De beste waterstof aandelen van dit moment

Waterstof wordt al tijden gebruikt in verschillende industriële toepassingen, maar nu het mogelijk de nieuwe brandstof voor auto’s gaat worden, kan de vraag wel eens explosief gaan groeien. Tijd om waterstof en de industrie daaromheen eens uitgebreider te onderzoeken.

Wat zijn de verwachtingen? Wat zijn de alternatieven? En misschien wel de belangrijkste vraag: hoe kunt u beleggen in de waterstof aandelen?

De onderwerpen die in dit artikel worden besproken:

  • Explosieve groei in waterstofgebruik voorspeld
  • Nadelen elektrische auto’s
  • Voordelen en nadelen van waterstoftechnologie
  • De beste waterstof aandelen en brandstofcel aandelen

Waterstofcel aandelen - Waterstof aandelen

De beste waterstof aandelen om van de ontwikkelingen in brandstofcellen te profiteren

De autowereld is opgeschud met de komst van elektrisch rijden, maar ook de ontwikkelingen op het gebied van schone waterstofauto’s staan niet stil. Na het dieselschandaal investeren autofabrikanten steeds meer in schone technologieën.

Brandstofcellen zijn elektrochemische toestellen die waterstof direct omzetten in elektrische energie. Hiermee vormen ze een een alternatief voor elektrische auto’s aangedreven door batterijen. Het doel van deze technologie is om de CO2-uitstoot te verlagen. Dat kan doordat bij waterstofauto’s enkel waterdamp uit de uitlaat komt. Brandstofcellen werken op de energie die vrijkomt bij de combinatie van waterstofgas (H2) en zuurstof (O2). Bij deze reactie komt enkel waterdamp (H2O) vrij en dit is dus niet schadelijk voor het milieu. De verwachte groei in het gebruik van waterstof biedt mogelijkheden voor beleggers.

Explosieve groei voorspeld

Volgens een voorspelling van de Duitse Verbands Deutscher Maschinen- und Anlagenbau (VDMA) bedraagt de markt voor brandstofcellen in 2020 € 2 miljard. Dat is tien keer de omzet die in 2017 werd bereikt. Een groot deel van deze voorspelde groei komt uit de hoek van de autosector. Sommige onderzoekers voorspellen zelfs dat uiteindelijk waterstof de belangrijkste brandstof voor auto’s gaat worden.

Nadelen van elektrische auto’s

In de media worden elektrische auto’s vaak geprezen als de beste oplossing voor de milieuproblemen. De hiervoor benodigde batterijen kunnen een obstakel vormen. Door de grote vraag naar batterijen is de vraag naar vervuilende grondstoffen, zoals kobalt en lithium, hard gestegen. Hierdoor kunnen ‘betaalbare elektrische auto’s voor iedereen’ een illusie blijken. De prijs van kobalt is recent weer wat weggezakt. Mocht u denken dat dit een koopkans is, dan kunt u hier lezen over de beste kobaltaandelen.

Daarnaast kleven er nog andere nadelen aan batterijen, zoals de relatief lage energiedichtheid. Batterijen zijn zwaar en daardoor vooral geschikt voor relatief kleine afstanden. Idealiter worden de batterijen wanneer de auto op bestemming aankomt weer opgeladen. Het opladen duurt langer dan tanken. De lage energiedichtheid maakt auto’s op batterijen ook minder geschikt voor het vervoeren van zware objecten. Dit maakt elektrische auto’s vooral geschikt voor kortere ritten van personen, waarbij er tijd is om de batterij op te laden.

Doorbraak van brandstofceltechnologie in voertuigen

Uit de laatste Global Automotive Executive Survey van KPMG is gebleken dat brandstofcellen de nieuwe nummer 1 trend zijn en elektrisch rijden van de troon hebben gestoten. Een ruime meerderheid van de CEO’s ziet brandstofcellen als een beter alternatief voor batterijen.

Door de enorme technologische vooruitgang beginnen waterstofauto’s nu een serieus alternatief te worden. De Hyundai Nexo en Toyota Mirai zijn hier goede voorbeelden van. Andere producenten, zoals Ford, BMW, Daimler en Volkswagen, storten zich nu ook op de waterstofauto. Renault komt dit jaar zelfs nog met Kangoo en Master bestelbussen op waterstof. Dit is opvallend omdat Renault met de Renault Zoë één van de leiders is op het gebied van elektrisch rijden.

Kort bijtanken, hoger bereik en kleinere batterijen

Om waterstof te maken wordt water door middel van elektriciteit gesplitst in zuurstof en waterstof. Deze waterstof kan vervolgens worden gerecombineerd met zuurstof in brandstofcellen. Deze omgekeerde elektrolyse produceert elektrische stroom. De stroom kan gebruikt worden om een elektromotor aan te drijven. Het idee om op deze manier auto’s aan te drijven is niet nieuw. Autofabrikanten zijn al sinds het begin van het millennium intensief onderzoek aan het doen. Maar nu lijkt de technologie eindelijk volwassen te worden en goedkoop genoeg voor om op schaal toe te passen.

Het grote voordeel van brandstofcel voertuigen is dat waterstof als krachtbron benzine of diesel vervangt. Waterstof heeft een bijna drie keer zo hoge energiedichtheid als benzine. Daarom zijn lange afstanden van meer dan 600 km, kleinere accu’s en tanken in 3 minuten mogelijk. Voor een afstand van 100 km is ongeveer 1 kg waterstof nodig, zodat slechts 5-6 kg waterstof als brandstof hoeft te worden opgenomen per tankbeurt.

Wind- en zonne-energie gebruiken voor de productie van groene waterstof

Aangezien de productie van waterstof uit hernieuwbare energie economisch haalbaar is, kan waterstof een alternatief voor benzine en diesel worden. Overtollige elektriciteit uit wind- en zonne-energie kan worden omgezet in waterstof en via tankstations aan automobilisten worden gedistribueerd.

Omdat windturbines en zonnesystemen in bepaalde weersomstandigheden meer energie genereren dan nodig is in het elektriciteitsnet, kan deze energie in sommige gevallen zelfs gratis worden gebruikt voor het maken van waterstof. Op deze manier worden de elektriciteitsnetten ontlast en duurzame energie wordt opgeslagen. In de toekomst kan dus groene waterstof bestaan.

Waterstofbedrijven

Nadeel: hoge prijzen voor katalysatoren en een tankstation netwerk

Onlineretailer Amazon maakt al gebruik van vorkheftrucks met brandstofcellen in tal van logistieke magazijnen. Natuurlijk kleven er ook nadelen aan de waterstoftechnologie. Deze zitten voornamelijk in de hoge kosten van de op platina & palladium gebaseerde katalysatoren. In deze grondstoffen valt ook te beleggen, de beste palladium aandelen kunt u hier vinden. Vanwege vervangende materialen, het gebruik in serieproductie en schaaleffecten zullen de prijzen aanzienlijk dalen. Het risico is dat bij een hogere vraag de prijzen van deze grondstoffen verder toenemen.

Het netwerk van tankstations is nog steeds ontoereikend. Er zijn momenteel slechts 152 waterstof tankstations in heel Europa en wereldwijd bijna 369. Om landelijke dekking te verzekeren, zijn voor Duitsland ongeveer 1000 waterstofstations nodig. Dit kan op middellange termijn worden gedaan, door het upgraden van bestaande tankstations. Het consortium H2 Mobility, waarbij Daimler, OMV, Total, Shell, Linde en Air Liquide betrokken zijn, wil zo’n netwerk van tankstations voor waterstof creëren. Tegen het einde van 2019 zijn in totaal 100 waterstofstankstations in werking en dit aantal moet in 2020 blijven groeien. In Nederland zijn momenteel 4 tankstations waar je waterstof kan tanken. Dit aantal moet in 2020 in Nederland gegroeid zijn tot op z’n minst twintig waterstofstankstations. In Duitsland zijn ze ambitieuzer en richten ze zich op 400 stations in 2023.

De beste waterstof aandelen en brandstofcel aandelen

De meeste bedrijven in deze industrie zijn nog in de opbouw- of onderzoeksfase en lijden verlies door hoge kosten voor onderzoek en ontwikkeling. Op termijn moeten deze kosten zich echter terugverdienen. Hieronder vindt u waterstof aandelen van twee waterstofbedrijven die van deze trend kunnen profiteren.

1. Ballard Power: de marktleider

De onbetwiste wereldmarktleider is Ballard Power Systems (ISIN: CA0585861085 – Symbool: BLDP – Valuta: USD). Ballard Power draait nog slechts kleine verliezen, maar heeft al veel ervaring. Het bedrijf dat 40 jaar geleden werd opgericht in Canada produceert brandstofcellen, voornamelijk voor vrachtwagens, bussen, treinen, heftrucks en schepen.

Ballard Power richt zich nu ook op de autosector en het ontwikkelde samen met Volkswagens dochteronderneming Audi de h-tron. Deze conceptauto rijdt op elektriciteit met waterstof als energiebron en is binnen vier minuten volledig bijgetankt. Toch lijkt de Duitse autofabrikant wat technologie betreft achter te lopen bij de concurrentie. Hyundai en Toyota produceren namelijk al gelijke voertuigen. Overigens werkt Ballard Power ook samen met een dochteronderneming van Toyota.

Ballard Power bezit tal van patenten en heeft sterke marktposities in bussen en heftrucks. Daarnaast heeft Ballard Power al activiteiten in China, die het in samenwerking met het Chinese Broad Ocean fors wil gaan uitbreiden. Zo moeten er naast de bestaande fabriek in Shanghai nog twee fabrieken bij komen. De waardering schoot de afgelopen jaren omhoog, maar is sinds begin dit jaar fors gedaald en het aandeel daardoor een stuk aantrekkelijker geworden. Nu lijdt het bedrijf met een verlies van $ 0,13 per aandeel, maar er wordt winst verwacht in de toekomst. Het gebrek aan winst toont wel aan dat het aandeel bovengemiddeld risicovol is. De koers van het aandeel is in 2019 sterk opgelopen. Het aandeel is zelfs boven haar top van eind 2017 gekomen. Mogelijk kan het aandeel Ballard Power nu verder uitbreken.

2. Air Liquide: specialist in gassen

Air Liquide (ISIN: FR0000120073 – Symbol: AI – Valuta: EUR) is samen met Linde marktleider in de markt voor gassen. Deze worden voornamelijk geleverd aan de industriële en medische sector. Gezien het uitgebreide netwerk is uitbreiding naar waterstof een logische stap. Air Liquide investeert hier ook al in en kan gemakkelijk profiteren van groeiende populariteit van waterstof aangedreven auto’s. Aan de andere kant is Air Liquide niet afhankelijk van het succes van de waterstof auto. Mocht waterstof uiteindelijk geen succes worden, dan kan het aandeel Air Liquide nog steeds een succesvolle investering zijn. De waarde van de aandelen Air Liquide is de afgelopen tijd wel fors toegenomen. Het aandeel wordt verhandeld op een koerswinstverhouding van 25,6. Het dividend wordt al jaren verhoogd en bedraagt op dit moment 2,1%.

3. Powercell Sweden: brandstofcellen voor emissievrije schepen en voertuigen

Powercell Sweden (ISIN: SE0006425815 – Symbol: PCELL – Valuta: SEK). Is ontstaan uit een spin-off van de Volvo Group in 2008. Het bedrijf levert onder meer brandstofcel systemen. Het richt zich op klanten in de telecommunicatie, transportsector, autosector en de stroomvoorziening. Met een marktkapitalisatie van SEK 7.760 miljoen (ongeveer € 724 miljoen) is Powercell een speculatieve investering. De huidige aandelenkoers is SEK 149,80 en is de afgelopen jaren zeer hard opgelopen. Het aandeel werd al eerder in een vorige editie van beste brandstofcel aandelen aangehaald en toen was het aandeel nog slechts SEK 27 waard. Intussen is het aandeel dus met 455% gestegen. Deze sterke beweging laat ook het speculatieve karakter van het aandeel zien. In 2019 verwachten analisten de eerste winst voor Powercell Sweden. De winst komt naar verwachting uit op SEK 194 miljoen. In 2020 wordt echter weer een verlies verwacht, terwijl de omzet met 131% wordt verhoogd.

Projectpartner van de auto-industrie

Powercell is ondanks zijn grootte wel internationaal georiënteerd. In Noorwegen werkt het bedrijf met Nel Hydrogen aan Motoren die werken op waterstof. Deze motoren met waterstofaandrijving voor vracht- en passagiersschepen stoten enkel waterdamp uit. De scheepvaart is erg vervuilend, dus een focus hierop is niet verrassend. De scheepvaartverkeer heeft de hoogste CO2-uitstoot per passagier per kilometer. De Zweden zijn ook brandstofcel partners in het Duitse project Autostack, dat werd gelanceerd door het federale ministerie van transport en digitale infrastructuur.

Naast Powercell zijn negen andere bedrijven, waaronder autofabrikanten BMW, Daimler, Ford en Volkswagen, onderdeel van Autostack. Het plan is om in Duitsland brandstofcel productie op industriële schaal neer te zetten. Naast deze activiteiten is Powercell Sweden al succesvol op de Chinese markt met de levering van brandstofcellen.

Beste waterstof en brandstofcel aandelen: Conclusie

De markt voor waterstof en brandstofcel auto’s staat nog in de kinderschoenen. Beleggers zien duidelijk potentieel en hebben de waardering van verschillende aandelen al behoorlijk omhoog gedreven. Dit momentum kan mogelijk de prijzen nog verder opdrijven. Op dit moment zijn er verschillende manieren om op de trend in te spelen. Dit kan direct via bijvoorbeeld Powercell Sweden of Ballard Power, maar ook indirect via bijvoorbeeld Air Liquide.

Indirect geeft minder blootstelling aan waterstof zelf, maar kan zeker succesvol zijn. Dit succes kan plaatsvinden wanneer, dankzij doorbraken in batterij technologie, elektrisch rijden toch de toekomst blijkt. De risico’s zijn, door het indirecte karakter, kleiner. Zo is er voor beleggers met verschillende risico profielen een manier om in te spelen op deze trend.

Beleggen in waterstof aandelen en brandstofcellen bij LYNX?

Het LYNX Handelsplatform biedt u de mogelijkheid waterstof aandelen en opties rechtstreeks te kopen en verkopen. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in meer dan 25 landen. Bekijk het aanbod:

Beste waterstof aandelen

Beleggingsspecialist LYNX

Wubbe Bos is beleggingsspecialist bij LYNX. Naast het schrijven van artikelen over aandelen en het laatste beursnieuws, is hij betrokken bij het LYNX Educatieprogramma. Zijn artikelen zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en Twitter. Tevens schrijft Wubbe artikelen voor Beleggers Belangen en SeekingAlpha.

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker