Aandeel Just Eat Takeaway – hongerige beleggers drijven koers op

Het aandeel Just Eat Takeaway ligt er sterk bij. Het bedrijf kwam het afgelopen jaar vaak in het nieuws vanwege de overnamestrijd om Just Eat. Nu de overname voltooid is zal de beursnotering mogelijk verdwijnen. Voorlopig staat het aandeel echter nog op de AEX-index. In dit artikel maken we een analyse van het aandeel Just Eat Takeaway.

De volgende onderwerpen worden in dit artikel besproken:

Just Eat Take Away

Geschiedenis Just Eat Takeaway

Just Eat Takeaway is opgericht in 2000 door de toen 21-jarige Enschedese student Jitse Groen. Hij komt tijdens de dot.com bubbel op het idee om een maaltijd te bestellen via het internet. Voor zijn idee richt hij de Nederlandse website thuisbezorgd.nl op. In de beginjaren is het concept nog niet heel erg populair, maar langzamerhand weten steeds meer mensen het internet te vinden. In 2005 neemt het bedrijf, al de in 1998 opgerichte concurrent, Pizza Web over. Pizza Web is samen met PizzaOnline op dat moment een van de populairste pizzabestelwebsite in Nederland.

Het bedrijf heeft een krachtige expansiedrift en besluit in 2007 al uit te breiden naar Duitsland, Oostenrijk en België. In 2009 werd het Nederlandse PizzaOnline/Emeal overgenomen. Later dat jaar koopt Thuisbezorgd de domeinnaam Takeaway.com om internationaal onder dezelfde naam verder te gaan. Om snel te kunnen blijven groeien, blijft Thuisbezorgd steeds meer concurrerende bedrijven overnemen. In 2014 werd de Duitse concurrent Lieferando overgenomen, en in 2016 nam Takeaway de Benelux-activiteiten van concurrent Just Eat over voor € 22,5 miljoen. Opvallend genoeg verkoopt Takeaway zijn Britse activiteiten weer aan Just Eat. De overnames worden gefinancierd door durfkapitalisten en bankkredieten.

Recente grote overnames

De afgelopen jaren is de markt voor thuisbezorging geëxplodeerd. Tientallen spelers overspoelden de markt, waardoor de marges onder druk kwamen te liggen. Een ware consolidatieslag volgde en we hebben zelfs een heuse overnamestrijd gezien.

In december 2018 nam Takeaway de Duitse activiteiten, Lieferheld, Pizza.de en Foodora over van concurrent Delivery Hero voor € 930 miljoen. Takeaway betaalde € 508 miljoen in contanten en de overige € 422 miljoen werd betaald met 9,5 miljoen aandelen Takeaway. Daarmee kregen de huidige eigenaren van Delivery Hero een belang van circa 18% in Takeaway. Met de overname kwam een einde aan een jarenlange strijd om de Duitse markt.

Echt spannend werd het op 29 juli 2019, toen TakeAway.com kenbaar maakte het Britse Just over te willen nemen. Zij waren echter niet de enige geïnteresseerde. Ook Prosus, de afsplitsing van het Zuid-Afrikaanse Naspers, deed in oktober 2019 een vijandig bod op het Britse bedrijf. Prosus is eigenaar van Deliveroo en hoopte via Just Eat snel de markt te kunnen veroveren. Na meerdere biedingen komt Takeaway bovendrijven als de winnaar van de overnamestrijd. De fusie leidt tot een nieuwe combinatie waarbij het bedrijf voor 52,2% in handen van de aandeelhouders van Just Eat komt en de resterende 47,8% voor Takeaway-aandeelhouders is. Het eveneens beursgenoteerde Just Eat is destijds namelijk groter en winstgevender dan Takeaway.

In juni 2020 kondigde het bedrijf aan om het Amerikaans GrubHub over te nemen voor € 6,4 miljard. 

Algemene informatie Just Eat Takeaway

Op 30 september 2016 ging Takeaway naar de beurs voor € 23 per aandeel waarmee het bedrijf gewaardeerd werd op circa € 1,25 miljard. Met de beursgang werd € 378 miljoen opgehaald en na een half jaar kwam het aandeel in de AMX-index terecht. In maart 2020 kreeg het aandeel een plekje in de AEX-index. Door de fusie met Just Eat ontstond er een nieuwe naam: Just Eat Takeaway (JET). Door de fusie zal ter zijner tijd de beursnotering (TKWY) in Amsterdam verdwijnen. Voorlopig heeft het bedrijf dus nog twee beursnoteringen, omdat de twee bedrijven voorlopig nog apart moeten worden geleid. De Britse marktwaakhond CMA onderzoekt nog of de overname goedgekeurd zal worden in verband met oneerlijke concurrentie.

Takeaway is inmiddels actief in 24 landen en is daarmee een van de grootste maaltijdbezorgers ter wereld, waarbij de gezamenlijke omzet tot boven de € 1 miljard is uitgestegen.

Verdienmodellen Just Eat Takeaway

Just Eat Takeaway is simpelweg een bedrijf dat verschillende websites exploiteert voor het bestellen van maaltijden. Alle restaurants kunnen zich aansluiten, waardoor bezoekers op één centrale plek hun eten kunnen bestellen bij duizenden restaurants. De site is voor velen restaurants een mooie uitkomst, omdat ze zelf geen website meer hoeven te onderhouden. Zo’n 90 procent van de restaurants levert zelf zijn bestellingen bij de klant af. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Uber Eats of Deliveroo dat werknemers in dienst heeft (ZZP) om bestellingen bij de restaurants op te halen en te bezorgen. De restaurants betalen een commissie aan Just Eat Takeaway en dat is dan ook het voornaamste verdienmodel van dit businessmodel.

Takeaway heeft ook zelf fietskoeriers in dienst, maar slechts 10 procent van alle bestellingen worden door Takeaway zelf bezorgd. Dit betreft meestal restaurants die zelf geen bezorgservice aanbieden en dat liever uitbesteden. Een goed voorbeeld daarvan is McDonald’s. De koeriers die in dienst zijn van Takeaway krijgen een goede fiets en een verzekering.  Deze manier van bezorgen is volgens de CEO van het bedrijf echter verlieslatend. “De commissie die de restaurants betalen als ze een koerier van ons gebruiken, dekt de kostprijs van de levering niet”. “Een koerier krijgt 15 euro bruto en doet twee bestellingen per uur”; aldus Jitse Groen (CEO).

Takeaway.com

Financiële gegevens

Just Eat Takeaway is als ware een technologiebedrijf. Net als andere techbedrijven, ligt de focus al jarenlang op groei en minder op winstgevendheid. Door overnames wist het bedrijf snel te groeien, waardoor de omzet dan ook hard is gestegen. Er is heel bewust gekozen voor een snelle groei om zo de concurrentie op veilige afstand te houden. Bovendien zijn de marges klein, waardoor er veel volumes nodig zijn. Groei is overigens ook heel schaalbaar, omdat het bedrijf als het ware online opereert. Inmiddels is het bedrijf in vele landen de grootste, de goedkoopste en de website met het beste aanbod.

In 2019 had het bedrijf 19,5 miljoen actieve klanten die gezamenlijk 159 miljoen bestellingen deden. De omzet steeg met een indrukwekkende 78% tot € 427 miljoen. We kunnen echter beter kijken naar de meest recente halfjaarcijfers. Onlangs werd de overname met Just Eat namelijk afgerond en de cijfers zijn daarom samengevoegd.

Inmiddels heeft het bedrijf 54 miljoen actieve klanten en deze waren in de eerste helft van 2020 goed voor 257 miljoen orders. De omzet steeg met 44% tot ruim € 1 miljard. Daarvan komt € 875 miljoen van commissies. Gemiddeld levert een bestelling dus € 2,45 aan brutowinst op. De kosten (cost of sales) stegen met 64% tot € 401 miljoen. Daarbij moet u onder andere denken aan de aanschaf van fietsen/scooters en kosten voor bijvoorbeeld betalingsverwerkers. Daarmee kwam de brutowinst uit op € 630 miljoen, een stijging van 34%.

Er zijn daarnaast nog operationele kosten en die namen in de eerste helft van 2020 met 64% toe tot € 401 miljoen. Personeelskosten stegen met 31% tot € 234 miljoen. Verder zijn er nog overige operationele kosten van € 389 miljoen en € 85 miljoen aan afschrijvingen. Het operationele verlies kwam daarmee uit op € 78 miljoen. Als we daar de verliezen van financieringskosten en joint ventures van af trekken, blijft er een verlies over van € 158 miljoen. In de eerste helft van 2019 werd € 44 miljoen verloren.

Marketing

Marketing is een belangrijk onderdeel van het succes van het bedrijf. Niet alleen de opvallende oranje kleur speelt daarbij een rol. Van de € 389 miljoen operationele kosten, is € 165 miljoen aan marketing gespendeerd. Bijna de helft van deze investeringen gaan naar advertenties via Google. Vooral gedurende de zomermaanden wordt veel aan marketing uitgegeven. In de zomer is het namelijk rustiger, maar vanaf september gaat het beter. Als het regent, zijn er meer bestellingen. Ook worden er vaak diverse kortingsvouchers uitgedeeld om klanten te lokken. Daar trok het bedrijf de afgelopen 6 maanden € 46 miljoen voor uit.

Waardering: Is het aandeel Just Eat Takeaway koopwaardig?

We hebben eerder al geconcludeerd dat Just Eat Takeaway uit is op groei. Die groei is een gezonde combinatie van nieuwe restaurants en meer bestellingen door terugkerende klanten. Het afgelopen half jaar bleef er wel weer een verlies over onder aan de streep. De vraag is hoe lang het bedrijf hongerig blijft naar verdere expansie. Tot die tijd kunnen we het aandeel Just Eat Takeaway enkel waarderen op potentiële groei. Uiteindelijk moet die groei ooit tot uiting komen in winst.

Voor nu zien de groeicijfers er indrukwekkend uit. Wel is een deel van die groei gefinancierd met schuld. Zo heeft het bedrijf momenteel € 570 miljoen aan schulden, maar daar staat een kaspositie van € 525 miljoen tegenover.  De debt-to-equity ratio (verhouding schuld / eigen vermogen) is met 6,6 wat aan de hoge kant. Dit betekent dat het bedrijf € 6,6 euro aan schuld heeft voor elke 1 euro aan eigen vermogen (equity). De price/sales-ratio is met 10 vergelijkbaar met die van een concurrent als Delivery Hero (DHER).

Het aandeel is interessant voor lange termijn groeibeleggers. Dat zijn beleggers die geloven dat dit bedrijf zijn ambitieuze groeiplannen kan waarmaken, met de hoop dat het uiteindelijk zal leiden tot een mooie winst. Het bedrijf wordt momenteel gewaardeerd op ruim € 14 miljard.

Technische analyse aandeel Just Eat Takeaway

De koers van het aandeel Just Eat Takaeway is de afgelopen jaren hard gestegen. De afgelopen maanden oogt het aandeel wat vermoeid. Er vindt een stabilisatie plaats onder de weerstand op circa € 102 à € 103. De stijgende trend is nog wel intact, want de koers laat nog wel een patroon van hogere toppen en bodems zien. Na een doorbraak van de weerstand kan de stijgende trend worden hervat. Een stijging richting de € 120 of hoger ligt dan voor de hand. Bij een doorbraak van de steun rond € 80 moeten beleggers rekening houden met een grotere correctie richting de € 60.

Aandeel Just Eat Takeaway kopen bij LYNX

U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld, dus ook de aandelen Just Eat Takeaway. Via het LYNX Handelsplatform kunt u het aandeel Just Eat Takeaway (JTE) kopen. Wereldwijd heeft u direct toegang tot 135 beurzen in 33 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel. Bekijk het aanbod:

 Editorial credit:  Ascannio / Shutterstock.com – Vlad Ispas / Shutterstock.com

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker