Wat is de koers en verwachting van het aandeel Amazon? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.
Beleggers tilden het aandeel Amazon bijna 9% hoger, na beter dan verwachte kwartaalcijfers.
De e-commercegigant boekte dankzij kostenbesparingen een veel hogere winst dan analisten hadden verwacht. Ook is het bedrijf optimistisch over de rest van het jaar.
In dit artikel bespreken we de resultaten over het 2e kwartaal van 2023.
Op 2 augustus maakte Amazon de resultaten over het 2e kwartaal van 2023 bekend. In reactie op de cijfers schoot de koers op vrijdag met ruim 8% omhoog. De e-commerce gigant boekte namelijk een veel hogere omzet en winst dan verwacht. Daarnaast gaf Amazon ook een optimistische outlook af voor de rest van het jaar.
De omzet steeg met 11% op jaarbasis tot $ 134,3 miljard, terwijl analisten vooraf op $131,5 miljard hadden gerekend. Er was groei zichtbaar in alle segmenten, North America, International en AWS, groeiden allemaal met dubbele cijfers. Met een sterke arbeidsmarkt en het uitblijven van een economische recessie blijven consumenten producten bestellen. Bovendien voegde het bedrijf weer ontzettend veel nieuwe producten toe, dankzij nieuwe samenwerkingen met onder andere Coca-Cola. Ook boodschappen worden steeds vaker via de e-commercereus besteld. Amazon zegt zelf dat consumenten ook meer besteden, dankzij de versnelde levertijden. Betalende Prime-klanten kunnen sinds dit jaar kiezen voor Same-Day Delivery, waarbij producten (gratis) nog dezelfde dag worden bezorgd.
De omzet bij de cloudtak van Amazon groeide met 12% en vertraagde bovendien minder snel dan gevreesd. Ook Amazon lijkt daarbij te profiteren van de hype rondom AI. Genoeg cloud-opslag is namelijk essentieel voor AI-toepassingen. Het bedrijf lanceerde ook enkele nieuwe AI-tools waarbij bedrijven makkelijker en goedkoper AI-modellen kunnen trainen.
AWS, de clouddivisie, zag de omzet weliswaar stijgen met 12% op jaarbasis, maar de operationele winst daalde met 6% tot $ 5,4 miljard. Het was bovendien de traagste omzetgroei in jaren, maar het onderdeel blijft het meest winstgevend voor Amazon. De totale operationele inkomsten stegen met 132% tot $ 7,7 miljard.
Het segment North America zag de omzet met 11% toenemen en boekte een operationele winst van $ 3,21 miljard, tegenover een verlies van $ 627 miljoen in Q2’22. Bij het segment International steeg de omzet met 10% op jaarbasis en kwam het operationele verlies uit op $ 895 miljoen. Dat was een sterke verbetering ten opzichte van het verlies van $ 1,77 miljard een jaar eerder.
Afgelopen jaar stond verder in het teken van kostenbesparingen. Zo wist Amazon de kosten voor transport en opslag omlaag te krijgen. En op jaarbasis daalde het personeelbestand met 4% tot 1,46 miljoen. Bovendien heeft het bedrijf een stop gezet op het aannemen van nieuw personeel. Met deze kostenbesparingen stegen de operationele uitgaven minder snel dan de omzet. In het 2e kwartaal van dit jaar kwamen deze uit op $ 126,7 miljard, wat een stijging van 7,4% betekende ten opzichte van de $ 117,92 miljard een jaar geleden.
Alles bij elkaar resulteerden de resultaten onder aan de streep in een flink hogere nettowinst van $ 6,75 miljard, of $ 0,65 per aandeel. Dat was flink meer dan de $ 0,35 die analisten hadden voorspeld. Vorig jaar boekte het bedrijf nog een verlies van $ 2,02 miljard. Bovendien is de vrije kasstroom eindelijk weer positief. Over de afgelopen 12 maanden lag de FCF op bijna $ 7,9 miljard. Een jaar geleden was de FCF nog negatief met 23,5 miljard.
Outlook Q3 omhoog
Voor het derde kwartaal verwacht Amazon een omzet tussen $138 miljard en $143 miljard, wat neerkomt op een groei tussen de 9% en 13%. Analisten rekenden eerder nog op een omzet van $138,25 miljard, volgens Refinitiv.
Amazon gaf ook aan dat de outlook werd verhoogd, nadat het 48 uur durende Prime-Day kortingsevenement in juli een groot succes was. Outlook Q2.
Waardering aandeel Amazon
Amazon.com heeft tijdens de coronaperiode een enorme omzetspurt meegemaakt. Tijdens deze groeiperiode zijn echter ook veel investeringen gedaan in onder andere extra personeel en distributiecentra. Hierdoor boekte Amazon in 2022 een nettoverlies van $ 2,7 miljard. In 2023 heeft Amazon zijn zinnen gezet op kostenbesparingen. Deze lijken in het 2e kwartaal van 2023 goed tot uiting te komen. Het bedrijf boekt weer winst en bovendien een positieve vrije kasstroom. Inmiddels zijn ook de afwaarderingen van het belang in Rivian achter de rug.
Voor 2023 rekenen analisten op een omzetstijging van ruim 11% tot $ 569,5 miljard. De operationele marges moeten verbeteren van 2,38% in 2022 naar 4,95% dit jaar, om vervolgens in 2024 te herstellen naar 6%. Dat is veel beter dan eerder dit jaar nog werd verwacht. Wat betreft nettowinst mikken analisten op $ 22,5 miljard in 2023 en $ 31,75 miljard in 2024. Over de vrije kasstroom zijn ze nog positiever; $ 35,9 miljard in 2023 en $ 51,4 miljard in 2024. Dat betekent dat het aandeel Amazon momenteel wordt verhandeld op pakweg 40x de verwachte FCF voor dit jaar en 27x voor 2024. Historisch gezien is het aandeel Amazon daarmee goedkoper dan het in de afgelopen 5 jaar is geweest.
Amazon zag zijn omzet de afgelopen 5 jaar gemiddeld met 23,6% per jaar toenemen. Ook voor de komende jaren mikken analisten op een omzetgroei in de dubbele cijfers. Amazon heeft leidende posities in zowel de e-commerce- als de cloudmarkt. Met een marktaandeel van 32% blijft Amazon zijn concurrenten als Microsoft Azure (22%) en Google Cloud (11%) ver voor. Bovendien heeft Amazon met verschillende investeringen in autonome voertuigen, machine learning en AI de potentie om op lange termijn meer kosten te besparen met zijn e-commerce activiteiten. Lange termijn beleggers kunnen bovenstaande zeker meenemen in hun afwegingen om te beleggen in het aandeel amazon.com.
Technische analyse Aandeel Amazon
Het aandeel Amazon bevindt zich in een stijgende trend. Het feit dat de koers boven zowel het 200-daags als 55-daags gemiddelde beweegt is positief. Inmiddels neemt het aandeel wat gas terug, onder de weerstand rond $ 146,5 (top 16 augustus). Zolang het aandeel hogere toppen en bodems laat zien blijft het technische plaatje echter positief. Na een uitbraak boven de weerstand op $ 146,5 kan de koers zijn stijgende trend vervolgen richting de toppen op $ 170 of zelfs $ 187.
Steun zien we rond $ 125,92 (bodem 10 juli). Een doorbraak hieronder maakt ruimte vrij voor een daling richting de EMA200 en de top op $ 114, die als steun kan dienen.
LYNX Beursflash video
Beleggen in het aandeel Amazon via LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Amazon (AMZN). U heeft toegang tot meer dan 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
Het aandeel Amazon ging afgelopen vrijdag onderuit na de bekendmaking van zijn cijfers over het 1e kwartaal.
Hoewel de cijfers beter waren dan verwacht, schrokken beleggers van de getemperde verwachtingen over de clouddivisie van het bedrijf, tijdens de earnings call. AWS, de clouddienst van Amazon, was opnieuw een belangrijke factor voor de groei van het bedrijf in het afgelopen kwartaal.
Op donderdagavond 27 april 2023 maakte de e-commerce gigant zijn cijfers over de eerste drie maanden van dit jaar bekend. De omzet steeg op jaarbasis met 9% tot $ 127,4 miljard, terwijl analisten rekenden op $ 124,5 miljard. Indien men rekening houdt met de negatieve invloed van valutaschommelingen, steeg de omzet zelfs met 11%. Met 60% van de omzet blijft Noord-Amerika nog altijd de belangrijkste regio voor het bedrijf. In de eerste drie maanden van 2023 lag de omzet in deze regio 11% hoger dan een jaar eerder en kwam uit op $ 76,8 miljard.
Het operationele resultaat liet in Noord-Amerika eveneens een flinke verbetering zien. Een verlies van $ 1,57 miljard in Q1’22 werd omgezet in een winst van $ 989 miljoen in Q1’23. Internationaal zag de e-commerce gigant zijn omzet toenemen met 12,5% tot $ 29,12 miljard. Het operationele verlies bleef echter nagenoeg gelijk, het bedrijf verloor $ 1,25 miljard.
Om de omzet verder aan te jagen werkt Amazon onder andere aan het versnellen van de leveringen. In 2023 verwacht het bedrijf zijn snelste Prime-leveringen ooit te realiseren. Vorig jaar besloot Amazon zich ook actiever op de advertentiemarkt te gaan richten. Met behulp van investeringen in machine learning, die klanten helpen relevante informatie te verkrijgen voor adverteren, vertoonde deze tak van sport een sterke groei van 23%.
De belangrijke winstmotor voor Amazon blijft nog altijd Amazon Web Services. De web- en clouddiensten waren met $ 21,35 miljard in het eerste kwartaal goed voor 17% van de omzet. Dit betekende een stijging van 15,8% op jaarbasis. Onder aan de streep daalde de operationele winst met 21% tot $ 5,12 miljard. Dit had vooral te maken met de forse stijging van de operationele uitgaven, die gingen omhoog van $ 11,9 miljard naar $ 16,23 miljard. Desondanks haalt Amazon hier met de minste omzet wel de meeste winst binnen.
Op jaarbasis steeg de totale operationele winst met 30% tot $ 4,77 miljard. Onder aan de streep bleef een nettowinst van $ 3,17 miljard over, wat een flinke verbetering was ten opzichte van het verlies van $ 3,84 miljard in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Destijds moest Amazon maar liefst $ 7,6 miljard afwaarderen op het belang in elektrische autobouwer Rivian. Afgelopen kwartaal werd ‘slechts’ voor $ 500 miljoen afgeschreven op dit belang.
Met een verder herstel van het operationele inkomen lijkt het aandeel Amazon beetje bij beetje uit het diepe dal te kruipen van 2022. Het belangrijkste doel voor het bedrijf blijft echter ook om de vrije kasstroom op orde te krijgen. Hiervoor besloot het bedrijf onder andere 27.000 personeelsleden te ontslaan, de grootste ontslagronde in 29 jaar tijd. In het 1e kwartaal verbeterde de uitstroom tot $ 3,3 miljard voor de eerste twaalf maanden, vergeleken met een uitstroom van $ 18,6 miljard voor de eerste twaalf maanden eindigend op 31 maart 2022. Andere manieren om kosten te besparen is door steeds meer gebruik te maken van robots die werknemers in de warenhuizen helpen om effectiever, efficiënter en veiliger te werken.
Zwakke cloud outlook
Amazon voorziet op lange termijn nog veel potentie voor zijn clouddiensten. Deze divisie wordt echter steeds groter, waardoor de procentuele groeipercentages steeds moeilijker zijn om waar te maken. De omzetgroei van 16% in het afgelopen kwartaal was een stuk zwakker dan de 20% in Q4’22. Tijdens de Earnings Call benadrukte de CFO Brian Olsavsky ook nog maar eens dat bedrijven hun clouduitgaven de afgelopen maanden hebben teruggeschroefd. Amazon ziet de afname van de groei in het 2e kwartaal dan ook doorzetten, nadat in april de omzetgroei al ongeveer 5% lager lag dan in het eerste kwartaal.
In reactie op deze uitspraak viel het aandeel Amazon stevig omlaag, na eerst nog op een winst van 10% te hebben gestaan na de bekendmaking van de cijfers.
Outlook Q2
De omzet zal in het 2e kwartaal van 2023 naar verwachting uitkomen tussen de $ 127 miljard en $ 133 miljard, wat neerkomt op een groei van 5% tot 10% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2022. De operationele winst zal naar verwachting tussen de $ 2 miljard en $ 5,5 miljard liggen, vergeleken met $ 3,3 miljard vorig jaar.
Een interessant gegeven voor de langere termijn is het feit dat Zoox, Amazon’s zelfrijdende robottaxi, een vergunning heeft gekregen voor het testen van autonome voertuigen van het California Department of Motor Vehicles. Dit vormt een belangrijke stap naar de commercialisering van de zelfrijdende robottaxi voor het grote publiek. Met deze vergunning heeft Zoox de eerste pendeldienst voor werknemers van het hoofdkantoor in Foster City, Californië, voltooid, waarmee het de eerste speciaal gebouwde robottaxi is die op de openbare weg in Californië rijdt.
Waardering aandeel Amazon
Amazon.com heeft tijdens de coronaperiode een enorme omzetspurt meegemaakt. Tijdens deze groeiperiode zijn echter ook veel investeringen gedaan in onder andere extra personeel en distributiecentra. De hogere kosten hebben de marges in 2022 zwaar onder druk gezet en het bedrijf in de rode cijfers gedrukt. Dit jaar gaat Amazon aan de slag met kostenbesparingen, onder andere in de vorm van grote ontslagrondes. Dit moet ook de e-commerce tak van het bedrijf weer winstgevend maken. Ondertussen zijn de grootste afwaarderingen in Rivian gedaan en vormt AWS (clouddivisie) van het bedrijf een stevige basis wat betreft de winstgevendheid.
Voor 2023 rekenen analisten op een omzetstijging van ruim 9% tot $ 560 miljard. De operationele marges moeten verbeteren van 2,38% in 2022 naar 3,8% dit jaar, om vervolgens in 2023 verder te herstellen naar 5,4%. In 2023 moet de nettowinst uitkomen op $ 15,44 miljard en in 2024 zal de winst naar verwachting verder stijgen tot $ 26,5 miljard. Dat betekent dat het aandeel Amazon momenteel wordt gewaardeerd op 67x de verwachte winst voor 2023 en pakweg 40x de winst voor 2024. Daarmee handelt het aandeel Amazon nog altijd op een vrij stevige waardering, gelet op het huidige beursklimaat. Historisch gezien is het aandeel Amazon wel momenteel goedkoper dan in de afgelopen 5 jaar. De gemiddelde PE-ratio over de afgelopen 5 jaar ligt namelijk op 93.
Analisten voorzien voor de komende jaren echter wel aanhoudende omzetgroei. Amazon heeft leidende posities in zowel de e-commerce- als de cloudmarkt. Met een marktaandeel van 32% in Q1’23 blijft Amazon zijn concurrenten als Microsoft Azure (23%) en Google Cloud (10%) ver voor. Bovendien heeft Amazon met verschillende investeringen in autonome voertuigen, machine learning en AI de potentie om op lange termijn meer kosten te besparen met zijn e-commerce activiteiten. Lange termijn beleggers kunnen bovenstaande zeker meenemen in hun afwegingen om te beleggen in het aandeel amazon.com
Technische analyse Aandeel Amazon
Het aandeel Amazon vertoonde het afgelopen jaar lagere toppen en bodems. Het aandeel beweegt ook onder het 200-daags gemiddelde (rode lijn). Dit geeft aan dat het aandeel Amazon zich nog altijd in een neergaande fase bevindt. Op korte termijn zagen we de afgelopen weken/maanden wel hogere bodems.
Rond de $ 114 ligt een belangrijke top die de trigger kan vormen voor hogere koersen. Hierboven komt er ruimte vrij voor een stijging richting de weerstand op $ 146,5 en hoger. Op korte termijn moeten beleggers alert zijn op de vorige bodems en het 55-daags gemiddelde (blauwe lijn). Breekt het aandeel Amazon het patroon van hogere bodems af dan komt er ruimte vrij voor een correctie richting de dieptepunten van maart en januari eerder dit jaar.
Beleggen in het aandeel Amazon via LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Amazon (AMZN). U heeft toegang tot meer dan 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
Het aandeel Amazon is sinds zijn hoogtepunt gehalveerd. Hoge inflatie en stijgende kosten zetten de marges van het bedrijf onder druk.
Ook in het 3e kwartaal werd een verlies gerealiseerd bij de retail-activiteiten. Amazon Web Services (AWS) compenseert de verliezen, maar beleggers zijn ontevreden. Het bedrijf geeft ook voor het laatste kwartaal van 2022 een zwakke outlook af. We bespreken de resultaten.
Op donderdag 27 oktober kwam e-commerce gigant Amazon met de cijfers over het 3e kwartaal naar buiten. De koers van Amazon dook stevig omlaag na de bekendmaking van de cijfers en deze is inmiddels ongeveer gehalveerd sinds zijn hoogtepunt van eind 2021. Het bedrijf verloor daarmee al zo’n $950 miljard aan beurswaarde. Wat is hier precies aan de hand?
Amazon zag zijn omzet in het 3e kwartaal van dit jaar met 15% stijgen tot $127,1 miljard. Dit betekende slechts een kleine mis wat betreft de voorspelde $127,46 miljard door analisten. Sinds de pandemie heeft Amazon echter ook te kampen met stijgende kosten (inflatie) die de marges en dus de winstgevendheid onder druk zetten. De operationele uitgaven stegen namelijk nog iets sneller met 17,5% tot $124,6 miljard. Daardoor zagen we bijna een halvering van de operationele winst tot $2,5 miljard, tegenover de $4,9 miljard van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Met de e-commerce activiteiten werden zelfs operationele verliezen geboekt van $0,4 miljard in Noord-Amerika en $2,5 miljard in het internationale segment.
De winst werd overeind gehouden door Amazon Web Services, dat zijn winst zag stijgen tot $5,4 miljard. Dit cloud-segment zag zijn omzet toenemen met 27,5%, de traagste groei sinds 2014. De nettowinst kwam uit op $2,87 miljard, tegenover de $3,16 miljard een jaar geleden. Dit resulteerde in een winst per aandeel van $0,28.
Tijdens de pandemie was de vraag enorm hoog en investeerde het bedrijf volop in uitbreiding. Nu de vraag terugvalt is de focus noodgedwongen verlegt naar kostenbesparingen. Onder de nieuwe CEO, Andy Jassy, probeert Amazon de stijgende kosten onder controle te houden. De afgelopen maanden werd er al in de kosten gesneden, door magazijnruimtes af te stoten, enkele projecten stop te zetten en volledig te stoppen met zijn telehealth servicedienst Amazon Care. Ook heeft het bedrijf een stop gezet op de aanwerving van nieuwe werknemers voor in de detailhandel-tak.
Zwakke outlook
Beleggers schrokken van de zwakke vooruitzichten die Amazon meegaf. Het bedrijf rekent op een omzet van $140 a $148 miljard in de laatste 3 maanden van het jaar. Dat lag fors onder de verwachtingen van analisten, die eerder nog op $155 miljard aan omzet rekenden. Daarmee lijkt Amazon een mager holiday season te verwachten. Vooral de hoge inflatie en de daarbij horende sombere economische vooruitzichten lijken de reden hiervoor.
Ook voor het lopende kwartaal is winstgevendheid niet zeker. Amazon geeft een vrij brede bandbreedte af. Het bedrijf schat de operationele winst in van tussen de $0 en $4 miljard. Een jaar geleden werd een winst van $3,5 miljard gerealiseerd in het laatste kwartaal.
Waardering aandeel Amazon
Amazon draait enorme omzetten die nog steeds met dubbele cijfers groeien. De afgelopen jaren groeide de omzet van het bedrijf van $280 miljard in 2019 tot $469 miljard in 2021. Het bedrijf is hard op weg om de omzet dit jaar te laten groeien tot $510 miljard. In de eerste 9 maanden van 2022 steeg de omzet uit retail activiteiten met 6% tot ruim $306 miljard. Tegelijkertijd steeg de omzet uit de clouddiensten (AWS) met 32% tot $58 miljard. AWS groeit dus veel sneller en neemt steeds een groter deel van de bedrijfsactiviteiten voor zijn rekening.
Bovendien is het afgelopen jaar gebleken dat winstgevendheid een probleem is geworden bij de e-commerce tak. Daarmee is Amazon voor zijn winstgevendheid ook steeds afhankelijk geworden van zijn clouddiensten. In de afgelopen 9 maanden werd een operationeel verlies van $8,1 miljard geboekt met de retail-activiteiten. AWS zorgde echter voor een operationele winst van $17,6 miljard.
Tussen 2019 en 2021 steeg de nettowinst van Amazon van $11,59 miljard tot $33,36 miljard. Dit jaar staat de winst dus stevig onder druk en analisten verwachten zelfs een verlies van $850 miljoen. Indien het Amazon lukt om de kosteninflatie onder controle te krijgen dan kunnen uiteraard ook de e-commerce weer winst opleveren. Belangrijk blijft natuurlijk ook in hoeverre de vraag vanuit de consumenten op peil blijft. Analisten voorspellen een positieve vrije kasstroom van ruim $23 miljard in 2023. Dat betekent dat het aandeel Amazon momenteel wordt verhandeld tegen ongeveer 42 keer de vrije kasstroom (P/FCF). Daarmee blijft Amazon nog altijd een duur aandeel. Het is echter wel een stuk goedkoper dan de gemiddelde P/E ratio van boven de 100 die het de afgelopen 5 jaar kende.
Technische analyse Aandeel Amazon
De koers van Amazon bevindt zich overduidelijk in een dalende trend. In de weekgrafiek hieronder is een dalend trendkanaal met rode lijnen ingetekend. Na de resultaten is het aandeel verder onder druk komen te staan. Inmiddels lijkt de koers onder de steun rond $101 te zijn gebroken. Met de doorbraak hieronder wordt de dalende trend hervat. De volgende steunzone ligt rond de $81, waar de koers meerdere bodems vormde in 2019 en2020. Daaronder zien we pas steun rond de $65 a $70.
Een eerste verbetering treedt op bij een terugkeer boven de $105. Voor wat meer bevestiging willen we een doorbraak boven de weerstand op $121/$123 zien, waar de toppen uit oktober liggen. Voor een duurzame verbetering op lange termijn is een uitbraak uit het dalende trendkanaal noodzakelijk.
Beleggen in het aandeel Amazon via LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Amazon (AMZN). U heeft toegang tot meer dan 100 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
Het aandeel Amazon beweegt al sinds de zomer van 2020 per saldo zijwaarts. Amazon heeft te maken met lastige economische uitdagingen, zoals inflatie, toenemende kosten en supply chain problemen. Door het belang in Rivian heeft de e-commercegigant zelfs een verlies geboekt. Ook geeft het bedrijf minder positieve omzetprognose af voor het komende kwartaal. In dit artikel bespreken we de laatste kwartaalcijfers.
Amazon heeft een lastig kwartaal achter de rug. Daarbij wijst het e-commerce bedrijf op aanhoudende uitdagingen van de coronapandemie. Voornamelijk de online verkopen vielen tegen, waardoor de omzet uitkwam op slechts $ 116,44 miljard. Dat was licht hoger dan de $ 116,3 miljard die werd verwacht, maar dit betekende slechts een groei van 7%. Dat is de traagste groei sinds 2001 en bovendien het tweede kwartaal op rij van ééncijferige groei. In het eerste kwartaal van 2021 werd nog een omzetgroei van 44% gerealiseerd. Toen kon het bedrijf echter fors profiteren van de coronacrisis. Nu heeft het bedrijf vooral veel last van stijgende kosten voor personeel en brandstof. Ook de oorlog in Oekraïne wordt aangewezen als oorzaak van tegenvallende resultaten.
Amazon Web Services, waaronder de clouddiensten vallen, deden het wel beter dan verwacht. Afgelopen kwartaal groeide de omzet met 36,5% tot $ 18,44 miljard, hoger dan de verwachte $ 18,27 miljard. De operationele winst van AWS steeg zelfs met 57% tot $ 6,5 miljard. Met advertenties wist Amazon $ 7,88 miljard omzet binnen te halen, minder dan de $ 8,17 miljard die analisten hadden voorspeld. Wel was de groei van 23% bij dit segment hoger dan bij concurrenten Google (+22%) en Facebook (+6,1%).
Met de groeivertraging gaat eveneens een lagere winstgevendheid gepaard. Door hogere kosten en zwakke pricing power staan de marges onder druk. De operationele marge, het geld dat overblijft na aftrek van de bedrijfskosten, daalde in het eerste kwartaal tot 3,15%, tegen 8,17% een jaar eerder. Het operationele resultaat (EBIT) kwam uit op $ 3,67 miljard, ruim 58% lager dan de $ 8,87 miljard in hetzelfde kwartaal van 2021.
Onder aan de streep bleef zelfs een netto kwartaalverlies over van ruim $ 3,8 miljard. Amazon moest namelijk $ 7,6 miljard afschrijven op het belang van 20% in Rivian (RIVN). De koers van de elektrische autobouwer is afgelopen kwartaal meer dan gehalveerd. Sinds de beursgang is het aandeel Rivian zelfs 75% aan waarde verloren. Amazon was een vroege investeerder in Rivian, maar is verplicht de waarde van het belang af te schrijven. Vorig kwartaal zorgde het belang juist nog voor een boekhoudkundige verdubbeling van de winst.
Vrije kasstroom stort in
Wat verder opvalt in negatieve zin is de vrije kasstroom. Dit is het kapitaal dat een onderneming daadwerkelijk overhoudt en kan gebruiken om te investeren, aandelen terug te kopen of dividend uit te betalen. De free cash flow daalde in het eerste kwartaal met 171% en was daarmee $ 18,62 miljard negatief. Gelukkig heeft Amazon nog een netto kaspositie van $ 66 miljard, maar met zulke bedragen kunnen deze reserves snel opraken.
Belang in Rivian
Het belang in Rivian heeft Amazon niet zomaar. Amazon heeft 100.000 auto’s bij Rivian besteld en die moeten voor 2030 worden geleverd. Amazon hoopt in de toekomst namelijk dat deze elektrische auto’s de transportkosten drastisch zullen verlagen. De e-commerce gigant maakte echter onlangs bekend ook elektrische busjes bij Stellantis te bestellen.
Ook heeft Amazon een belang van 5% in het door Uber gesteunde bedrijf Aurora Innovation. Dit bedrijf houdt zich op zijn beurt weer bezig met autonoom vervoer. Amazon’s einddoel is dan ook dat chauffeurs op termijn worden vervangen door robots. Dit kan de kosten voor de bezorging nog eens drastisch doen verminderen.
Outlook 2022
Amazon houdt voor het lopende kwartaal rekening met verdere groeivertraging. Zo mikt het concern voor het tweede kwartaal op een omzet van tussen de $ 116 en $ 121 miljard, wat neerkomt op een groei van tussen de 3% en 7%. Deze magere outlook was dan ook de reden voor beleggers om het aandeel te verkopen. In de nabeurshandel werd het aandeel Amazon ruim 8% lager gezet. Analisten gingen eerder namelijk nog uit van een omzet van ruim $ 125 miljard in het tweede kwartaal van 2022.
Naar verwachting komt het operationele resultaat uit tussen $ 1 miljard verlies en $ 3 miljard winst. In het tweede kwartaal van 2022 werd er nog een operationele winst van $ 7,7 miljard geboekt. Amazon blijft dus pessimistisch over de komende periode.
Wel gaf Amazon aan dat het jaarlijks terugkerende koopfestijn Prime Day dit jaar zal plaatsvinden in juli. Vorig jaar hield Amazon Prime Day nog in juni. Door het tweedaagse kortingsevenement naar het derde kwartaal te verplaatsen, zullen de jaar-op-jaarvergelijkingen voor de omzet in het tweede kwartaal niet helemaal opgaan. De resultaten in het derde kwartaal worden op deze manier juist weer extra gestimuleerd.
Waardering aandeel Amazon
Het aandeel amazon kent een historie van overwaardering. Beleggers waren altijd bereid een premium te betalen voor de fantastische groeicijfers. Nu deze groei lijkt te vertragen worden beleggers voorzichtiger en dat uit zich in meer verkoopdruk. Het aandeel staat momenteel zo’n 30% onder zijn all-time high.
Analisten denken overigens wel dat Amazon in staat is de omzetgroei de komende jaren voort te zetten. Zij maken zich echter wel zorgen over stijgende kosten en dalende marges. Hierdoor staat de winstgevendheid onder druk, waardoor de waardering stijgt. In 2021 werd $ 33,36 miljard winst geboekt en werd het aandeel op 51,4 keer de winst verhandeld. Voor 2022 houden analisten rekening met een daling van de winst naar slechts $ 7,87 miljard, waarmee een P/E ratio van 202 is gemoeid.
In het meest gunstige geval weet Amazon de kosten te verlagen en keren de marges terug. Voor 2023 houden analisten rekening met een omzet van $ 625 miljard en een winst van $ 35,7 miljard. Daarmee wordt het aandeel verhandeld op circa 42 keer de verwachte winst van 2023.
Technische analyse Aandeel Amazon
De koers van Amazon bewoog sinds de zomer van 2020 voornamelijk zijwaarts. In de afgelopen maanden kwam het aandeel steeds verder onder druk te liggen. Dit zorgde voor een lagere top rond de $ 3400 en ook belandde de koers onder het 200-daags gemiddelde.
Met de daling van vandaag zakt de koers ook onder de steun rond $ 2700. Hiermee krijgt de dalende trend meer kracht en lijkt een verdere daling niet uitgesloten. Steun zien we rond de $ 2200 – $ 2300, waar het aandeel in mei 2020 twee bodems vormde. Een herstel tot minimaal boven de 200EMA op $ 3200 is nodig voor een technische verbetering.
Beleggen in het aandeel Amazon via LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Amazon (AMZN). U heeft toegang tot meer dan 100 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
Het aandeel Amazon is in 2021 flink achtergebleven bij de brede markt. Voornamelijk de forse toename van de kosten lieten beleggers in twijfel. Dit jaar leek de koers verder af te dalen, maar de kwartaalcijfers van gisteren laten interessante dingen zien. In de nabeurshandel bereikte de koers van Amazon zelfs even een plus van 17,5%, om vervolgens rond een winst van 14% de dag af te sluiten.
Aandeel Amazon.com
Amazon was een van de laatste technologische zwaargewichten die nog met cijfers moest komen en de verwachtingen waren hooggespannen. Zeker na al het koersgeweld dat we de afgelopen dagen hebben gezien bij Meta, Alphabet en Netflix. In reactie op een hogere winst en een beter dan verwachte omzet in de cloud, schoot het aandeel omhoog.
Amazon kwartaalcijfers
Amazon verloor gisteren gedurende de normale beursuren nog 7,8% aan beurswaarde. Na de bekendmaking van de cijfers schoot de koers in de nabeurshandel echter met ruim 14% omhoog. De koersbeweging was enigszins opvallend, want de cijfers zijn op het eerste gezicht niet heel denderend.
De omzet van Amazon steeg het afgelopen kwartaal weliswaar met 10% tot $ 137,4 miljard. Echter hadden analisten vooraf gerekend op $ 137,6 miljard, een kleine miss dus. De product sales bleven nagenoeg gelijk met een bedrag van $ 71,41 miljard. De groei kwam enkel uit services, die met 19% toenamen tot bijna $ 66 miljard. Beleggers lijken dan ook vooral enthousiast te reageren op de groei van 40% voor de clouddivisie. In totaal bracht AWS hiermee vorig kwartaal $ 17,8 miljard binnen. Ook de advertentie-inkomsten van het bedrijf zitten in de lift. Nog niet eerder rapporteerde het bedrijf hierover in detail. Advertenties brachten $ 9,7 miljard in het laatje, een stijging van 32% op jaarbasis.
Kosten
Vervolgens vallen voornamelijk de hogere kosten in negatieve zin op. Door de krappe arbeidsmarkt (en mogelijk ook matige werkomstandigheden bij Amazon) is het bedrijf veel meer geld kwijt aan personeel. Maar ook de cost of sales, marketing- en technologiekosten stijgen fors. In totaal stegen de uitgaven met bijna 13% tot $ 133,95 miljard. Onder aan de streep bleef daardoor een operationele winst over van slechts $ 3,5 miljard, tegenover $ 6,9 miljard in hetzelfde kwartaal van 2020. De operationele cash flow daalde met 30% tot $ 46,3 miljard. De vrije kasstroom was zelfs negatief met $ 9,1 miljard, tegenover een plus van $ 31 miljard een jaar eerder.
Om de extra uitgaven te compenseren komt Amazon met een prijsverhoging voor zijn Prime abonnementen. Dit abonnement biedt leden een streamingdienst en allerlei andere voordelen en wordt in de VS per jaar $ 20 duurder. De kosten van het maandelijkse Prime lidmaatschap zullen ook met $ 2 stijgen naar $ 14,99. Ondanks de licht tegenvallende resultaten in de core business lijken beleggers de groei bij services, zoals cloud, advertenties en prime-diensten te kunnen waarderen.
Hogere nettowinst dankzij Rivian stake
Dankzij eenmalige inkomsten van Rivian Automobile kon Amazon boekhoudkundig alsnog een flink hogere winst in de boeken noteren. Amazon heeft namelijk 18,1% van de elektrische automaker Rivian in handen en dankzij de IPO kon het bedrijf hiermee een waarde van $ 11,4 miljard bijschrijven. Mede hierdoor kwam de winst flink hoger uit op $ 14,3 miljard, tegenover $ 7,2 miljard een jaar eerder. De winst per aandeel steeg hierdoor tot $ 27,75 per aandeel. Zonder deze inkomsten werd een winst per aandeel van $ 5,80 gerealiseerd.
Het belang in Rivian heeft Amazon overigens niet zomaar. De e-commercegigant maakte zelfs bekend dat het zijn belang in de elektrische autobouwer heeft vergroot tot 18,1%. Bij de huidige koers is dit belang bijna $10 miljard waard. Amazon heeft 100.000 auto’s bij Rivian besteld en die moeten voor 2030 worden geleverd. Amazon hoopt in de toekomst namelijk dat deze elektrische auto’s de transportkosten drastisch zullen verlagen.
Ook heeft Amazon een belang van 5% in het door Uber gesteunde bedrijf Aurora Innovation. Dit bedrijf houdt zich op zijn beurt weer bezig met autonoom vervoer. Amazon’s einddoel is dan ook dat chauffeurs op termijn worden vervangen door robots. Dit kan de kosten voor de bezorging nog eens drastisch doen verminderen.
Outlook 2022
Voor het lopende kwartaal rekent Amazon op verbeteringen, maar de afgegeven range is wel erg breed. Het bedrijf voorziet een operationele winst van tussen de $ 3 en $ 6 miljard bij een omzet van $ 112 tot $ 117 miljard. Ook blijft Amazon hiermee achter bij de verwachtingen van analisten. Zij rekenden eerder nog op een operationele winst van $ 6,4 miljard, bij een omzet van ruim $ 120 miljard.
Het afgelopen kwartaal ondervond Amazon ook hinder van supply chain problemen en inflatie. Het bedrijf denkt dat deze problemen zich nog wel even zullen voortzetten, maar het blijft wel optimistisch over de toekomst. Tijdens de earnings call liet Amazon weten dat men afgelopen kwartaal maar liefst $ 4 miljard extra kwijt was aan personeelskosten. Ook ontstaat er momenteel een tekort aan personeel, doordat veel mensen thuiszitten met een coronabestemming. De verwachting is dat deze problemen richting de zomer zullen afnemen.
Aandeel Amazon: verwachtingen koers 2022
Amazon heeft het even lastig. De hogere kosten wegen zwaar op de resultaten. Over heel 2021 boekte het e-commerce bedrijf tot een 22% hogere omzet bij een bedrag van $ 469,8 miljard. De operationele winst steeg tot $ 24,9 miljard, tegenover $ 22,9 miljard in 2020. De nettowinst steeg tot $ 33,4 miljard, tegenover $ 21,3 miljard in 2020. Maar daar zit wel de eenmalige winst van Rivian bij.
Per saldo lijkt de winst van Amazon het afgelopen jaar een beetje stil te staan. De belangrijkste taak van het bedrijf is nu om de kosten in toom te houden. De snelle groei vanuit services is bemoedigend, zeker omdat de marges hierop veelal beter zijn dan bij de e-commerce tak. Als deze groei doorzet zal Amazon straks meer inkomsten uit services dan uit product sales weten te behalen. Voornamelijk de positie die het heeft in de cloud met Amazon Web Services is indrukwekkend te noemen. In heel 2021 wist deze tak ruim $ 61 miljard aan omzet binnen te harken, ongeveer 21% van de totale omzet. Opvallend is ook dat de groei van de AWS services weer lijkt te versnellen en hetzelfde zien we bij de advertentie-inkomsten. Voornamelijk deze groei maakt beleggers enthousiast over de toekomst van Amazon en dat is begrijpelijk. Bijkomende voordeel is het feit dat Amazon wel winst (+5,3 miljard) maakt op haar clouddiensten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Alphabet dat hier nog altijd een operationeel verlies boekt.
Waardering aandeel Amazon
Nog altijd betalen beleggers op de huidige koers een flinke premium. Bij de huidige koers van $ 3090 en een nettowinst van $ 33,4 miljard betaalt u nu namelijk 46,5 keer de winst over 2021. Deze winst bevat echter zoals eerder gezegd een eenmalige opbrengst van Rivian. Als we kijken naar de verwachte winst over 2022 ligt deze rond de $ 25,6 miljard. Daarmee handelt het aandeel dus op circa 60 keer de verwachte winst over 2022. Kijken we iets verder vooruit dan rekenen analisten op een winst van $ 39,5 miljard in 2023, een forwarded PE van 39,5 dus. De waardering is dus vrij fors, maar vooral de groei bij services (+34% in 2021) maakt Amazon nog echt een groeiaandeel. En bij dergelijke groeipercentages zien we op de beurs wel vaker hogere waarderingen.
Beleggen in het aandeel Amazon via LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Amazon (AMZN). U heeft toegang tot meer dan 100 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
Het aandeel Amazon.com laat al jaren prachtige prestaties zien op de beurs. De forse omzetgroei komt de laatste jaren ook ten goede aan de winst. Veel bedrijven verdwenen van de beurs nadat de internetzeepbel was geknapt, maar Amazon vocht zich terug en groeide uit tot de koning van de e-commerce.
In dit artikel bespreken we het succesverhaal van Amazon.com en de recente ontwikkelingen van de internetreus. Ook bekijken we of het aandeel Amazon koopwaardig is.
De volgende onderwerpen worden in dit artikel besproken:
Update 30 april 2021: Amazon groeit stevig door – kwartaalcijfers Q1
Ik ben al jaren positief over het aandeel Amazon, maar de stevige omzetgroei stond de winstgevendheid van het bedrijf lange tijd in de weg. Tijdens de coronacrisis is de groei in een versnelling geraakt, maar in het eerste kwartaal van 2020 zorgde dat toen ook weer voor een daling van de winst. In de loop van het jaar 2020 wist de omzet echter sterker toe te nemen dan de kosten, waardoor de winstgevendheid in 2020 alsnog sterk is verbeterd. In 2020 is de winst uiteindelijk met 83,9% gestegen tot $ 21,3 miljard. Ter vergelijking: in 2017 werd er slechts een nettowinst van $ 3 miljard gerapporteerd. Dankzij de coronacrisis lijkt Amazon.com nu te blijven profiteren van de toename in online shopping.
Dat bleek ook gisterenavond uit de cijfers over het eerste kwartaal van 2021. De omzet van januari tot maart steeg met 44% tot $ 108 miljard. De winst liet zelfs een verdrievoudiging zien ten opzichte van Q1-2020 en steeg tot $ 8,1 miljard. De winst per aandeel kwam daarmee uit op $ 15,79, veel hoger dan de $ 9,54 die analisten hadden voorspeld. Uit de resultaten van het bedrijf blijkt dat de vraag naar zijn enorme online retailactiviteiten sterk blijft. De omzet van de cloud-computing divisie groeide met 32% tot een omzet van $ 13,5 miljard. Uit de categorie ‘other’ blijkt dat de advertentie-inkomsten met 77% zijn toegenomen tot $ 6,9 miljard.
De verwachtingen van Amazon voor het tweede kwartaal impliceren dat het bedrijf verwacht dat het momentum zal aanhouden. Het bedrijf verwacht een omzet tussen $ 110 en $ 116 miljard, meer dan de eerdere door analisten voorspelde $ 108,6 miljard dollar. Beleggers zullen blij zijn met de positieve verwachtingen waarmee de onzekerheid over een groeivertraging na het coronatijdperk wordt weggenomen. In de nabeurs-handel steeg Amazon.com aanvankelijk met ruim 3% en bereikte daarmee een nieuwe all-time high.
Geschiedenis van het aandeel Amazon.com
In de jaren 90 kwam Jeff Bezos met het geniale idee om boeken te gaan verkopen op het internet. De oprichter van Amazon.com las op een website dat het internet groeide met 2300% per jaar. Bezos was werkzaam op Wall Street, en zag dus het enorme potentieel van het wereldwijde web. In 1994 richt hij Amazon.com op om boeken te gaan verkopen en dit groeide al snel uit tot een succes. Binnen 3 jaar boekte het bedrijf een omzet van $ 16 miljoen en had het 180.000 klanten uit meer dan 100 verschillende landen.
Vanwege Bezos zijn achtergrond besloot hij het bedrijf snel naar de beurs te brengen. In 1997 ging het aandeel Amazon.com al naar de beurs en op de eerste handelsdag sloot het aandeel op een koers van $ 1,72 per stuk. Amazon.com groeide hard door, maar tijdens de internetbubbel kwam er ook veel fantasie in de koers. Het bedrijf groeide hard, maar maakte geen winst. De koers van Amazon liep op tot een high van $ 112 en crashte tijdens het leeglopen van de internetzeepbel met maar liefst 95% (!) tot slechts $ 5,50. Amazon.com had onder andere geïnvesteerd in start-ups als Pets.com en Kozmo.com die bezweken onder de schuldenlast.
Saillant detail: Inmiddels staat de koers van het aandeel Amazon op zo’n $ 3500. Dus zelfs als je op de top in 1999, aandelen Amazon.com had gekocht voor $ 112, had je nu een rendement van ruim 3000% gehad.
Wat doet Amazon.com?
Zoals bekend heeft Amazon.com vanaf het begin altijd flink geïnvesteerd in groei. De website groeide snel uit tot een breder assortiment. Amazon.com is dan ook vooral bekend als grootste webshop ter wereld. Amazon Marketplace is daarnaast ook nog eens de grootste online ‘marktplaats’ ter wereld, waar gebruikers onderling (tweedehands) spullen aan elkaar kunnen verkopen. Het bedrijf investeert en experimenteert ook ontzettend veel met nieuwe innovaties. Een aantal voorbeelden daarvan zijn Amazon Prime, Amazon Web Services en Kindle. Hieronder bekijken we in welke segmenten de e-commercereus actief is.
Online stores (51%) – $ 197,3 miljard omzet in 2020
Amazon zelf maakt een scheiding tussen online- en fysieke winkels. Online verkoopt bedrijf verkoopt eigenlijk vrijwel alles wat je je kunt bedenken. Van boeken tot ijskasten, maar vooral elektronische apparatuur vindt tegenwoordig gretig aftrek. Telefoons en iPads verkopen ook goed en er kan verder worden geshopt in de Kindle store. Deze sectie in de webshop van Amazon geeft je de mogelijkheid om miljoenen e-books direct te downloaden naar je tablet.
Niet de spannendste inkomstenbron van het bedrijf, maar wel de belangrijkste. Ruim de helft van de omzet komt van dit onderdeel. Het percentage dat dit onderdeel uitmaakt van de totale omzet is de afgelopen jaren afgenomen omdat de andere segmenten zo hard groeien. Dit is overigens iets goeds, want zo wordt het risico beter gespreid.
Verder focust Amazon sterk op technologische thema’s. Met Amazon Echo (Alexa) wil het bedrijf inspelen op de trend van Internet of Things. Amazon Echo is een apparaat dat het bedrijf zelf heeft ontwikkeld en gretig aftrek vindt in de webshop. Het is een slim apparaat met een geïntegreerde spraak assistent die kan communiceren met andere slimme apparaten met zogeheten Alexa Skills. Dit zijn geprogrammeerde vaardigheden en er zijn momenteel meer dan 100.000 Alexa Skills.
Physical stores (4,5%) – $ 16,2 miljard omzet in 2020
Amazon.com heeft ook een aantal fysieke winkels, genaamd Amazon Go. Deze opbrengsten van $16,2 miljard maken zo’n 4% van de omzet uit. Het zijn echter niet zomaar winkels. Het bedrijf hoopt uiteraard de slecht lopende fysieke retailmarkt open te breken. Door middel van deze fysieke winkels kan het ook beter het gedrag van klanten in kaart brengen. Bovendien kunnen de fysieke winkels een oplossing bieden voor de uit de hand lopende bezorgkosten. Nu moeten veel klanten de pakketjes terugsturen, maar het terugbrengen van de producten naar winkels kan een uitkomst bieden. De winkels bevatten ook de nieuwste technologieën, zoals winkelen zonder kassa’s.
Maar Amazon is sinds 2017 ook eigenaar van de Amerikaanse supermarkt Whole Foods Market. Amazon’s “Prime Pantry”-service zorgt ervoor dat klanten online hun boodschappen kunnen doen. De infrastructuur van Amazon maakt het mogelijk om die boodschappen ook thuis geleverd te krijgen.
Ruim een vijfde van de omzet komt van de fees die Amazon.com ontvangt van externe verkopers. Net als op Bol.com, kun je jezelf aanmelden als verkoper. Je kunt dan producten verkopen op de webshop van Amazon.com. In ruil hiervoor betaal je een kleine vergoeding aan Amazon. Je betaalt $ 0,99 per verkocht product als individuele verkoper. Als je echter meer dan 40 producten per maand verkoopt, ben je volgens Amazon een professionele verkoper. Dan betaal je voor een abonnement $ 39,99 per maand. De professionelere verkoper betaalt in plaats van de $ 0,99 per product, een percentage van de verkoopprijs variërend van 6% tot 25%.
Amazon Web Services (AWS) (11,5%) – $ 45,3 miljard omzet in 2020
Dit onderdeel van Amazon werd in 2006 opgericht en is procentueel gezien een van de snelst groeiende onderdelen van het bedrijf. Mede hierdoor is de koers van het aandeel Amazon.com de laatste jaren zo fors opgelopen. Momenteel komt circa 12% van de omzet van deze zeer snel groeiende clouddienst. In 2018 werd hier $ 25 miljard verdiend, in 2019 steeg dit tot $ 35 miljard en in 2020 was de omzet al gestegen tot $ 45 miljard. Het onderdeel groeit snel en is belangrijk voor de winstgevendheid van Amazon. De kosten voor het opzetten van deze business zijn reeds gemaakt en de huidige vaste kosten zijn laag. Hier ligt dus veel groeipotentieel.
Cloud computing steeds belangrijker voor Amazon
Amazon is uitgegroeid tot een van de grootste cloudaanbieders ter wereld. Amazon Web Services (AWS) werd overigens al in 2006 opgericht, maar maakte vooral de afgelopen 5 jaar grote stappen. AWS helpt organisaties bij het opbouwen van een snelle, flexibele IT-omgeving, zonder investeringen vooraf en tegen een scherp tarief. AWS biedt bovendien kant-en-klare AI-oplossingen voor bedrijven hun applicaties en workflows. Met AWS kan elk bedrijf (van start-up tot multinational) gebruik maken van de meest geavanceerde technologieën tegen zeer lage kosten. De kosten worden namelijk in rekening gebracht op basis van het verbruik, waardoor er geen grote investeringen vooraf nodig zijn. Dit maakt de Amazon Web Services enorm schaalbaar.
Amazon subscription services / Amazon Prime Video (6,5%) – $ 25,2 miljard omzet in 2020
Amazon biedt verschillende soorten abonnementen aan die goed zijn voor 6,5% van de omzet. Ten eerste gaat het om de abonnementen voor externe verkopers, zoals hierboven besproken. In 2005 werd Amazon prime opgericht wat een soort abonnementendienst is waarmee klanten snel en gratis pakketjes konden laten bezorgen. In 2006 begon Amazon met het aanbieden van beperkte videocontent onder de naam Amazon Unbox als extra dienst van de bezorgservice Amazon Prime. De naam van de videodienst werd enkele keren veranderd en heet nu officieel Prime Video.
In 2016 werd besloten om Prime Video los te koppelen van Amazon Prime. Met de op zichzelf staande streamingdienst wil de techgigant direct de concurrentie aangaan met marktleider Netflix. Amazon Prime Video is de internetvideo-on-demand service die ontwikkeld, eigendom is van en wordt beheerd door Amazon. De afgelopen jaren heeft Amazon meerdere deals gesloten met partners om het aanbod van content te vergroten.
Naast films heeft Amazon ook de rechten gekocht voor het uitzenden van sportwedstrijden zoals tennis. Vanaf 2019 gaat Amazon ook Engelse voetbalwedstrijden uitzenden. Met een prijs van $ 8,99 per maand voor een abonnement dat door 2 personen tegelijk gebruikt kan worden zit Prime Video nog onder de prijs van Netflix. Voor $ 12,99 per maand krijgt u Amazon Prime + Video samen. Ongeveer 148 miljoen mensen hebben en Amazon Prime abonnement.
Other (5,5%) – $ 21,4 miljard omzet in 2020
Verder komt nog circa 5,5% van de omzet uit overige inkomsten. Hierbij kunt u denken aan inkomsten van advertenties en overige verkopen.
Omzetontwikkeling van Amazon
De omzetgroei bij Amazon.com is al jarenlang indrukwekkend te noemen. In 2011 lag de omzet nog op ‘slechts’ $ 48 miljard en in 2020 werd er een omzet van ruim $ 386 miljard geboekt. De groeipercentages zijn oprecht indrukwekkend te noemen, zeker gezien de omvang van de bedragen. Lange tijd investeerde Amazon een groot deel van de opbrengsten weer in verdere groei, maar inmiddels blijft er ook een leuke winst over waardoor de optische waardering flink is afgenomen.
In 2017 was de nettowinst slechts $ 3 miljard, maar in 2020 bleef er onder aan de streep $ 21,3 miljard over. De komende jaren zal de winstgevendheid verder moeten toenemen. Analisten verwachten in 2021 een winst van $ 24,8 miljard en in 2022 zelfs $ 35,8 miljard. De vrije kasstroom kwam in 2020 uit op $ 25,9 miljard en in de toekomst kan er mogelijk zelf worden gedacht aan dividend.
In de tussentijd worden aandeelhouders overigens gecompenseerd door mooie koersstijgingen. Mogelijk kan het bedrijf in de toekomst ook weer besluiten om haar eigen aandelen inkoopprogramma te hervatten. Amazon kan tot $ 5 miljard aan eigen aandelen terugkopen, als onderdeel van een programma dat in februari 2016 is gestart, zonder einddatum. De techreus heeft echter sinds 2012 geen eigen aandelen meer ingekocht. In 2012 kocht het bedrijf voor ruim $ 960 miljoen zo’n 5,3 miljoen eigen aandelen in.
Jaar
Omzet
YoY Growth %
2011
USD 48.077.000.000
40%
2012
USD 61.093.000.000
27%
2013
USD 74.400.000.000
22%
2014
USD 89.000.000.000
20%
2015
USD 107.000.000.000
20%
2016
USD 135.987.000.000
27%
2017
USD 177.866.000.000
31%
2018
USD 232.887.000.000
31%
2019
USD 280.522.000.000
20%
2020
USD 386.064.000.000
38%
2021 (e)
USD 473.520.000.000 (expected)
23% (e)
2022 (e)
USD 557.833.000.000 (expected)
25% (e)
Stevige waardering van Amazon.com neemt langzaam af
De P/E-ratio van Amazon is altijd al hoog geweest, maar wordt gerechtvaardigd door de stevige groei. Doordat de koers alsmaar blijft stijgen kan de koers/winst-verhouding slechts lichtjes dalen. Amazon wordt momenteel verhandeld op 83,7 keer de winst over 2020. Als Amazon in 2021 een winst per aandeel van 53,3 kan behalen zal de P/E-ratio dalen naar 65 en met de winstverwachtingen van 2020 tot onder de 50. Als de koers echter blijft stijgen, dan zal Amazon alsmaar optisch duur lijken.
De verwachting van beleggers en analisten is dus duidelijk dat de winst de komende jaren met grote sprongen blijft toenemen. Beleggers zien dus veel potentie in het bedrijf, maar dit is dan ook al verwerkt in de koers van het aandeel Amazon.com.
Groei in Europa
In sommige landen in Europa is Amazon al erg populair, zoals in Duitsland bijvoorbeeld. Bestellingen die elders in Europa werden gedaan werden lange tijd vanuit Duitsland verzonden en kwamen ook vaak ook binnen enkele dagen aan. Echter, er was voor veel landen bijvoorbeeld nog geen eigen website of klantenservice in de eigen taal beschikbaar. Hierdoor bleef het marktaandeel van Amazon enigszins beperkt.
Het bedrijf werd recentelijk pas actiever in veel Europese landen en het bedrijf kan hiermee mogelijk meer marktaandeel veroveren. De afgelopen jaren creëerden Amazon 18.000 nieuwe banen in Europa. Sinds 2010 heeft Amazon al ruim $ 27 miljard geïnvesteerd in Europa. Amazon begon in 2013 in Nederland met een Development Center in Den Haag maar de distributie werd vanuit Duitsland geregeld. Twee jaar geleden opende Amazon een nieuw kantoor in Amsterdam. En pas sinds dit jaar is er voor Nederlanders een compleet eigen website beschikbaar: www.amazon.nl.
Het bedrijf heeft bovendien een nieuw distributiecentrum aan de grens met Nederland in Mönchengladbach laten bouwen. Dit distributiecentrum wordt naar verluidt voorzien van vergaande robotisering. De plek is populair bij andere grote e-commerce spelers als Zalando en Esprit, en zou kunnen zorgen voor snelle leveringen aan Nederland. De introductie van betalen met iDeal en de Nederlandse lancering van het Prime Day zijn eveneens indicaties dat Amazon de Benelux nu serieus gaat nemen.
Bol.com voelt hete adem in de nek
Bij Nederlanders is Amazon.com momenteel nog niet een erg populaire webshop. Maar bol.com en moederbedrijf Ahold zijn wel bang voor deze geduchte concurrent. De e-commerce reus kan mogelijk betere prijzen aanbieden en kan zo snel marktaandeel veroveren. Toen in 2017 bekend werd dat Amazon de Amerikaanse supermarkt Whole Foods overnam daalde de koers van Ahold flink.
Technische analyse aandeel Amazon.com
De koers van Amazon heeft de afgelopen 9 maanden niet veel bewogen. Na de sterke opmars in de eerste helft van 2020 is de koers zijwaarts gaan consolideren. Momenteel lijkt de koers uit dit zijwaarts koerspatroon te gaan breken, waarmee een technische verbetering is opgetreden. De formatie kan worden gezien als een bullflag en geeft de uitbraak enorm veel potentieel. Een stijging richting de $ 4000 of veel hoger ligt voor de hand.
Conclusie aandeel Amazon.com
Amazon.com is een prachtig aandeel met enorm veel potentie. Dit potentieel zien beleggers al jaren waardoor de koers constant op de waardering vooruit loopt. Indien u gelooft in een verdere uitbouw van het ecosysteem van Amazon.com dan kunt u dit aandeel aanhouden in uw lange termijn portefeuille.
Aandeel Amazon.com (AMZN) via LYNX
U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld. Via het TWS handelsplatform kunt u ook het aandeel Amazon kopen. Wereldwijd heeft u direct toegang tot meer dan 100 beurzen in 30 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel. Bekijk het aanbod:
Met een beleggingsrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Amazon. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. U hoeft niet te wachten tot de beurzen opengaan, maar handelt voor- of nabeurs als het u uitkomt. Zo bent u niet afhankelijk van de tijdsverschillen. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short? Met LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Amazon kunt halen.
Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.
Voorbeurs en nabeurs handelen is niet enkel voor de professionele beleggers weggelegd. Via LYNX kunt u reageren op (grote) koersbewegingen die buiten de reguliere handelstijden plaatsvinden, bijvoorbeeld wanneer cijfers van het aandeel Amazon voor- of nabeurs bekend worden gemaakt.
There are no dividend distributions for this company
Jaar
Dividend
Valuta
Yield (rente)
Aandeel Amazon: Bedrijfsinformatie Amazon.com Inc.
Amazon werd opgericht in 1994 en heeft haar hoofdkantoor in Seattle. Het bedrijf is actief in de e-commerce en is hierin ook de grootste ter wereld. Amazon is onderverdeeld in drie divisies. North America, International en Amazon Web Services (AWS). De omzetverdeling over deze divisies is respectievelijk 60-, 30- en 10 procent. Via North America en International worden allerlei producten verkocht via het internet. De derde divisie, AWS, wordt steeds populairder. Via AWS worden abonnementen verkocht voor digitale televisie. Evenals clouddiensten en databasediensten. Wereldwijd staat Amazon onder druk omdat het sinds de oprichting zeer weinig belastingen heeft betaald. Wereldwijd werken er 340.000 werknemers voor Amazon.
Address
AMAZON.COM INC.
Terry Avenue North 410
98109 Seattle, WA
USA
Ontvang het eBook "Succesvol beleggen met opties".
Schrijf u in voor onze wekelijks nieuwsbrief en ontvang het eBook "Succesvol beleggen met opties".
Ik geef toestemming aan LYNX B.V. (“LYNX”) om mij wekelijks het LYNX weekoverzicht op zondag en 5 beleggingsideeën op dinsdag toe te sturen en te benaderen (per e-mail) over de mogelijkheid om een beleggingsrekening te openen via LYNX door het bovenstaande formulier te versturen. LYNX kan dan bijvoorbeeld extra informatie geven over haar diensten, evenementen of een interessante aanbieding doen.
Let op: Uw toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens is niet vereist voor het openen van een rekening via LYNX. U kunt uw toestemming te allen tijde intrekken door (onder meer) een e-mail te sturen naar marketing@lynx.nl. LYNX deelt uw gegevens niet met commerciële partners. Klik hier voor meer informatie over hoe LYNX omgaat met uw persoonsgegevens.