Geschatte leestijd: 7 minutes
In deze update bespreken we de cijfers en de waardering van het aandeel Tesla. Bent u op zoek naar een broker om te handelen in aandelen, klik dan hier.
Aandeel Tesla: koersdata
Aandeel Tesla | Tickercode | Laatste koers | 1D | 1M | 1Y | YTD |
---|---|---|---|---|---|---|
Tesla Motors Inc | TSLA | 173,80 | 6,25 % | -13,08 % | -3,51 % | -30,06 % |
Aandeel Tesla: kwartaalcijfers Q4
- Omzet: $25,17 miljard, vs. $25,6 miljard verwacht
- Winst per aandeel: $ 0,66, vs. $ 0,73 verwacht
- Koers Tesla na opening 10% lager
Tesla heeft op woensdagavond zijn cijfers over het 4e kwartaal van 2023 gepubliceerd. De gemengde resultaten leidden donderdag tot een daling van ruim 12% van het aandeel. Niet alleen kwamen de omzet- en winst lager uit dan verwacht, het bedrijf waarschuwde ook voor een tragere groei in 2024.
In het laatste kwartaal van vorig jaar steeg de omzet met slechts 1% op jaarbasis tot $ 21,56 miljard. Daarmee lijkt de groei van de omzet nagenoeg tot stilstand te komen. Wel zagen we een groei van 27% op jaarbasis uit service-inkomsten. Dit bedrag was echter gelijk aan de omzet uit het 3e kwartaal. De brutomarge kwam met 17,6% wederom flink lager uit dan een jaar geleden, maar slechts marginaal lager dan in het 3e kwartaal van 2023. Uiteraard zorgt dit ook weer voor een flinke daling van de brutowinst; deze daalde met 23% naar $ 4,44 miljard. Een stijging van de nettowinst van 11% naar $ 7,93 miljard lijkt op het eerste gezicht mooi, maar dit was dankzij een eenmalig niet-contant belastingvoordeel van $5,9 miljard. De nettowinst (non-GAAP) daalde namelijk met 39% naar $ 2,49 miljard. Wel positief was de vrije kasstroom die 45% hoger uitkwam dan een jaar geleden op $ 2,06 miljard. Tesla’s kaspositie steeg in het vierde kwartaal met $3,0 miljard tot $29,1 miljard.
De kosten per verkocht voertuig daalden in het vierde kwartaal, wat wijst op efficiëntieverbeteringen. Tesla blijft zich richten op het verhogen van de productie, investeren in toekomstige groei en het vinden van verdere kostenverlagingen in 2024. Tijdens de earnings call werd verteld dat er nog geen specifieke tijdlijn is voor de productie van de humanoid robot van het bedrijf, genaamd Optimus. Elon Musk beschreef Optimus als potentieel waardevoller dan alle andere Tesla-producten gecombineerd. Uiteindelijk zijn de auto’s namelijk ook rondrijdende robotos, aldus Musk.
Op het gebied van softwareontwikkeling begon Tesla eind december met de uitrol van V12 van FSD Beta, wat een nieuwe stap markeert op weg naar volledig autonoom rijden. Het bedrijf is ook gericht op het zo snel mogelijk op de markt brengen van het volgende generatie platform, met plannen om de productie te starten in Gigafactory Texas. Dit nieuwe platform zal naar eigen zeggen een revolutie betekenen van de manier waarop voertuigen worden geproduceerd.
Jaarcijfers 2023
In heel 2023 bedroeg de omzet $ 82,4 miljard en de nettowinst bedroeg bijna $15,0 miljard. Interessant is dat in 2023 meer dan 1,2 miljoen Model Y’s werden geleverd, waarmee dit model het bestverkopende voertuig wereldwijd werd. Dit benadrukt de groeiende acceptatie van elektrische voertuigen. De vrije kasstroom over heel 2023 bleef sterk met $4,4 miljard, ondanks aanzienlijke investeringen in kapitaaluitgaven en onderzoeks- en ontwikkelingskosten. Het bedrag was echter wel een stuk lager dan de vrije kasstroom uit 2022 van $ 7,57 miljard.
Op het gebied van energieopslag bereikte Tesla een indrukwekkende mijlpaal met 14,7 GWh aan implementaties in 2023, een verdubbeling ten opzichte van het voorgaande jaar. De winst van de Energy Generation and Storage business verviervoudigde bijna in 2023. Bovendien groeide de brutowinst van de Services & Other business van een verlies van ongeveer $ 500 miljoen in 2019 naar een winst van ongeveer $ 500 miljoen in 2023.
Outlook 2024
Tesla bevindt zich naar eigen zeggen momenteel tussen twee belangrijke groeifasen. De eerste fase begon met de wereldwijde uitbreiding van het Model 3/Y-platform. Men gelooft dat de volgende groeigolf zal worden ingeluid door de wereldwijde uitbreiding van het volgende generatie voertuigplatform. In 2024 kan de groei van het voertuigvolume echter aanzienlijk lager zijn dan in 2023, aangezien Tesla werkt aan de lancering van de volgende generatie voertuigen in Gigafactory Texas. In 2024 wordt verwacht dat de groei van de implementaties en omzet in de Energy Storage-tak die van de automotive-tak zal overtreffen.
Tesla is ook begonnen met de verkoop van Cybertrucks, met een verwachte productiecapaciteit van 125.000 voertuigen per jaar, hoewel Musk aangaf dat de productietoename hiervan langer zal duren.
Musk waarschuwt voor Chinese EV-modellen
Musk erkende de intense concurrentie van Chinese elektrische autofabrikanten, die hij de meest concurrerende ter wereld noemde. Hij voorspelde hun succes buiten China, afhankelijk van de hoeveelheid handelsbelemmeringen. Chinese EV-makers hebben hun aanwezigheid uitgebreid in Europa, het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië, waarbij bedrijven als BYD, Nio en Xpeng zich presenteren als serieuze concurrenten voor traditionele autofabrikanten.
De Europese Commissie, het uitvoerend orgaan van de Europese Unie, onderzoekt momenteel de subsidies die in China worden gegeven aan fabrikanten van elektrische voertuigen. Dat onderzoek begon vorig jaar en moet nog worden afgerond. Maar er is een kans dat de EU hogere tarieven overweegt voor Chinese EV’s, op een moment dat ze agressief uitbreiden naar Europa. Volgens Musk zullen Chinese elektrische automakers de Westerse bedrijven slopen als er geen handelsbeperkingen worden ingevoerd.
Aandeel Tesla waardering
Het aandeel Tesla heeft altijd een hoge waardering gekend, maar wist de groeiverwachtingen lange tijd waar te maken. Nu de groei terugvalt is een lagere waardering mogelijk terecht, waardoor beleggers het aandeel ook van de hand lijken te doen. In 2023 boekte Tesla een omzet van $ 96,77 miljard en een winst van bijna $ 15 miljard. Met een beurswaarde van $ 572 miljard handelt het aandeel op ongeveer 38x de winst van afgelopen jaar.
Kijken we naar de winstverwachtingen van 2024 en 2025, dan zien we een verwachte koers-winstverhouding van respectievelijk 58 en 39. Voor 2024 voorspellen analisten namelijk een omzet van $ 110 miljard en een winstdaling tot $ 9,8 miljard. Daarmee blijft Tesla redelijk prijzig, maar met de juiste kostenverlagingen en efficiëntieslagen zouden de marges de komende jaren ook zomaar snel weer kunnen stijgen.
Samenvattend, hoewel de P/E-ratio’s hoog zijn, wat kan duiden op overwaardering, tonen de andere indicatoren sterke groei en efficiëntie. Tesla’s voortdurende groei in omzet en winst, gecombineerd met solide vrije kasstroom en verbeterende waarderingsratio’s, kunnen het aandeel aantrekkelijk maken voor langetermijnbeleggers. Echter, de hoge P/E-ratio’s suggereren dat voorzichtigheid geboden is, vooral voor beleggers die gevoelig zijn voor marktschommelingen op korte termijn.
Technische analyse aandeel Tesla (TSLA)
De koers van Tesla is recentelijk technisch enorm verzwakt. Gisteren zakte de koers onder de $ 194, waarmee er ruimte is vrijgekomen voor verdere koersdalingen. Zolang Tesla niet terugkeert boven de $ 194, blijft het technische beeld negatief. Waarschijnlijk zal het aandeel zijn weg omlaag vervolgen richting de volgende steun op $ 152.
Indien Tesla boven de $ 194 terugkeert kan het aandeel wat meer herstellen richting de weerstandszone rond $ 210. Eventueel wordt een test van het dalende 200-daags gemiddelde dan ook mogelijk.
Aandeel Tesla kopen of verkopen via LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
Gebruikte bronnen:
https://ir.tesla.com/#quarterly-disclosure
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart