Aandeel Netflix: streaminggigant groeit stevig door dankzij coronavirus

Het aandeel Netflix heeft afgelopen jaar flink geprofiteerd van de coronacrisis. Tijdens de lockdowns namen mensen massaal een abonnement op de streamingdienst. De koers van Netflix is sinds het coronadieptepunt uit maart bijna verdubbeld. Na de recente jaarcijfers schoot de koers van het aandeel met ruim 12% omhoog. Ligt er nog meer stijging in het verschiet?

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

aandeel Netflix

Aandeel Netflix

Update 20 januari: kwartaalcijfers aandeel Netflix

Netflix was gisteravond traditiegetrouw de eerste techgigant die met zijn resultaten naar buiten kwam.  De koers steeg nabeurs met ruim 12%. Het concern wist de afgelopen drie maanden 8,5 miljoen nieuwe abonnees aan zich te binden. Dat was meer dan de 6 miljoen nieuwe abonnees waar rekening mee werd gehouden. In heel 2020 wist het bedrijf een recordaantal van 37 miljoen abonnees te strikken. Positief is dat 83% van de nieuwe abonnees van buiten de VS en Canada komt. De internationale groei is belangrijk voor de aanhoudende groei bij Netflix.

Daarmee is Netflix door de symbolische grens van 200 miljoen abonnees heen gebroken. Het bedrijf wist ook de afgelopen maanden weer te profiteren van de aangescherpte lockdownmaatregelen en hitseries zoals The Crown en The Queen’s Gambit.

De omzet in het vierde kwartaal steeg met 22% tot $ 6,6 miljard en daarmee boekte het bedrijf een nettowinst van $ 542 miljoen. Dit was overigens iets lager dan de $ 587 miljoen die in het vierde kwartaal van 2019 werd verdiend. De operationele marge kwam uit op 14,4%, zo’n 6% hoger dan in Q4 2019. Toch kwam de winst per aandeel met 1,19 lager uit dan de 1,30 vorig jaar. Dit had te maken met een eenmalig verlies door wisselkoerseffecten op een schuld in euro’s. Voor het eerste kwartaal van 2021 mikt het bedrijf op 6 miljoen nieuwe abonnees. De omzet moet uitkomen op $ 7,12 miljard en er wordt een operationele marge van 25% verwacht.

Netflix ziet de toekomst rooskleurig in en verwacht dichtbij een houdbare positieve vrije kasstroom te zitten. Voor dit jaar mikt het bedrijf op een break-even FCF. Na 2021 verwacht het bedrijf een positieve cashflow te draaien en ook is er geen externe financieringen voor de dagelijkse operaties meer nodig. Nu er eindelijk cash gaat worden gegenereerd, onderzoekt Netflix de mogelijkheden voor het inkopen van eigen aandelen. Dit heeft Netflix tussen 2007 en 2011 overigens ook gedaan.

 

Wat doet Netflix?

Netflix werd opgericht op 29 augustus 1997 in Scotts Valley Californië door Marc Randolph en Reed Hastings. In die tijd kon men via het internet dvd’s huren voor onbepaalde tijd en die per post weer terugsturen. Zodra de dvd werd teruggestuurd, verzond Netflix de volgende dvd uit de lijst van gereserveerde films. Het aantal dvd’s dat iemand tegelijkertijd in bezit kon hebben, hing af van het abonnementstype. Uiteraard heeft Netflix in 2010 de overstap gemaakt naar streaming video via het internet.

Een andere populaire videotheek genaamd Blockbuster heeft meerdere mogelijkheden gehad voor een partnership of een overname van Netflix voor $ 50 miljoen. Die heeft echter nooit plaatsgevonden en dit bedrijf ging in 2010 failliet. Netflix is de dominante speler geworden en wist in te spelen op de juiste trends. Netflix ging in 2002 naar de beurs voor een koers van $ 15 per aandeel en had in 2003 slechts 1,5 miljoen abonnees. Dit aantal is inmiddels opgelopen tot bijna 200 miljoen.

Pas in 2010 begon Netflix met het streamen van films naar abonnees, het bedrijfsmodel dat nu dominant is geworden. Het streamen van films was nieuw en Netflix wist voordelige deals te sluiten met verschillende studio’s die het zagen als extra inkomsten en niet als concurrentie. In 2011 werd Netflix zelfs verantwoordelijk voor het meeste gebruik van internet. Dit komt doordat de Netflix films veel bandbreedte vragen. In 2011 breidde Netflix ook internationaal uit. Eerst naar Canada en later naar Midden- en Zuid-Amerika. In 2012 kwam Netflix ook naar het Verenigd Koninkrijk.

In 2015 werd het aandeel gesplitst en ontvingen aandeelhouders 7 nieuwe aandelen voor elk aandeel dat beleggers daarvoor in bezit hadden.

Netflix producties

In 2011 begon Netflix ook met de productie van eigen content. House of Cards was één van de eerste grote successen. Netflix wist HBO af te troeven en de eerste twee seizoenen kostten Netflix $ 100 miljoen. Het bedrijf kwam hierdoor in rechtstreekse concurrentie met grote productiestudio’s. Inmiddels zijn Netflix Originals een groot succes. Voor de unieke content worden herhaaldelijk grote sterren gecast, maar ook producties met onbekendere acteurs scoren zo nu en dan grote hits.

Door gebruik te maken van unieke content weet Netflix de kijker aan zich te binden. Het bedrijf denkt dat haar conent zich kan onderscheiden van andere diensten als Disney+, Amazon Prime en WarnerMedia. Door gebruik te maken van slimme algoritmes kan Netflix ook aanbevelingen doen, waardoor de kijker regelmatig content krijgt voorgeschoteld, die hoogstwaarschijnlijk in de smaak zal vallen.

Koers van aandeel Netflix

Concurrentie

Netflix ziet veel concurrentie van WarnerMedia, Disney en NBCUniversal. Ook zien ze dat Apple en Amazon aan de weg timmeren om hun marktaandeel in de streamingmarkt te veroveren. In plaats van zich zorgen te maken over al deze concurrenten, blijven ze vasthouden aan hun strategie om de service en de catalogus ieder kwartaal te verbeteren. De aanhoudende sterke groei bewijst dat deze aanpak nog altijd werkt.

Verschillende traditionele content partijen die het moeten hebben van televisie en film, richten zelf ook online platforms op. De gevaarlijkste concurrent voor Netflix lijkt Disney+. Het aantal abonnees van Disney+ explodeerde en bereikte afgelopen jaar al 73,7 miljoen. Tot nu toe lijkt het er echter niet op dat deze Disney+ abonnees hun abonnement bij Netflix opzeggen. Meer over het aandeel Disney leest u hier: Aandeel Disney: mediaconglomeraat hard geraakt door coronacrisis.

Waar kan Netflix nog groeien?

Het aantal abonnees in de VS is snel gegroeid, maar juist de expansie internationaal is nu zo belangrijk. Deze internationale groei zorgt ervoor dat ook in de toekomst het aantal abonnees snel kan stijgen. Ook het afgelopen kwartaal kwam er gelukkig veel groei uit diverse regio’s.  In EMEA (Europe, Middle East & Africa) groeiden het aantal abonnees met 4,46 miljoen en in APAC (Azië-Pacific) nam het aantal abonnees met bijna 2 miljoen toe. Bovendien lijkt de thuismarkt, in Noord-Amerika, nog steeds niet helemaal verzadigd. In de VS en Canada kwamen er ook nog bijna 1 miljoen nieuwe abonnees bij.

Met 1,21 miljoen nieuwe leden blijft de toename in de regio Latijns-Amerika moeizaam. Maar juist daar lijkt, gezien het aantal inwoners, nog veel ruimte voor groei. Echter zijn daar ook diverse lokale concurrenten actief en heeft niet iedereen geld over voor een Netflix abonnement.

Waardering aandeel Netflix

De koers van Netflix blijft maar oplopen. Het bedrijf heeft momenteel een beurswaarde van ruim $ 220 miljard. De koers is de afgelopen jaren vooruit gelopen op de potentiële winsten. De afgelopen jaren lag de focus van het bedrijf echter vooral op groeien en minder op de winstgevendheid. Dankzij de coronacrisis is die groei versneld en zijn de vooruitzichten beter geworden.  Zoals we al eerder aangaven wil Netflix nog veel verder groeien, maar ze denken ook in 2022 al een consequente positieve vrije kasstroom te behalen.

Het bedrijf heeft $ 8,2 miljard cash en is naar eigen zeggen niet langer afhankelijk van externe financieringen. Een belangrijke obligatie zal op 1 februari aflopen, maar deze zal worden betaalt met de cashpositie. Het bedrijf blijft daarmee stevig boven hun minimale cashvereisten. Deze stappen zijn veelbelovend en Netflix lijkt eindelijk financieel volwassen te worden.

In 2020 is een nettowinst van $ 2,76 miljard gemaakt. Met de huidige beurswaarde komen we uit op een K/W van circa 80. Voor het eerste kwartaal van 2021 wordt echter al gemikt op een nettowinst van $ 1,35 miljard. Als we die lijn doortrekken zal de K/W in 2021 bij de huidige koers zakken tot circa 56. Verdere groei zal de komende jaren natuurlijk zorgen voor nog hogere winsten en dat is dan ook een goede reden voor beleggers om te blijven investeren in het aandeel Netflix.

De snelle groei is natuurlijk waardevol en het coronavirus heeft Netflix geen windeieren gelegd. De verwachtingen voor het komende jaar zijn goed en het bedrijf blijft inzetten op groei in de rest van de wereld. De belangrijkste vraag voor beleggers is tot hoeveel abonnees Netflix kan groeien. En in hoeverre de groei beperkt wordt door de toename in het aantal concurrenten.

Technische analyse aandeel Netflix

De koers van Netflix heeft de afgelopen zes maanden min of meer zijwaarts bewogen. Het aandeel bewoog heen en weer tussen pakweg $ 460 en $ 570. Een uitbraak uit deze range zal het toekomstige koersverloop gaan bepalen. Na een uitbraak boven de weerstand op $ 570 wordt $ 680 het volgende berekende koersdoel. De doorbraak onder de steun op $ 460 maakt ruimte vrij voor een daling richting de steunzone op $ 400.

Conclusie

Het aandeel Netflix wordt gewaardeerd als een typisch groei-aandeel. De klassieke fundamentele analist vindt het aandeel waarschijnlijk duur, maar de groeibelegger vindt Netflix fantastisch. Beleggers die geloven in de strategie en het groeipad van Netflix kan het aandeel toevoegen aan zijn/haar portefeuille voor de lange termijn.

Aandeel Netflix kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Netflix. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Editorial credit:  Bogdan Glisik / Shutterstock.com

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Meer:
Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker