Top 10 Meestgestelde Vragen
Volg daarvoor de instructies uit onderstaande link. Let op dat uw storting aan deze eisen voldoet:
- Een stortingsnotificatie aangemaakt in uw Account Management. Wij zijn geen bank, dus u stort niet direct naar een persoonlijk IBAN-nummer. Middels een stortingsnotificatie kan het systeem uw storting matchen aan uw effectenrekening. Dit kunt u achteraf altijd nog doen.
- In de omschrijving van uw bankoverboeking uw UXXXXX nummer en uw naam vermeld. Als dit niet het geval is kunt u ons een bewijs van afschrift van de overboeking van uw bank toesturen naar info@lynx.nl.
Ervan uitgaande dat u naar het juiste IBAN nummer heeft overgeboekt (voor euro’s is dat DE69 5021 0900 0215 5200 13) is uw geld wel degelijk aangekomen, maar wordt dit nog vastgehouden op deze bankrekening. Aangezien uw effectenrekeningnummer geen IBAN nummer betreft, worden alle stortingen op deze Duitse bankrekening verzameld om vervolgens te verdelen naar uw effectenrekening. Het is dan waarschijnlijk dat uw storting op dit moment wellicht nog niet aan de volgende eisen voldoet:
- Een stortingsnotificatie aangemaakt in uw Account Management. Wij zijn geen bank, dus u stort niet direct naar een persoonlijk IBAN-nummer. Middels een stortingsnotificatie kan het systeem uw storting matchen aan uw effectenrekening. Dit kunt u achteraf altijd nog doen.
- In de omschrijving van uw bankoverboeking uw UXXXXX nummer en uw naam vermeld. Als dit niet het geval is kunt u ons een bewijs van afschrift van de overboeking van uw bank toesturen naar info@lynx.nl.
Klik hieronder voor de volledige stortingsinstructies.
LIQONLY Mode houdt in dat uw rekening in de “liquidation only modus” staat. U kunt dan uitsluitend huidige posities sluiten of verminderen. Nadat uw eerste storting is ontvangen krijgt uw rekening deze status. Vanuit wet- en regelgeving dienen wij dan namelijk nog te verifiëren of uw storting daadwerkelijk van de door u opgegeven bankrekening afkomstig is. Dit duurt 1 werkdag en u krijgt een e-mail als u kunt starten met handelen.
In enkele gevallen komt het voor dat uw rekening in LIQONLY Mode staat ondanks dat u in het verleden al transacties heeft verricht. Uw rekening wordt dan onderzocht door onze afdeling Compliance. Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Neem dan eventueel contact op met onze servicedesk.
Dit is ten eerste afhankelijk van de samenstelling van uw portefeuille. Als u uitsluitend long aandelen bezit, dient u te kijken naar uw cashposities. Als deze cashposities (wellicht in verschillende valuta’s) positief zijn, heeft u uw aandelen volledig zelf gefinancierd en dus geen gelden geleend.
Kijk voor meer informatie omtrent marginvereisten, margin calls en bestedingsruimte naar onderstaande links.
Waarschijnlijk handelt u op margin (met geleend geld) en kon u niet meer aan de marginverplichtingen voldoen. Het systeem kan dan binnen 10 tot 30 minuten automatisch posities liquideren om zo uw liquiditeit weer aan te vullen. In feite zijn er twee mogelijke oorzaken voor een liquidatie:
- Een negatieve Huidige Beschikbare Liquiditeit (Current Excess Liquidity).
- Een negatieve SMA (Special Memorandum Account) aan het eind van de handelsdag.
Hieronder vindt u links met uitgebreide informatie omtrent bestedingsruimte en liquidaties, huidige marginvereisten en rekeningwaarden
Als voorbeeld nemen we een Europese aandelenoptie, namelijk een Putspread op Shell (RDSA). Stel, het aandeel Shell noteert momenteel 12,50 EUR en de Putspread expireert komende vrijdag. De Putspread is als volgt:
- 1x Long Put 12
- 1x Short Put 9
Hieronder 3 scenario’s waarbij u de Putspread laat expireren:
- Het aandeel Shell noteert de vrijdag op expiratie nog steeds 12,50 EUR.
Beide opties expireren waardeloos. U verliest uw inleg (de kosten van het kopen van de Putspread). - Het aandeel Shell noteert de vrijdag op expiratie 11 EUR.
Uw long Put 12 is in-the-money en heeft nog intrinsieke waarde en uw short Put 9 is out-of-the-money en is dus waardeloos. Dit betekent dat uw long Put 12 automatisch gratis wordt uitgeoefend. U verkoopt dus 100 aandelen Shell tegen 12 EUR per aandeel. Als u geen 100 aandelen Shell reeds in bezit had, komt u dus short te zitten. Uw rekening moet deze marginvereisten in dat geval wel aankunnen. Kijk hiervoor naar de Post-expiry Excess. Deze post voorspelt de marginvereisten en de daaruitvolgende beschikbare liquideit, mits u opties laat expireren. - Het aandeel Shell noteert de vrijdag op expiratie 8 EUR.
Beide Putopties zijn in-the-money. Dit betekent dat zowel de long Put 12 als de short Put 9 wordt uitgeoefend. Dit zou betekenen dat u enerzijds 100 aandelen Shell moet verkopen en anderzijds 100 aandelen Shell moet terugkopen. Dit wordt derhalve tegen elkaar weggestreept.
Bovenstaande betreft een voorbeeld van een Europese aandelenoptie. Meer informatie over expiratietijden en settlementprijzen vindt u in onderstaande links.
Ten eerste dient u een realtime koersdatabundel te activeren. Voor Nederlandse aandelen, aandelenopties, AEX index en de AEX future is dit de Euronext Basic bundel à 3 EUR per maand ex. BTW. Lees hier hoe u realtime koersdatabundels kunt activeren.
Ten tweede is het voor Nederlandse aandelenopties van belang dat u de juiste beurs selecteert, namelijk de FTA. De meeste Nederlandse aandelenopties worden namelijk ook via de DTB (Duitse derivatenbeurs) verhandeld. Van deze beurs heeft u dan geen realtime koersen.

U kunt dan hieronder de nieuwste versie vanaf onze website downloaden. Deze kan direct over de oude worden geïnstalleerd. Uw instellingen worden normaliter op de server opgeslagen. Eventueel kunt u de meest recente handelsschermen via onderstaande link downloaden.
Daarnaast bieden wij uiteraard ook een vereenvoudigd online platform aan genaamd LYNX Basic. Onderstaande button leidt u daar direct naartoe.
U kunt te allen tijde een jaaroverzicht opvragen vanuit uw Account Management. Klik hier voor de instructies daartoe.
U kunt ook een e-mail sturen naar info@lynx.nl met het verzoek een jaaroverzicht te ontvangen. Let op dat het enkele werkdagen kan duren voordat u het jaaroverzicht dan per mail van ons ontvangt.
Zie onze tarievenpagina. Hier ziet u de huidige rentetarieven op jaarbasis.


Categorieën
Veelgestelde vragen
- Hoe boek ik geld over naar mijn LYNX rekening?
- Hoe boek ik geld terug naar mijn tegenrekening?
- Hoe kan ik mijn dividendkeuze opgeven?
- Hoe kan ik mijn adreswijziging doorgeven?
- Hoe kan ik een afschrift opvragen?
- Hoe kan ik realtime koersdata aanvragen?
- Hoe kan ik instellingen van mijn handelsplatform herstellen?
- Hoe kunt u uw bestedingsruimte controleren?
- Wat is het verschil tussen een cashrekening en een marginrekening?
- Hoe zijn de gelden op mijn LYNX effectenrekening beschermd?
- Kan ik me aanmelden voor IPO’s bij LYNX?
- Wat is een multivalutarekening?
- Hoe gaat LYNX om met de handel in buitenlandse effecten?
- Kan ik voor- en nabeurs handelen bij LYNX?
- Wat is het verschil tussen een cash- en marginrekening?
- Hoe verwerkt LYNX dividenduitkeringen?
- Hoe werkt het Stock Yield Enhancement Program?
- Ik ben mijn wachtwoord vergeten, hoe kan ik deze resetten?
- Hoe meld ik me aan voor een aandeelhoudersvergadering?
- Wat houdt de Patern Daytrade Rule in?
- Hoe kan ik inloggen op het TWS Handelsplatform?
- Hoe kan ik een order inleggen in het handelsplatform?
- Hoe zoek ik het symbool op van een aandeel?
- Hoe controleer ik mijn bestedingsruimte?
- Wat geeft de margin vereisten tabel weer?
- Hoe kan ik een grafiek openen?
- Hoe vind ik het dividendschema in het TWS Handelsplatform?
- De instellingen van mijn platform zijn verloren, hoe kan ik deze herstellen?
- Hoe kan ik handelen vanuit het diepteboek?
- Hoe voeg ik een optie toe in het platform?
- Vernieuwd: LYNX Basic
- Hoe zoek ik een effect op in LYNX Basic?
- Hoe open ik een grafiek in LYNX Basic?
- Hoe kan ik een optiecombinatie aanmaken en handelen in LYNX Basic?
- Hoe open ik LYNX Basic?
- Hoe plaats ik een order in LYNX Basic?
- Hoe zet ik een cashpositie om naar een andere valuta in LYNX Basic?
- Wat betekenen de cijfers onder rekeninggegevens in LYNX Basic?
- Nieuwe producten beschikbaar in LYNX Basic
- Geannuleerde orders herstellen na rekeningmigratie
- Inloggen LYNX Basic
- Wat zijn de voordelen van LYNX Basic?
- Kan ik in LYNX Basic optiecombinaties aanmaken?
- Hoe kan ik inloggen op het administratieve gedeelte?
- Waar kan ik de ontvangen cashdividenden in het administratieve gedeelte terugvinden?
- EMIR en LEI Informatie
- Transactierapportage verplichting MiFIR – Particulier
- Wijziging in het Message Center
- Toevoegen tweede gebruiker (2nd user)
- Hoe kan ik een dagafschrift opvragen?
- Hoe maak ik een stortingsnotificatie aan?
- Hoe kan ik geld terugboeken naar mijn tegenrekening?
- Kan ik bij LYNX een demorekening aanmaken?
- Hoe kan ik realtime koersdata aanvragen?
- Waar kan ik mijn wachtwoord veranderen?
- Is het mogelijk om de beveiligingskaart te deactiveren?
- Hoe voer ik een adreswijziging door?
- Ik heb keuzedividend ontvangen, waar kan ik mijn keuze doorgeven?
- Hoe download ik de tablet applicatie?
- Hoe download ik de mobiele applicatie?
- Hoe kan ik opties handelen op mijn tablet?
- Hoe kan ik opties handelen op mijn smartphone?
- Kan ik mijn watchlists van het LYNX Handelsplatform importeren in de mobiele applicatie?
- Hoe kan ik valuta handelen op de smartphone applicatie?
- Hoe kan ik ook TOM opties verhandelen op de mobiele applicatie?
- Kan ik eenvoudig mijn posities bekijken zonder in te loggen op de mobiele applicatie?
- Wat is een ADR pass-through fee?
- Hoe kan ik zien of ik een negatieve rente moet betalen?
- Hoe stelt LYNX de margin vast?
- Wat geeft de margin vereisten tabel precies weer?
- De Margin Impact van nieuwe posities controleren
- Wat is de Special Memorandum Account (SMA) en hoe wordt deze waarde berekend?
- Wat betekenen de cijfers bij beschikbaar voor handel precies?
- Welke koersdata-abonnementen zijn beschikbaar?
- Hoe kan ik realtime koersdata activeren of deactiveren?
Heeft u nog verdere vragen?
U kunt contact met ons opnemen per telefoon, chat of e-mail. Wij zijn iedere werkdag bereikbaar van 8:00 tot 22:00 uur. Onze ervaren servicemedewerkers helpen u graag.
