 19 oktober, daalde het aandeel Tesla met 6,6%. Twee dagen later werd een nog lagere koers bereikt op $198,6, de laagste koers sinds juni 2021. Beleggers reageerden duidelijk teleurgesteld op de resultaten. Inmiddels is wat herstel zichtbaar; wat de grafiek zegt bespreken we onderaan bij het kopje technische analyse.

In het 3e kwartaal van dit jaar realiseerde het bedrijf een omzet van $21,45 miljard, iets minder dan de voorspelde $21,96 miljard. De sterke dollar had een negatieve impact op de resultaten. Maar we spreken hier nog altijd over een indrukwekkende stijging van 56% van de totale omzet.

Bij de automotive tak bleven de marges echter hangen op 27,9%. Er was dus geen herstel te zien na de daling in het 2e kwartaal en dat baart beleggers zorgen. Een jaar geleden lagen de brutomarges bij de autodivisie nog op 30,5%.

Inflatie raakt winst

Twee weken eerder maakte Tesla de productie- en leveringscijfers bekend. Niet alle geproduceerde auto’s zijn ook daadwerkelijk afgeleverd. Sommige analisten vrezen dat er de vraag naar de auto’s van Tesla tegenvalt. Musk zelf spreekt over een knelpunt in de transportcapaciteit voor het leveren van nieuwe auto’s in de laatste weken van het kwartaal. Naar eigen zeggen zit het bedrijf middenin “de overgang naar een soepeler levering tempo’. Deze logistieke uitdagingen zorgen echter voor hogere kosten per voertuig.

Hogere kosten voor materialen, grondstoffen en logistiek zorgen dus voor druk op de marges. Het negatieve valuta impact was circa $250 miljoen. Tesla rapporteerde uiteindelijk een winst van $1,05 per aandeel, dat wel iets hoger was dan de verwachte $0,99 per aandeel. De nettowinst steeds met 103% tot $3,33 miljard en deze winst kwam volledig ten goede aan de vrije kasstroom. Daarmee dikte de kaspositie van Tesla aan tot ruim $21,1 miljard.

Earnings call

Tijdens een earnings call, beantwoordde Musk zoals gewoonlijk een aantal vragen van aandeelhouders. Hierin benadrukt Musk dat de vraag naar auto’s enorm is en dat het bedrijf verwacht dat elke auto die in het 4e kwartaal zal worden geproduceerd ook zal worden verkocht.

“De fabrieken draaien op volle toeren en we leveren elke auto af die we maken en houden tegelijkertijd de operationele marges sterk.” – Elon Musk, CEO Tesla

Apple van de troon stoten?

Opvallend genoeg liet Musk zich ook uit over de beurswaarde van Tesla ($685 miljard). Hij denkt dat het bedrijf in staat is om Apple ($2400 miljard) op termijn te overtreffen. “Ik zie zelfs een potentieel pad voor Tesla om meer waard te worden dan Apple en Saudi Aramco samen. Dat betekent niet dat het zal gebeuren of gemakkelijk zal zijn.”, aldus een zeer optimistische Elon Musk.

Aandelen inkoopprogramma

Nu Tesla een stabiele vrije kasstroom weet te genereren en de kaspositie steeds groter wordt, lijkt er ook ruimte te ontstaan voor de beloning van aandeelhouders.

Tesla zal volgend jaar waarschijnlijk een “betekenisvolle inkoop van eigen aandelen” doen. Musk noemde daarbij een bedrag van tussen de $5 miljard en $10 miljard in afwachting van goedkeuring door de raad van bestuur.

Outlook Q4 & waardering

Tesla voert de productie in de nieuwe fabrieken nog steeds op. Aan het einde van het 3e kwartaal is het gelukt om in de Gigafactory in Berlijn meer dan 2000 Model Y voertuigen in één week te produceren. Het plan is nog altijd om jaarlijks de totale productie met 50% te laten groeien. Op lange termijn denkt Tesla nog altijd dat software gerelateerde producten een aanzienlijke bijdrage zullen leveren aan de winst.

Naar verwachting levert het bedrijf in 2022 meer dan 1,3 miljoen auto’s af. Dit moet een omzet van $83,65 miljard opleveren en een nettowinst van $12,75 miljard. Ook in 2023 mikt men weer op een groei van 50%. Een winst van ruim $18 miljard in 2023 lijkt dan realistisch. Dat betekent dat Tesla momenteel gewaardeerd wordt op 61x de verwachte winst over 2022. De forwarded P/E ratio in 2023 ligt nog op slechts 43,2x en daarmee is Tesla goedkoper dan ooit. Uiteraard is deze waardering nog aan de hoge kant, maar de groei van 50% rechtvaardigt de hogere koers/winstverhouding.

Technische analyse aandeel Tesla

Het aandeel Tesla heeft de afgelopen weken veelvuldig de steunzone rond $207 getest. De koers sloot wel even nipt onder de steun, maar van een valide uitbraak is geen sprake geweest. Inmiddels kunnen we zelf spreken van een failure. Een valse uitbraak onder een steunzone dus. Zolang Tesla boven de $200 blijft noteren, zien we kansen voor herstel.

Voor bevestiging willen we de koers van Tesla boven de $229,82(top 18 oktober) zien breken. Na een doorbraak kan een herstel worden ingezet richting de gap tussen pakweg $257,5 en $262,5. Hier komt de koers ook een voormalige koersbodem tegen van september. Bovendien ligt hier ook het 200-daags voortschrijdende gemiddelde (rode lijn) die voor weerstand zal zorgen.

Een eventuele doorbraak onder de $200 kan een verdere daling richting de $180 uitlokken. Daar liggen meerdere bodems uit 2020 en 2021.

Aandeel Tesla kopen of verkopen via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Tesla heeft een uitdagend kwartaal achter de rug. Het bedrijf wil zelf ontzettend graag groeien, maar lockdowns in China en supply chain problemen gooien roet in het eten. Desondanks wist Tesla nieuwe records qua productie te verbreken. Hogere kosten en investeringen zetten de winstgevendheid op korte termijn onder druk, maar op lange termijn blijft Tesla positief en de verwachtingen voor de tweede helft van het jaar zijn hoog.

Aandeel Tesla: koersdata

Loading ...
Aandeel Tesla Tickercode Laatste koers 1D 1M 1Y
Tesla Motors Inc TSLA 246,65 2,56 % 3,38 % -12,83 %

Tesla kwartaalcijfers Q2

Aan het begin van de maand liet Tesla al weten minder auto’s dan verwacht te hebben afgeleverd. In het tweede kwartaal werden 258.580 auto’s geproduceerd en 254.695 afgeleverd bij de consument. Aanvankelijk hadden analisten op 256.520 afgeleverde auto’s gerekend. Voornamelijk de supply chain problemen en de lockdowns in China bemoeilijkten Tesla bij het behalen van zijn ambitieuze doelen. Met de bekendmaking van deze aantallen waren de verwachtingen voor de kwartaalcijfers al iets getemperd. In de voorbeurs-handel staat de koers van Tesla ruim 3% hoger.

Uiteindelijk leverde de inspanningen een omzet op van $ 16,93 miljard, iets lager dan de verwachte $ 17,1 miljard. Daarmee groeide de omzet op jaarbasis met 42%, terwijl vorig kwartaal nog een groei van 87% werd gerealiseerd. De omzet was bovendien ook lager dan in de afgelopen twee kwartalen. Tesla wil dolgraag meer auto’s produceren, maar door alle tegenslagen was dit afgelopen kwartaal simpelweg niet mogelijk. Tegelijkertijd krijgt ook de winstgevendheid een knauw.

Onder aan de streep bleef een nettowinst over van $ 2,26 miljard, ruim 98% hoger dan een jaar eerder. De winst per aandeel kwam met $ 2,27 wel hoger uit dan de voorspelde $ 1,81. De free cash flow van ‘slechts’ $ 621 miljoen valt tegen. In het eerste kwartaal van dit jaar behaalde Tesla nog een vrije kasstroom van $ 2,23 miljard. De kaspositie dikte desondanks met 13% aan tot $ 18,32 miljard.

Tesla verkoopt 75% van zijn Bitcoin

Opvallend genoeg heeft Tesla afgelopen kwartaal 75% van zijn positie in Bitcoin verkocht. De verkoop bracht $ 936 miljoen op, maar leverde wel een klein verlies en dus een afschrijving op.

Hoogste uitrol van zonnepanelen in meer dan vier jaar

Ook de energie-tak van Tesla boekte afgelopen kwartaal een aanzienlijke vooruitgang. Deze tak kon rekenen op hogere volumes met een betere winstgevendheid. Dit resulteerde zelfs in een record op het gebied van brutowinst. Volgens Tesla neemt de belangstelling naar de zonne-opslagproducten toe en ligt de vraag zelfs ver boven de productie.

Productie moet snel omhoog

Net als in het eerste kwartaal van dit jaar kreeg Tesla te maken met verschillende uitdagingen, waardoor niet alle fabrieken op volle capaciteit draaien. Desondanks blijft het bedrijf vol investeren om de capaciteit de komende jaren verder uit te breiden. Tesla wil de komende jaren namelijk ieder jaar 50% meer auto’s afleveren.

In Fremont en Shanghai zijn dankzij verbeteringen in de fabrieken ook weer productierecords neergezet afgelopen maand. Tesla is dan ook vastbesloten in de tweede helft van 2022 alle records te gaan verbreken. Het kost echter tijd voordat de nieuwe giga-fabrieken in Texas en Berlijn op volle toeren kunnen draaien. De Gigafactory in Berlijn behaalde in ieder geval al een belangrijke mijlpaal. Het is daar gelukt om in één week tijd meer dan 1000 nieuwe auto’s te produceren. Bovendien lukte dit met positieve bruto winstmarges. Ook geeft Tesla aan dat er progressies wordt gemaakt om de eerder aangekondigde Cybertruck in Austin, Texas van de band te laten rollen.

Productiecapaciteit Tesla | Aandeel Tesla

Outlook 2022 & waardering

Zoals hierboven gezegd blijft de focus van Tesla op de uitbreiding van de productiecapaciteit. Ondertussen blijft Tesla zich ook inzetten op de verlaging van de kosten. Daarvoor zal het bedrijf onder andere snijden in de personeelskosten. Op lange termijn verwacht het bedrijf nog steeds dat software gerelateerde winsten zullen versnellen. Over heel 2022 verwachten analisten dat Tesla circa 1,4 miljoen voertuigen zal afleveren.

Daarmee kan Tesla in 2022 naar schatting een omzet van circa $ 85 miljard behalen. In de eerste helft van het jaar kwam de operationele marge uit op gemiddeld 16,9%. Als we die lijn doortrekken zal de nettowinst in 2022 uitkomen in een bandbreedte van $ 12,5 a $ 13 miljard. Daarmee wordt het aandeel Tesla momenteel verhandeld op circa 60x de verwachte winst over 2022. Indien Tesla haar doelstellingen kan behalen dan zal de winst in 2023 mogelijk ruim boven de $ 20 miljard uitkomen. Daarmee zakt de P/E-ratio tot pakweg 50x. Daarmee is Tesla nog altijd vrij stevig gewaardeerd, maar de groeivooruitzichten in combinatie met het technologische voordeel en de hoge marges maken het aandeel mogelijk interessant voor de lange termijn belegger.

Technische analyse aandeel Tesla

Aandeel Tesla kopen of verkopen via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Tesla heeft op 20 april wederom uitstekende resultaten laten zien. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers over het eerste kwartaal van 2022 wist Tesla zowel de omzet- als winstverwachtingen te overtreffen. We bespreken de kwartaalcijfers en kijken waar het elektrische autobedrijf nog meer mee bezig is. In reactie op de cijfers schoot de koers met ruim 10% omhoog, maar het zwakke marktsentiment zorgde op 22 april echter voor een winst van slechts 3,23% bij het slot van de markten.

Aandeel Tesla: koersdata

Loading ...
Aandeel Tesla Tickercode Laatste koers 1D 1M 1Y
Tesla Motors Inc TSLA 246,65 2,56 % 3,38 % -12,83 %

Tesla kwartaalcijfers

Het meest waardevolle autobedrijf ter wereld heeft alle verwachtingen verslagen. Ondanks verstoringen in de logistiek en stijgende prijzen werden een recordaantal auto’s afgeleverd. In het eerste kwartaal van 2022 wist Tesla 310.048 voertuigen af te leveren. De omzet bij de automotive tak steeg op jaarbasis met 87% tot $ 16,86 miljard, waarvan $ 679 miljoen afkomstig was van de verkoop van regulatory credits. De omzetgroei werd gedreven door een combinatie van hogere autoverkopen en verhoogde prijzen. De marges bij automotive stegen opvallend genoeg tot een record van 32,9%. Hoewel Tesla te maken heeft met gestegen grondstoffenprijzen, kon het profiteren van eerder gemaakte prijsafspraken. De operationele winst in de automotive tak kwam daarmee uit op $ 5,54 miljard.

Verder werd er bijna $ 1,9 miljard omzet behaald met de verkoop van services, software, zonnepanelen en laadpalen. In totaal kwam de totale omzet daarmee uit op ruim $ 18,75 miljard, een stijging van 81% op jaarbasis. De uitgaven stegen op jaarbasis met slechts 15% tot $ 1,86 miljard. Ook de operationele marge lag met 19,2% op een record, waardoor de totale operationele winst uitkwam op $3,6 miljard. Onderaan de streep bleef een nettowinst (non-GAAP) over van $ 3,74 miljard, een stijging van 658% op jaarbasis. De winst per aandeel kwam hierdoor uit op $ 3,22, terwijl analisten gemiddeld $ 2,26 hadden voorspeld.

Tesla verlaagde zijn schuld met $ 2,1 miljard, waardoor de totale schuld daalde tot minder dan $ 100 miljoen. De vrije kasstroom kwam desondanks met $ 2,23 miljard zo’n 660% hoger te liggen dan in Q1’21. De elektrische autobouwer heeft bovendien zo’n $ 18 miljard in kas. Dat het marktaandeel van Tesla verstevigt in alle regio’s is te zien in de afbeelding hieronder.

Marktaandeel Tesla per regio | Aandeel Tesla

Productie wordt verder opgevoerd

In het eerste kwartaal van dit jaar kreeg Tesla te maken met uitdagingen in de wereldwijde toeleveringsketen, transport, arbeid en andere productie-uitdagingen. Hierdoor konden de fabrieken niet op volle capaciteit draaien. Nieuwe coronamaatregelen in China zorgde daarnaast voor tijdelijke sluitingen van de fabriek in Shanghai.

Goed nieuws kwam uit de VS, waar Model Y vanaf april van de band in de nieuwe fabriek in Austin, Texas kwam rollen. Ook de productie in de nieuwe fabriek in Berlijn is in maart van start gegaan. De productie in beide fabrieken zal gedurende het jaar verder worden verhoogd, waardoor Tesla in staat moet zijn om nog meer auto’s af te leveren.

Productiecapaciteit Tesla | Aandeel Tesla

Full Self Driving technology (FSD) vertraagt

Tijdens de vorige kwartaalpresentatie was CEO Elon Musk nog razend enthousiast over de voortgang van autonoom rijden. Destijds zei hij dat hij verbaasd zou zijn als de Full Self-Driving technologie dit jaar niet veiliger zou zijn dan een mens. Ditmaal uitte hij juist zijn teleurstelling in de voortgang, waar hij wees op een reeks van valse hoop.

Musk moedigde dan ook mensen aan om deel te nemen aan Tesla’s FSD Beta-programma. Daarvoor moeten Tesla-eigenaren eerst het FSD premium driver assistance pakket aanschaffen en vervolgens een hoge veiligheidsscore behalen. Dat pakket kost $ 12.000 of $ 199 per maand, maar maakt Tesla’s voertuigen (nog) niet volledig autonoom. Het helpt Tesla wel bij het vergaren van data en het zelflerende systeem te verbeteren. Tesla wil de FSD Beta nog dit jaar beschikbaar maken voor alle FSD klanten.

“With respect to full-self driving, of any technology development I’ve ever been involved in, I’ve never really seen more kind of false dawns where it seems like we’re going to break through but we don’t.” – Elon Musk, CEO Tesla

Robotaxi en Optimus

Elon Musk zit vol met goede ideeën, die zeker niet altijd werkelijkheid worden. Zo wachten mensen al enkele jaren op de Cybertruck en de Tesla roadster. De productie van deze voertuigen wordt echter keer op keer uitgesteld.

Zijn nieuwste ideeën betreffen een autonome taxidienst en een robot. Het bedrijf wil dit jaar veel tijd en middelen besteden aan de ontwikkeling van zijn mensachtige robot. Deze robot moet Optimus gaan heten en vooral vuile en saaie taken van mensen overnemen. Ook denkt Tesla deze robots in de fabrieken in te kunnen zetten.

Sinds april werkt het bedrijf aan een robotaxi, waarbij mensen kunnen worden vervoerd in taxi’s zonder menselijke chauffeur. Onder andere Alphabet werkt met Waymo al langer aan een soortgelijke dienst. Musk gaf aan dat Tesla in 2023 een robotaxi event zal houden en verwacht dat de voertuigen zelf in 2024 in productie zullen gaan.

Tesla’s services

Tesla heeft al vaker aangegeven in de toekomst minder afhankelijk te willen zijn van de autoverkopen. Hierom focust het bedrijf ook sterk op services en andere diensten. De marges hier zijn nog verliesgevend (-0,6%), maar naderen wel snel winstgevendheid. De verbeteringen komen van verkopen van tweedehands auto’s, merchandise, schadeherstel en andere diensten.

Dat Musk veel verwacht van de verzekeringstak heeft hij al eerder aangegeven. Volgens het kwartaalrapport zijn deze diensten onlangs uitgebreid naar Colorado, Oregon en Virginia. In deze staten treedt Tesla op als de verzekeringsmaatschappij, wat betekent dat zij de verzekeraar zijn en dus ook het financiële risico dragen.

Marges van Tesla's services | Aandeel Tesla

Outlook 2022

Zoals hierboven gezegd blijft de focus van Tesla op de uitbreiding van de productiecapaciteit. Het bedrijf verwacht de komende jaren een gemiddelde jaarlijkse groei van 50% in voertuigleveringen te realiseren. Wel geeft Tesla aan dat het tempo zal afhangen van operationele efficiëntie en de toeleveringsketen. Zo draaiden de fabrieken het afgelopen jaar steeds onder de maximale capaciteit, omdat er problemen waren met de bevoorradingsketen. Tesla verwacht de rest van 2022 ook nog last te houden van deze omstandigheden.

Ondertussen werken ze bij het bedrijf door aan het efficiënter maken van de productieketen om de kosten te drukken. Op lange termijn verwacht het bedrijf nog steeds dat winsten uit software en andere diensten van grote invloed zullen zijn op de resultaten.

Analisten lijken keer op keer de activiteiten van Tesla te onderschatten. Met aanhoudende sterke resultaten laat Tesla zien de extreem hoge verwachtingen ook echt waar te maken. Voor heel 2022 houden analisten rekening met een omzet van $ 86,1 miljard. Met een verwachte winst van $ 12,4 miljard in 2022 zitten analisten naar mijn mening weer wat aan de lage kant. Voor 2023 rekenen analisten gemiddeld op een nettowinst van $ 16 miljard. Dat betekent dat de waardering van het aandeel Tesla de komende jaren fors zal afnemen. Van een verwachte P/E van 95x in 2022 tot 73x in 2023. Dat is natuurlijk nog steeds aan de hoge kant, maar Tesla verwacht zelf de komende jaren met 50% per jaar te groeien. Bovendien zijn de marges bij services zoals verzekeringen vaak ook erg goed.

Technische analyse aandeel Tesla

De koers van het aandeel Tesla is de afgelopen maanden erg volatiel gebleken. Na een record vlak onder de $ 1250 in november bereikte het aandeel een dieptepunt vlak onder de $ 700, zo’n 44% lager dan de all-time high. Vervolgens veerde de koers weer hard op en stabiliseert het aandeel krachtig boven het 200-daags gemiddelde.

Over de koerstoppen van de afgelopen maanden kan een weerstandslijn worden getekend. Een doorbraak hierboven zal ongetwijfeld veel nieuwe kopers naar de markt lokken. Technisch gezien kan Tesla nieuwe records gaan neerzetten na het doorbreken van deze barrière. Koersen van rond de $ 1500 zijn dan zeker niet uitgesloten. Bij een doorbraak onder de steun op $ 962 wordt een test van de 200 EMA op $ 900 waarschijnlijk. Een doorbraak onder de 200 EMA kan tot felle verkopen leiden en een daling veroorzaken richting de steunniveaus op $ 750 en $ 700.

Technische analyse Tesla | Aandeel Tesla

Aandeel Tesla kopen of verkopen via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Tesla: Analyses & tips



Waarom in aandelen van Tesla beleggen via LYNX?

Met een beleggingsrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Tesla. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. U hoeft niet te wachten tot de beurzen opengaan, maar handelt voor- of nabeurs als het u uitkomt. Zo bent u niet afhankelijk van de tijdsverschillen. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short? Met LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Tesla kunt halen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Ontdek wat LYNX uniek maakt als broker

Koersdetails aandeel Tesla

Laatste koers
Verschil in USD
Verschil in %
Datum
Tijd
Beurzen
Marktkapitalisatie (mld.)
Uitstaande aandelen (mln.)
Openingskoers
Slotkoers vorige handelsdag
Laagste dagkoers
Hoogste dagkoers
Laagste jaarkoers
Hoogste jaarkoers
Laagste koers 52 weken
Hoogste koers 52 weken

Tesla : fundamentele cijfers in USD

Dividendrendement
Omzet ratio
Omzet per aandeel
Cashflow per aandeel
Intensiteit van investeringen
Intensiteit van arbeid
Werkkapitaal (mln.)
Cashratio 1
Cashratio 2
Cashratio 3
Return on Investment (ROI)
Koers-winstverhouding
Price cashflow ratio
Equity ratio
Debt ratio
Debt equity ratio
Cash ratio
Quick ratio
Current ratio

Aandeel Tesla: Bedrijfsinformatie Tesla Motors Inc

Tesla werd opgericht in 2003 en heeft haar hoofdkantoor in Californië. De autobouwer legt zich toe op het produceren en commercialiseren van elektrische auto’s en vrachtauto’s. Het verkoopnetwerk is op dit moment relatief klein maar er wordt voorzien om dit spoedig op te drijven. De Amerikaanse autobouwer heeft sinds de opstart van Tesla nog geen enkel jaar winst gemaakt. Tesla had in 2017 wereldwijd meer dan 35.000 voltijdse werknemers in dienst.