Aandeel Netflix: koers streaminggigant onderuit na kwartaalcijfers

Het aandeel Netflix heeft flink geprofiteerd van de coronacrisis. Door de lockdown namen mensen weer massaal een abonnement op de streamingdienst. De koers van Netflix is sinds het corona-dieptepunt uit maart bijna verdubbeld.

Na de resultaten dook de koers met 10% onderuit. Hoe komt dit? We bespreken de laatste ontwikkelingen in dit artikel.

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

17 juli: kwartaalcijfers Q2 aandeel Netflix

Netflix is de eerste techgigant die met zijn resultaten naar buiten kwam. De koers was de afgelopen maanden hard opgelopen en sinds het dieptepunt uit maart bijna verdubbeld. Het eerste kwartaal was dan ook ijzersterk, want men begon massaal te Netflixen tijdens de lockdown. Gisteravond werden de resultaten over het tweede kwartaal bekendgemaakt. Ook nu kwamen er weer een indrukwekkend aantal van 10 miljoen abonnees bij. Dat brengt het totaal aantal abonnees van Netflix op 193 miljoen.

Het vorige kwartaal kwamen er echter 16 miljoen abonnees bij, waardoor de groei dus alweer lijkt af te zwakken. Als we naar de onderstaande grafiek kijken, valt ook op dat de groei de afgelopen weken min of meer tot stilstand kwam. Er zat zelfs een klein knikje omlaag in, wat betekent dat er ook weer wat mensen afscheid namen van hun abonnement. Netflix heeft dit ook gezien en was dan ook erg voorzichtig met haar prognose. Volgens Netflix is het einde van de sterke groeiperiode alweer in zicht. Het bedrijf rekent op 2,5 miljoen nieuwe abonnees voor het komende kwartaal. Beleggers reageerde geschokt, want analisten gingen uit van een groei van 5 miljoen abonnees. Het aandeel werd nabeurs hard afgestraft en verloor circa 10% aan waarde.

Er wordt (eindelijk) geld verdiend

Beleggers die naar de onderliggende resultaten kijken kunnen echter wel vrolijk worden. De omzet steeg met bijna 25% tot $ 6,1 miljard en er werd een winst geboekt van $ 720 miljoen, wat beduidend hoger was dan de $ 271 miljoen van vorig jaar. Bovendien is de vrije kasstroom op de goede weg. Netflix, dat voorheen altijd vele miljarden verloor om de groei te kunnen bekostigen, lijkt nu eindelijk harde dollars in het laatje te brengen. De vrije kasstroom (FCF) kwam uit op $ 899 miljoen, terwijl vorig jaar in hetzelfde kwartaal nog sprake was van een negatieve vrije kasstroom van $ 594 miljoen.

Er valt echter wel een kanttekening te plaatsen. Veel producties werden gestaakt, waardoor er veel minder geld is uitgegeven dan verwacht. Bovendien lagen de inkomsten plotseling veel hoger door de sterke toename in het aantal abonnees. Hierdoor verwacht Netflix dit jaar een positieve vrije kasstroom te behalen, maar in 2021 zal deze mogelijk weer negatief worden. Het bedrijf wil blijven investeren in groei en denkt zelf dat het nog lang niet volwassen is. Wel gaf het bedrijf aan dat de huidige vrije kasstroom een voorproefje geeft voor wat mogelijk is in de toekomst.

Een opvallende move was verder de bekendmaking van een soort tweede CEO. Ted Sarando werd benoemd tot mede-topman. Hierdoor heeft Netflix nu dus een co-CEO, die Reed Hasting zal ondersteunen bij zijn zaken.

Wat doet Netflix?

Netflix werd opgericht op 29 augustus 1997 in Scotts Valley Californië door Marc Randolph en Reed Hastings. In die tijd kon men via het internet dvd’s huren voor onbepaalde tijd en die per post weer terugsturen. Zodra de dvd werd teruggestuurd, verzond Netflix de volgende dvd uit de lijst van gereserveerde films. Het aantal dvd’s dat iemand tegelijkertijd in bezit kon hebben, hing af van het abonnementstype. Uiteraard heeft Netflix in 2010 de overstap gemaakt naar streaming video via het internet.

Een andere populaire videotheek genaamd Blockbuster heeft meerdere mogelijkheden gehad voor een partnership of een overname van Netflix voor $ 50 miljoen. Die heeft echter nooit plaatsgevonden en dit bedrijf ging in 2010 failliet. Netflix is de dominante speler geworden en wist in te spelen op de juiste trends. Netflix ging in 2002 naar de beurs voor een koers van $ 15 per aandeel en had in 2003 slechts 1,5 miljoen abonnees. Dit aantal is inmiddels opgelopen tot bijna 200 miljoen.

Pas in 2010 begon Netflix met het streamen van films naar abonnees, het bedrijfsmodel dat nu dominant is geworden. Het streamen van films was nieuw en Netflix wist voordelige deals te sluiten met verschillende studio’s die het zagen als extra inkomsten en niet als concurrentie. In 2011 werd Netflix zelfs verantwoordelijk voor het meeste gebruik van internet. Dit komt doordat de Netflix films veel bandbreedte vragen. In 2011 breidde Netflix ook internationaal uit. Eerst naar Canada en later naar Midden- en Zuid-Amerika. In 2012 kwam Netflix ook naar het Verenigd Koninkrijk.

In 2011 begon Netflix ook met de productie van eigen content. House of Cards was één van de eerste grote successen. Netflix wist HBO af te troeven en de eerste twee seizoenen kostten Netflix $ 100 miljoen. Netflix kwam hierdoor in rechtstreekse concurrentie met grote productiestudio’s.

In 2015 werd het aandeel gesplitst en ontvingen aandeelhouders 7 nieuwe aandelen voor elk aandeel dat beleggers daarvoor in bezit hadden.

aandeel Netflix

Impact coronavirus

De impact van het coronavirus lijkt in eerste instantie goed uit te pakken voor Netflix. De groei van de streaminggigant is indrukwekkend. Uiteraard kleven er ook nadelen aan de coronapandemie. Zo werden nieuwe filmproducties stilgelegd om de veiligheid van de werknemers te kunnen waarborgen. Het bedrijf gaf aan dat in sommige delen van de wereld, zoals Korea, de producties alweer op gang gekomen zijn. Ook in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Polen, Italië en het VK wordt alweer gefilmd.

Ze hopen het komende kwartaal ook de producties in de VS weer te kunnen hervatten, maar het huidige verloop van het virus biedt veel onzekerheid. Ook in Latijns-Amerika en India is er veel onzekerheid, maar ment hoop later dit jaar weer aan de slag te kunnen. Ondertussen voegde Netflix veel bestaande films toe aan haar catalogus om de leden tevreden te houden. Bovendien hebben de concurrenten te maken met dezelfde omstandigheden.

Concurrentie

Netflix ziet veel concurrentie van WarnerMedia, Disney en NBCUniversal. Ook zien ze dat Apple en Amazon aan de weg timmeren op marktaandeel in de streamingmarkt te veroveren. In plaats van zich zorgen te maken over al deze concurrenten, blijven ze vasthouden aan hun strategie om service en de catalogus ieder kwartaal te verbeteren. De aanhoudende sterke groei bewijst dat deze aanpak nog altijd werkt.

Verschillende traditionele content partijen, die het moeten hebben van televisie en film, richten zelf ook online platforms op. De gevaarlijkste concurrent voor Netflix lijkt Disney+. Het aantal abonnees van Disney+ explodeerde en bereikte afgelopen kwartaal al de 54,5 miljoen. Tot nu toe lijkt het er niet op dat deze Disney+ abonnees hun abonnement van Netflix opzeggen. Meer over het aandeel Disney leest u hier: Aandeel Disney: mediaconglomeraat hard geraakt door coronacrisis.

Waar kan Netflix nog groeien?

Het aantal abonnees is snel gegroeid en de expansie internationaal is ook ongekend snel gegaan. Juist deze internationale groei zorgt ervoor dat ook in de toekomst het aantal abonnees snel kan stijgen. Ook het afgelopen kwartaal kwam er veel groei uit diverse regio’s. Maar ook de thuismarkt, in Noord-Amerika lijkt nog steeds niet verzadigd. In de VS en Canada kwamen er 2,94 miljoen abonnees bij. In EMEA (Europe, Middle East & Africa) groeiden het aantal abonnees met 2,75 miljoen en in APAC (Azië-Pacific) nam het aantal abonnees met 2,66 miljoen toe.

In de regio Latijns-Amerika was de toename met 1,75 miljoen leden het kleinst. Maar juist daar lijkt nog veel ruimte voor groei. Ook in EMEA is veel ruimte voor groei, want in het eerste kwartaal kwamen er bijna 7 miljoen abonnees uit deze regio bij.

Waardering aandeel Netflix

De koers van Netflix blijft maar oplopen. Het bedrijf heeft momenteel een beurswaarde van ruim $ 230 miljard. Veel van de waarde van Netflix zit in de toekomstige potentie. Het afgelopen kwartaal zette Netflix een record neer qua winst, abonnees en vrije kasstroom. Zoals we al eerder aangaven wil Netflix nog veel verder groeien. De koers van Netflix loopt dan ook telkens vooruit op deze potentiële groei. Zelfs als Netflix vier kwartalen op rij een winst van $ 700 miljoen zou maken, dan nog blijft de waardering met een K/W van 82 extreem.

De snelle groei is natuurlijk waardevol en wist door het coronavirus zelfs weer even te versnellen. De verwachtingen voor het komende kwartaal zijn mild, maar het bedrijf heeft grootste plannen en wil marktaandeel in de rest van de wereld veroveren. De belangrijkste vraag voor beleggers is tot hoeveel abonnees Netflix kan groeien. En in hoeverre de groei beperkt wordt door de toename in het aantal concurrenten.

De balans van Netflix is niet heel sterk en de schulden nemen rap toe. Momenteel heeft het bedrijf ruim $ 19,5 miljard aan langlopende schulden ‘slechts’ $ 5,1 miljard aan kasgeld. Het bedrijf is bovendien niet van plan om deze schulden op korte termijn te gaan aflossen. Zolang schuldeisers vertrouwen houden in de strategie van Netflix kunnen zij nieuwe leningen blijven aangaan. Bovendien heeft Netflix afgelopen tijd bewezen dat het heel snel geld in het laatje kan brengen. Een sterke vermindering van de uitgaven aan nieuwe content zorgen ervoor dat het bedrijf gemakkelijk aan geld komt. Dit is overigens niet wat Netflix wil, het bedrijf wil zijn abonnees blijven voorzien van interessante en nieuwe content.

Technische analyse aandeel Netflix

De koers van Netflix is de afgelopen maanden hard opgelopen. Op 14 juli kwam de koers boven de $ 570 per aandeel uit. Inmiddels is de koers alweer bijna 20% weggezakt. Rond de $ 400/$ 430 ligt een sterke steunzone. De afgelopen jaren ondervond Netflix daar telkens weerstand, maar in april wist de streaminggigant hier doorheen te breken. Deze voormalige weerstand kan nu als steun fungeren en beleggers kunnen daar mogelijk interessante instapniveaus ervaren.

Conclusie

Het aandeel Netflix wordt gewaardeerd als een typisch groei-aandeel. De klassieke fundamentele analist kan weinig met de waardering. De belegger die gelooft in de strategie en het groeipad van Netflix kan het aandeel toevoegen aan zijn portefeuille. Deze beleggers moeten zich er wel van bewust zijn dat de koers recentelijk hard is opgelopen. Instappen na een wat grotere correctie kan mogelijk een beter idee zijn.

Aandeel Netflix kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook het aandeel Netflix (NFLX) U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker