Aandeel Facebook: Zuckerberg waarschuwt voor mogelijke winstdaling

Facebook is de koning van de sociale netwerksites. Hoewel Facebook zelf misschien wat in populariteit lijkt te dalen, wist het bedrijf wel slimme overnames te doen. Zo wint het geliefde Instagram steeds meer terrein en uiteraard gebruiken we ook allemaal nog dagelijks Whatsapp.

Is dit artikel bespreken we de activiteiten van Facebook en de laatste kwartaalresultaten van het bedrijf. 

Update 30 april: Kwartaalcijfers Q1 – Facebook

Op 29 april nabeurs maakte het bedrijf de resultaten over het eerste kwartaal bekend. Gisteren bleek al bij de presentatie van de resultaten van Alphabet dat bepaalde technologische bedrijven voorlopig minder hard ‘lijken’ te worden getroffen door de coronacrisis. Ook Facebook werd minder hard geraakt dan verwacht. Het aandeel steeg nabeurs met dik 10%. 

Facebook & Alphabet zijn sterk afhankelijk van advertentieinkomsten. Normaal gesproken worden zijn advertentiebudgetten zowat het eerste waarop wordt bezuinigd in economisch mindere tijden. Toch moeten we een slag om de arm houden voor de komende periode. De omzetgroei in het 1e kwartaal kwam waarschijnlijk voornamelijk van de eerste twee maanden. In de Westerse wereld gingen lockdown-maatregelen pas medio maart van kracht.

Zowel Facebook als Alphabet zagen eind maart de advertentieinkomsten namelijk flink dalen. Niet alleen nam de vraag af, maar ook de prijzen die ze hier voor vragen gingen omlaag. Mogelijk zal de omzet de in het tweede kwartaal dus harder geraakt worden. Nu de wereldeconomie grotendeels stilligt, zijn de reclames voor reizen en evenementen volledig opgedroogd.

Facebook zag dat mensen onder de huidige omstandigheden meer gebruik maken van social media. Het aantal dagelijk actieve gebruikers (DAU’s) steeg naar een record van 1,73 miljard. Volgens Facebook loggen er wereldwijd ruim 2,99 miljard mensen minimaal één keer per maand in op een van de diensten van het bedrijf. Het gaat hierbij om Facbook, Messenger, Instagram & Whatsapp. Vrijwel in alle werelddelen nam het gebruik fors toe.

Het bedrijf behaalde het afgelopen kwartaal een omzet van $17,75 miljard. Dit is een stijging van 17% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De inkomsten komen vrijwel volledig uit advertenties. Onder aan de streep blijft een winst over van $4,9 miljard. Dit lijkt op het eerste gezicht veel beter dan vorig jaar, toen werd er een winst van $2,43 miljard in de boeken neergezet. Destijds moest Facebook echter $3 miljard afschrijven voor de schikking die het trof met de FTC vanwege de privacyschandalen.

Dat de winst dus eigenlijk niet echt lekker mee stijgt met de omzet heeft te maken met de toegenomen kosten sinds de privacyschandalen. Facebook waarschuwt dat de winst dit jaar mogelijk zal dalen als gevolg van de corona pandemie. Opvallend genoeg gaf Facebook daardoor geen prognose af voor de rest van het jaar. De free cash flow lag het afgelopen kwartaal op $ 7,34 miljard, waardoor de techgigant nu ruim $ 60 miljard aan cash op de balans heeft staan. Het bedrijf kan dus wel tegen een stootje.

Wat doet Facebook?

We kennen waarschijnlijk allemaal wel het verhaal achter Facebook. Veelbesproken, verboekt en zelfs verfilmd(The Social Network). ‘The Facebook’  werd in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg, die destijds nog psychologie studeerde aan het Harvard College. Inmiddels is het sociale mediabedrijf uitgegroeid tot een bedrijf met een beurswaarde van $555 miljard.

aandeel facebook

In september 2006 werd Facebook geheel openbaar, waarna iedereen van dertien jaar en ouder zich kon registreren. Yahoo! deed in datzelfde jaar nog een bod op Facebook van rond de één miljard dollar. De verkoop was mondeling al overeengekomen, maar toen Yahoo! zijn bod verlaagde naar $ 800 miljoen, sloeg Zuckerberg het bod af. Kort hierna toonde ook Google en Microsoft interesse in het bedrijf en zij namen vervolgens een aandelenbelang in het bedrijf.

Het aantal gebruikers is sindsdien explosief gegroeid tot circa 2,5 miljard maandelijkse active gebruikers. In de beginjaren vond Facebook het nog lastig om winst te maken, maar de laatste jaren is ook de omzet explosief gegroeid. De populariteit van online advertenties is met de komst van smartphones en snel internet enorm toegenomen.

Hoe verdient Facebook zijn geld?

Het gebruiken van Facebook is geheel gratis. Uiteraard is er geen ‘free lunch in finance’. Een bekend gezegde luidt: If you’re not paying for it, you’re the product. Facebook verdient namelijk simpelweg haar geld door het verkopen van advertentieruimtes aan bedrijven. Deze advertenties zijn u vast al eens opgevallen. Zowel op Facebook als Instagram ziet u om de haverklap een advertentie tussen uw berichten verschijnen.

Adverteerders zijn de afgelopen jaren bereidt om steeds meer geld uit te geven aan advertenties op sociale netwerken. Niet alleen het bereik is erg groot, maar bedrijven kunnen er ook heel gericht adverteren. De mogelijkheden voor gepersonaliseerde advertenties zijn eindeloos en dat maakt de websites & apps erg populair bij bedrijven. Ook de mogelijkheid om te adverteren via Pay-per-click (PPC) is gewild, hierdoor weten bedrijven van te voren al wat ze kwijt zijn voor een klik op een advertentie.

Daarnaast geven gebruikers ook ontzettend veel informatie weg die weer worden doorverkocht als ‘big data’. In de kleine lettertjes van het bedrijf heeft u daar vast allemaal netjes toestemming voor gegeven.

Als we naar de cijfers kijken, blijkt Facebook nog steeds te groeien. Toch zien we de groei van het aantal gebruikers op Facebook in de Westerse wereld wat afnemen. Dit is een risico voor het bedrijf, want Facebook haalt het grootste deel van haar winst uit Amerikaanse en Europese bezoekers. Mogelijk kan Facebook platforms als Instagram en Whatsapp gebruiken om de groei er in te houden.

Nieuwe verdienmodellen: Instagram & Whatsapp

Instagram

Facebook heeft de afgelopen jaren haar imperium weten uit te breiden met een indrukwekkende entourage.  In 2012 kochten ze start-up Instragam voor ‘slechts’ $1 miljard. Dit sociale netwerk dat draait om foto’s heeft momenteel ruim 1 miljard gebruikers en behaalde in 2019 een omzet van $ 20 miljard. Een prima overname dus.

Hoewel de groei van het dagelijkse gebruik van Facebook in de Westerse wereld misschien afneemt zien we bij Instagram en Whatsapp echter een spectaculaire groei. Met Instagram weet het bedrijf ook steeds beter het advertentiemodel in te zetten.

Whatsapp

in 2014 kocht het bedrijf Whatsapp voor $ 19 miljard waardoor je nu (bijna) niet meer om de social media gigant heen kunt. Whatsapp heeft wereldwijd ruim 2 miljard gebruikers. De app heeft sinds de overname in 2014 nog niet veel geld opgeleverd, maar er liggen nog altijd plannen op tafel. Bedrijven kunnen sinds kort wel al gebruikmaken van Whatsapp Business. Deze zakelijke variant van Whatsapp laat bedrijven push-berichten sturen naar een grote groep klanten.  WhatsApp kan middelgrote en grote bedrijven ook helpen om klantenservice te verlenen en belangrijke meldingen te leveren aan hun klanten. Ook is er de mogelijkheid tot het maken van een catalogus die je producten en services presenteert.

Het bedrijf heeft ook nog altijd plannen om ‘op de lange termijn’ advertenties te tonen aan gewone gebruikers binnen het status-onderdeel van Whatsapp. Volgens ingewijden wil Facebook eerst al zijn apps combineren, voordat er verder wordt gewerkt aan de plannen voor de reclames in WhatsApp. Het bedrijf kijkt hier mogelijk naar de WeChat, de concurrent uit China die een soortgelijke ‘alles-in-1 app’ aanbiedt.

Privacy schandalen

Het bedrijf heeft een zeer dominante positie op het sociale media domein gecreeerd en dat riep de afgelopen jaren steeds meer weerstand op. De voormalige Amerikaanse presidentskandidaat Elizabeth Warren voerde zelfde campagne met de leus; “Break Up Big Tech”. Wereldwijd van overheden tot gebruikers groeit de kritiek. De afgelopen jaren werden er dan ook vele rechtzaken gevoerd tegen het bedrijf.

Vooral de betrokkenheid van het bedrijf rondom het privacyschandaal van Cambridge Analytica leidde tot veel ophef. Dit campagnebureau zou ongeoorloofde toegang hebben gehad tot persoonlijke gegevens van miljoenen gebruikers van Facebook. Die informatie werd onder meer gebruikt voor de verkiezingscampagne van Donald Trump in 2016. In 2019 keurde de Amerikaanse rechter een recordboete van $ 5 miljard goed voor Facebook vanwege deze privacyschandalen. De sociale media gigant kreeg de hoogste boete ooit opgelegd van de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC). Ook de Amerikaanse beurswaakhond SEC heeft een boete aan het sociale medium uitgedeeld ter hoogte van 90 miljoen euro.

De FTC oordeelde dat Facebook tientallen miljoenen mensen heeft bedrogen door misleidende toelichtingen en instellingen. Hierdoor waren gebruikers niet op de hoogte hoe hun data gebruikt werden. Volgens de FTC is de boete niet alleen om te straffen, maar ook als signaal naar de buitenwereld. Facebook heeft belooft de privacycultuur van binnen het bedrijf te veranderen om zo toekomstige overtredingen te voorkomen.

Het controleren van content en het bewaken van de privacy en veiligheid van de gebrukers kost uiteraard geld. De kosten hiervoor zijn de laatste tijd dan ook enorm toegenomen. Facebook lijkt het nepnieuws nu in ieder geval serieus te nemen en hier vooruitgang te boeken. Dit is een stap in de goede richting, al gaat het deels ten koste van de winstgevendheid.

aandeel Facebook kopen

Is het aandeel Facebook koopwaardig?

Het aantal gebruikers van Facebook blijft nog steeds groeien. Vooral op Instagram & Whatsapp lijkt nog veel ruimte voor groei. Op korte termijn oogt de advertentiemarkt kwetsbaar vanwege de corona pandemie. Indien deze langer duurt zullen deze inkomsten een flinke knauw kunnen krijgen. Deze daling zal echter tijdelijk zijn en op lange termijn heeft Facebook prima kaarten in handen.

De recente stijgingen van het aandeel hebben de koers van Facebook weer richting de all-time highs gebracht. Het bedrijf heeft een beurswaarde van ruim $555 miljard. In 2019 werd een winst geboekt van $18,48 miljard. Als we daar de eenmalige boete van $3 miljard bij optellen komen we uit op $21,48 miljard. Hiermee kunnen we Facebook waarderen op bijna 26 keer de winst. De waardering is wat aan de hoge kant, maar gezien de jaarlijke omzetstijgingen nog wel rechtvaardig. In 2018 steeg de omzet namelijk nog met 37% en in 2019 zagen we een groei van 30%. Of Facebook deze groei ook in 2020 kan doorzetten is onzeker. Het eerste kwartaal was aardig, maar het coronavirus kan roet in het eten gooien. Het bedrijf zelf waagt zich niet eens aan een omzetprognose.

Conclusie

Facebook heeft $ 60 miljard cash op de plank liggen. Als we die van de marktwaarde afhalen blijft er een Enterprise Value over van circa $495 miljard. Aan de hand van deze EV komen we op een iets aantrekkelijker K/W van 23. Voor een bedrijf met een kaspositie van ruim $ 60 miljard en double digit growth is de waardering dan ook zeker niet gek. Zeker als we kijken naar andere techbedrijven die veelal een hogere marktwaarde hebben. Facebook heeft daarnaast een sterke balans en geen schulden. Toch ben ik op deze koersen en met de huidige onzekerheid(corona) niet meer zo enthousiast als tijdens de laatste update van oktober 2018. Een flinke correctie van de koers maakt Facebook echter wel aantrekkelijk als lange termijn investering. Belangrijk voor verdere groei op de lange termijn is de ontwikkeling van advertenties op Whatsapp en Instagram.

Technische analyse van het aandeel Facebook

De koers van het aandeel Facebook heeft sinds circa 2012 een indrukwekkende stijging laten zien. Rond 2018 werd de sterke stijgende trend afgebroken en sindsdien is het aandeel min of meer zijwaarts gaan bewegen. De zijwaartse bandbreedte is wel erg breed. De onderkant van de range ligt zo rond de $130 en aan de bovenkant zien we weerstand rond $220.

Technisch gezien zal een uitbraak boven de weerstand een nieuw koopsignaal opleveren. Na een doorbraak wordt $320 het volgende berekende koersdoel. Bij een eventuele terugval richting de steunzone op $130 kunnen koopjesjagers actief worden. Een eventuele doorbraak onder deze steun zal het technische plaatje verzwakken.

Aandeel Facebook kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook het aandeel Facebook (FB). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

aandeel Facebook

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker