Artikel laten voorlezen

Euronav werd niet gespaard door de oliecrash in maart 2020. Sindsdien heeft de olieprijs zich gestaag hersteld. Het aandeel Euronav heeft echter niet van de opmars van de olieprijs geprofiteerd. Euronav vervoert olie over zee en is daarbij één van de grootste in de transportsector. De wereld is nog steeds onder de invloed van het virus, maar dankzij de uitgebreide vaccinatieprogramma’s over de hele wereld is er eindelijk de hoognodige verbetering in de situatie gekomen. Mensen zijn weer gaan reizen en bedrijven voeren hun productie en verkoop op. Dit zijn zeer gunstige evoluties voor Euronav aangezien dit zou resulteren in een toename van de bedrijfsactiviteiten. Kan het aandeel Euronav alsnog profiteren van de aanstaande toename van de globale economische activiteiten? We zullen het in dit artikel bespreken.

De volgende onderwerpen over het aandeel Euronav komen aan bod:

 

Aandeel Euronav

Koers aandeel Euronav

Het aandeel Euronav kon de voorbije maanden behoorlijk wat genieten van de volatiliteit. Voor de crash in maart 2020 toonde het aandeel Euronav zijn kracht. Het aandeel bleef echter niet gespaard en verloor al snel 41 procent van zijn waarde. Een verrassende gebeurtenis was echter dat het aandeel even snel herstelde; Euronav kon gebruik maken van de oliecrisis. Euronav profiteerde begin 2020 van de stijgende vraag naar olieopslag op zee. Dit aangezien kopers moeite hadden om ruimte te vinden voor overtollige olie, toen de vraag instortte tijdens de eerste golf van de pandemie. Maar het herstel hield niet aan en het aandeel Euronav handelde een paar maanden erna weer een heel stuk lager.

Het aandeel Euronav heeft het moeilijk gehad in 2021, hij is namelijk slechts 2,49 procent gestegen. Al maanden beweegt het aandeel zijwaarts en het feit dat Euronav niet echt heeft geprofiteerd van de hogere olieprijs is een verrassende evolutie geweest. Euronav heeft de financiële resultaten over het tweede kwartaal van het jaar 2021 bekendgemaakt. De tegenvallende resultaten deden het aandeel Euronav verder dalen, nadat het sinds begin juli al meer dan 20 procent was gedaald.

Aandeel Euronav - Koers

Wat doet Euronav?

Euronav is een internationale scheepvaartonderneming met hoofdzetel in Antwerpen. De belangrijkste focus van Euronav ligt op het transport van olie over zee. Euronav biedt oliemaatschappijen een complete lijndienst. Het bedrijf had eind 2020, 75 olietankers in haar vloot.

Euronav werd opgericht door de fusie van twee tankerfirma’s in 1995. Het is de opvolger van de European Navigation Company. Dit bedrijf werd overgenomen door het Franse tankerbedrijf Compagnie Nationale de Navigation. In 1995 ging European Navigation Company een joint venture aan met Compagnie Maritime Belge. De twee bedrijven gingen verder onder een nieuwe naam, Euronav Luxembourg.

Euronav verwierf en werkte samen met een aantal andere tankerfirma’s. De belangrijkste redenering was natuurlijk om de eigen vloot uit te breiden. In 2005 ging Euronav een partnerschap aan met het Griekse bedrijf Tanklog. Dit breidde hun vloot uit tot 14 Suezmax- en 2 Aframax-schepen. Enkele jaren later besliste Euronav om meer schepen aan te schaffen. Het nam 15 Very Large Crude Carriers (VLCC) over van Maersk Tankers Singapore.

De overnames houden niet op. In 2017 besliste Euronav om te fuseren met het Amerikaanse Gener8 Maritime. Door deze fusie werd de vloot van Euronav uitgebreid tot 75 schepen. 26 van die schepen zijn Suezmax-schepen met een totale draagvolume van 16,7 miljoen ton.

Het aandeel Euronav ging naar de beurs op 1 december 2004.

Euronav’s olietankers

Euronav gebruikt haar tankers op twee verschillende manieren. De Suezmax-schepen worden voornamelijk gebruikt voor verre transporten. De Very Large Crude Carrier-schepen worden ingezet op de spotmarkt. Dit betekent dat de VLCC-schepen worden ingezet om op elk moment beschikbare ladingen naar hun bestemmingen te vervoeren in plaats van langlopende contracten af te sluiten met oliemaatschappijen.

Euronav bezit sinds 2004 de grootste zeilolietanker ter wereld, de TI Europe. De TI Europe heeft nog drie zusterschepen, namelijk de TI Africa, de TI Asia en de TI Oceania. De TI Asia en de TI Africa zijn groter dan de TI Europe, maar worden momenteel gebruikt als een FSO-schip of Floating storage and offloading. FSO-schepen zijn niet in staat om olie of gas te verwerken en worden voornamelijk gebruikt voor opslag. Hierdoor worden ze niet als zeilende tankschepen beschouwd.

Aandeel Euronav

Euronav’s financiële resultaten

Euronav heeft onlangs, op 12 augustus, de financiële resultaten van het tweede kwartaal bekendgemaakt. De resultaten van Euronav voor het tweede kwartaal waren vrij teleurstellend, de onderneming boekte namelijk opnieuw verlies, Euronav verklaarde dat de grotere vraag naar ruwe olie en de afnemende productiebeperkingen zich nog niet hebben omgezet in betere vrachttarieven.

Het eerste kwartaal van 2021 bleef al een uitdagend kwartaal met resultaten die niet fraai waren ten gevolge van een achterblijvende vraag en een beperkt aanbod van ruwe olie. De CEO van Euronav zei dat de lage marktomstandigheden voor vrachtprijzen een probleem waren voor de onderneming tijdens het eerste kwartaal. Mobiliteitsbeperkingen als gevolg van het virus speelden ook nog steeds een rol.

Ook het tweede kwartaal was een moeilijk kwartaal voor de rederij. De tankermarkt bleef statisch ten opzichte van het eerste kwartaal en de stijgende productie van OPEC+ had niet veel impact op de vraag naar scheepvaart. De inkomsten voor Euronav bedroegen 104,2 miljoen dollar, een daling met meer dan 300 miljoen dollar in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar toen het bedrijf nog een opbrengst van 434,7 miljoen dollar kon voorleggen.

Euronav boekte een verlies van 89,7 miljoen dollar. Dit is een schril contrast met dezelfde periode vorig jaar, toen het bedrijf nog een winst van 259,6 miljoen dollar kon boeken.

Het zal een moeilijke periode blijven voor Euronav, aangezien de spotprijzen voor Euronav’s Very Large Crude Carries (VLCCs) gedaald zijn tot 11.250 dollar per dag. Een enorme daling in vergelijking met de spotkoers van vorig jaar die 81.500 dollar per dag bedroeg. De spotkoers voor de Suezmax-schepen bedraagt 10.500 dollar, een aanzienlijke daling ten opzichte van de 60.750 dollar van een jaar geleden.

Er zijn echter signalen die ons tonen dat de situatie voor Euronav zou kunnen verbeteren. Hogere prijzen voor staalschroot zouden het rendement kunnen verhogen wanneer het bedrijf oude schepen uit dienst neemt. Het verbruik van ruwe olie moet echter weer op een normaal niveau komen. Een herstel van de vraag naar olie is nodig als het bedrijf de winstgevendheid weer wilt zien stijgen. Enkele maanden geleden is OPEC+ begonnen met het afbouwen van de productiebeperkingen, wat Euronav zal helpen om zich sneller te herstellen. Het bedrijf verklaarde er vertrouwen in te hebben dat de markt zich in de komende maanden zal herstellen.

De financiële resultaten zijn dus zeker niet iets om over naar huis te schrijven. Beleggers zullen zich voorzichtig afvragen of Euronav zijn koers kan wijzigen en opnieuw behoorlijke financiële resultaten kan neerzetten. Het bedrijf heeft er alle vertrouwen in, maar of dit het geval zal zijn, daarvoor zullen we moeten afwachten.

Resultatenrekening aandeel Euronav

Aandeel Euronav - Resultatenrekening

Balans aandeel Euronav

Aandeel Euronav - Balans

Bent u benieuwd naar een uitgebreide analyse van het aandeel Euronav. Bekijk dan zeker de fundamental explorer waar u het Reuters Stock Report kunt terugvinden. Hierin vindt u o.a. een waarderingsscore van het aandeel Euronav. Er wordt ook een grondig waarderingsonderzoek gedaan van de concurrenten. In het rapport krijgt het aandeel Bekaert ook een score toegekend die u in één oogopslag een idee moet geven van hoe aantrekkelijk het aandeel is ten opzichte van de markt. Euronav krijgt de score drie op tien. Voor uitgebreide informatie, kan u de tool in het LYNX Handelsplatform bekijken.

Aandeel Euronav - Stock Report

Aandeel Euronav: Technische Analyse

Het aandeel Euronav maakte sinds mei 2020 een vrij volatiele neerwaartse trend mee, het heeft zich uitzonderlijk goed hersteld na de crash in maart 2020. Helaas kon het aandeel zijn prestatie echter niet volhouden. Het aandeel Euronav beweegt nu al een aantal maanden zijwaarts op een volatiele manier zonder een duidelijke richting aan te geven. In juli slaagde het aandeel er niet in om het 8 euro niveau te doorbreken. Het feit dat het aandeel Euronav dat niveau niet kon doorbreken, zorgde ervoor dat het 20 procent wegzakte.

Er ligt echter een duidelijke steunzone rond de 6,50 euro die het aandeel Euronav het broodnodige herstelpotentieel kan geven.

Aandeel Euronav - TA - Dagbasis

De grafiek van het aandeel Euronav ziet er op maandbasis iets interessanter uit. Het aandeel heeft aantoonbaar een symmetrisch driehoekspatroon gevormd. Deze patronen zijn neutraal in de zin dat ze aan beide zijden kunnen breken en een nieuwe trend kunnen starten in de richting van de breuk. Er wordt echter geschat dat ongeveer 75 procent van deze patronen continueringspatronen zijn. Dit betekent dat deze patronen hun vorige trend zullen voortzetten indien er een uitbraak plaatsvindt. In het geval van Euronav was de vorige trend opwaarts. Dit is een goed teken voor het aandeel Euronav op lange termijn. Indien de onderneming de financiële schade van de coronapandemie kan beperken, zou het aandeel Euronav wel eens een waarde van € 10 per aandeel kunnen bereiken indien de symmetrische driehoek naar boven kan doorbreken.

Aandeel Euronav - TA - Technische Analyse -Weekbasis

Conclusie aandeel Euronav

De analisten die het aandeel Euronav volgen zijn nog steeds optimistisch, ondanks de slechte financiële resultaten van de afgelopen twee kwartalen. De algemene consensus is om het aandeel Euronav te kopen. Houd er natuurlijk wel rekening mee dat sommige adviezen niet meer als relevant kunnen gezien worden, de voorbije 4 maanden hebben alle analisten het aandeel Euronav een koop advies gegeven.

Er moet echter worden opgemerkt dat de analisten wel denken dat het aandeel onder enige druk zal komen te staan, gezien de moeilijke omstandigheden waarin het bedrijf zich momenteel bevindt als gevolg van de pandemie en een gebrek aan vraag naar olie.

Het zal een lastige strijd worden voor Euronav om de storm te doorstaan, dat de pandemie heeft veroorzaakt. Echter als de vraag naar olie terugkeert naar een normaal niveau en de wereldwijde economische activiteiten weer op gang komen, zal Euronav zeker weer op krachten kunnen komen.

In de onderstaande tabel kunt u de meest recente adviezen vinden voor het aandeel Euronav.

Datum Beurshuis Advies Koersdoel
06-aug-21 Kepler Capital Kopen € 12.00
28-jul-21 Cleaves Securities Kopen € 11.93
27-jul-21 Evercore Kopen € 12.78
06-jul-21 KBC Securities Kopen € 9.25

Het vervoeren van olie is de core business van Euronav. Benieuwd naar interessante olie-aandelen? Lees er alles over in ‘Beleggen in olie – De beste olie-aandelen voor 2021’.

Zelf aandelen van Euronav kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in aandelen van Euronav. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod.

 
Hoe nuttig vond u het artikel?(Vereist)
Zeer onbehulpzaamZeer behulpzaam

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart