Uitgaande Portefeuille Overboeking
Op deze pagina vindt u uitgebreide instructies voor het aanvragen van een overboeking van uw effectenrekening via LYNX naar een financiële instelling.
Log in
- Open internet en ga naar het Account Management.
- Log in met uw inloggegevens.
- Verifieer uw inlogpoging middels de tweestapsverificatiemethode.
Informatie van de broker
Selecteer in het menu bovenaan Transfer & Pay en vervolgens Transfer Positions. Vervolgens selecteert u Outgoing transfer.
Selecteer de locatie waar uw Broker/Bank zich bevindt. Als hij uit de VS of Canada komt, selecteer dan Verenigde Staten of Canada, anders selecteert u All Other Regions. Kies uw transfermethode en klik op Select.
Vul de volgende informatie in:
- Financial Institution – Broker/Bank waar de posities naar toe worden geboekt
- Your Account Number at Broker – Rekeningnummer Broker/Bank waar de posities naar toe worden geboekt
- Name of Account Holder at Financial Institution – Tenaamstelling van de rekening. Deze moet exact overeenkomen met de naam op uw LYNX-account. Overboekingen naar rekeningen van derden zijn niet toegestaan
- Account Type – Geef hier aan of het een enkelvoudige of een gezamenlijke rekening is
- Country of Financial Institution – Land van Broker/Bank
- Contact email of your Financial Institution – Indien bekend de e-mail van de contactpersoon Broker/Bank waar posities heen worden geboekt
- Save Broker Information – Sla de gebruikte informatie op voor een eventuele toekomstige overboeking
Voeg producten toe
Onderaan de pagina vraagt het systeem u om de informatie in te vullen over de posities die u wilt overboeken. Om de producten toe te voegen die u wilt overboeken, klikt u op Add Asset.
Als u uw volledige portefeuille wilt overboeken, beantwoordt u de vraag Transfer all assets? met YES and bevestigt u dit door te klikken op de Continue knop rechtsonderin. Als u slechts een deel van uw portefeuille wilt overboeken, moet u NO selecteren.
Er verschijnt een nieuw venster waarin u de producten kunt zoeken die u wilt overboeken. Aandelen kunnen worden gezocht op ticker of ISIN. Nadat u de producten heeft toegevoegd die u wilt overboeken, dient u nog te selecteren of u een short of long positie heeft en ook het aantal aandelen/contracten in te voeren.
Bevestig vervolgens door te klikken op Save and Finish.
Let op: Alle overboekingen zijn onderworpen aan goedkeuring door de regelgevende instanties en interne nalevingscontroles. Overboekingen die niet aan de vereiste criteria voldoen, kunnen worden afgewezen.
Overboeking bevestigen
In de laatste stap wordt om verificatie gevraagd. Typ uw voor- en achternaam in het lege veld en bevestig door op de knop Continue te drukken. Zodra uw overboekingsaanvraag is verzonden, ontvangt u een bevestiging op het scherm.
Breng zeker ook uw broker/bank op de hoogte dat de transferinstructies werden aangemaakt.
De verwerkingstijd van overboekingen kan sterk variëren van enkele werkdagen tot enkele weken, afhankelijk van de complexiteit van de overboeking en de communicatie met uw broker/bank.
LYNX heeft geen invloed op de verwerkingstijd van de ontvangende instelling. Neem rechtstreeks contact met hen op voor statusupdates.
Veelgestelde Vragen
Welke producten kunnen worden overgeboekt?
U kunt bijvoorbeeld aandelen, ETF’s, obligaties en warrants overdragen naar een andere broker.
LYNX en haar partner, Interactive Brokers, moeten altijd voldoen aan wet- en regelgeving. Daarom controleren we ook tijdens dit proces of de overdracht voldoet aan de wettelijke vereisten en nalevingsnormen. In dit kader controleren we bepaalde voorwaarden:
- De naam van de beleggingsrekening van herkomst komt overeen met de naam van de beleggingsrekening van bestemming.
- Gestructureerde producten en beleggingsfondsen worden niet overgedragen.
- De eigendom moet intact blijven. Een overdracht aan een derde partij is niet toegestaan.
Als u twijfelt of een overboeking aan dit beleid voldoet, neem dan contact op met de klantenservice.
Gestructureerde producten en beleggingsfondsen zijn doorgaans niet overdraagbaar vanwege wettelijke, technische of bewaarrechtelijke beperkingen.
Kan Cash ook worden overgeboekt?
Nee, dit is niet mogelijk. Wanneer u uw portefeuille (gedeeltelijk) wilt overboeken, dan worden de cashposities buiten beschouwing gelaten.
U dient apart een storting te verrichten indien u gelden naar deze effectenrekening wilt overmaken. Maak hiervoor apart ook een stortingsinstructie aan. Meer informatie over deze stappen vindt u via deze weblink.
Wilt u gelden juist terugboeken van deze effectenrekening, dan kunt u hiervoor een terugboekingsinstructie aanmaken. Deze weblink biedt hierover meer informatie.
Welke restricties kent het overboekingsproces?
LYNX en haar partner, Interactive Brokers, moeten te allen tijde de wet- en regelgeving naleven. Zo wordt ook tijdens dit proces gekeken of de overboeking voldoet aan de juridische vereisten en de compliance normen. Enkele punten die wij in het kader hiervan nagaan:
- De eigenaarschap moet intact blijven. U kunt bijvoorbeeld niet overboeken van persoon A naar persoon B. Een zogenoemde overboeking van of naar een derde partij wordt niet ondersteund.
- De tenaamstelling van de rekening van afkomst komt overeen met de tenaamstelling van de rekening van bestemming.
- Amerikaanse Over-The-Counter (OTC) aandelen, zoals pennystock, pinksheet aandelen of US microcaps worden niet overgeboekt.
- Gestructureerde Producten en beleggingsfondsen worden niet overgeboekt.
Twijfelt u of de verzochte overboeking strookt met het beleid, neem dan contact op met het team via overboeken@lynx.nl.
Wat is de rol van Interactive Brokers bij het overboeken?
Overboekingsopdrachten voor (gedeeltelijke) portefeuilles worden verzorgd door onze partner, Interactive Brokers. Wanneer LYNX een overboekingsverzoek ontvangt, dan dienen wij de instructies hiervan in bij Interactive Brokers. Het team van Interactive Brokers zoekt daaropvolgend contact op met de andere partij. Beide partijen wisselen vervolgens de gegevens uit en laten de overboeking tot slot doorgang vinden.
Kan ik in de tussentijd handelen?
Nadat wij het overboekingsverzoek ontvangen hebben, is het aan te raden dat u de posities niet wijzigt (afbouwt dan wel uitbreidt). Dit vertraagt het overboekingsproces. Op een gegeven moment worden de positieregels ook uit de portefeuille gehaald zodat deze aangeboden kunnen worden aan de ontvangende partij. Vanaf dat moment moet u wachten totdat de posities zijn vrijgegeven op de rekening van bestemming.
Hoe boek ik aandelen over naar een Canadese partij (DRS)?
Vaak wordt dit type overboeking ondersteund met het Direct Registration System DRS. Voor deze overboekingsmethode willen wij u graag vragen om een zogenoemd DRS statement op te vragen bij de Canadese partij. Dit statement kunt u vervolgens opsturen naar ons team via overboeken@lynx.nl.
Houd bovendien rekening met de kosten voor een dergelijke DRS overboeking. Deze kunnen oplopen tot 330 CAD, welke in rekening gebracht worden op de effectenrekening van bestemming. In het kader hiervan willen wij u verzoeken om voldoende CAD cash aan te houden op uw effectenrekening.
Wat is de verwerkingstijd van een overboeking?
Het verwerken van een overboeking duurt doorgaans 2-3 weken. In uitzonderlijke gevallen kan de verwerkingstijd langer zijn. De overboekingstermijnen zijn afhankelijk van het type activa en de reactiesnelheid van de ontvangende instelling. Voordat u een uitgaande overboeking aanvraagt, dient u zeker te zijn dat uw broker de overboeking van uw geselecteerde posities toestaat.
Wat zijn de kosten voor het overboeken van posities?
Het overboekingsproces wordt door Interactive Brokers in het algemeen kosteloos verzorgd. Voor Aziatische/Australische overboekingen of voor specifieke overboekingsmethodes (zoals een DRS overboeking) kunnen kosten aan de orde zijn. Voor een totaalbeeld van de kosten kunt u onze tarievenpagina raadplegen of contact opnemen met ons team via overboeken@lynx.nl.
Let wel, de andere partij kan hiervoor wel kosten in rekening brengen. LYNX vergoedt deze kosten niet.
Hoe zie ik dat een overboeking compleet is?
Zodra u ziet dat de posities zichtbaar zijn op de rekening van bestemming, kunt u de overboeking als afgerond beschouwen. In dat geval zijn de overgeboekte posities vrijgegeven en beschikbaar voor handel.
Neem bij twijfel contact op met de ontvangende instelling voor bevestiging.
Kan ik een lopende overboeking annuleren?
Dit is afhankelijk van de situatie. Neem hiervoor contact op met de verzendende en ontvangende partij. Zo is ons team te bereiken via overboeken@lynx.nl.
Hoe kan ik mijn effecten van onderliggende beurs veranderen?
Indien u een effect in EUR in uw portefeuille heeft en het wilt verkopen op een Amerikaanse effectenbeurs (d.w.z. in USD), moet er een wijziging van de onderliggende beurs vooraf worden geïnitieerd. Dit proces omvat het overdragen van uw positie naar een andere bewaarplaats, wat de beschikbare beurzen en de valuta verandert. Op deze manier kunt u ook effecten overdragen waarvan de handel is opgeschort in een bepaald marktsegment naar een andere bewaarplaats om ze te verhandelen op een andere beurs en in een andere valuta.
Gelieve er rekening mee te houden dat er een vergoeding van 10 USD per positie van toepassing is op de wijziging van bewaarplaats: deze vergoeding wordt in de basisvaluta van uw rekening aangerekend.
Bovendien kan de te transfereren positie gedurende een periode van ongeveer 2-3 weken niet worden verhandeld tijdens de wijziging van bewaarplaats.
Voor effecten genoteerd in USD of EUR:
- Gelieve in te loggen op het Account Management.
- Na het inloggen, klik op Transfer & Pay > Transfer Positions. Selecteer vervolgens Depository / Trading Currency Change.
- Kies het Search Type.
- Afhankelijk van het gekozen Search Type, voert u het symbool, de ISIN, de CUSIP of de bedrijfsnaam van het effect in het volgende veld in.
- Voer de Stock Exchange (handelsbeurs) in en klik op Search.
- De positie wordt hierna weergegeven. Voer de hoeveelheid in het veld Quantity in en de nieuwe valuta in de kolom Change Symbol To. Klik vervolgens op Continue.
- In de laatste stap, bevestig uw identiteit met uw inloggegevens en klik ten slotte op Continue.
Indien u de wijziging van bewaarplaats niet kunt uitvoeren met behulp van de bovenstaande instructies, neem dan contact op met de Servicedesk.