Geschatte leestijd: 5 minutes

In dit artikel blikken we vooruit op wat een van de grootste beursintroducties van dit jaar belooft te worden.
Bent u op zoek naar een broker om in aandelen te beleggen, klik dan hier.
Beursgang Klarna
De afgelopen jaren stond de markt voor beursintroducties of IPO’s op een laag pitje. Dit had te maken met de torenhoge inflatie van enkele jaren geleden en de vele economische en geopolitieke onzekerheden. Experts verwachten echter dat 2025 het jaar van de opleving kan worden. De Amerikaanse IPO-markt kende al een sterke start in de eerste helft van 2025, met 165 beursintroducties, een stijging van 76% ten opzichte van 2024.
Er staan voor de rest van het jaar nog verschillende belangrijke bedrijven klaar om naar de beurs te trekken. Een van de IPO’s waar beleggers het meest naar uitkijken is die van fintechbedrijf Klarna. Het bedrijf trekt woensdag 10 september naar de beurs.
Wat doet Klarna?
Klarna is een Zweeds fintechbedrijf dat in 2005 in Stockholm werd opgericht door Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth en Victor Jacobsson. Het begon met een eenvoudig idee: consumenten online laten winkelen zonder vooraf te betalen. Het bedrijf maakte van “buy-now-pay-later” (BNPL) een wereldwijd begrip. Door klanten pas na ontvangst te laten betalen, maakte Klarna online aankopen veiliger en toegankelijker.
Het bedrijf groeide snel in Scandinavië en breidde daarna uit naar andere Europese markten, de Verenigde Staten en Australië. Inmiddels biedt Klarna een breed scala aan betaaloplossingen, variërend van directe betalingen tot gespreid betalen in termijnen. Winkeliers ontvangen altijd direct hun geld, terwijl consumenten profiteren van extra flexibiliteit en gemak.
Naast betaaloplossingen ontwikkelde Klarna een eigen shopping-app, waarmee gebruikers aanbiedingen kunnen ontdekken, aankopen kunnen volgen en gepersonaliseerde aanbevelingen krijgen. Hiermee transformeerde het bedrijf zich van puur betalingsprovider naar een compleet shoppingplatform dat de volledige klantreis bedient.
Met miljoenen actieve gebruikers en samenwerkingen met tienduizenden retailers wereldwijd is Klarna uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke spelers in de digitale betaalwereld. Het bedrijf blijft zich richten op innovatie, gebruiksvriendelijkheid en het wegnemen van frictie bij online en fysieke aankopen.
Recente resultaten Klarna
De resultaten van Klarna kregen de afgelopen jaren klappen doordat de hype onder buy-now-pay-later diensten afnam en consumenten hun vinger meer op de knip hielden. Klarna verdient voornamelijk aan de fees die het in rekening brengt bij aangesloten webwinkels, aangevuld met rente op langere termijn financieringsproducten en boetes voor te late betalingen.
In het tweede kwartaal van 2025 toont Klarna wel duidelijke tekenen van herstel en momentum. De omzet steeg met ongeveer 20% jaar op jaar tot $823 miljoen, terwijl het bedrijf voor het vijfde opeenvolgende kwartaal operationeel winstgevend was met een aangepaste operationele winst van $29 miljoen.
Klarna bedient inmiddels 111 miljoen actieve consumenten en werkt samen met maar liefst 790.000 merchants wereldwijd. De groei wordt grotendeels gedreven door sterke prestaties in de Verenigde Staten, waar de inkomsten met 38% stegen. Daarnaast is de efficiëntie toegenomen. De omzet per werknemer bedraagt nu gemiddeld $1 miljoen, bijna drie keer zoveel als twee jaar geleden.
Toch slaagt Klarna er niet in om structureel winstgevend te zijn, in tegenstelling tot enkele van haar concurrenten. Het verlies groeide van $18 miljoen een jaar geleden tot $53 miljoen door herstructureringskosten die het bedrijf moest dragen. Ten opzichte van het eerste kwartaal was dit wel een verbetering, toen Klarna een verlies van $99 miljoen noteerde.
Hobbelige waardering
De waardering van Klarna is sinds haar oprichting explosief gegroeid. Dit maakte Klarna een van de meest waardevolle private bedrijven ter wereld.
De waardering van private bedrijven wordt meestal vastgesteld tijdens investeringsrondes. Daarbij kopen investeerders een belang in het bedrijf voor een bepaald bedrag. De waarde wordt vervolgens berekend door de prijs die zij per aandeel betalen te vermenigvuldigen met het totaal aantal aandelen na de investering (de zogenoemde post-money valuation). Omdat er geen beurskoers is, komt deze waardering tot stand via onderhandelingen. Het resultaat kan sterk verschillen per ronde, zoals we verder zullen zien, afhankelijk van marktomstandigheden en het vertrouwen van investeerders.
De oprichting van Klarna dateert van 2005 maar pas vanaf 2019 nam de waardering van het bedrijf een hoge vlucht. In augustus van dat jaar werd Klarna na een financieringsronde geleid door Dragoneer gewaardeerd op $5,5 miljard, waarmee het destijds de meest waardevolle fintech-startup van Europa werd.
In 2021 kende de waardering een explosieve groei. In maart haalde het bedrijf $1 miljard op bij investeerders, waardoor het een waardering kreeg van zo’n $31 miljard. Enkele maanden later, in juni, volgde de absolute piek. SoftBank’s Vision Fund 2 investeerde $639 miljoen, waardoor Klarna op $45,6 miljard werd gewaardeerd. Dit markeerde het hoogtepunt van de private waardering van het bedrijf, midden in de wereldwijde hype rond BNPL-diensten.
Die euforie hield echter geen stand. In 2022 kreeg Klarna te maken met afnemend beleggersvertrouwen in de sector, stijgende rentes en een bredere terugval in techwaarderingen. In juli van dat jaar daalde de waardering met zo’n 85% tot $6,7 miljard, ondanks een nieuwe kapitaalinjectie van $800 miljoen.
Prijsrange aandeel Klarna
Klarna trekt woensdag naar de beurs en heeft zijn introductieprijs vastgelegd op $40 per aandeel, boven de eerder verwachte prijsvork van $35 tot $37. Met deze prijs haalt het Zweedse fintechbedrijf ongeveer $1,37 miljard op, waarvan $1,17 miljard naar bestaande aandeelhouders gaat en circa $200 miljoen naar het bedrijf zelf. Klarna noteert op de New York Stock Exchange onder de ticker “KLAR” en is na de beursgang direct beschikbaar voor beleggers die handelen via LYNX.
De waardering van het bedrijf komt hiermee uit op zo’n $15 miljard. Dat is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de lagere waardering in 2022, maar nog altijd fors onder de piek van meer dan $45 miljard. Klarna, bekend van zijn populaire ‘buy-now-pay-later’-producten, probeert zich de laatste tijd meer te profileren als digitale retailbank. De beursgang geldt als een belangrijke test voor de interesse van beleggers in dit businessmodel.