Beleggen in elektrische auto’s met EV-aandelen

Door Sven van Gasse

05-08-2025
Artikel laten voorlezen

Geschatte Leestijd: 9 minutes

De omslag van fossiele auto’s naar elektrische auto’s is door verschillende initiatieven van overheden goed op stoom gekomen. In Europa kennen we vooral het Amerikaanse Tesla. Echter heeft China ook een groot aantal bedrijven die steeds betere elektrische auto’s maken. De verwachting is dat deze merken de wereldwijde markten steeds meer gaan innemen.

In dit artikel bekijken we daarom de wereld van elektrische auto’s.  Bent u op zoek naar een online broker om te handelen in aandelen, klik dan hier.

Omslag naar elektrisch rijden

Verschillende landen gaven de afgelopen jaren premies of subsidies voor bedrijven of particulieren die een elektrische auto gingen aanschaffen. Ook breiden de milieuzones steeds verder uit en worden deze strenger, waardoor vervuilende auto’s zelfs geweerd worden uit deze gebieden.

In 2023 haalde Nederland de mijlpaal dat volledig elektrische voertuigen 30,8 % van de nieuw aangeschafte auto’s vormden en in 2024 is dat zelfs gestegen tot 34,7 %. Hybrides zijn nog steeds groter, maar het totaal van elektrische en hybride auto’s domineert met ongeveer 67 % van de markt.

Ook in België winnen elektrische auto’s steeds meer terrein. In vijf jaar tijd hebben elektrische en hybrideauto’s het marktaandeel van benzineauto’s overschreden. Vooral bedrijven hebben hier een groot aandeel in. 77% van de nieuw ingeschreven hybride en elektrische auto’s in het jaar 2023 werden door bedrijven ingeschreven en 23% door particulieren.

In 2023 waren 284.608 van de in totaal 481.079 verkochte nieuwe auto’s hybride en elektrisch. Dit is een sterke stijging wanneer we dit vergelijken met het jaar 2019. In 2019 waren slechts 43.902 van de in totaal 557.970 verkochte auto’s een elektrisch of hybride model.

De benzinewagen blijft hiernaast terrein verliezen. In 2023 bedroeg het marktaandeel van benzineauto’s nog 32%. Dit vertegenwoordigt een daling van 18% ten opzichte van 2022 en van maar liefst 47% ten opzichte van 2019.

Ook het marktaandeel van dieselwagens is in vrije val. In 2022 bedroeg het aandeel van dieselauto’s nog 15% terwijl dit percentage in 2023 bijna gehalveerd is tot 8%.

Rol Tesla

Wanneer we denken aan elektrische auto’s is Tesla één van de eerste automerken die bij de meeste mensen opkomt. Tesla heeft er mede voor gezorgd dat elektrische auto’s mainstream werden.

Tesla heeft geavanceerde batterijtechnologieën en efficiënte elektromotoren ontwikkeld, wat resulteerde in elektrische auto’s met een groter rijbereik en betere prestaties dan eerdere modellen.

Ook heeft Tesla elektrische auto’s ontworpen die aantrekkelijk zijn voor consumenten, met een modern en stijlvol uiterlijk. Dit heeft geholpen om de perceptie van elektrische auto’s te veranderen van saai en traag naar hip en snel.

Chinese elektrische auto’s winnen marktaandeel

Toch bestaat de sector van elektrische auto’s uit meer dan alleen Tesla. Na jaren van absoluut marktleiderschap krijgt het bedrijf van Elon Musk steeds meer concurrentie van Chinese autobouwers.

China stond lang bekend als een land dat producten goedkoop namaakt en vervolgens de Westerse markt overspoelt met deze producten. De elektrische auto’s uit China zijn echter een ander verhaal en presteren vaak beter dan de Westerse merken.

Hiernaast hebben Chinese fabrikanten veel minder tijd nodig om nieuwe producten te lanceren dan de gevestigde autobouwers. Chinese fabrikanten hebben slechts 20 maanden nodig om een nieuw product te maken terwijl traditionele autobouwers hier dubbel zo lang over doen.

Ook kan het land nog steeds goedkoop produceren waardoor deze auto’s doorgaans een stuk goedkoper zijn. Uit onderzoek blijkt dat de hoge prijs van elektrische auto’s nog steeds één van de grootste struikelblokken is om de overstap van een fossiele naar een elektrische auto te maken.

Dit jaar bedraagt het wereldwijde marktaandeel van Chinese bedrijven zo’n 21%. Volgens een nieuw rapport van het adviesbureau AlixPartners, wordt verwacht dat Chinese autofabrikanten zullen blijven uitbreiden en in 2030 33% van het wereldwijde marktaandeel in de auto-industrie in handen zullen hebben.

AlixPartners verwacht dat de Chinese merken wereldwijd zullen groeien. Het verwacht echter wel een kleinere expansie in Japan en Noord-Amerika, omdat de veiligheidsvereisten hier strenger zijn en er importtarieven op Chinese EV’s zullen worden geheven.

Kenmerken van beleggen in EV-aandelen

Elektrische voertuigen (EV’s) zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld en vormen een snelgroeiende sector binnen de wereldwijde economie. Voor beleggers biedt deze opkomst kansen, maar ook risico’s. Beleggen in EV-aandelen is daarmee aantrekkelijk voor wie gelooft in technologische vooruitgang en verduurzaming, maar vraagt ook om kritisch inzicht in marktontwikkelingen, concurrentie en wetgeving. Hieronder worden de voor- en nadelen overzichtelijk uiteengezet.

Tip
Automatische aandelenanalyse in LYNX+

LYNX+ maakt automatische aandelenanalyses voor de effecten die u interessant vindt. De webtrader geeft informatie over het verhandelde volume of de prestaties van een effect over een bepaalde periode.

  • Berekening van korte- en langetermijntrends op basis van kerncijfers
  • Automatische herkenning van technische koerspatronen en steun- en weerstandsniveaus
  • Vergelijk aandelen met een benchmark

Voordelen van beleggen in EV-aandelen

  • Groeiend marktpotentieel: De wereldwijde verschuiving naar duurzaamheid stimuleert de vraag naar EV’s.
  • Overheidssteun: Veel landen geven subsidies en belastingvoordelen voor EV-productie en -aankoop.
  • Innovatie: Steeds meer bedrijven investeren in het efficiënt produceren van elektrische voertuigen. Een innovatieve doorbraak van het bedrijf, kan het aandeel omhoog stuwen.

Nadelen van beleggen in EV-aandelen

  • Sterke concurrentie: Omdat het potentieel van de markt zo groot is, zijn er steeds meer bedrijven werkzaam in de sector. Bedrijven moeten daarom blijven innoveren om relevant te blijven.
  • Afhankelijkheid grondstoffen: Schaarste aan lithium, kobalt en andere batterijmaterialen kan productie vertragen.
  • Winstgevendheid: Omdat de ontwikkeling en productie van elektrische voertuigen zoveel geld kost, zijn veel EV-bedrijven (nog) niet winstgevend.
  • Regelgeving: Veranderingen in subsidies of milieuwetgeving kunnen grote impact hebben.

Elektrische auto aandelen

Er zijn wereldwijd talloze elektrische autobouwers die hopen de markt op een dag te domineren. Hieronder geven we enkele voorbeelden van bedrijven die actief zijn in de sector en via de beurs verhandeld worden. Deze selectie is uitsluitend bedoeld ter informatie en vormt geen beleggingsadvies of aanbeveling. We bespreken daarna drie willekeurige aandelen uit deze lijst.

Beleggen in aandelen brengt risico’s met zich mee, zoals koersschommelingen en marktonzekerheid. Het is belangrijk om zelf onderzoek te doen en rekening te houden met uw persoonlijke beleggingsdoelen en risicoprofiel.

Loading ...
Bedrijfsnaam Symbol Marktkapitalisatie Laatste koers 1D YTD 1Y
Rivian Automotive Inc. RIVN 14,13 12,26 -1,25 % -7,82 % -16,71 %
Lucid Group, Inc. LCID 7,40 2,41 -0,08 % -20,20 % -22,76 %
ChargePoint Holdings CHPT 0,24 0,52 -2,27 % -51,69 % -70,37 %
Li Auto Inc LI 22,96 25,58 -0,56 % 6,63 % 33,23 %
XPENG INC. ADR XPEV 14,69 19,31 2,39 % 63,37 % 155,42 %
NIO Inc NIO 7,22 4,53 -1,63 % 3,90 % 11,85 %
BYD BY6 46,54 12,27 -2,50 % 11,22 % 43,24 %
Volkswagen AG VOW 27,07 92,45 1,15 % 0,87 % -11,19 %
Tesla Motors Inc TSLA 997,50 307,00 -0,73 % -23,98 % 47,83 %
Ford Motor Co. F 42,80 11,01 0,50 % 11,21 % 9,77 %

Aandeel BYD (1211) of (BYDDF)

Build Your Dreams of in het kort BYD is mogelijk de bekendste Chinese autobouwer van het moment. BYD is opgericht in 1995 en heeft zijn hoofdzetel in de Chinese stad Shenzhen. Het aandeel staat zowel aan de beurs van Hongkong als via een ADR in de Verenigde Staten genoteerd. Oorspronkelijk begon het bedrijf als fabrikant van oplaadbare batterijen. Het groeide in de loop der tijd echter uit tot een wereldwijde leider in elektrische voertuigen en hernieuwbare energieoplossingen.

In het laatste kwartaal van 2023 slaagde BYD er zelfs in om Tesla van de troon te stoten en meer elektrische auto’s te verkopen dan de Amerikaanse concurrent. BYD verkocht in het laatste kwartaal van vorig jaar 526.406 voertuigen, terwijl Tesla bleef steken op 483.173. Over het volledige jaar 2023 is Tesla wel nog steeds de grootste met een verkoop van 1,8 miljoen auto’s. Het laat BYD voorlopig nog achter zich, dat een verkoop van 1,6 miljoen auto’s liet optekenen. Desondanks kunnen we niet ontkennen dat BYD een steeds grotere bedreiging vormt voor de jarenlange marktdominantie van het bedrijf van Elon Musk.

BYD geniet hiernaast de steun van Warren Buffett, wereldwijd beschouwd als één van de beste beleggers ooit. Buffett is sinds 2008 één van de grootste aandeelhouders van het bedrijf en kocht toen een belang van 10% voor een bedrag van $ 230 miljoen. Deze investering bleek achteraf enorm lucratief te zijn. In de tijd dat Buffett aandeelhouder is van BYD, is het aandeel van het bedrijf maar liefst 20 keer over de kop gegaan.

Sinds 2022 is Buffett gestart met een deel van zijn aandelen in BYD te verkopen. Hij bezit nu nog een kleine 7% van het bedrijf, wat nog steeds een waarde van meer dan $ 6 miljard vertegenwoordigt.

Grafiek aandeel BYD uit TWS Handelsplatform

Aandeel Rivian (RIVN)

Rivian is een jong Amerikaans bedrijf dat in 2009 is opgericht. In 2021 trok het bedrijf naar de beurs waardoor het wereldwijde bekendheid kreeg. Het bedrijf richt zich op het ontwikkelen en produceren van elektrische pick-up trucks en SUV’s, een segment waarin relatief weinig concurrentie is in vergelijking met andere EV-markten. Daarnaast werkt Rivian samen met commerciële partners, waaronder Amazon, dat een aanzienlijk aantal elektrische bestelwagens bij het bedrijf heeft besteld. Tegen 2030 zal Rivian 100.000 elektrische bestelwagens aan Amazon leveren.

Rivian onderscheidt zich door zich te focussen op pick-up truckx, SUV’s en bestelwagens, terwijl andere bedrijven zich voornamelijk concentreren op personenauto’s. Rivians vlaggenschipmodellen, de R1T (pick-up) en R1S (SUV), zijn ontwikkeld voor avontuurlijk gebruik, met vierwielaandrijving, off-roadcapaciteiten en lange actieradius. Deze positionering spreekt een ander koperspubliek aan dan dat van de typische elektrische stadsauto.

Rivian produceert niet alleen elektrische wagens maar heeft een geïntegreerde aanpak van eigen batterijtechnologie tot softwareontwikkeling. Al deze zaken kosten veel geld, waardoor het bedrijf er nog niet in geslaagd is om winstgevend te worden.

Grafiek aandeel Rivian uit TWS Handelsplatform

Aandeel ChargePoint Holdings (CHPT)

Het laatste bedrijf is geen autobouwer maar speelt wel een belangrijke rol in de wereld van elektrische wagens. ChargePoint Holdings is een Amerikaans bedrijf dat zich specialiseert in laadoplossingen voor elektrische voertuigen (EV’s). Waar veel aandacht in de sector uitgaat naar autofabrikanten, richt ChargePoint zich op de onderliggende infrastructuur die nodig is voor brede EV-adoptie: laadstations. Het bedrijf beheert een van de grootste netwerken van oplaadpunten in Noord-Amerika en Europa en biedt zowel hardware als cloudgebaseerde softwarediensten aan.

De strategie van ChargePoint is gebaseerd op een schaalbaar model: inkomsten komen niet alleen uit de verkoop van laadstations, maar ook uit abonnementen en softwarediensten voor vlootbeheer, laadbeheer en onderhoud. De klantenbasis bestaat onder andere uit bedrijven, vastgoedbeheerders, wagenparkbeheerders en overheden. Deze focus op B2B-oplossingen kan leiden tot stabielere inkomsten dan puur consumentgerichte modellen.

Grafiek aandeel Chargepoint uit TWS Handelsplatform

Conclusie

De sector van elektrische voertuigen (EV) bevindt zich in een groeifase, mede gedreven door mondiale trends richting duurzamere mobiliteit en overheidsbeleid dat elektrisch rijden stimuleert via regelgeving, subsidies en toekomstige beperkingen op verbrandingsmotoren. Dit leidt tot een stijgende vraag naar zowel EV’s als ondersteunende infrastructuur. Verschillende beursgenoteerde bedrijven zijn actief binnen dit ecosysteem, elk met een eigen benadering van technologie, schaal en marktfocus.

Tegelijkertijd brengt beleggen in deze sector specifieke risico’s met zich mee. Veel EV-gerelateerde bedrijven opereren nog niet winstgevend en hebben te maken met uitdagingen zoals productieproblemen, prijsvolatiliteit van grondstoffen en stevige concurrentie. De aandelenkoersen binnen deze sector kunnen bovendien sterk schommelen, onder invloed van marktsentiment, technologische ontwikkelingen en veranderende regelgeving.


Sven Van Gasse is junior content creator bij LYNX. Hij specialiseert zich vooral in waardebeleggen met behulp van fundamentele analyse, al zijn ook groeiaandelen hem niet vreemd. Met een frisse blik en innovatieve benadering deelt hij zijn inzichten voor het vinden van ondergewaardeerde aandelen en het begrijpen van bedrijfsfundamenten. Sven probeert hiernaast complexe financiële begrippen haarfijn uit te leggen, waardoor zijn publicaties populair zijn bij een breed publiek vanwege hun toegankelijkheid en praktische benadering.

Stuur een bericht naar Sven van Gasse
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.