Koers aandeel PostNL onderuit & Covid-19 slecht voor postvolumes

Bij de bekendmaking van de nieuwe cijfers van PostNL zagen we een verdere verschuiving naar pakketten. Het aantal bezorgde pakketten steeg en vooral na de Covid-19 maatregelen nam de vraag toe. Opvallend genoeg daalde hoeveelheid post juist met een extra 2%.

Beleggers waren duidelijk niet tevreden met de cijfers en de koers zakt 11,7% weg. Hiermee staat het op een bloedrode beurs helemaal onderaan.

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

Aandeel postnl - dividend aandeel - Koers PostNL

Aandeel PostNL Nieuws

PostNL nieuws 4 mei 2020

De eerste kwartaalcijfers van 2020 gepubliceerd door PostNL werden niet goed ontvangen. De omzet steeg van € 684 miljoen naar € 701 miljoen, maar de EBIT halveerde van € 30 miljoen naar € 15 miljoen. PostNL slaagde er wel in een positieve vrije kasstroom te genereren van € 5 miljoen.

Wat vooral opviel was dat deze omzetgroei voornamelijk werd gerealiseerd door de overname van Sandd.

In de pakketdivisie groeide het aantal pakketten in het eerste kwartaal slechts met 2,8%. In maart steeg de omzet wel met 11,1% en in het eind van de maand maart zelfs met 13,6%. Begin april was de groei zelfs nog sneller, maar beleggers waren teleurgesteld met de lage groei in de eerste twee maanden. Dit kwam omdat sommige webshops meer via andere partijen lieten bezorgen.

Hogere prijzen zorgden er wel voor dat de winst van de pakketdivisie met € 3 miljoen steeg naar € 26 miljoen.

Post had zelfs last van de Covid-19 crisis. Consumenten verstuurden meer kaartjes, maar zakelijke post daalde. Het volume daalde met 12,8%. 1,8% daarvan kwam door de verkiezingen in 2019, maar nog steeds neemt de verstuurde post snel af. De integratie van Sandd lijkt goed te lopen, maar kan niets doen aan het effect van dalende vraag naar post.

Koers & koersdoel aandeel PostNL

De koers van het aandeel PostNL kreeg de afgelopen jaren flinke klappen. De gedecimeerde winst in de postdivisie en dalende winsten bij pakketten zorgden ervoor dat het aandeel steeds verder wegzakte. Het PostNL dividend werd opgeschort en dit zorgde voor een extra klap. Het dividend was namelijk een belangrijke reden voor veel beleggers om het aandeel in de portefeuille op te nemen.

De koers van het aandeel PostNL zakte hard weg, maar herstelde met de markt na de crash van halverwege maart. De kwartaalcijfers stelden echter teleur en hierdoor lijkt het herstel gebroken.

Op de lange grafiek ziet de koers van PostNL er niet goed uit. Het aandeel heeft niet kunnen profiteren van de goede beursjaren en is sinds 2016 weggezakt. Er lijkt een dalende trend te zijn ontstaan. De vraag is nu hoe de winst zich gaat ontwikkelen. De pakketdivisie wordt steeds belangrijker en kan mogelijk profiteren van de hogere vraag die Covid-19 heeft gecreëerd.

Geschiedenis PostNL

In 1799 werd de post in Nederland nationaal verklaard. In de praktijk ging het toen met name over Holland, want de verbindingen met de rest van Nederland waren toen nog beperkt.

Pakketten

Vanaf 1881 werden pakketten toegevoegd aan het assortiment. Voor die tijd moesten pakketten meegegeven worden met het openbaar vervoer. Dit betekende dat lang niet alle plekken bereikbaar waren.

Posttrein

Vanaf 1844 werd de post per trein vervoerd. In het begin ging de post gewoon mee in de passagierstrein in een aparte wagon. Vanaf 1905 werd de post in de nacht vervoerd en in de trein gesorteerd. Hierdoor kon de post de dag na verzending aankomen op het juiste adres. In 1973 werden zelfs speciale posttreinen ingezet. Tegenwoordig wordt de trein niet meer gebruikt in de Nederlandse postwereld. Tot 1997 werd post per spoor vervoerd.

1989 privatisering en splitsing

In 1989 werd de PTT geprivatiseerd en splitste de post en telecom maatschappij. Hieruit ontstonden PTT Post en PTT Telecom. Hieruit zijn uiteindelijk PostNL en KPN ontstaan.

PTT Post werd daarna TPG en daarna TNT na de overname van het Australische TNT en de naam werd toen TNT Post. Post en Express werden in 2011 gesplitst. De Express tak werd overgenomen door FedEx en het postbedrijf ging verder als PostNL.

Feiten over PostNL

  • In 2019 bezorgde PostNL 6,8 miljoen brieven en 0,9 miljoen pakketten per dag;
  • Meer dan de helft van de omzet komt sinds 2018 van pakketten;
  • PostNL had 46.303 werknemers in 2019;
  • PostNL heeft 11.415 brievenbussen in Nederland;
  • Een postzegel kost € 0,91.

Fundamentele analyse aandeel PostNL

PostNL heeft last van de snel dalende vraag naar de bezorging van post. Hogere tarieven versnellen deze trend alleen maar. Ondanks de prijsverhogingen daalt de winstgevendheid. Post zorgt nog steeds ongeveer de helft van de omzet en blijft dus drukken op de resultaten. De overname van Sandd heeft de postdivisie zelfs laten groeien. Het aantal bezorgde poststukken exclusief Sandd daalde vergeleken met vorig jaar met 9,7%. De onderliggende winst bij de postbezorging van PostNL daalde in het traditioneel sterke vierde kwartaal van € 71 miljoen naar € 48 miljoen. Dit laat dus zien dat de overname van Sandd niet geholpen heeft.

De vooruitzichten blijven zwak. Voor 2020 verwacht PostNL een daling van zo’n 9%, terwijl de marge in stand wordt gehouden door een prijsverhoging van 4,6%. PostNL verwacht bij de postdivisie de winst iets op te kunnen voeren. In 2019 was de winst € 52 miljoen en voor 2020 verwacht het management een winst tussen de € 50 en € 70 miljoen. Deze winsten kunnen echter enkel in stand blijven door hogere prijzen, die de vraag naar post nog sterker drukken. In het eerste kwartaal zakten de omzet met maar liefst 12,8%. Dit betekent dat de verwachte daling van 9% waarschijnlijk te positief is geweest. De EBIT zakte bij de postdivisie ook terug van € 16 miljoen naar € 5 miljoen. Toch houdt PostNL voorlopig vast aan een verwachte winst tussen de € 50 en € 70 miljoen voor de postdivisie.

Pakketten

Bij pakketten zit de groei er traditioneel wel goed in. In het eerste kwartaal viel de groei echter met 2,8% enorm tegen. De winstverwachting wordt ook met € 10 miljoen verlaagd € 115-135 miljoen. De tegenvallende groei bij pakketten werd voor een deel veroorzaakt door nieuwe tarieven.

De groei valt tegen, maar mogelijk slaagt PostNL er nu eindelijk in om de marges te verbeteren. Het was in ieder geval positief dat de winst in het eerste kwartaal eindelijk sneller steeg dan de omzet. De EBIT nam met € 3 miljoen toe tot € 26 miljoen en deze kan mogelijk verder stijgen wanneer door de hogere vraag naar pakketten de operationele hefboom voor betere resultaten zorgt.

De balans van PostNL

De balans van PostNL is historisch gezien een zorgenkindje. De pensioenverplichtingen waren altijd een loden last, maar lijken nu eindelijk onder controle. Dit kost wel een extra bijdrage van € 209 miljoen. De coverage ratio is nu 108,3% en daarmee lijken de pensioenzorgen voorlopig in het verleden te liggen. Dit is opvallend, want veel andere pensioenfondsen zagen de problemen in het eerste kwartaal juist sterk toenemen. De schuldenlast lijkt met € 695 miljoen aanzienlijk, maar lijkt door de € 485 miljoen aan kasgeld niet echt een probleem. Er gaat echter nog € 300 miljoen richting de pensioenen, waardoor de netto schuldenlast sterk toeneemt. In totaal is de aangepaste netto schuld € 699 miljoen. Deze is dus vergelijkbaar met de huidige marktwaarde van PostNL die € 775 miljoen bedraagt.

De belangrijkste vraag voor de koers van het aandeel PostNL is hoe de winstgevendheid van de pakkettendivisie zich gaat ontwikkelen. Een hogere winstgevendheid moet zowel de schulden aflossen als ruimte maken voor een nieuw dividend.

Concurrenten van PostNL

Amerikaanse concurrenten zoals UPS en FedEx zijn zeer winstgevend en vormen een soort droomscenario. In de VS wordt de post geleverd door de kwakkelende US Postal service. In Europa zijn er nog veel kwakkelende postbedrijven verweven met de activiteit van pakketbezorging. De onzekerheid die de postdivisie met zich meebrengt, zorgt bovendien voor extra risico’s. Het terugtrekken op de thuismarkt waar het een sterke marktpositie heeft lijkt in ieder geval verstandig. en genoeg schaal om efficiënt te werken, biedt hoop dat PostNL uiteindelijk toch kan profiteren van de groei in e-commerce.

Aandeel PostNL koers

Dividend PostNL

Het management van PostNL wil graag een progressief dividendbeleid voeren, waarbij hogere winsten ervoor zorgen dat hogere dividenden mogelijk zijn. Om dit beeld in leven te houden, werd het dividend al een paar keer miniem verhoogt. De koers zakte en de operationele resultaten bleven achter. Op een gegeven moment stond het dividend op met € 0,25 per aandeel. Goed voor een rendement van 17% en onhoudbaar. Een extreem hoog rendement laat zien dat beleggers weinig vertrouwen hebben in een scenario met groeiende dividenden in de toekomst. Dit bleek in het geval van PostNL terecht, want bij de presentatie van de jaarcijfers zei het management dat het het komende dividend wordt overgeslagen.

De extra pensioenkosten drukken namelijk zwaar op de balans als wel de investeringen. PostNL investeert namelijk veel in het moderniseren van zijn logistieke centra. Deze investeringen zijn noodzakelijk om de groei aan te kunnen, maar drukken wel de vrije kasstroom. PostNL moet dus eerst structureel zijn winstgevendheid verbeteren voor weer aan een dividend gedacht kan worden. PostNL is bovendien afhankelijk van de welwillendheid van de overheid om steeds hogere posttarieven toe te staan.

Conclusie: Aandeel PostNL kopen?

PostNL presenteerde tegenvallende cijfers. De verwachtingen zijn bovendien ook verlaagd. Hogere posttarieven en sterke groei in e-commerce bieden kansen voor het aandeel PostNL. Het dividend is echter gestopt en dit geeft aan dat de situatie serieus is. De posttak blijft een zorgenkindje met teruglopende omzetten en is afhankelijk van steeds verder stijgende tarieven. Het bezorgen van pakketten is erg competitief en vergt grote investeringen, terwijl de vraag naar het bezorgen van post enkel afneemt. De marktpositie van PostNL is erg sterk in Nederland, maar de positie in België blijft redelijk zwak.

Beleggers die veel belang hechten aan een hoog dividend zijn teleurgesteld en zien dat investeren in een bedrijf met bovengemiddeld risico ook fout kan aflopen. Covid-19 biedt kansen voor de pakketdivisie, maar treft juist de postdivisie. Het belang van pakketten wordt daardoor steeds groter. Het belangrijkste voor PostNL is echter niet meer omzet voor de pakketdivisie, maar hogere marges. Mogelijk kan de extra vraag ervoor zorgen dat de koers van het aandeel PostNL enigszins kan herstellen.

Zelf aandelen PostNL kopen of verkopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel PostNL. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Aandelen PostNL interessant

Editorial credit: Bjoern Wylezich / Shutterstock.com

Beleggingsspecialist LYNX

Wubbe Bos is beleggingsspecialist bij LYNX. Naast het schrijven van artikelen over aandelen en het laatste beursnieuws, is hij betrokken bij het LYNX Educatieprogramma. Zijn artikelen zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en Twitter. Tevens schrijft Wubbe artikelen voor Beleggers Belangen en SeekingAlpha.

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker