Beste waterstof aandelen

Steeds meer mensen zien in dat een overgang naar duurzame energie enorm belangrijk is om klimaatverandering tegen te gaan. Met deze ontwikkelingen zien we ook de aandacht van beleggers steeds meer richting ESG-aandelen verschuiven. In dit artikel bespreken we hoe u kunt beleggen in waterstof.

Elektrisch rijden lijkt de oplossing, maar is waterstof niet een beter alternatief? Hoe schoon is waterstof? En kunnen we straks allemaal rijden en vliegen met behulp van brandstofcellen?

Beleggen in waterstof aandelen

Hoe groen is elektrisch rijden echt?

De trend naar een schoner klimaat is onomkeerbaar. Al jarenlang proberen wetenschappers en uitvinders alternatieven te vinden voor sterk vervuilende benzine- en dieselvoertuigen. Elektrisch rijden wordt gebracht als de ideale oplossing en bedrijven zetten vol in op deze technieken. Overheden maken bovendien volop wetgeving voor elektrische aangedreven voertuigen.

s’ Werelds bekendste bouwer van elektrische voertuigen is natuurlijk Tesla. Het aandeel Tesla blijft maar stijgen en inmiddels is het bedrijf ook de magische grens van $ 1000 miljard gepasseerd, gemeten naar beurswaarde. Inmiddels is Tesla daardoor evenveel waard als de 10 autofabrikanten die daarna op dit lijstje staan.

Vrijwel alle traditionele autofabrikanten in de wereld zetten inmiddels ook in op elektrisch rijden, maar hebben een jarenlange achterstand opgebouwd op bedrijven als Tesla en NIO. Maar is elektrisch rijden eigenlijk wel de juiste oplossing?

Nadelen van elektrische rijden

In de media worden elektrische auto’s vaak geprezen als de beste oplossing voor de milieuproblemen. De hiervoor benodigde batterijen kunnen echter een obstakel vormen. Het belangrijkste element voor accu’s en batterijen is namelijk een combinatie van kobalt en lithium, genaamd lithium kobalt oxide. Deze grondstoffen zijn niet alleen schaars, maar ook nog eens zeer vervuilend.

Twee derde van het wereldwijd verkochte kobalt komt uit Congo, maar daar stuitte Amnesty op kinderarbeid en zware milieuverontreiniging. De lokale bevolking werkt onder erbarmelijke omstandigheden in gevaarlijke mijnen. Door de grote vraag naar batterijen is de vraag naar grondstoffen, zoals Nikkel, kobalt en lithium, hard gestegen. De prijzen van deze grondstoffen zijn dan ook enorm omhooggeschoten. Dit heeft Tesla al doen besluiten om over te stappen op goedkopere accu’s die gemaakt zijn van lithium, ijzer en fosfaat.

Daarnaast wijzen critici op de lage energiedichtheid. Batterijen zijn zwaar en daardoor vooral geschikt voor relatief kleine afstanden. Zo gaan de verschillende Tesla modellen zo’n 380 tot 500 km mee. Andere, goedkopere modellen van bijvoorbeeld Volkswagen komen dan 300 km. Het opladen duurt echter veel langer dan tanken. Hoewel er in Nederland momenteel al ontzettend veel elektrische laadpunten te vinden zijn, geldt dat uiteraard niet voor alle plekken. De lage energiedichtheid maakt auto’s op batterijen ook minder geschikt voor het vervoeren van zware objecten. Dit maakt elektrische auto’s vooral geschikt voor kortere ritten van personen, waarbij er tijd is om de batterij op te laden. Wel zijn er inmiddels op steeds meer plekken snelladers te vinden die dit probleem proberen op te lossen.  

Elektrische auto niet CO2 vrij

Elektrische auto’s zijn echter niet geheel CO2 vrij. Bij een elektrische middenklasse auto komt in totaal 32.300 kilo CO2 vrij, bij een vergelijkbare benzine auto is dat 53.100 kilo CO2. Hoewel de elektrische auto dus schoner is, is deze verre van klimaatneutraal. Er is zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxiden).

Het alternatief: rijden op waterstof

Een auto die rijdt op waterstof is in feite ook een elektrische auto, maar deze gebruikt waterstof als energiebron. De waterstof wordt in een brandstofcel met zuurstof uit de lucht omgezet in water, waarbij elektriciteit geproduceerd wordt die de elektromotor aandrijft. De enige restproducten zijn waterdamp en warmte. Er ontstaat geen CO2, waardoor het een zero-emission (geen uitstoot) voertuig is.

Korte geschiedenis brandstofcel

Waterstof is het meest voorkomende element in het universum. Zou het niet geweldig zijn als we onze voertuigen konden laten aandrijven met dit chemische element? Dat is exact de vraag waar wetenschappers zich al jarenlang mee bezighouden (al veel langer dan u denkt misschien). Al in 1838 ontdekt Christian Friedrich Schönbei, een Zwitserse wetenschapper, het werkingsprincipe van de brandstofcel. Schönbein schreef in een wetenschappelijk tijdschrift dat hij elektriciteit had opgewekt uit de chemische reactie tussen waterstof en zuurstof op plaatjes gemaakt van platina. Door waterstof en zuurstof samen te voegen kwam elektriciteit vrij.

Een Britse natuurkundige las het artikel en bedacht een manier om die ontdekking op een praktische manier te benutten en kwam in 1843 met de eerste galvanische gasbatterij. Deze batterij was de voorloper van wat nu de brandstofcel heet. De batterij produceerde echter te weinig elektriciteit om te kunnen concurreren met de verbrandingsmotor en verdween al snel op de achtergrond. In de 20e eeuw werd verder onderzoek gedaan, maar de cel was erg duur en ging relatief kort mee. In de jaren 2000 werden echter nieuwe anodematerialen uitgevonden waarvan de prijs amper 1/5e bedraagt van platina. Rond de eeuwwisseling zagen we destijds ook extreme stijgingen van een aantal waterstof aandelen.

Kort bijtanken, hoger bereik en kleinere batterijen

Het grote voordeel van brandstofcel voertuigen is dat waterstof de sterk vervuilende fossiele brandstoffen kunnen vervangen. De verlaging van de CO2 uitstoot is een van de speerpunten om onder andere de luchtkwaliteit te verbeteren. Waterstof heeft bijna drie keer zo’n hoge energiedichtheid als benzine. Daarom zijn lange afstanden van meer dan 600 km, kleinere accu’s en tanken in drie minuten mogelijk. Voor een afstand van 100 km is ongeveer 1 kg waterstof nodig, zodat slechts 5-6 kg waterstof als brandstof hoeft te worden opgenomen per tankbeurt.

Het enige probleem is het aantal tankstations. Er zijn momenteel zeer weinig tankstations waar u waterstof kunt tanken. Er zijn bovendien ook nog zeer weinig waterstofauto’s, waardoor er ook weinig vraag is naar de waterstof tankstations. Investeringen van overheden of andere belanghebbenden zijn daarom noodzakelijk om een verdere doorbraak te realiseren. Onlangs presenteerde de Duitse regering een waterstofstrategie. Het land lijkt in Europa voorop te lopen in de waterstofrevolutie en de aandelen zijn dan ook ontzettend populair bij onze oosterburen.

In Japan, Zuid-Korea en China zijn er reeds miljarden geïnvesteerd in de technologie. Met een investering van € 9 miljard wil Duitsland een inhaalslag maken. Het land heeft de ambitie om wereldwijd voorloper te worden in de toepassing van groene waterstof als energiedrager.

Recente ontwikkelingen in de auto-industrie

De autowereld is opgeschud met de komst van elektrisch rijden, maar ook de ontwikkelingen op het gebied van schone waterstofauto’s staan niet stil. Na het dieselschandaal investeren autofabrikanten steeds meer in schone technologieën. Naast elektrisch rijden zijn alle ogen nu (weer) gericht op waterstof. Het idee om op deze manier auto’s aan te drijven is zoals eerder gezegd namelijk niet nieuw. Autofabrikanten zijn al sinds het begin van het millennium intensief onderzoek aan het doen. Maar nu lijkt de technologie eindelijk volwassen te worden en goedkoop genoeg om op schaal toe te passen.

Sommige onderzoekers voorspellen zelfs dat uiteindelijk waterstof de belangrijkste brandstof voor auto’s gaat worden. Bovendien denken onderzoekers dat elektrische auto’s in de toekomst zullen samenwerken met de techniek van brandstofcellen. Consultancybedrijf McKinsey verwacht tegen 2030 dat er tussen 10 en 15 miljoen waterstof aangedreven auto’s zullen rondrijden. Uit de laatste Global Automotive Executive Survey van KPMG is gebleken dat brandstofcellen de nieuwe nummer 1 trend zijn en elektrisch rijden van de troon hebben gestoten. Een ruime meerderheid van de CEO’s ziet brandstofcellen als een beter alternatief op batterijen.

Door de enorme technologische vooruitgang beginnen waterstofauto’s nu een serieus alternatief te worden. De Hyundai Nexo en Toyota Mirai zijn hier goede voorbeelden van. Andere producenten, zoals Ford, BMW, Daimler en Volkswagen, storten zich nu ook op de waterstofauto. Renault introduceerde al de Kangoo en Master bestelbussen op waterstof.

Wind- en zonne-energie gebruiken voor de productie van groene waterstof

Aangezien de productie van waterstof uit hernieuwbare energie economisch haalbaar is, kan waterstof een alternatief voor benzine en diesel worden. Overtollige elektriciteit uit wind- en zonne-energie kan worden omgezet in waterstof en via tankstations aan automobilisten worden gedistribueerd.

Omdat windturbines en zonnesystemen in bepaalde weersomstandigheden meer energie genereren dan nodig is in het elektriciteitsnet, kan deze energie in sommige gevallen zelfs gratis worden gebruikt voor het maken van waterstof. Op deze manier worden de elektriciteitsnetten ontlast en duurzame energie wordt opgeslagen. Op deze manier kunnen we dus groene waterstof produceren.

Nadelen waterstof: hoge prijzen voor katalysatoren en een tankstation netwerk

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan de waterstoftechnologie. Deze zitten voornamelijk in de hoge kosten van de op platina en palladium gebaseerde katalysatoren. De prijs van beide grondstoffen zijn de afgelopen jaren de lucht ingeschoten. Het risico is dat bij een hogere vraag de prijzen van deze relatief schaarse grondstoffen verder toenemen.

Steeds meer waterstof tankstations

We zeiden het al eerder, maar het netwerk van tankstations is nog steeds ontoereikend. Hoewel het aantal openbare waterstoftankstations in de afgelopen jaren enorm is toegenomen, gaat het wereldwijd nog altijd om minder dan 600. Daarvan staan er iets meer dan 200 in Europa. Zo’n 93 vindt u er in Duitsland en slechts 7 in Nederland.

Om landelijke dekking te verzekeren, zijn voor Duitsland ongeveer 1000 waterstofstations nodig. Dit kan op middellange termijn worden gedaan, door het upgraden van bestaande tankstations. Het consortium H2 Mobility, waarbij Daimler, OMV, Total, Shell, Linde en Air Liquide betrokken zijn, wil zo’n netwerk van tankstations voor waterstof creëren. Het pact ziet het aantal stations graag tot 400 groeien in 2023.

Azië groeit sneller

In Oost-Azië gaan ze veel harder, voornamelijk in Japan, dat al 160 waterstoftanklocaties kent. Tegen 2025 moet dat aantal verdubbelen tot 320. En voor het einde van deze eeuw wil het land 1000 stations beschikbaar hebben. Het Japanse Toyota is daarnaast een van de grootste bouwers van waterstofauto’s. Van de waterstof aangedreven Toyota Mirai rijden er inmiddels al meer dan 10.000 rond.

In Zuid-Korea is eveneens een spannende ontwikkeling waar te nemen: daar wil de overheid in 2022 een netwerk van 310 waterstoftankstations aanleggen en in 2040 moeten dat er 1200 zijn. Op dit moment zouden in Zuid-Korea al 6,2 miljoen waterstofauto’s zijn geproduceerd, waarvan meer dan de helft voor de export. Om deze plannen te realiseren, geeft de overheid miljarden uit. Een mooie bijkomstigheid is het feit waterstof een bijproduct is in sommige grote Zuid-Koreaanse industrieparken, waarvan nu bijna 2 miljoen ton per jaar voor brandstofcellen kan worden gebruikt.

De Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai startte een heus waterstofoffensief met steun van de Democratische Partij en kondigde aan om 6 miljard euro te investeren in productiecapaciteit voor brandstofcelsystemen om geleidelijk tot 700.000 voertuigen te kunnen produceren tegen 2030.

De beste waterstof aandelen en brandstofcel aandelen

De meeste bedrijven in deze industrie zijn nog in de opbouw- of onderzoeksfase en lijden verlies door hoge kosten voor onderzoek en ontwikkeling. Op lange termijn moeten deze kosten zich echter terugverdienen.

De waterstofmarkt zou naar schatting momenteel $ 2,5 miljard groot zijn, maar zou volgens de voorspellingen in 2026 kunnen uitgroeien tot een markt van $ 13,8 miljard. Die compound annual growth rate (CAGR) van 33,1% is aantrekkelijk voor beleggers.

Hieronder vindt u de beste waterstof aandelen van waterstofbedrijven die van deze trend kunnen profiteren. In onderstaande tabel vindt u eerst een lijst van tien waterstof aandelen. Vervolgens zullen we er drie uitgebreid behandelen.

Waterstof aandeel Symbool Valuta
Air Liquide AI EUR
Ballard Power BLDP CAD
Nikola Motors NKLA USD
Plug Power PLUG USD
Powercell Sweden 27W EUR
Cummins CMI USD
Hexagon Composites 2HX EUR
ITM Power IJ8 EUR
Nel D7G EUR
Bloom Energy BE USD

1. Plug Power (PLUG)

Het Amerikaanse Plug Power is wellicht het meest bekende aandeel onder waterstof beleggers. Dit bedrijf dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van groene waterstof, elektrolyse-apparatuur en waterstofcellen heeft een beurswaarde van ruim $ 23 miljard en is daarmee het meest waardevolle waterstof aandeel ter wereld. Plug Power heeft als doel om wereldwijd benzine en diesel te vervangen door groene waterstof. Het bedrijf wil een netwerk van waterstof bouwen over de hele wereld voor transport, energie- en elektriciteitsmarkt.

Met bewezen waterstof- en brandstofcelproducten vervangt Plug Power normale accu’s om elektrische industriële voertuigen aan te drijven, zoals de heftrucks die klanten als Amazon in hun distributiecentra gebruiken. Door middel van elektrolyse probeert het bedrijf op een duurzame manier waterstof te produceren. Hiervoor worden hernieuwbare bronnen omgezet in water. Vervolgens wordt dat water onder stroom gezet, zodat de zuurstof en waterstof wordt gescheiden. Door deze chemische reactie komt energie in de vorm van elektriciteit vrij. Met die elektriciteit kunnen vervolgens de elektromotoren gevoed worden. Deze energie kan oneindig worden opgeslagen, zowel in een gas als vloeibare vorm.

Plug Power bevindt zich in een groeiende markt met ontzettend veel potentieel. Zeker nu overheden steeds feller inzetten op het gebruik van schone energie. Het bedrijf is wereldwijd actief in markten als mobiliteit, natural gas blending en andere industriële toepassingen. Op langere termijn zien Plug ook kansen bij trucks, in de luchtvaartsector en bij datacenters.

In 2020 zal de omzet naar verwachting uitkomen op $ 497 miljoen. In 2022 zou de omzet bijna kunnen verdubbelen richting de $ 946 miljoen. In 2023 en bij een omzet van $ 1,25 miljard kan het bedrijf mogelijk een operationele winst van $ 6 miljoen boeken. Van winst is voorlopig geen sprake en daarmee bevindt Plug Power zich absoluut in een groeiende markt met veel potentieel, maar ook grote risico’s. Deze kansen en risico’s komen ook tot uiting in de ontwikkeling van de koers. Het aandeel Plug Power steeg in 2020 met honderden procenten om vervolgens dit jaar met ruim 70% in elkaar te donderden. Mogelijk zijn er beleggers die juist kansen zien voor een nieuwe stijging, na deze ferme afstraffing.

De beste waterstof aandelen | Beleggen in waterstof | Aandelen Waterstof kopen

2. Ballard Power (BLPD)

Ballard Power Systems (BLPD) is na Plug Power een van de bekendste waterstof aandelen en heeft een beurswaarde van ruim $ 5 miljard. Het bedrijf werd al in 1979 opgericht en hield zich oorspronkelijk bezig met ontwikkeling van lithiumbatterijen. In 1989 maakte het een omslag en ging het zich richten op de PEM-brandstofceltechnologie. Het bedrijf komt uit Canada en heeft zowel een notering op de Amerikaanse als Canadese beurs. Ballard produceert al jaren brandstofcellen, voornamelijk voor vrachtwagens, bussen, treinen, heftrucks en schepen.

De afgelopen jaren besloot Ballard Power zich ook te gaan richten op de autosector en het ontwikkelde samen met Volkswagens dochteronderneming Audi de h-tron. Deze conceptauto rijdt op elektriciteit met waterstof als energiebron en is binnen vier minuten volledig bijgetankt. Toch lijkt de Duitse autofabrikant wat technologie betreft achter te lopen bij de concurrentie. Hyundai en Toyota produceren namelijk al gelijke voertuigen, terwijl Audi deze revolutionaire auto op zijn vroegst pas in 2025 in productie brengt. Overigens werkt Ballard Power ook samen met een dochteronderneming van Toyota.

Ballard Power bezit tal van patenten en heeft sterke marktposities in bussen en heftrucks. Samen met de nieuwe Chinese partner Weichai Power, dat sinds augustus 2018 ongeveer 20% van Ballard Power in handen heeft, wil het brandstofcel aandrijvingen bouwen en daarmee de Aziatische markt bedienen. Hiervoor werd een joint venture opgericht waarin Weichai 51% en Ballard Power 49% in handen heeft. Een productiefaciliteit in Shanghai is al in gebruik genomen en op middellange termijn zullen er nog twee fabrieken in de provincies Hubei en Shangdong worden toegevoegd. In totaal rijden er nu meer dan 2.000 brandstofceltrucks en zo’n 700 brandstofcelbussen met Ballard-technologie rond op de Chinese wegen.

Vanaf 2022 weer sterkere groei verwacht

De omzetgroei stagneerde de afgelopen drie jaar en zal in 2021 uitkomen op circa $ 105 miljoen. Kapitaalverhogingen brachten onlangs nieuwe middelen in de kas, en bracht het totaal op $ 763 miljoen. Het geld moet worden gebruikt om verdere groei te financieren. Voor 2022 verwachten analisten dan ook een omzetstijging van +30% tot USD 138 miljoen en een lichte verbetering van de winst per aandeel tot $ -0,22. Voor 2023 wordt een omzetstijging van +45% verwacht tot $ 201 miljoen, waarbij de WPA nog altijd rood blijft met $ -0,15.

Het gebrek aan winst toont wel aan dat het aandeel Ballard Power bovengemiddeld risicovol is. Dat blijkt overigens ook uit de koersbewegingen die we de afgelopen jaren zagen. Hoeveel de koers tussen 2019 en 2021 met ruim 1600% wist te stijgen, zagen we dit jaar een daling van bijna 70%. Daarmee is dit aandeel vooral geschikt voor beleggers met een hoge risico-acceptatie.

De beste waterstof aandelen | Beleggen in waterstof | Aandelen Waterstof kopen

3. Powercell Sweden (PCELL)

Powercell Sweden is ontstaan uit een spin-off van de Volvo Group in 2008 en heeft een beurswaarde van bijna $ 2 miljard. Het bedrijf levert brandstofcelsystemen aan klanten in de telecommunicatie, transportsector, autosector en de stroomvoorziening.  In Noorwegen werkt het bedrijf samen met Nel Asa aan waterstofaandrijvingen voor emissievrije vracht- en passagiersschepen. Deze motoren met waterstofaandrijving voor vracht- en passagiersschepen stoten enkel waterdamp uit. De scheepvaart is erg vervuilend, dus een focus hierop is niet verrassend. De scheepvaartverkeer heeft de hoogste CO2-uitstoot per passagier per kilometer.

De Zweden zijn ook brandstofcel partners in het Duitse project Autostack, dat werd gelanceerd door het federale ministerie van transport en digitale infrastructuur. Naast Powercell zijn negen andere bedrijven onderdeel van Autostack, waaronder autofabrikanten BMW, Daimler, Ford en Volkswagen. Het plan is om in Duitsland brandstofcelproductie op industriële schaal neer te zetten. Het bedrijf is ook actief op de Chinese markt en levert daar al met succes brandstofcellen. Onlangs zijn er een aantal nieuwe grote orders binnengekomen vanuit Azië, waaronder van de Wuhan Tiger-groep, die een bus produceert die wordt aangedreven door brandstofcellen.

De verkopen van Powercell zijn nog steeds extreem laag. En net als de meeste van zijn concurrenten maakt het bedrijf een sterke groei door, maar boekt het nog steeds verliezen. In 2019 lag de omzet op $ 7,7 miljoen en dit jaar zal de omzet naar verwachting uitkomen op net geen $ 15 miljoen. De verwachtingen zijn echter torenhoog. Het bedrijf denkt dat 20% van alle voertuigen in 2030 op brandstofcellen zal rijden. Analisten zien ook wel verdere groei, want zij verwachten in 2022 een omzet van $ 27,7 miljoen voor het bedrijf.

Samenwerking met Bosch

Daarmee blijft het bedrijf een kleine jongen, maar heeft het dus wel de potentie om sneller te groeien. Om die verwachtingen waar te maken ging het bedrijf onlangs een samenwerking aan met het Duitse Bosch. PowerCell en Bosch hebben een contract getekend voor de ontwikkeling, productie en verkoop van de PowerCell S3-brandstofcel voor het autosegment. Sinds eind 2019 is Bosch ook grootaandeelhouder van Powercell Zweden met een belang van 11%. Het management van Bosch is dus overtuigd van de brandstofcel en investeert steeds meer in de technologie.

Op de lange termijn heeft Powercell zeker het potentieel om een ​​toonaangevend bedrijf in de industrie te worden, maar op korte termijn moeten beleggers rekening houden met enorme koersschommelingen van het aandeel Powercell.

De beste waterstof aandelen | Beleggen in waterstof | Aandelen Waterstof kopen

Waterstof ETF: L&G Hydrogen Economy UCITS ETF (HTWO)

Voor beleggers die niet in één specifiek waterstof aandeel willen beleggen kan een ETF een goede keuze zijn. Met de L&G Hydrogen Economy UCITS ETF (HTWO) krijgt u direct blootstelling aan 32 aandelen van bedrijven die actief betrokken zijn bij de waterstofeconomie.

Aandelen die deel uitmaken van deze ETF zijn onder andere Kolon Industries, Nippon Sanso, Toyota en Doosan Fuel Cell. Ook bekendere namen als Plug Power en Daimler zijn onderdeel van deze ETF. Doordat de ETF is uitgegeven in Europa is deze beschikbaar voor beleggers uit Nederland. De totale kosten (TER) bedragen 0,49% per jaar. Hieronder ziet u de ontwikkeling van deze ETF die pas sinds begin februari 2021 op de markt is.

De beste waterstof aandelen | Beleggen in waterstof | Aandelen Waterstof kopen

Beste waterstof en brandstofcel aandelen: conclusie

De markt voor waterstof en brandstofcel auto’s staat nog altijd in de kinderschoenen. Beleggers zien duidelijk potentieel en hebben de waarderingen van verschillende aandelen al behoorlijk omhoog gedreven. Na een stevige afkoeling in 2021 waarbij de dalingen opliepen tot ruim 70%, lijkt het herstel weer te zijn ingezet. Koersen van waterstof aandelen zijn weer aan het stijgen en dit momentum kan mogelijk de prijzen nog verder opdrijven.

Zeker nu schone energie aandelen steeds meer aan populariteit winnen komen meer beleggers bij waterstof aandelen terecht. Er zijn echter meerdere manieren om op de trend naar een schoner klimaat in te spelen. Dit kan door direct te beleggen in waterstof aandelen, maar ook zonne-energie aandelen kunnen bijvoorbeeld interessant zijn. Geïnteresseerd in andere duurzame aandelen? Lees dan ook zeker dit artikel over de beste duurzame aandelen.

Beleggen in waterstof aandelen en brandstofcellen via LYNX?

Het TWS Handelsplatform biedt u de mogelijkheid waterstof aandelen en opties rechtstreeks te kopen en verkopen. U heeft toegang tot ruim 133 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart


Stuur een bericht naar Justin Blekemolen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.