Aandeel NIO: Chinese elektrische autobouwer timmert aan de weg

Het aandeel NIO is bezig aan een indrukwekkende stijging. Even leek het erop dat de Chinese bouwer van elektrische auto’s failliet zou gaan, maar NIO is als een feniks uit zijn as herrezen.

Steeds meer bedrijven zetten zich actief in voor de productie van elektrische auto’s. Tesla is de absolute favoriet, maar omdat de koers zo hard is gestegen, zijn beleggers op zoek naar alternatieven. Is NIO een geduchte concurrent van Tesla?

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

Aandeel NIO - Tesla

Aandeel NIO

Elektrisch rijden wordt al tijden bestempeld als de toekomst. Hoewel de markt voor elektrische voertuigen de afgelopen jaren in een stroomversnelling is geraakt, is het aantal volledig elektrische rondrijdende auto’s (nog) beperkt. Andere beweren overigens dat elektrisch rijden helemaal niet zo duurzaam is en wijzen juist op de voordelen van rijden op waterstof. Zie ook: Beleggen in waterstof: Ontdek de beste waterstof aandelen van 2020

Het wagenpark op de Nederlandse wegen telt momenteel ruim 402.000 elektrische auto’s en het aantal stijgt hard. Niet iedereen kan een Tesla betalen en daarom zijn concurrenten bezig met veelal goedkopere alternatieven. NIO biedt een alternatief, maar is voorlopig alleen beschikbaar in China. Daar zijn overigens ruim 500 bedrijven geregistreerd die zich bezighouden met de zogeheten ‘new energy verhicle’ (NEV’s), maar NIO is een van de weinige die ook daadwerkelijk auto’s verkocht heeft.

Wat doet NIO?

Beleggers die geïnteresseerd zijn in Chinese aandelen of de opkomst van elektrisch rijden kennen NIO waarschijnlijk al. Het Chinese bedrijf NIO ontwikkelt naar eigen zeggen de auto van de toekomst. Bij de oprichting heette het bedrijf NextCar, maar die naam werd na enkele jaren gewijzigd in NIO.

Fun fact: de Chinese naam van NIO is Weilai, wat ‘blauwe lucht komt eraan’ betekent. Met de elektrische auto hoopt het bedrijf bij te dragen aan een schonere lucht. Deze blauwe lucht is de missie en filosofie van het bedrijf voor een betere toekomst. China staat er natuurlijk bekend om een groot probleem te hebben met luchtvervuiling in de grote steden.

NIO is een elektrische autofabrikant met zijn hoofdvestiging in Shanghai. De oprichter van NIO is de Chinese ondernemer Bin Li. Het bedrijf heeft meer dan 9.000 werknemers in dienst op 19 verschillende locaties in China, de VS en Europa. Hoewel het bedrijf plannen heeft om zijn auto’s over de gehele wereld te verkopen zijn ze tot nu toe enkel te koop in China. Grootaandeelhouders op dit moment zijn onder andere Tencent (16,3%) en Baillie Gifford (12,2%).

Subsidies

Beijing was aanvankelijk blij met de komst van NIO om van de vervelende luchtvervuiling af te komen. Bovendien is China altijd enthousiast over bedrijven die willen concurreren met de grootste Amerikaanse bedrijven als Tesla. Ook zag de Chinese overheid kansen om de buitenlandse olie-import te reduceren. Lange tijd gaf de Chinese overheid dan ook enorme subsidies aan NEV’s, maar het besloot enkele jaren geleden dat deze subsidies in 2020 zouden stoppen. China verwacht dat tegen 2025 dat 20% van de totale autoverkoop komt van schone auto’s zoals elektrische wagens of waterstof.

Onlangs maakte de overheid bekend de subsidies met nog eens 10% te verlagen, maar ze worden wel verlengd. Volgens het nieuwe plan zal China de subsidies voor de aankoop van NEV’s verlengen tot 2022, en de belastingvrijstellingen voor aankopen voor twee jaar. De subsidies zullen echter alleen gelden voor personenauto’s die minder dan 300.000 yuan ($ 42.376 dollar) kosten. Hiermee sluit de overheid de elektrische voertuigen van onder andere BMW en Daimler uit. Ook Tesla’s Model 3 valt met een prijs van 323.800 yuan net buiten de boot voor subsidies. China zal in principe de subsidies verminderen met 20% in 2021 en 30% in 2022.

Leasen van batterijen

Gek genoeg sluit het hiermee ook NIO uit, want deze modellen kosten ook meer dan 300.000 yuan. Het bedrijf heeft hier echter een slim plan voor bedacht wat ook de consument geld zal schelen. Het bedrijf wil consumenten in staat stellen  hun auto’s zonder accu aan te schaffen en de mogelijkheid te bieden om de meest geschikte accu te verwisselen als dat nodig is. Het ‘Battery as a Service’-plan van het bedrijf (BaaS) stelt consumenten in staat om tot 70.000 Chinese Yuan te besparen op de aankoopprijs van een Nio-model door de accu van hun auto te huren voor ongeveer $ 141 per maand.

De “batterijprijs zal noch in de factuur van de voertuigverkoop, noch in de aanbetaling en de termijnen van de autolening worden opgenomen. De service is in augustus van start gegaan. De prijs van het ES6 model is hierdoor gezakt van 358.000 Yuan tot 273.600 Yuan, als je ook de subsidie van de Chinese overheid meetelt.

Tesla als (grootste) concurrent

Bij de oprichting in 2014 werd meteen een raceauto, de NIO EP9, gelanceerd. Dit was meteen een klap in het gezicht van Elon Musk, aangezien de auto sneller was dan de snelste auto van Tesla. De start-up ontwerpt, produceert en verkoopt slimme elektrische voertuigen. Ook doet het net als Tesla en NVIDIA onderzoek naar zelfrijdende auto’s in combinatie met artificial intelligence. 

Het doel van de startup is uiteraard om elektrische auto’s over de hele wereld te verspreiden. NIO werkt daarvoor ook nauw samen met de op drie na grootste automaker in China: ChongQing Changan Automobile. De bedrijven delen research en delen kennis omtrent het verkopen van elektrische auto’s. NIO wil elektrische auto’s voor de ‘gewone man’. Terwijl Tesla eerder gaat voor premium, gaat NIO eerder voor een meer betaalbare middenklasse. NIO richt zich de eerste jaren nog vooral op de Chinese markt.

Ondanks dat NIO aardig aan de weg timmert, moet het bedrijf het nog altijd afleggen tegen Tesla. In mei verkocht NIO 3.436 auto’s, maar Tesla verkocht er 11.468 in die maand. De NIO ES6 was de op vier na best verkopende elektrische auto van China. De modellen tussen NIO en Tesla waren de GAC Aion S, de Buick Velite 6 en de BYD Qin Pro.

Lastige jaren & impact coronacirus

Door de terugvallende vraag in de thuismarkt heeft NIO zware jaren achter de rug. Bovendien werd de vraag zoals we hierboven al beschreven. negatief beïnvloed door de teruggeschroefde subsidies. Daar komt nog bij dat het bedrijf vertraging opliep met de bouw van nieuwe fabrieken doordat het in bepaalde steden geen goedkeuring daarvoor kreeg.

Ook de coronacrisis gaf de autobouwer weer wat tegengas. De productie moest enkele weken worden stopgezet. Dit leidde uiteindelijk tot matige verkoopcijfers en de verliezen liepen op tot enkele miljarden dollars.  Even leek het erop dat NIO het niet zou gaan redden en de aandelenkoers stortte in.

Maar er is weer licht aan het einde van de tunnel zichtbaar geworden, nadat het overheidsbedrijf Hefei City Construction and Investment Holding met een kapitaalinjectie van maar liefst $1 miljard naar NIO kwam. Dit was genoeg om alle financiële problemen op korte termijn te overwinnen. Ondanks de wereldwijde pandemie zijn ook de autoverkopen de afgelopen maanden weer flink gestegen. In maart steeg de omzet (YoY) met 11,7% en er werden 1500 voertuigen afgeleverd.

De financiële cijfers van NIO

Elektrische auto’s zijn nog relatief nieuw en er is dan ook veel onderzoek voor nodig. Dit kost veel geld en NIO heeft de eerste jaren dan ook aardig wat geld nodig gehad. De hoge cashburn was ook één van de redenen waarom NIO in 2018 de (gehaaste) stap naar de beurs maakte. Op 12 september 2018 haalde de Chinese start-up $ 1 miljard op met de beursgang. Dit was lager dan het beoogde bedrag van $ 1,3 miljard. Het bedrijf heeft gekozen voor een beursnotering op de Amerikaanse New York Stock Exchange. De introductieprijs van NIO was $ 6,26 per aandeel.

Kort na de beursgang schoot het bedrijf omhoog en bereikte het aandeel NIO enkele dagen later een piek op $ 13,75. De maanden die volgden waren rampzalig en NIO stond in september 2019 nog maar net boven de $1 per aandeel.

Het bedrijf heeft een verleden met enorme bedragen aan negatieve cashflows. In 2016 was de vrije kasstroom negatief met $414.000. In 2017 werd er $825,528 verbrand en in 2018 nog eens $1,5 miljard. Ook in 2019 ging ruim $1,4 miljard aan cash in rook op, maar de omzet steeg wel fors. In 2018 werd $718,000 omgezet en in 2019 lag de omzet 60% hoger op $1,13 miljard.

Voor het 3e kwartaal van 2020 verwacht NIO tussen de 11,000 and 11,500 voertuigen af te leveren. Dit zou goed moeten zijn voor een kwartaalomzet van tussen de $527 en $596 miljoen. Als NIO deze lijn doorzet zal de omzet de komende tijd flink blijven stijgen. Het bedrijf had op 30 juni 2020 circa $1,6 miljard in kas. NIO zal dus rustig aan moeten doen en de cash-burn verlagen willen ze niet weer in financiële problemen komen. De Chinese overheid lijkt in ieder geval bereidt daar een stapje mee te helpen nu de subsidies verlengt zijn.

Risico’s hard opgelopen koers

Het bedrijf maakt absoluut nog geen winst, maar hoopt op korte termijn snel te kunnen groeien. Meerdere analisten zien het potentieel van NIO en gaven de afgelopen tijd koopadviezen. De koers is de afgelopen tijd enorm hard opgelopen en beleggers moeten dus voorzichtig zijn. Hoewel NIO een tweede Tesla zou kunnen worden zijn er ook veel risico’s. Het bedrijf maakt geen winst en zal in de toekomst dus weer afhankelijk kunnen worden van nieuwe financieringen. Die kunnen worden opgehaald op de obligatiemarkt, maar het uitgeven van nieuwe aandeel behoort ook tot de mogelijkheden. Beleggers moeten dan rekening houden met verwatering.

De koers van NIO – technische analyse

Aandeel NIO kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Aandeel NIO

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker