Het aandeel Delta Airlines werd bijzonder hard getroffen door de pandemie. De strijd om een faillissement te voorkomen is zwaar geweest, maar het lijkt erop dat Delta Airlines het zal overleven, zij het met overheidssteun. Het aandeel Delta Airlines is sinds de dieptepunten van 2020 bijna 60 procent in waarde gestegen. De vraag blijft of het aandeel hoger kan blijven klimmen. De vaccinaties gaan geweldig en de wereldwijde reisbeperkingen zijn versoepeld, wat een sterke groei voor Delta Airlines zou kunnen betekenen. Is het aandeel Delta Airlines een goede belegging of is het eerder de vlucht vooruit? In dit artikel bespreken we het.

 

Aandeel Delta Airlines heeft zich goed herpakt

Zoals we het afgelopen anderhalf jaar allemaal hebben kunnen zien, was de luchtvaart één van de industrieën die het hardst werden getroffen tijdens de pandemie. Het luchtverkeer kwam tot stilstand en de vraag naar vluchten bleef gedurende een aantal maanden zeer zwak. In de onderstaande grafiek ziet u het effect van de COVID-19 pandemie op het totale aantal vluchten van de luchtvaartsector wereldwijd van 2004 tot 2021.

Aandeel Delta Airlines vluchten

Koers Delta Airlines

Het aandeel Delta Airlines daalde al snel met een schrikbarende 72 procent. Zelfs de befaamde waardebelegger Warren Buffett kon de verliezen niet meer verdragen en verkocht in april vorig jaar zijn volledige belang in het aandeel Delta Airlines. Sinds de dieptepunten in 2020 heeft het aandeel Delta Airlines zich een beetje kunnen herstellen, ongeveer 60 procent. Het staat wel nog steeds een paar procent onder de koers die het vóór de pandemie zag. Echter het aandeel Delta Airlines doet het erg goed gezien de moeilijke omstandigheden.

Koers Delta Airlines (Dagbasis)

Het bedrijf Delta Airlines

Delta Airlines is één van de grootste luchtvaartmaatschappijen in de Verenigde Staten. De luchtvaartmaatschappij voert normaal gesproken meer dan 5.400 vluchten per dag uit naar 325 bestemmingen in 52 landen. Delta Airlines was één van de stichtende leden van de luchtvaartalliantie SkyTeam. Het is één van de drie grootste luchtvaartallianties en het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam – Airport Schiphol. 19 luchtvaartmaatschappijen uit vijf continenten maken deel uit van deze alliantie.

Delta Airlines heeft in totaal negen hoofdvestigingen, waarvan Atlanta de grootste is, wat betreft het totale aantal passagiers en het aantal vertrekkende vliegtuigen. Delta Airlines is in feite de grootste luchtvaartmaatschappij in termen van inkomsten, waarde van de activa en marktkapitalisatie. In termen van totaal aantal passagiers staat Delta Airlines op de tweede plaats, net onder American Airlines Group.

Een korte geschiedenis van Delta Airlines

De geschiedenis van Delta Airlines gaat terug tot een bedrijf dat vanuit de lucht gewassen bestrooide, Huff Daland Dusters genaamd. Het bedrijf werd opgericht in 1925. Een paar jaar later, in 1928, werden lokale investeerders aangetrokken om in het bedrijf te investeren. Dit maakte de Delta Air Service tak mogelijk.

Pas in 1929 werd begonnen met passagiersvluchten van Texas naar Mississippi. Slechts een jaar later werden de passagiersvluchten gestaakt, omdat het contract voor de Amerikaanse luchtpost aan een andere luchtvaartmaatschappij werd gegund. In 1934 slaagde de maatschappij er opnieuw in een luchtpostcontract te bemachtigen. Dit was waarschijnlijk ook de start van het succes van de maatschappij. In 1945 veranderde de maatschappij haar naam in Delta Air Lines.

Faillissement

Delta Airlines werd failliet verklaard op 14 september 2005. De maatschappij verklaarde dat de stijgende brandstofkosten de belangrijkste oorzaak waren. Het bedrijf had sinds 2001 meer dan 10 miljard dollar verlies geleden, voornamelijk als gevolg van de terroristische aanslagen van 11 september, waardoor de kasreserves alarmerend snel uitgeput raakten.

Het bedrijf kon in 2007 na een herstructurering van 19 maanden weer uit het faillissement komen. Tijdens deze periode weerde Delta Airlines een overnamebod af en werden banen en kosten geschrapt.

Nieuws over het aandeel Delta Airlines

22 juni 2021: Delta Air Lines zal opnieuw piloten aanwerven

Delta Airlines heeft onlangs aangekondigd dat zij bezig zijn met het in dienst nemen van meer dan 1.000 piloten om weer een aantal vluchten uit te voeren. Het bedrijf zal daarmee in de maand juli beginnen. Het vrachtdiensten onderdeel van Delta Airlines is al weken bezig met het aanwerven van nieuwe werknemers. Er zijn meer dan 2.000 nieuwe werknemers aangenomen en nog eens 1.200 wervingen voor diverse andere functies.

Delta Airlines kondigde aan dat het verwacht dat het aantal vliegreizen weer zal toenemen tot niveaus die niet meer zijn waargenomen sinds de pandemie uitbrak, voornamelijk voor vliegreizen binnen de Verenigde Staten. De luchtvaartmaatschappij ziet ook weer mogelijkheden ontstaan in Frankrijk, Italië, Spanje en Griekenland. Delta Airlines verwacht dat de wereldwijde reisbeperkingen in de tweede helft van 2021 aanzienlijk zullen worden versoepeld.

22 juni 2021: Delta Air Lines en Kenya Airways verbeteren connectiviteit tussen VS en Afrika

Delta Air Lines en Kenya Airways hebben op 22 juni aangekondigd dat zij hun oorspronkelijke overeenkomst hebben uitgebreid. Klanten zullen nu kunnen genieten van een aantal andere bestemmingen die Delta Airlines in Afrika aanbiedt, waardoor ook het bereik van Kenya Airways in Noord-Amerika via de luchthaven JFK van New York zal worden uitgebreid. Deze nieuwe overeenkomst versterkt het bestaande codeshare-netwerk. Code-sharing is een gangbare praktijk in de luchtvaartindustrie waarbij twee of meer luchtvaartmaatschappijen hetzelfde vluchtnummer gebruiken. De vlucht wordt meestal uitgevoerd door één luchtvaartmaatschappij, terwijl de andere luchtvaartmaatschappij(en) stoelen voor de vlucht kan/kunnen verkopen.

Dankzij deze overeenkomst zullen Delta-klanten non-stop kunnen vliegen van de luchthaven JFK in New York naar landen als Ghana, Liberia, Sierra Leone, Zimbabwe en Rwanda. Delta Airlines verklaarde dat dit een broodnodige zakelijke beslissing is, omdat de vraag van klanten naar meer reismogelijkheden tussen het Afrikaanse en Noord-Amerikaanse continent is toegenomen.

De financiële resultaten van Delta Airlines

Delta Airlines heeft op 15 april de financiële resultaten over het eerste kwartaal van 2021 bekendgemaakt. De resultaten waren uiteraard vrij zwak, dit was echter te verwachten. De pandemie bleef ook in het eerste kwartaal van 2021 van invloed op de luchtvaartmaatschappij. Dit was te wijten aan het feit dat in een aantal landen het aantal gevallen opnieuw sterk toenam. Toch, ook al waren de financiële resultaten niet fraai, is het duidelijk dat de bedrijfsactiviteit weer is toegenomen. Dit zou moeten wijzen op een veel beter financieel plaatje in de komende kwartalen.

Delta Airlines zag de inkomsten in het laatste kwartaal van 2020 opnieuw drastisch dalen en het eerste kwartaal van 2021 verbeterde niet echt veel. Het bedrijf zag een omzet van 3,6 miljard dollar, maar boekte toch een verlies vóór belastingen van 2,9 miljard dollar. In het laatste kwartaal van 2020 zag Delta Airlines een omzet van 3,5 miljard dollar en een verlies vóór belastingen van 2,1 miljard dollar. Het grotere verlies was te wijten aan een aantal stijgende kosten. De brandstofprijzen sprongen met meer dan 30 procent omhoog. De olieprijzen zijn sinds het begin van het jaar met meer dan 54 procent gestegen. Dit kan wel eens een blok aan het been worden. OPEC+ lijkt niet snel tot een akkoord te komen omtrent de productieverhoging. Dit kan inflatoire gevolgen hebben die een mes op de keel kunnen betekenen van vliegtuigmaatschappijen. Andere kosten zoals onderhoud en lonen van werknemers hebben het totale bedrag aan kosten aanzienlijk hoger gebracht.

Een blik op de nabije toekomst

Het eerste kwartaal was beslist teleurstellend voor het bedrijf. Eind maart verbeterde de vraag naar vluchten echter snel. Het was niet genoeg om de kosten te compenseren, maar het gaf Delta Airlines wel een boost aan hun beschikbare cashflow. Het bedrijf genereerde zelfs een positieve cashflow, zonder overheidssteun erbij te berekenen. De toekomst ziet er rooskleurig uit voor Delta Airlines, het bedrijf verwacht in de komende maanden een zeer indrukwekkende vooruitgang te boeken in de richting van break-even cijfers. Het bedrijf verwacht een verlies vóór belastingen van ongeveer 1 tot 1,5 miljard dollar en een stijging van de inkomsten met 3 miljard dollar voor het tweede kwartaal van 2021.

Resultatenrekening Delta Airlines

Resultatenrekening Delta Airlines

Balans Delta Airlines

Balans Delta Airlines

Bent u benieuwd naar een uitgebreide analyse van het aandeel Delta Airlines? Bekijk dan zeker de fundamental explorer waar u het Reuters Stock Report kunt terugvinden. Hierin vindt u o.a. een waarderingsscore van het aandeel Delta Airlines. Er wordt ook een grondig waarderingsonderzoek gedaan van de concurrenten. In het rapport krijgt het aandeel Delta Airlines ook een score toegekend die u in één oogopslag een idee moet geven, van hoe aantrekkelijk het aandeel is ten opzichte van de markt. Delta Airlines krijgt de score twee op tien. Voor uitgebreide informatie, kunt u de tool in het handelsplatform raadplegen.

Delta Airlines stock report

Aandeel Delta Airlines: Technische analyse

Het aandeel Delta Airlines heeft een groot deel van de verloren waarde kunnen recupereren. Technisch gezien begint het aandeel Delta Airlines er wel een beetje wankel uit te zien. Het brak een zeer sterke stijgende trendlijn in april, wat al een signaal was van enige zwakte in het aandeel Delta Airlines. Meer recent was het niet in staat om boven de hoogste koersen van maart te handelen. De twee niveaus, 43.80 en 42.90, zijn nu de belangrijke niveaus die als steun moeten optreden om een mogelijk aanzienlijke daling te voorkomen. Indien deze niveaus het zouden begeven, zou het volgende belangrijke steunniveau 37.30 dollar zijn.

Technische Analyse Delta Airlines

Vooruitzichten aandeel Delta Airlines

Beleggen in luchtvaartaandelen kan voor veel beleggers nog steeds zeer riskant lijken en velen geloven nog steeds dat winstgevendheid nog ver weg is. Velen geloofden dat luchtvaartmaatschappijen het enorm moeilijk zouden hebben en een aantal jaren nodig zouden hebben om te herstellen. Dit is misschien te pessimistisch. Luchtvaartmaatschappijen hebben grote veerkracht getoond tijdens het herstel van de pandemie, weliswaar met een beetje overheidssteun, maar desalniettemin is het indrukwekkend.

Delta Airlines heeft onlangs zijn verwachtingen voor de financiële resultaten van het tweede kwartaal verhoogd, het verwacht een omzet van meer dan 6 miljard dollar. De kosten zullen nog steeds hoog zijn door de stijgende brandstofprijzen, het onderhoud van vliegtuigen die hebben stilgelegen, en de lonen van het personeel. Delta Airlines verwacht een veel lager verlies van ongeveer 1 tot 1,2 miljard dollar. Een veelbelovend teken van het herstel is echter dat de luchtvaartmaatschappij op koers ligt om in juni haar eerste winstgevende maand te boeken sinds het begin van de pandemie. Dankzij de grote vraag naar vluchten is de cashflow van Delta Airlines met 25 procent gestegen, waardoor de netto schuld kon worden verlaagd.

Een herstel op alle fronten

In het algemeen ziet het bedrijf een ongelooflijk herstel op alle fronten. De vraag naar vluchten stijgt weer, de niet-brandstofkosten zullen tegen het einde van 2021 dalen tot het niveau van 2019 en het bedrijf heeft enorm geprofiteerd van de vereenvoudiging van de vloot, waardoor veel kosten zijn bespaard. Het management van het bedrijf verwacht nu dat de inkomsten zich tegen 2023 volledig zullen herstellen. En om de zaken nog interessanter te maken, verklaarde het bedrijf dat er een kans is voor het bedrijf om in 2023 nog sterker terug te krabbelen met hogere inkomsten en lagere kosten als gevolg van de herstructurering tijdens de pandemie. Net zoals de beroemde Chinese militaire strateeg zei: “te midden van chaos zijn er ook kansen”. Het lijkt erop dat Delta Airlines deze woorden ter harte heeft genomen.

In het algemeen, indien beleggers kunnen omgaan met het potentieel volatiele karakter van de luchtvaartsector op dit moment, zou Delta Airlines een echt koopje kunnen zijn voor de belegger die op de langere termijn is gericht.

Interesse in aandelen? Lees dan zeker het artikel over ‘De beste aandelen in 2021’.

Het aandeel Delta Air Lines kopen of verkopen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Delta Air Lines. U heeft toegang tot 135 beurzen in meer dan 33 landen. Bekijk het aanbod:

Hoe nuttig vond u het artikel?(Vereist)
Zeer onbehulpzaamZeer behulpzaam

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart