De beste game-aandelen van dit moment + interessante gaming ETF

Gamen is booming. Over de hele wereld zijn er naar schatting 2,7 miljard gamers. Sinds de coronacrisis zijn game-aandelen ook weer enorm populair.

Op de aandelenmarkt laten game-aandelen eigenlijk al jaren bovengemiddelde rendementen zien.

In dit artikel bespreek ik de ontwikkelingen op de gamingmarkt en bekijken we een aantal interessante game-aandelen.

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

beste game-aandelen

Iedereen speelt wel eens een spelletje. Is het niet op een gameconsole, dan is het wel op ons mobieltje. Gamen is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Het behoort tot één van de meest populaire bezigheden (onder tieners). Het brengt zelfs het ouderwetse buitenspelen in gevaar, wat volgens sommige kinderartsen zelfs tot gezondheidsklachten kan leiden. Sinds de komst van het internet heeft gamen een enorme vlucht genomen doordat gamers ook samen online kunnen spelen via het internet. Zowel op gameconsoles, computers als op het wereldwijde web: overal komen mensen samen om met elkaar te gamen.

Gamebedrijven spelen enorm slim in op de behoefte naar social gamingSocial gaming is het spelen van een online game, waarbij je contact hebt met je medespelers.  Veelal moet men voor het online samenspelen een apart abonnement afsluiten, wat voor de makers van de spellen een mooie continue inkomstenstroom betekent. Hieronder licht ik toe waarom de game-industrie nog lang niet uitgegroeid is en waarom ik denk dat game-aandelen een interessante belegging kunnen zijn.

Digitalisering: hoge marges als gevolg van het omzeilen van de detailhandel

De verkoop van CD-roms via de detailhandel of internetwinkels, die tot nu toe de belangrijkste distributiekanalen vormden voor de game-industrie, worden door digitalisering steeds meer buitenspel gezet. De ontwikkeling is vergelijkbaar met die van videotheken, die zowat uit het straatbeeld zijn verdwenen met de opkomst van onlinevideoproviders zoals Netflix.

Game-ontwikkelaars bieden hun spellen steeds meer online aan via een downloadbare versie. Hierdoor verhogen de bedrijven hun winstmarges, door de detailhandel te omzeilen. In de zogeheten Playstore van de Playstation 4 kun je met een paar drukken op de knop een spel kopen en het start direct met downloaden.

Microtransacties zorgen voor extra inkomen en groei

De afgelopen jaren hebben de zogenoemde in-game aankopen een enorme vlucht genomen. Met dit principe kun je extra functies aanschaffen in een game. Het gaat hier vaak om extra’s die het spel gemakkelijker maken of om outfits om uw speelkarakter persoonlijker te maken. Soms gaat het zelfs om een daadwerkelijke uitbreiding met bijvoorbeeld extra levels. De makers spelen hier slim op in en hebben dit soort functies vaak al klaar als de game af is, maar brengen het met opzet later uit om nogmaals aan hetzelfde spelletje te verdienen. Dit is de laatste jaren één van de grootste aanjager van groei en winstgevendheid geworden in de game-industrie.

Uiteraard speelt de verslavende werking of zelfs een gok-element een grote rol bij deze in-game aankopen. In 2014 liet de Nederlandse kansspelautoriteit al weten dat sommige van deze games met gok-elementen onwettig zijn. De EU zorgde er toen voor dat games met in-app aankopen in de appstores van Google en Apple niet langer met het label ‘gratis’ mogen worden aangeboden. Onder deze apps staat dan nu ook de melding van in-app aankopen.

Voor deze games is er een nieuw icoontje geïntroduceerd door PEGI. PEGI is een Europees leeftijdsclassificatiesysteem. Aan de hand van leeftijd- en inhoudspictogrammen op de hoezen van computerspellen geeft het PEGI-systeem informatie aan ouders en opvoeders over mogelijke ongepaste elementen in computerspellen. Gezien in-game aankopen steeds vaker onder vuur liggen, heeft PEGI besloten een nieuw icoon te introduceren die dit moet duiden. Als het mogelijk is om in of via een game aankopen te doen voor digitale items, dan voegt PEGI nu standaard een icoon aan het hoesje of online toe.

Wereldwijde verkoop in 2023: $ 200 miljard  

Hoe groot is de game-industrie eigenlijk? In 2016 was gaming goed voor $ 100 miljard. In 2018 was dit bedrag al opgelopen naar ruim $ 137 miljard door zeker 2,3 miljard gamers. Vorig jaar groeide het aantal gamers naar schatting tot 2,7 miljard en waren deze spelers goed voor een omzet van $ 145,7 miljard. De markt voor gaming is echter nog lang niet uitgegroeid en zal de komende jaren met ruim 10% per jaar groeien. Voor dit jaar (2020) mikken analisten op een groei van 9,3% tot $ 159,3 miljard.

Volgens een rapport van online magazine Venturebeat zal in 2021 de jaarlijkse omzet in games een bedrag van meer dan $ 180 miljard bereiken. En in 2023 zal de totale markt boven de $200 miljard uitstijgen. Enorm veel potentie dus. Van dit aantal is China goed voor ongeveer 28% van dat bedrag wat neerkomt op circa $ 38 miljard, met verreweg het grootste aantal spelers. Ons eigen kikkerlandje is goed voor enkele honderden miljoenen aan omzet.

Groeispurt voor games voor smartphones en tablets

Het snelst groeiende gaming platform blijft die van smartphones en tablets. Mobiele games zullen een steeds groter deel uitmaken van de omzet in de game industrie. Met name in Azië worden veel games op smartphones gespeeld. Het verdien-model van online games profiteert direct van de 2 voorgenoemde voordelen: digitalisering en in-game aankopen. Mobiele games kunnen direct via de verschillende appstores worden aangeboden. Het percentage dat de ontwikkelaar afstaat aan de eigenaar van de appstore is vaak kleiner dan de kosten voor een CD-rom in de winkel. Ook gaat het hier vaak om micro in-app aankopen, die doorgaans ook nog eens laagdrempelig zijn. De omzet van deze markt is tientallen miljarden dollars per jaar.

Bijna 50% van de totale gaming markt komt tegenwoordig van mobiele games. Ontwikkelaars van spelletjes zoals EA beginnen deze markt ook steeds meer in te palmen. Hun gigantische cash flow uit video games wordt gebruikt om de markt van mobiele gaming te veroveren. De barrières voor mobile gaming zijn veel lager. Vrijwel iedereen heeft een smartphone en spelletjes zijn doorgaans goedkoop of gratis een aangevuld met in-game aankopen. Daarnaast genereren ontwikkelaars opbrengsten via in-game advertenties. Ontwikkelaars worden goed betaald om marketing en reclame aan de man te brengen. Vaak gaat het om gepersonaliseerde reclame.

Bovendien zijn de spelletjes eenvoudiger en toegankelijker voor een breder publiek. Je hoeft doorgaans niet heel goed te zijn of een dure console aan te schaffen. Naar schatting zijn er in 2020 ruim 2,6 miljard mobiele gamers, waarvan slechts 38% ook betalen voor deze spelletjes. Er is ook hier dus nog genoeg ruimte voor groei.

Cloud gaming heeft de toekomst

Het is momenteel ondenkbaar om door het leven te gaan zonder diensten zoals Spotify en Netflix. Snel internet heeft heel veel mogelijk gemaakt. Dankzij die streaming diensten behoeven toestellen niet meer de nodige hardware te hebben om goed te presteren. Er wordt gebruik gemaakt van data opslag in de welbekende ‘cloud’.

Ook voor gaming zou dit de toekomst kunnen zijn. Vorig jaar ging Google Stadia al live waarmee het mogelijk werd om games via de internet browser te spelen. Eerder dit jaar kwam NVIDIA met een cloud gaming-dienst, genaamd GeForce NOW. De gamestreamingdienst biedt dertig gratis computerspellen aan die draaien op servers in de datacenters van NVIDIA, zodat de speler geen krachtige (spel)computer nodig heeft. Hiermee kunt u met elk gewenst apparaat verbinding maken met het internet om uw favoriete games te kunnen spelen. Uw gamesessies worden in de cloud opgeslagen, waardoor u op elk gewenst moment, op iedere locatie kunt verder spelen.

In dit concept zal de gebruiker een maandelijkse vergoeding betalen om zo allerlei videospelletjes te kunnen spelen via tablet, gsm of een ander toestel. Het grote voordeel hiervan is dat de gebruiker het spel niet fysiek dient te installeren op zijn toestel. Ook hardware zoals grafische kaarten, RAM en andere hardware zullen overbodig worden. Cloud komt natuurlijk met enkele complicaties. Een van de grootste eisen voor een soepel verloop van de spelletjes is het internet. De komst van 5G zou dat probleem kunnen oplossen. Bekijk ook ons eerdere artikel over beleggen in 5G aandelen.

De beste game-aandelen van 2020 + Gaming ETF

Tussen 2012 en 2018 waren game-aandelen erg in trek onder beleggers. De aandelenkoersen van gameproducenten zoals Activision Blizzard stegen in die periode met honderden procenten. De vertaalslag naar online zijn de winsten van gamebedrijven ten goede gekomen. Game-ontwikkelaars bieden hun spellen steeds meer online aan via een downloadbare versie. Hierdoor verhogen de bedrijven hun winstmarges, omdat de detailhandel wordt omzeild. In de zogeheten Playstore van de Playstation 4 kunt u met een paar drukken op de knop een spel kopen en het start direct met downloaden.

Eind 2018 volgde een forse correctie. De groei vertraagde iets, mede door de sancties die China invoerde. Hierdoor werden kinderen beperkt met een tijdslot bij het spelen van games. Inmiddels zijn de aandelen weer op de weg naar boven beland. Zeker de huidige coronacrisis heeft gezorgd voor een extra boost op de game markt. Welke aandelen profiteren van deze zeer winstgevende en hard groeiende sector? Ontdek het hieronder:

VanEck Vectors Video Gaming and eSports UCITS ETF (ESP0)

Er zijn enorm veel aandelen te vinden die zich richten op de ontwikkeling van games. Vorig jaar bracht VanEck zelfs een speciale ETF uit om in één klap te kunnen beleggen in de gaming markt. De VanEck Vectors Video Gaming and eSports ETF belegt wereldwijd in videogaming- en eSports-aandelen. De ETF focust zich naast game-ontwikkelaars ook op chipbedrijven als NVIDIA en AMD die doorgaans de grafische kaarten voor veel spelcomputers leveren.

De ETF belegt in bedrijven die ten minste 50% van hun omzet halen uit videogaming en/of eSports. Bekende namen die deel uit maken van de samenstelling zijn NVIDIA, Tencent, Activision Blizzard, Nintendo en Electronic Arts. In totaal belegt de ETF in 25 verschillende posities. Deze ETF keert geen dividend uit. Het ontvangen dividend wordt herbelegd. Meer informatie over deze ETF is te vinden op de site van de uitgever. 

De ETF heeft meerdere noteringen en voor Europese beleggers is de onderstaande notering op de Duitse IBIS2 beurs beschikbaar in euro’s.

Activision Blizzard (ATVI)

Activision Blizzard is één van de marktleiders in de gamingsector. De uitgebreide productportefeuille van Activision Blizzard omvat enkele van de beroemdste computerspellen ter wereld, zoals World of Warcraft, Call of Duty, Skylanders, Guitar Hero, StarCraft en Diablo. Activision Blizzard is ook sterk in de mobiele gaming markt, waar de groeicijfers momenteel het hoogst zijn. De populaire smartphonegames Candy Crush en Bubble Witch, bijvoorbeeld, zijn van de dochtermaatschappij King Digital.

De afgelopen periode heeft de maker een echte hit te pakken: Call of Duty Modern Warfare. Zowel mobiel als op de Playstation 4 blijkt de game erg populair. Vanwege de coronacrisis zitten ontzettend veel mensen thuis te gamen.  De recente update, Warzone, dat op het populaire Fortnite lijkt, is al door meer dan 60 miljoen mensen gespeeld. Deze game variant is gratis beschikbaar en maakt gebruik van de eerder besproken in-game aankopen en micro-transacties.

Activision heeft een beurswaarde van ruim $ 56 miljard. Met een K/W-verhouding van 36 is dit aandeel zeker niet goedkoop. Vorig jaar viel de omzet flink terug van $ 7,5 miljard tot $ 6,5 miljard. Maar dit jaar zou de omzet- en winstgroei weer moeten aantrekken, dankzij de zojuist genoemde nieuwe game-releases. Analisten verwachten voor 2020 een omzet van $ 6,8 miljard, maar deze zou zomaar eens hoger kunnen uitvallen, vanwege het succes van Call of Duty. In het eerste kwartaal werd een omzet behaald van $ 1,79 miljard, terwijl de consensus op $ 1,64 miljard lag.  Het bedrijf heeft bovendien een solide productpijplijn, een sterke focus op de mobiele markt en is 100% eigenaar van de intellectuele eigendommen. De komende jaren worden double-digit groeicijfers verwacht.

Op de beurs heeft het aandeel zijn robuustheid en crisisbestendigheid de afgelopen maanden bewezen. De koers van Activision Blizzard doet het beduidend beter dan de rest van de markt. Op 6 mei werd een dividend uitgekeerd van $ 0,41 per aandeel, wat neerkomt op een dividend van 0,56% op de huidige koers.

Electronic Arts (EA)

Electronic Arts, beter bekend als EA, is een Amerikaans videogame bedrijf. Het bedrijf is de op drie na grootste computerspelontwikkelaar van de wereld. Het bedrijf heeft een beurswaarde van circa $ 36 miljard. Vorig jaar lag de vrije kasstroom op 1,65 miljard. Dit aandeel lijkt veel aantrekkelijker gewaardeerd als we kijken naar de price-to-cash flow ratio die rond de 21 ligt. De omzet steeg vorig jaar met 11,8% tot $ 5,53 miljard. Grote bekende namen van dit bedrijf zijn FIFA, SIMS en Battlefield. Met de jaarlijks terugkerende sportgames heeft het bedrijf een vrij stabiele inkomstenbron gecreëerd.

Het merendeel van de inkomsten komt van de console spellen. Specifieker; 52% van de omzet komt van uit ‘live services’. Hiermee doelt men op abonnementen, reclame, esport en spelsoftware die in licentie zijn gegeven aan derden, die de spellen van EA op digitale platforms distribueren. Van deze vier inkomstenbronnen zijn de abonnementen en esports het belangrijkste. Onder de abonnementen vallen diensten als EA Access, Origin Access en Origin Access Premier. Met deze services kunnen spelers tegen een maandelijkse vergoeding games uit de EA-gamecatalogus selecteren. Het bedrijf is vastbesloten om zich de komende tijd meer te gaan focussen op cloud gaming. Mogelijk gaat EA daarvoor samenwerken met Google Stadia en/of Microsoft xCloud.

In het nieuwe fiscale jaar zullen de interne studio’s van EA acht games gaan uitbrengen. Van de niet-sportgames is alleen Medal of Honor: Above and Beyond zeker. Een nieuw deel in de Battlefield-franchise is pas voor het fiscale jaar 2022 gepland. Ook wil Electronic Arts twee nieuwe mobiele spellen op de markt brengen. Bij de recente kwartaalcijfers gaf het bedrijf aan dat er een grotere betrokkenheid en een toename van het aantal speler zichtbaar was. Voor het fiscale boekjaar, eindigend op 31 maart 2021, mikt EA op een omzet van circa $ 5,525 miljard en een vrije kasstroom van $ 1,575 miljard.

Take-Two Interactive Software (TTWO)

Take-Two Interactive Software is een Amerikaanse uitgever van computerspellen. Het bedrijf heeft een beurswaarde van ruim $ 15 miljard en is onder andere de uitgever van het wereldberoemde spel Grand Theft Auto (GTA). Het meest recente GTA spel komt alweer uit 2013 en was met een budget van tussen de 200 en 265 miljoen euro destijds het duurste spel dat ooit gemaakt was. Op de eerste dag van de release bracht het spel $ 800 miljoen op. Na drie dagen bereikte GTA 5 een record met een opbrengst van $ 1 miljard. Voor 2021 staat er een nieuw deel van de GTA-reeks op de planning. De verwachting is dat de omzet door deze kaskraker wederom de lucht in zal schieten.

Take-Two geeft spellen uit onder twee bekende labels, Rockstar Games en 2K Games. De gameproducent heeft erg veel vertrouwen in de eigen bedrijfsvoering en koopt dan ook regelmatig eigen aandelen in. Vorig jaar groeide de omzet met 16% tot $ 3,08 miljard. De terugkerende in-game aankopen stegen met 29% en waren goed voor 45% van de totale netto-omzet. Spelers zijn vooral actief in de NBA 2020 (basketbal) en de eerder genoemde GTA spellen, waar online gespeeld kan worden. Voor het lopende jaar wordt een omzet verwacht van tussen de $ 2,63 en $ 2,73 miljard.

Met een beurswaarde van $ 15,6 miljard en een winst van $ 404 miljoen komt er een K/W-verhouding uitrollen van 37. Dit lijkt wat aan de hoge kant, maar de vrije kasstroom lag vorig jaar op ruim $ 630 miljoen. De price-to-cash flow ratio (P/CF) oogt met 24,7 al een stuk aantrekkelijker. Een nieuwe hit met GTA 6 in 2021 zal dit aandeel wel eens vleugels kunnen geven. Het bedrijf heeft bovendien ruim $ 1,57 miljard in kas en hiermee heeft het bedrijf genoeg mogelijkheden om investeringen te doen. Het groeipotentieel is enorm en de sterke kaspositie geeft het bedrijf flexibiliteit en organische groeimogelijkheden. Take-Two onderzoekt of het mogelijk is andere ontwikkelstudio’s over te nemen of samen te werken. Een andere mogelijkheid is om kapitaal terug te geven aan de aandeelhouders, door de inkoop van eigen aandelen.

Zynga (ZNGA)

Zynga is een relatief nieuw bedrijf dat in 2007 werd opgericht. De spelontwikkelaar focust zich op browserspellen voor sociaalnetwerksites zoals Facebook en Myspace. Bekende spellen van dit bedrijf zijn onder andere Farmville en Zynga Poker. Het bedrijf verwacht de komende vijf jaren ieder jaar te blijven groeien. Zynga weet zijn marges te verhogen en tegelijkertijd de kosten te drukken. Zynga kreeg bovendien de licentie voor de ontwikkeling van spelletjes voor de populaire Star Wars franchise.

Bij de recente kwartaalcijfers wist het bedrijf de verwachtingen ruimschoots te overtreffen. Er werd een omzet behaald van $ 403 miljoen, waar de verwachting op $ 385 miljoen lag. De Zynga forever franchises met spellen als CSR Racing, Empires & Puzzles en Zynga poker zijn goed voor 66% van de inkomsten. Daarnaast biedt het bedrijf zogeheten social slots & casual cards aan. Dit zijn casino-achtige spellen met gok-elementen. Deze zijn goed voor 20% van de omzet. Zynga ontwikkelt dus geen dure spellen voor op de console, maar richt zich eigenlijk voornamelijk op simpele spellen voor in de browser of op uw mobiel. Zoals eerder gezegd zijn deze spellen veel toegankelijker en trekken deze een groter publiek aan. Bij Zynga wordt 96% van de omzet via spellen op de smartphone behaald. Voor het lopende boekjaar mikt Zynga op een omzet van $ 1,65 miljard, een stijging van 25% ten opzichte van 2019.

Het bedrijf is momenteel “slechts” $ 8,92 miljard waard. De winst groeit net als de omzet hard. In 2018 lag deze nog op $ 15 miljoen en in 2019 op $ 41 miljoen Voor dit jaar wordt een winst van $ 66 miljoen gerekend. Het bedrijf gebruikt een groot deel van de opbrengsten om verder te blijven groeien. De vrije kasstroom lag vorig jaar namelijk al op $ 239 miljoen. De price-to-cash flow ratio is met 37 vrij hoog, maar wordt gerechtvaardigd door de double-digit groeicijfers.

Beste game-aandelen kopen bij LYNX?

Uiteraard is het via het LYNX Handelsplatform mogelijk om te beleggen in de beste game-aandelen. U heeft daarnaast toegang tot ruim 100 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:

Beste game-aandelen

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker