De concurrentie in Silicon Valley is nu echt losgebarsten. Techbedrijven investeren miljarden in de metaverse, een digitale wereld waarin mensen allerlei activiteiten kunnen beleven via driedimensionale avatars. Hoe kunt u beleggen in de metaverse? In dit artikel bespreken we de ontwikkelingen rondom de metaverse en met welke metaverse aandelen u hiervan kunt profiteren.

Beleggen in de metaverse

De belofte van een metaverse wordt steeds vaker gebruikt door (beursgenoteerde) bedrijven om ontwikkelaars aan te trekken en beleggers te enthousiasmeren. In 2020 werd de metaverse slechts 7 keer genoemd in de kwartaalrapportages, maar gedurende het jaar 2021 liep dit op tot ruim boven de 100. Tijdens het 4e kwartaal van 2021 werd een duidelijk piek waargenomen, met een stijging van 135%. Vooral de naamswijziging van Facebook naar Meta in oktober droeg bij aan de hype rondom de ‘virtuele wereld’. Door middel van de aandelen van deze beursgenoteerde bedrijven kunt u als particuliere belegger ook beleggen in de metaverse.

De metaverse is overigens slechts één van de buzzwords die bedrijven de afgelopen maanden veelvuldig zijn gaan gebruiken. Virtual en augmented reality (VR en AR), artificial intelligence (AI) en mobile gaming waren enkele van de metaverse-gerelateerde thema’s die volop tijdens de earnings calls werden besproken.

Wat is de metaverse?

Talloze bedrijven werken aan hun eigen invulling van het begrip metaverse. In beginsel verwijst de metaverse naar een netwerk van virtuele werelden waarin gebruikers interactief kunnen communiceren. Hiervoor wordt meestal gebruik gemaakt van 3D-omgevingen die toegankelijk zijn via bijvoorbeeld VR headsets. De metaverse zet hiermee in op nieuwe manieren van interactie tussen mensen.

De metaverse is overigens niet geheel nieuw. Al in de jaren ’90 en jaren nul ontwikkelden gamebedrijven virtuele omgevingen die door gebruikers deels zelf konden worden ingericht. Ook grote bedrijven als Google experimenteerden in het eerste decennium van deze eeuw met virtuele werelden zoals Google Lively. In 2015 stopte het bedrijf nog met het project Google Glass, omdat de interesse voor het product gering bleek.

Ontwikkelingen metaverse

Technologiebedrijven hebben de afgelopen decennia dus al meerdere keren geïnvesteerd in zaken als VR en AR, maar vaak nog zonder succes. Dat had enerzijds te maken met het ontbreken van interessante toepassingen voor consumenten, maar ook met de matige hardware. Rond 2012 ontstond de eerste aandacht voor VR-brillen met de komst van de Oculus Rift. Het betrof de eerste immersive virtual reality headset voor video games. Twee jaar later kocht Facebook dit bedrijf voor $ 2 miljard en daarmee toonde het social-media bedrijf voor het eerst zijn interesse in de metaverse.

Vanaf dat moment was ook de aandacht van gameontwikkelaars gewekt. Sony kondigde vlak daarna Project Morpheus aan, een VR headset voor de Playstation 4. Steeds meer bedrijven ontwikkelden VR-brillen, die werden gebruikt voor het rondneuzen in virtuele werelden. De technologie ontwikkelt zich snel, maar de interesse blijft mede door de kwaliteit van de brillen achter. Doordat dit een nieuwe markt is volgen de verbeteringen elkaar snel op de voet op. Voornamelijk snelle chips zijn belangrijk voor voor snel- en goed werkende headsets. Ook een lange batterijduur is een belangrijke eis van de consument.

VR markt groeide snel dankzij Facebook (Meta)

Vanaf 2019 lijkt de markt volwassen te worden. De Oculus Quest van Facebook (nu Meta) krijgt veel aandacht. De VR headset was zelfs uitverkocht op veel locaties en de headset was goed voor zo’n $ 5 miljoen aan content sales in de eerste twee weken. Ook Nintendo betrad de VR market met de Labo: een VR-kit voor de Nintendo Switch.

Eind 2020 introduceert Facebook de Oculus Quest 2. De opvolger van de eerste VR headset kreeg overwegend positieve reacties en eind 2021 had het bedrijf ruim 10 miljoen stuks verkocht. Inmiddels hebben gebruikers daarvan ook al meer dan $ 1 miljard uitgegeven aan Quest store content. Ook werkt Meta (Facebook) momenteel aan een nieuwe high-end virtual reality headset die ergens in 2022 moet verschijnen. Verder wordt er vooruitgang geboekt met het project genaamd Nazare, dat de eerste (normale) bril met volledige Augmented Reality functionaliteiten moet worden.

Beleggers niet enthousiast over plannen van Meta Platforms (Facebook)

Eind oktober maakte Facebook bekend zijn naam te wijzigen naar Meta Platforms. In een uitgebreide presentatie vertelde CEO Mark Zuckerberg over de ambitieuze plannen van het social media bedrijf. Meta besteedde in 2021 ruim $ 10 miljard aan VR hardware en software.

Die investeringen gingen ten koste van de winstgevendheid en zorgde ervoor dat het aandeel Meta na de cijfers genadeloos hard werd afgestraft. Blijkbaar zien beleggers nog niet veel heil in de ‘metaverse’ die Meta Platforms (FB) voor ogen heeft. Ondanks de investeringen en de hype rond de metaverse, is het eindproduct zelf nog ver weg. Directieleden van Meta hebben gezegd dat het wel 15 jaar kan duren voordat hun visie van virtuele werelden volledig is gerealiseerd.

Disney ook klaar voor de Metaverse

Disney liet onlangs weten een nieuwe leidinggevende te hebben aangesteld die de metaverse strategie van het bedrijf moet gaan vormgeven. Mike White, die eerder actief was bij Yahoo en LinkedIn, moet fysieke en digitale werelden gaan verbinden. Het bedrijf gaf overigens geen specifieke details over hoe het van plan is geld te verdienen aan de metaverse. Opvallend genoeg heeft Disney de visie om virtuele ervaringen te ontwikkelen waar je niet per se een VR-bril voor nodig hebt. De entertainmentgigant maakte geen financiële details bekend.

“The Metaverse is the next great storytelling frontier”, Bob Chapek – CEO Disney

Toepassingen metaverse

De eerste ontwikkelingen rondom digitale werelden zijn al lang geleden zijn gezet, maar de metaverse begint nu pas echt bekend te raken bij het grote publiek. Doordat de metaverse eigenlijk nog in de kinderschoenen staat is het nog even afwachten hoe bedrijven hier exact invulling aan gaan geven. Er zijn nu al talloze virtuele werelden te vinden online, maar voornamelijk toepassingen met VR en AR zijn momenteel in ontwikkeling.

Gaming in de metaverse

Wat opvalt is dat verschillende technologiegiganten overnames hebben gedaan in de game-industrie. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk de overname van Activision Blizzard door Microsoft. Bedrijven willen hiermee inspelen op de snelgroeiende markt voor gamen in de metaverse, waarbij via VR-brillen interactie mogelijk is tussen gamers. Op deze manier zal de grens tussen realiteit en gaming de komende jaren steeds verder vervagen. Het creëert namelijk een interactieve en levensechte ervaring.

In de cryptowereld zien we al dat veel games de mogelijkheid bieden om spelend geld te verdienen (Play-To-Earn). Spelers krijgen in games, die gebaseerd zijn op blockchaintechnologie, de mogelijkheid om digitale munten te verdienen. Ook NFT’s kennen veel populariteit, doordat doormiddel van deze digitale certificaten een bewijs van eigendom kan worden geclaimd. Bepaalde in-game voorwerpen kunnen op deze manier worden doorverkocht, waardoor er spelend cryptocurrency kan worden verdiend.

Met name de gaming-industrie lijkt de komende jaren dan ook de vruchten te gaan plukken van de metaverse. Voor gaming is voornamelijk hardware nodig. Dus de strijdt op de markt zal waarschijnlijk vooral gaan om de verkoop van hardware – wie heeft de snelste headset of de coolste bril met de langste batterijduur? Maar uiteraard is het ook belangrijk wat je dan uiteindelijk met deze headset kan. Welke software gaat worden gebruikt en welke games kunnen worden gespeeld? Deze aankopen van content in digitale winkels zouden wel eens veel meer waard kunnen zijn.

Overige toepassingen

Hoewel toepassingen in de gaming-industrie voor de hand liggen, denken sommige daar anders over. Zowel Mark Zuckerberg als Bill Gates zien een toekomst voor zich waarin mensen alledaagse dingen doen in de virtuele wereld. Zij denken bijvoorbeeld aan vergaderen, shoppen, socializen en sporten in de metaverse. Om deze activiteiten te beleven zijn brillen nodig. Microsoft verkoopt momenteel al een augmented reality-headset genaamd HoloLens. Verwacht wordt dat Apple zijn VR-headset nog dit jaar zal onthullen.

Beleggen in metaverse ETF’s

Nu de populariteit rondom de metaverse in de lift zit, zijn ETF-aanbieders er natuurlijk ook als de kippen bij. De meeste ETF’s zijn pas in de afgelopen paar maanden gelanceerd. Doormiddel van metaverse ETF’s kunnen beleggers exposure krijgen in bedrijven die actief zijn in het creëren van virtuele werelden, VR & AR. Zodoende kunt u dus met ETF’s beleggen in de metaverse.

Opvallend genoeg poppen de metaverse ETF’s als paddenstoelen uit de grond in Zuid-Korea. Daar zijn nu 8 metaverse ETF’s beschikbaar, waar al voor ruim $ 1 miljard in is geïnvesteerd. Ruim 70% van de instroom van kapitaal komt van retail beleggers. Ook in de VS zijn al diverse trackers beschikbaar, maar het aanbod voor Europeanen is nog beperkt. Voor nu kunnen ETF’s zoals de L&G Robotics & Artificial Intelligence ETF (AIAI) een interessant alternatief zijn. Zodra er Europese Metaverse ETF’s beschikbaar komen zullen wij deze uiteraard toevoegen aan dit artikel.

Metaverse aandelen

In een rapport van Grayscale Research wordt geschat dat de digitale wereld in de nabije toekomst kan uitgroeien tot een markt van 1 biljoen dollar. Uiteraard willen diverse bedrijven daar de vruchten van plukken. Deze bedrijven kunnen we zien als echte metaverse aandelen. Hieronder zetten we een vijftal aandelen op een rij van bedrijven die momenteel fors investeren in de metaverse.

Let op: deze lijst met beste metaverse aandelen is op willekeurige volgorde gerangschikt.

1. Meta Platforms (FB)

Facebook lijkt echt een stroomversnelling in gang te hebben gezet met zijn naamswijziging tot Meta Platforms. Niet veel later volgden vele bedrijven met overnames of ambitieuze plannen. Bij Meta ligt de focus voornamelijk op VR-brillen om mee te gamen. Hiermee kunnen ook allerlei aankopen worden gedaan in de Quest store content. Denk bijvoorbeeld aan VR games, diverse apps en overige entertainment, maar Meta ontwikkelt ook een bril met volledige Augmented Reality functionaliteiten, een beetje wat Alphabet vorig decennia voor ogen had met Google Glass.

In 2021 investeerde Meta ruim $ 24,6 miljard in research and development (R&D). Hoeveel daar exact van naar de metaverse-activiteiten ging is onduidelijk. Meta verkoopt momenteel al diverse VR-brillen onder de divisie Reality Labs en de omzet groeit hier snel. In 2019 werd $ 501 miljoen verdiend en in 2020 ruim $ 1,13 miljard. Afgelopen jaar verdubbelde de omzet tot $ 2,27 miljard. Door de hoge kosten en uitgaven ($ 12,46 miljard) werd hier een operationeel verlies van $ 10,19 miljard geboekt. Deze investeringen namen een flinke hap uit de winsten van de legacy activiteiten die in 2021 ruim $ 56 miljard in het laatje brachten.

Volgens Meta zullen investeringen in Reality Labs in de toekomst meer infrastructuurcapaciteit kunnen vergen, maar is daar momenteel geen grotere capaciteit voor nodig. Ook vormen deze investeringen volgens Meta geen belangrijke drijvende kracht achter de stijgende uitgaven in 2022. Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat Meta Platforms gezien kan worden als een écht metaverse aandeel.

2. Roblox (RBLX)

Dit bedrijf, dat al in 2006 werd opgericht, heeft met name dankzij zijn beursnotering veel bekendheid verworven. Na de IPO begin 2021 steeg de koers van pakweg $ 70 naar een hoogtepunt van $ 141 in november 2021. De Amerikaanse ontwikkelaar van videogames biedt tools aan gebruikers om hun eigen games en werelden te bouwen. Het spelletje is voornamelijk populair bij erg jonge kinderen en kan dan ook op veel kritiek rekenen. Volgens critici worden spelers namelijk blootgesteld aan kinderarbeid.

De spellen bevatten bovendien gokelementen en ook grensoverschrijdend gedrag ligt op de loer. Roblox verkoopt virtuele valuta aan spelers, die worden gebruikt om digitale items in het spel te kopen. Het bedrijf heeft de afgelopen maanden ook deals gesloten met verschillende grote merken, zoals de NFL en Nike.

Bij de bekendmaking van de laatste kwartaalresultaten viel de koers met ruim 26% omlaag. Het bedrijf boekte een omzet van $ 770 miljoen in het laatste kwartaal van 2021, iets lager dan de verwachting van analisten. Het verlies per aandeel kwam uit op $ 0,25, vele malen slechter dan het verlies van $ 0,13 waar analisten op hadden gerekend. De omzet van het bedrijf groeide de afgelopen jaren wel met dubbele cijfers. Winst maken blijkt echter lastig, waardoor het hier echt een groeiverhaal betreft voor zeer speculatieve beleggers. Ondanks de kritiek op het bedrijf, is het echter vanzelfsprekend dat Roblox onder de meest bekende metaverse aandelen valt.

3. NVIDIA (NVDA)

Voor de metaverse hebben we uiteraard niet alleen VR-brillen of andere hardware nodig. De software is net zo belangrijk, maar voor beide hebben we simpelweg grafische chips nodig. Laat NVIDIA nou net de beste chipmaker ter wereld zijn als het gaat om gaming-chips. De krachtpatser op het gebied van grafische chips heeft zijn eigen metaverse softwareplatform genaamd Omniverse. De oprichter en CEO van het bedrijf, Jensen Huang, zei vorige week dat de metaverse die hij voor ogen heeft “veel groter is dan de fysieke wereld”. Met dit platform hoopt NVIDIA virtuele wereld te creëren en te verbinden met elkaar.

Ontwerpers, onderzoekers en ingenieurs kunnen belangrijke ontwerptools en projecten met elkaar verbinden om samen te werken en te experimenteren in een gedeelde virtuele ruimte. Ontwikkelaars en softwareleveranciers kunnen via Extensies, Apps, Connectors en Microservices bouwen aan het modulaire platform van Omniverse om de functionaliteiten van dit platform uit te breiden. NVIDIA richt zich specifiek op 3D workflows om virtuele werelden te creëren. Zoals bekend groeit NVIDIA enorm hard en analisten verwachten ook voor de komende jaren stevige groeicijfers. Momenteel handelt het aandeel tegen 75 keer de winst over 2021 en bijna 42 keer de verwachte winst over 2024. Daarmee heeft het snelgroeiende bedrijf een stevige waardering, maar dat heeft het eigenlijk al jaren. NVIDIA is in ieder geval goed gepositioneerd om te profiteren van de digitale wereld, wat het terecht een metaverse aandeel maakt.

4. Microsoft (MSFT)

Microsoft heeft ambitieuze plannen als het om de Metaverse gaat. Het bedrijf framede de overname van Activision Blizzard wel als een investering in de Metaverse, maar Activision beschikt niet per se over de technologie om als metaverse-bedrijf te worden beschouwd. Wel haalt het hier veel kennis in huis over de gaming-markt en uiteraard ook een aantal sterke namen van populaire games.

Opvallend genoeg positioneerde Microsoft zichzelf al als een van de pioniers op het gebied van de metaverse voordat het een bod van $ 75 miljard deed op game-ontwikkelaar Activision Blizzard. Al eind 2021 liet het bedrijf weten dat men werkt aan virtuele interactie tussen gebruikers van de Teams-App. Microsoft ziet voornamelijk kansen voor bedrijven om in een virtuele wereld te kunnen werken, vergaderen en presenteren.

Ook kocht het in 2017 al AltspaceVR, een social VR platform. De techniek die het hiermee in huis haalde werd gebruikt voor Microsoft Mesh. Met dit platform hoopt het bedrijf om holografische virtuele samenwerking op meerdere apparaten te verenigen, of het nu VR-headsets, AR, laptops of smartphones zijn. Momenteel verkoopt Microsoft ook de HoloLens 2, een VR headset om de ‘Mesh’-wereld te kunnen gebruiken. Een analyse van de meest recente resultaten van Microsoft leest u hier: Microsoft blijft profiteren van de Cloud

5. Snapchat (SNAP)

Snapchat zou volgens verschillende analisten voorop lopen als het aankomt op het bouwen van een metaverse. Het was een van de eerste bedrijven die succesvol was met AR via haar app. Facebook nam deze techniek later over en maakte het beschikbaar in Instagram.

Vorig jaar verschenen er al berichten dat Niantic en Snapchat samen bouwden aan een real world-metaverse. Niantic is de maker van het spel Pokemon Go, dat enkele jaren geleden populair was bij miljoenen spelers. Deze bedrijven zien dan ook voornamelijk potentie in het combineren van de echte wereld met virtuele ervaringen, augmented reality dus. Het bedrijf investeert miljoenen in de ontwikkeling van nieuwe AR-tools en camera ervaringen voor Snapchat gebruikers. Snapchat is als één van de metaverse aandelen klaar voor de (digitale) toekomst.

Opvallend genoeg steeg het aandeel begin februari met 58% nadat het voor het eerst een winstgevend kwartaal afsloot. De groei van de afgelopen jaren was indrukwekkend, maar toch blijft Snap Inc. een enorm duur aandeel. Zowel hogere omzet als een verbetering van de marges moeten vanaf 2023 voor zwarte cijfers gaan zorgen. Ook dit blijft een groeiaandeel dat u koopt op de belofte en dan betaalt u nog steeds ruim 50 keer de verwachte winst over 2024.

Beleggen in de metaverse aandelen via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in de hierboven besproken metaverse aandelen. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart


Stuur een bericht naar Justin Blekemolen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.