Top 10 Meestgestelde Vragen

Volg daarvoor de instructies uit onderstaande link. Let op dat uw storting aan deze eisen voldoet:

  1. Een stortingsnotificatie aangemaakt in uw Account Management. Wij zijn geen bank, dus u stort niet direct naar een persoonlijk IBAN-nummer. Middels een stortingsnotificatie kan het systeem uw storting matchen aan uw effectenrekening. Dit kunt u achteraf altijd nog doen.
  2. In de omschrijving van uw bankoverboeking uw UXXXXX nummer en uw naam vermeld. Als dit niet het geval is kunt u ons een bewijs van afschrift van de overboeking van uw bank toesturen naar info@lynx.nl.

Ervan uitgaande dat u naar het juiste IBAN nummer heeft overgeboekt (voor euro’s is dat DE69 5021 0900 0215 5200 13) is uw geld wel degelijk aangekomen, maar wordt dit nog vastgehouden op deze bankrekening. Aangezien uw effectenrekeningnummer geen IBAN nummer betreft, worden alle stortingen op deze Duitse bankrekening verzameld om vervolgens te verdelen naar uw effectenrekening. Het is dan waarschijnlijk dat uw storting op dit moment wellicht nog niet aan de volgende eisen voldoet:

  1. Een stortingsnotificatie aangemaakt in uw Account Management. Wij zijn geen bank, dus u stort niet direct naar een persoonlijk IBAN-nummer. Middels een stortingsnotificatie kan het systeem uw storting matchen aan uw effectenrekening. Dit kunt u achteraf altijd nog doen.
  2. In de omschrijving van uw bankoverboeking uw UXXXXX nummer en uw naam vermeld. Als dit niet het geval is kunt u ons een bewijs van afschrift van de overboeking van uw bank toesturen naar info@lynx.nl.

Klik hieronder voor de volledige stortingsinstructies.

LIQONLY Mode houdt in dat uw rekening in de “liquidation only modus” staat. U kunt dan uitsluitend huidige posities sluiten of verminderen. Nadat uw eerste storting is ontvangen krijgt uw rekening deze status. Vanuit wet- en regelgeving dienen wij dan namelijk nog te verifiëren of uw storting daadwerkelijk van de door u opgegeven bankrekening afkomstig is. Dit duurt 1 werkdag en u krijgt een e-mail als u kunt starten met handelen.

In enkele gevallen komt het voor dat uw rekening in LIQONLY Mode staat ondanks dat u in het verleden al transacties heeft verricht. Uw rekening wordt dan onderzocht door onze afdeling Compliance. Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Neem dan eventueel contact op met onze servicedesk.

Dit is ten eerste afhankelijk van de samenstelling van uw portefeuille. Als u uitsluitend long aandelen bezit, dient u te kijken naar uw cashposities. Als deze cashposities (wellicht in verschillende valuta’s) positief zijn, heeft u uw aandelen volledig zelf gefinancierd en dus geen gelden geleend.

Kijk voor meer informatie omtrent marginvereisten, margin calls en bestedingsruimte naar onderstaande links.

Waarschijnlijk handelt u op margin (met geleend geld) en kon u niet meer aan de marginverplichtingen voldoen. Het systeem kan dan binnen 10 tot 30 minuten automatisch posities liquideren om zo uw liquiditeit weer aan te vullen. In feite zijn er twee mogelijke oorzaken voor een liquidatie:

  1. Een negatieve Huidige Beschikbare Liquiditeit (Current Excess Liquidity).
  2. Een negatieve SMA (Special Memorandum Account) aan het eind van de handelsdag.

Hieronder vindt u links met uitgebreide informatie omtrent bestedingsruimte en liquidaties, huidige marginvereisten en rekeningwaarden

Als voorbeeld nemen we een Europese aandelenoptie, namelijk een Putspread op Shell (RDSA). Stel, het aandeel Shell noteert momenteel 12,50 EUR en de Putspread expireert komende vrijdag. De Putspread is als volgt:

  • 1x Long Put 12
  • 1x Short Put 9

Hieronder 3 scenario’s waarbij u de Putspread laat expireren:

  1. Het aandeel Shell noteert de vrijdag op expiratie nog steeds 12,50 EUR.
    Beide opties expireren waardeloos. U verliest uw inleg (de kosten van het kopen van de Putspread).
  2. Het aandeel Shell noteert de vrijdag op expiratie 11 EUR.
    Uw long Put 12 is in-the-money en heeft nog intrinsieke waarde en uw short Put 9 is out-of-the-money en is dus waardeloos. Dit betekent dat uw long Put 12 automatisch gratis wordt uitgeoefend. U verkoopt dus 100 aandelen Shell tegen 12 EUR per aandeel. Als u geen 100 aandelen Shell reeds in bezit had, komt u dus short te zitten. Uw rekening moet deze marginvereisten in dat geval wel aankunnen. Kijk hiervoor naar de Post-expiry Excess. Deze post voorspelt de marginvereisten en de daaruitvolgende beschikbare liquideit, mits u opties laat expireren.
  3. Het aandeel Shell noteert de vrijdag op expiratie 8 EUR.
    Beide Putopties zijn in-the-money. Dit betekent dat zowel de long Put 12 als de short Put 9 wordt uitgeoefend. Dit zou betekenen dat u enerzijds 100 aandelen Shell moet verkopen en anderzijds 100 aandelen Shell moet terugkopen. Dit wordt derhalve tegen elkaar weggestreept.

Bovenstaande betreft een voorbeeld van een Europese aandelenoptie. Meer informatie over expiratietijden en settlementprijzen vindt u in onderstaande links.

Ten eerste dient u een realtime koersdatabundel te activeren. Voor Nederlandse aandelen, aandelenopties, AEX index en de AEX future is dit de Euronext Basic bundel à 3 EUR per maand ex. BTW. Lees hier hoe u realtime koersdatabundels kunt activeren.

Ten tweede is het voor Nederlandse aandelenopties van belang dat u de juiste beurs selecteert, namelijk de FTA. De meeste Nederlandse aandelenopties worden namelijk ook via de DTB (Duitse derivatenbeurs) verhandeld. Van deze beurs heeft u dan geen realtime koersen.

U kunt dan hieronder de nieuwste versie vanaf onze website downloaden. Deze kan direct over de oude worden geïnstalleerd. Uw instellingen worden normaliter op de server opgeslagen. Eventueel kunt u de meest recente handelsschermen via onderstaande link downloaden.

Daarnaast bieden wij uiteraard ook een vereenvoudigd online platform aan genaamd LYNX Basic. Onderstaande button leidt u daar direct naartoe.

U kunt te allen tijde een jaaroverzicht opvragen vanuit uw Account Management. Klik hier voor de instructies daartoe.

U kunt ook een e-mail sturen naar info@lynx.nl met het verzoek een jaaroverzicht te ontvangen. Let op dat het enkele werkdagen kan duren voordat u het jaaroverzicht dan per mail van ons ontvangt.

Zie onze tarievenpagina. Hier ziet u de huidige rentetarieven op jaarbasis.

Veelgestelde vragen

Heeft u nog verdere vragen?

U kunt contact met ons opnemen per telefoon, chat of e-mail. Wij zijn iedere werkdag bereikbaar van 8:00 tot 22:00 uur. Onze ervaren servicemedewerkers helpen u graag.

Ga naar de contactpagina

Robin Steenman
Robin Steenman
Service Manager
Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker