Beleggen in lithium: Ontdek de beste lithium aandelen van dit moment

Lithium batterijen zijn de laatste jaren ontzettend populair geworden. De oplaadbare accu’s worden gebruikt in consumentenelektronica en elektrische auto’s.

Voor de batterijen van elektrische auto’s zijn autoproducenten sterk afhankelijk van Kobalt en lithium.

Het belangrijkste element voor accu’s en batterijen is namelijk een combinatie van deze twee en wordt lithium kobalt oxide genoemd.

Voor beleggers is het interessant om aandelen te volgen die zich bezighouden met de productie van deze grondstoffen. In dit artikel bespreken we de grondstof lithium en een aantal interessante lithium aandelen.

  • Wat is lithium en waarvoor wordt het gebruikt?
  • Hoe kun je beleggen in lithium?
  • De beste lithium aandelen
  • Beleggen in grondstoffen bij LYNX

beste lithium aandelen

Wat is lithium en waarvoor wordt het gebruikt?

Lithium is een scheikundig element dat in 1817 werd ontdekt. De naam is afgeleid uit het Griekse woord lithos, dat ‘steen’ betekent. Het is een zilverwit alkalimetaal dat wordt gebruikt in de keramiek- en glasindustrie. De belangrijkste en snelst groeiende markt is echter die van de elektrische auto.

De evolutie van de auto-industrie heeft de afgelopen jaren geleid tot sterke prijsstijgingen van diverse grondstoffen. Palladium is bijvoorbeeld al jaren een van de hardste stijgers, vanwege schaarste en de nieuwe EU-wetgevingen. De grondstof wordt namelijk gebruikt in driewegkatalysatoren. Dit is een onderdeel van het uitlaatsysteem dat ervoor zorgt dat giftige en schadelijke gassen zoveel mogelijk uit de uitlaatgassen worden verwijderd.

Lithium-ionbatterijen

Andere grondstoffen die aan populariteit hebben gewonnen, zijn kobalt en lithium. Het belangrijkste element voor accu’s en batterijen is namelijk een combinatie van deze twee en wordt lithium kobalt oxide genoemd. Lithium batterijen hebben een hoge energiedichtheid en een lange levensduur. Ze zijn bovendien milieuvriendelijker dan andere batterijen.

De nadelen van lithium batterijen zijn echter de hoge kostprijs en de kans op explosie en brand door hoge temperaturen. De batterijen van Tesla’s zijn al meerdere malen in de brand gevlogen. De techniek is echter nog lang niet klaar. De wetenschap is dagelijks bezig met het verbeteren van de huidige generatie lithium-ionbatterijen. Zodra deze tegen hogere temperaturen kan, zou de vraag onder autobedrijven zomaar eens kunnen toenemen.

Het aantal elektrische auto’s neemt namelijk rap toe en er komen steeds meer producenten. Traditionele autobouwers zetten allemaal vol in op het milieuvriendelijke vervoersmiddel. Wereldwijd zien we dat overheden de aankoop van  elektrische auto’s  stimuleren en zij worden ook steeds strenger qua regelgeving. Noorwegen zal in 2025 zelfs het eerste land worden waar een totaalverbod komt op de verkoop van benzine- en dieselauto’s.

Steeds meer autobedrijven gaan voor elektrisch

In de toekomst zal de vraag naar elektrische voertuigen naar alle waarschijnlijkheid nog verder toenemen. Nu zijn auto’s afhankelijk van benzine, maar straks draait het alleen nog maar om batterijen. Naar schatting zal de vraag naar lithium elk jaar stijgen met 10% à 14%. Tesla Motors heeft bijvoorbeeld al een grote batterijfabriek in Nevada gebouwd. De Gigafactory 1 is in januari 2017 in gebruik genomen. Volkswagen investeert momenteel miljarden om het komende decennium ruim 22 miljoen elektrische auto’s te produceren.

BMW kocht onlangs voor € 540 miljoen aan lithium. Om de aanvoer van kritische grondstoffen voor de batterijen in haar elektrische auto’s te garanderen, heeft BMW Groep een contract gesloten voor de levering van lithium met haar Chinese partner Ganfeng Lithium Co. Volgens een woordvoerder van de Duitse autofabrikant heeft het bedrijf tegen 2025 zeven keer zo veel lithium nodig als vandaag de dag.

Is er een tekort aan lithium?

Tussen 2016 en 2018 verdubbelde de prijs van lithium. De plotselinge toename van de vraag naar de grondstof en de angst voor schaarste lieten de lithium prijs door het dak gaan. Net als bij kobalt wordt er overigens vaak gesproken over een mogelijk tekort aan lithium. Het Franse agentschap voor milieu en energiebeheer (ADEME) publiceerde vorig jaar echter een rapport waarin de wereldwijde vraag en aanbod naar lithium in kaart werd gebracht. In het rapport hebben de onderzoekers gekeken naar verschillende mogelijke situaties in het jaar 2050. De experts denken pas dat er een tekort aan lithium ontstaat als meer dan 75% van de voertuigen elektrisch wordt.

Technische analyse Lithium prijs grafiek

Zoals gezegd, zagen we een flinke stijging van de lithiumprijs tussen 2016 en 2018. De afgelopen twee jaar is de lithium prijs echter weer fors weggezakt. De grafiek toont echter technische verbeteringen. De dalende trend is verlaten en de uitbraak heeft ruimte gemaakt voor verdere koersstijgingen. De grafiek hieronder toont de Global X Lithium ETF (LIT). Global X Lithium ETF (LIT) volgt de Solactive Global Lithium Index. De Solactive Global Lithium Index volgt de prestaties van de grootste en meest liquide beursgenoteerde ondernemingen die actief zijn in de exploratie en/of winning van lithium of de productie van lithium batterijen.

Het is vanwege regelgeving helaas niet mogelijk om in deze Amerikaanse ETF te beleggen. Wel heb ik voor u hieronder een aantal interessante aandelen gevonden waarmee u indirect kunt beleggen in lithium.

Beleggen in lithium aandelen 

Indien u overtuigd bent van de mogelijkheden die lithium met zich meebrengt, kan het interessant zijn om te beleggen in lithium aandelen. Hieronder heb ik 4 interssante aandelen op een rij gezet die actief zijn in de exploratie en/of winning van lithium of de productie van lithium batterijen.

Albemarle Corporation (ALB) 

De nummer 1 op het gebied van lithium ter wereld is Albermarle. Albemarle is een internationaal bedrijf gespecialiseerd in speciale chemicaliën met leidende posities in lithium-, broom- en raffinagekatalysatoren. Ongeveer 30% van de lithiummarkt wordt momenteel gecontroleerd door Albemarle Corporation. Het bedrijf investeert grote sommen geld in Chili en Australië om de lithiumproductie te verhogen. Het grootste deel van de productie komt uit Chili waar Albemarle als enige buitenlandse partij de rechten heeft om lithium uit de grond te halen.  In 2017 verwierf het bedrijf ook lithiumhydroxide- en lithiumcarbonaatmijnen in China, wat inmiddels ook een aanzienlijk bijdrage levert aan de totale productie van het bedrijf.

Albermarle heeft een aanzienlijk voordeel ten opzichte van vele concurrenten. Het maakt niet alleen batterijen, ze bezitten ook de mijnen waar de belangrijkste grondstoffen te vinden zijn. Albermarle is een sterk bedrijf met een vrij robuuste balans. Ondanks de flink gedaalde lithiumprijs wist Albermarle de omzet op pijl te houden. In 2016 boekte het bedrijf nog een omzet van $ 2,67 miljard. Dit jaar verwacht de lithium producent een omzet van bijna $ 3,6 miljard te boeken. De winst groeit eveneens gestaag door, maar door de vele investeringen zien we nog wel een negatieve cashflow. De investeringen in nieuwe mijnen en apparatuur leiden tot een hogere capaciteit waardoor het aannemelijk is dat Albermarle deze investeringen op termijn gemakkelijk gaat terugverdienen.

Albermarle is ruim $ 7 miljard waard en wordt momenteel verhandeld op circa 10 keer de winst. Het bedrijf keert momenteel een dividend uit van $ 1,47 per aandeel. Op de huidige koers van het lithium aandeel is pakweg $ 67, wat een dividendrendement van ruim 2% betekent. Een interessant gegeven is dat Albermarle sinds 1994 ieder jaar het dividend heeft verhoogd.

Sociedad Quimica y Minera de Chile (SQM) 

Chili is het land met de meeste lithiumvoorraden ter wereld. Het is dan ook niet verrassend dat een van de grootste lithiumproducenten ter wereld uit dit Zuid-Amerikaanse land komt. Samen met Albemarle vecht het bedrijf om de leiderspositie in de lithiummarkt. Desondanks investeert het bedrijf ook in Argentinië en Australië. Het lithium aandeel Sociedad Quimica Minera is verhandelbaar via een ADR op de Amerikaanse markt. Het symbool waaronder het aandeel Sociedad Quimica Minera noteert is SQM.

In 2017 was de lithiumproducent uit Chili nog ruim $ 15 miljard waard. De afgelopen jaren is de koers echter flink weggezakt. Maar met een beurswaarde van ongeveer $ 7 miljard is het geen kleintje. Het bedrijf laat weinig groei zien, maar heeft wel vrij stabiele winsten geboekt in de afgelopen jaren. Met een K/W van ruim 20 is het aandeel stukken duurder dan concurrent Albermarle. SQM betaalt per aandeel een bedrag van $ 0,60 aan dividend. Op de huidige koers betekent dat een dividendrendement van 2,25%.

Advanced Metallurgical Group (AMG) 

Advanced Metallurgical Group is een bekende Nederlandse metaalspecialist. Tussen 2017 en 2018 ging de koers van AMG een aantal keer over de kop. Hoewel AMG niet enkel op lithium gericht is, maar nog meer verschillende metaalproducten produceert, is de stijging van de lithiumprijs wel van grote invloed geweest op de stijging van het aandeel. Deze groeimarkt wordt dan ook steeds belangrijker voor het Nederlandse bedrijf. De laatste tijd focust AMG zich steeds meer op metalen als lithium en vanadium. De prijzen van beide metalen stegen de laatste jaren aanzienlijk, doordat de vraag naar onder andere batterijen voor elektrische auto’s enorm is toegenomen.

AMG investeerde eerder al € 100 miljoen in de uitbreiding van de bestaande lithiummijn in Brazilië. Door de uitbreiding kon AMG de lithiumproductie verdubbelen en zullen de fabrieken de komende 20 jaar over voldoende grondstoffen beschikken. Recentelijk heeft AMG ook een stap gezet met lithium in Duitsland. Een Duitse dochter van de metalenspecialist wil een nieuwe lithiumhydroxidefaciliteit bouwen. Daarvoor is bij de Investitionsbank Sachsen-Anhalt een aanvraag ingediend voor een subsidie. De locatie van deze fabriek is strategisch, gezien de omvang van de Duitse auto-industrie.

In 2018 boekte AMG een winst van € 83 miljoen, maar dit jaar is deze winst bijna volledig in rook opgegaan. Voor volgend jaar verwacht het concern weer een winst van € 28 miljoen te maken. Indien de lithium prijs kan herstellen, zal dit ten goede komen van de winst van het concern. Een uitgebreidere analyse van het aandeel AMG vindt u hier: Aandeel AMG kan profiteren van toenemende vraag naar lithium en vanadium

Livent Corp. (LTHM) 

In oktober 2018 heeft het Amerikaanse chemieconcern FMC Corporation het bedrijfsonderdeel dat zich bezighoudt met lithium afgesplitst. Het onderdeel is als een nieuw bedrijf genaamd Livent Corporation naar de beurs gebracht. Het bedrijf hoopt hiermee het bedrijfsresultaat te verbeteren doordat elk onderdeel geleid kan worden door de juiste mensen. Deze stap van de specialist in chemische stoffen biedt investeerders de mogelijkheid om te investeren in een bedrijf dat zich puur bezighoudt met lithium, op een grote Amerikaanse beurs.

Livent wist de afgelopen jaren de omzet te verhogen. Livent heeft een beurswaarde van slechts $ 1,2 miljard, en is hiermee stukken kleiner dan de hierboven genoemde bedrijven. Daardoor is het potentieel groter, maar ook de risico’s zijn sterker aanwezig. Voor 2018 wordt een omzet van circa $ 405 miljoen verwacht. Hier blijft naar verwachting $ 84 miljoen onder aan de streep over. Dat is minder dan de $ 135 miljoen die in 2018 werd verdiend.

Livent Corp. heeft naar eigen zeggen last van lagere lithium prijzen en overaanbod. U koopt het lithium aandeel momenteel voor 14 keer de winst met het oog op groei. Het bedrijf is van plan om nieuwe mijnen te gaan openen/overnemen, maar liep daarbij enige vertraging op. Naar verwachting zal het bedrijf rond 2020 de omzet weten te verhogen tot een bedrag van $ 500 miljoen.  

Beleggen in lithium via futures

Op dit moment is er nog geen future beschikbaar op lithium. Er zijn echter signalen dat de grondstoffenmarkt in Londen zich opmaakt voor de ontwikkeling ervan. LME (London Metal Exchange) is een partnership aangegaan met Fastmarkets voor de ontwikkeling van de future. Dit zou voor meer transparantie zorgen in de prijsvorming van lithium in de toekomst. Vandaag de dag onderhandelen de koper en verkoper van lithium een prijs, die vaak niet publiekelijk wordt gemaakt.

LYNX Masterclass: De kijk van Willem Middelkoop op de huidige grondstoffenmarkt

Op dinsdag 20 augustus is Willem Middelkoop opnieuw te gast in de LYNX Studio. Eind vorig jaar wees de grondstoffengoeroe al op de grootste onderwaardering van grondstoffen in 50 jaar tijd. Nu ruim een half jaar later is hij terug en lijkt hij gelijk te krijgen. Jarenlang stonden de prijzen van goud en zilver onder druk. Nu de onrust in de wereld weer toeneemt vluchten beleggers massaal weer richting de traditionele veilige havens.

Tijdens deze LYNX Masterclass geeft Willem Middelkoop, oprichter van het Commodity Discovery Fund, tekst en uitleg en vertelt hij u alles wat u moet weten over beleggen in grondstoffen.

Wilt u meer weten over beleggen in Lithium bij LYNX?

Via het LYNX Handelsplatform kunt u beleggen in alle hierboven besproken aandelen, dus ook in de Chinese aandelen. Naast het beleggen in lithium aandelen, is het op meer manieren mogelijk om in te spelen op de prijs van lithium.

koers lithium

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker