Aandeel Facebook: kopen of verkopen?

Facebook is ontzettend populair. In de westerse wereld lijkt het gebruik de laatste jaren wat af te nemen. Het aandeel Facebook is de afgelopen maanden maar liefst 34% gedaald.

Steeds meer mensen laten het sociale medianetwerk links liggen. Wel gebruiken ze steeds meer andere applicaties van de techgigant. Het geliefde Instagram wint steeds meer terrein. Uiteraard zitten we ook allemaal op Whatsapp.

Vormen deze applicaties de redding van Facebook?

Is Facebook uitgegroeid? Waar haalt Facebook zijn inkomsten vandaan? En hoe zijn de laatste kwartaalresultaten? In dit artikel komt het allemaal aan bod.

  • Wat doet Facebook?
  • Verdienmodel
  • Privacy schandaal
  • Kwartaalcijfers
  • Is het aandeel Facebook koopwaardig?
  • Technische Analyse op het aandeel Facebook

Wat doet Facebook?

We kennen allemaal wel het verhaal achter Facebook. Veelbesproken, opgeschreven en zelfs verfilmd. The Facebook werd in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg, die destijds nog psychologie studeerde aan het Harvard College. Inmiddels is het sociale mediabedrijf uitgegroeid tot een miljarden bedrijf.

aandeel facebook

In september 2006 werd Facebook geheel openbaar, waarna iedereen van dertien jaar en ouder zich kon registreren. Yahoo! deed in datzelfde jaar nog een bod op Facebook van rond de een miljard dollar. De verkoop was mondeling overeengekomen, maar toen Yahoo! zijn bod verlaagde naar $ 800 miljoen, sloeg Zuckerberg het bod af. Kort hierna toonde ook Google en Microsoft interesse in het bedrijf en namen vervolgens een aandelenbelang in het bedrijf.

Het aantal actieve gebruikers is sindsdien explosief gegroeid tot ruim  2,2 miljard actieve gebruikers. In het begin had Facebook het moeilijk om winst te maken, maar de laatste jaren is ook de omzet explosief gegroeid.

Hoe verdient het bedrijf dan zijn geld?

Het gebruiken van Facebook is geheel gratis. Uiteraard is er geen ‘free lunch in finance’. Als je niet betaalt, ben je geen klant, dan ben je het product.  Facebook verdient simpelweg zijn geld door het verkopen van advertentieruimtes aan bedrijven. Ook geven we met z’n alle gigantisch veel informatie over onszelf weg waar we Facebook in de kleine lettertjes allemaal netjes toestemming voor hebben gegeven.

Adverteerders zijn de afgelopen jaren bereidt om steeds meer geld uit te geven aan advertenties op het sociale netwerk. Niet alleen het bereik is erg groot, maar bedrijven kunnen er ook heel gericht adverteren. De mogelijkheden voor gepersonaliseerde advertenties is eindeloos en dat maakt de website erg populair bij bedrijven.  Ook de mogelijkheid om te adverteren via Pay-per-click (PPC) is gewild, hierdoor weten bedrijven precies wat ze gaan betalen voor een klik op een link.

De omzet en winst zijn de afgelopen jaren stevig doorgegroeid. In 2015 bedroeg de omzet nog $ 17 miljard, maar in 2017 lag deze alweer boven de $ 40 miljard. In 2018 lijkt de groei weer wat af te nemen, analisten gaan uit van omzet van ruim $ 48 miljard voor dit jaar.

Nieuwe verdienmodellen

Facebook heeft de afgelopen jaren ook Whatsapp en Instagram overgenomen. Hierdoor heeft het bedrijf een zeer dominante positie op het sociale media domein vergaard. Hoewel het dagelijkse gebruik van Facebook misschien afneemt, zien we bij Instagram en Whatsapp echter een enorme groei. Met Instagram weet het bedrijf ook steeds beter het advertentiemodel in te zetten. Voor Whatsapp kunnen bedrijven sinds kort gebruik maken van Whatsapp Business. Deze zakelijk variant van Whatsapp zorgt ervoor dat Facebook eindelijk de overname te gelde kan maken.

Privacy schandaal

Het jaar 2018 was ook het jaar van de privacyschandalen voor het bedrijf. Begin dit jaar daalde het aandeel hard nadat het nieuws kwam dat Cambridge Analytica via Facebook de verkiezingen in de VS heeft beïnvloed. Het schandaal is het netwerk niet in de koude kleren gaan zitten. Bij de tweede kwartaalcijfers bleek dat het aantal dagelijkse gebruikers dat afneemt waardoor ook de inkomsten uit advertenties lager uitvielen dan verwacht. Na de kwartaalcijfers maakte een woordvoerder tevens bekend dat de winstverwachting wordt bijgesteld. Facebook wil de focus het komende halfjaar leggen op het waarborgen van de privacy van gebruikers en dat zal impact hebben op de omzetgroei.

aandeel Facebook kopen

Kwartaalcijfers

Na de publicatie van de tweede kwartaalcijfers viel het aandeel met ruim 20% omlaag. De winst per aandeel Facebook kwam uit op $ 2,06 waar $ 2,01 werd verwacht. Hoewel deze cijfers niet slecht waren, werden wel de verwachtingen neerwaarts bijgesteld.

Gisteren werden de derde kwartaalcijfers openbaar gemaakt. Het sociale media concern boekte meer winst, maar noteerde wederom minder omzet dan door analisten werd verwacht. Facebook zegt onder andere last te hebben van tegenwind op de valutamarkten. De sterkere dollar zorgt voor lagere winsten buiten de VS. De winst kwam wel 33% hoger uit dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Verder zien we dat het aantal dagelijkse gebruikers nog steeds toeneemt.

Opvallend zijn de flink hogere kosten. In Q3 2017 lag dit bedrag op $ 5,2 miljard en de kosten naderde dit kwartaal de $ 8 miljard. Deze hogere kosten zijn voornamelijk toe te schrijven aan personeelskosten. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar veel meer mensen in dienst genomen om de content te managen. Door de hogere kosten komt de operationele marge lager uit, en bereikte het laagste percentage in zes kwartalen.

De EPS kwam uit op $ 1,76 waar analisten hadden gerekend op $ 1,47 per aandeel. Facebook profiteerde van lagere belastingen.  De cijfers zijn op het eerste gezicht niet slecht. Hoewel het bedrijf nog steeds hard groeit, nemen de kosten ook rap toe. En dat lijkt me voor een belegger nou niet iets wat u graag ziet. De marges komen hierdoor onder druk te staan, wat ten slotte gewoon betekent dat er meer omzet moet worden gemaakt voor dezelfde winst.

Is het aandeel Facebook koopwaardig?

Het aantal gebruikers blijft nog steeds groeien, het gaat alleen minder hard. Waar er voorheen groeipercentages van 40% waren, moeten beleggers het nu doen met circa 25%. Het sociale media bedrijf hoopt met Whatsapp en Instagram de komende jaren meer geld te gaan verdienen.

De koers van het aandeel Facebook is de afgelopen maanden hard gezakt. In de zomer bereikte het aandeel een all-time high van ruim $ 218. Na de tegenvallende cijfers en bijgestelde winstverwachtingen is het aandeel aan een daling begonnen. Het negatieve sentiment in oktober zorgde ervoor dat het bedrijf nu op $ 146 per aandeel noteert, een daling van ruim 30%. De marktkapitalisatie is hierdoor gezakt van circa $ 650 miljard naar $ 425 miljard momenteel.

Facebook heeft $ 42 miljard cash op de plank liggen. Als we die van de marktwaarde afhalen blijft er een Enterprise Value over van $ 375 miljard. Hiermee kunnen we een koers-winstverhouding berekenen aan de hand van de winst $ 21 miljard over de afgelopen 12 maanden. Hiermee heeft het aandeel Facebook een K/W-verhouding van slechts 17,8. Voor een bedrijf met een kaspositie van ruim $ 42 miljard en een verwachte groei van de winst per aandeel van ruim 20% is dit niet extreem hoog. Zeker als we kijken naar andere techbedrijven die veelal een hogere marktwaarde hebben. Het bedrijf heeft daarnaast een sterke cashflow en geen schuld.

De grote vraag blijft of Facebook kan blijven groeien of dat de advertentiemarkt al volledig is verzadigd. Belangrijk voor verdere groei is de ontwikkeling van advertenties op Whatsapp en Instagram. Uiteraard hebben ze daarnaast ook te doen met hun belangrijkste concurrent Alphabet, dat met Google ook een zeer groot marktaandeel op het internet heeft bemachtigd. Benieuwd naar de koopwaardigheid van het aandeel Alphabet? Bekijk het artikel: “Is het aandeel Alphabet koopwaardig?”

Technische analyse op het aandeel Facebook

Technisch is de stijgende trend die in 2014 werd ingezet afgebroken. Hiermee trad een eerste verzwakking op. Tevens werd de koersbodem rond de $ 164 gebroken waardoor de verkopers nog meer de overhand namen. Recentelijk viel het aandeel Facebook zelfs door de steun rond $ 149, zoals te zien in de grafiek, wat de al slechte omstandigheden bij het aandeel bevestigde. Technisch ziet het er dus niet goed uit voor het aandeel Facebook. De eerstvolgende bodem die voor steun kan zorgen zien we pas rond de $ 115. Bij een eventuele doorbraak boven de voormalige steun $149 mag een groter herstel worden verwacht.

Aandeel Facebook kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook het aandeel Facebook (FB). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

aandeel Facebook

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker