Koers Netflix profiteert van coronavirus

De Netflix koers is opgelopen en het Netflix aandeel lijkt te profiteren van het coronavirus. Meer nieuwe abonnees geven de resultaten een boost, terwijl concurrenten geraakt worden door lagere advertentie inkomsten en het sluiten van entertainment parken.

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

Aandeel Netflix

Nieuws Netflix

De nieuwe kwartaalcijfers van Netflix lieten zien dat dat de groei van Netflix nog niet voorbij is. In de VS en Canada groeide het aantal abonnees van 67,7 miljoen naar 69,9 miljoen. Een groei van 3,2% in een kwartaal. Niet slecht, maar ook niet waanzinnig, gezien de boost die het coronavirus mogelijk heeft gegeven. Het aantal huishoudens in de VS is 128,6 miljoen en dit betekent dat op een gegeven moment de groei in deze markt beperkt is.

Internationaal is er nog veel meer ruimte voor groei en de cijfers laten zien dat Netlfix deze ruimte weet te veroveren. De EMEA regio groeide 13,3% van 51,8 miljoen naar 58,7 miljoen. LATAM groeide 9,2% in een kwartaal van 31,4 miljoen naar 34,3 miljoen. APAC zag de snelste groei, maar deze markt is ook nog het meest onontgonnen. APAC groeide 22,2% van 16,2 miljoen naar 19,8 miljoen.

Deze groei werd voor het eerst ook omgezet in een positieve vrije kasstroom die uitkwam op $ 161,6 miljoen. De winstgevendheid nam ook stevig toe en steeg tot $ 709 miljoen. Dit was de hoogste winst per aandeel Netflix ooit. Toch blijft er in de Netflix koers van $ 407 enorm veel groei in de prijs verwerkt.

Koers Netflix aandeel

De koers van het aandeel Netflix is snel opgelopen. Zelfs de onzekerheid die het coronavirus heeft gecreëerd, raakt Netflix niet. Sterker nog: de focus op abonnees in plaats van advertenties werkt nu in het voordeel van Netflix. Advertentieinkomsten staan door de economische schok namelijk onder druk.

Abonnees die het huis niet uit mogen zijn daarentegen niet geneigd om het abonnement op te zeggen. Het aantal abonnees groeit juist door deze situatie. In de VS beginnen de eerste tekenen van verzadiging op te treden. Internationaal zijn er echter nog veel groeimogelijkheden.

Dit is terug te zien in de koers die niet is weggezakt door het coronavirus.

Wanneer we naar de wat langere termijn kijken, zien we dat de koers eerst wel onder druk stond. Dit heeft vooral te maken met de groeiende concurrentie. Amazon biedt Amazon Prime abonnees een groeiend aanbod van content en ook Apple begeeft zich in de arena. Verschillende traditionele content partijen, die het moeten hebben van televisie en film, richten nu ook online platforms op.

De gevaarlijkste concurrent voor de Netflix koers blijft Disney+. Het aantal abonnees van Disney+ explodeert, maar tot nu toe lijkt het er niet op dat deze Disney+ abonnees Netflix opzeggen.

De koers van Netflix is omhooggelopen en de eerste vrije kasstroom werd in het eerste kwartaal gerealiseerd. De grote vraag is nu of Netflix is staat is deze vrije kasstroom sneller te laten groeien dan het aantal abonnees.

Netflix geschiedenis

Netflix is in augustus 1997 opgericht in Scotts Valley Californië door Marc Randolph en Reed Hastings. Beiden waren veteranen uit Silicon Valley. In het begin was Netflix een website die zich richtte op het verhuren van films. Het maakte het mogelijk voor mensen om online dvd’s te huren, die vervolgens met de post verstuurd werden.

Blockbuster heeft meerdere mogelijkheden gehad voor een partnership of een overname van Netflix voor $ 50 miljoen. Dit is echter niet gebeurd en Netflix is de dominante speler geworden. Netflix ging in 2002 naar de beurs voor een koers van $ 15 per aandeel. In 2003 had Netflix 1,5 miljoen abonnees. Dit aantal is inmiddels opgelopen tot 182,8 miljoen in het eerste kwartaal van 2020.

Pas in 2010 begon Netflix met het streamen van films naar abonnees, het bedrijfsmodel dat nu dominant is geworden. In 2010 ging ook de traditionele filmverhuur gigant Blockbuster failliet. Het streamen van films was nieuw en Netflix wist voordelige deals te sluiten met verschillende studio’s die het zagen als extra inkomsten en niet als concurrentie.

In 2011 werd Netflix zelfs verantwoordelijk voor het meeste gebruik van internet. Dit komt doordat de Netflix films veel bandbreedte vragen. In 2011 breidde Netflix ook internationaal uit. Eerst naar Canada en later naar Midden- en Zuid-Amerika. In 2012 kwam Netflix ook naar het Verenigd Koninkrijk.

In 2011 begon Netflix ook met de productie van eigen content. House of Cards was één van de eerste grote successen. Netflix wist HBO af te troeven en de eerste twee seizoenen kostten Netflix $ 100 miljoen. Netflix kwam hierdoor in rechtstreekse concurrentie met grote productiestudio’s.

In 2015 werd het aandeel gesplitst en ontvingen aandeelhouders 7 nieuwe aandelen voor elk aandeel dat beleggers daarvoor in bezit hadden.

Reed Hastings & Netflix

Reed Hastings is co oprichter van Netflix en werd geboren op 8 oktober 1960. In 1991 richtte Reed Hastings zijn eerste bedrijf op, genaamd Pure Software. In 1995 ging Pure Software naar de beurs en fuseerde met Atria Software. In 1997 werd Pure Atria overgenomen door Rational Software.

Samen Met Marc Randolph, een andere werknemer van Pure Software, richtte hij in 1997 Netflix op. Reed Hastings is nog steeds CEO en Chairman van Netflix en heeft inmiddels een vermogen van $ 4,7 miljard.

Feiten over Netflix

  • In 2019 gaf Netflix $ 14,6 miljard uit aan streaming content
  • Netflix geeft meer uit aan de productie van eigen content dan aan het kopen van content
  • Netflix heeft op het moment van schrijven 182,8 miljoen abonnees
  • Wanneer je aandelen Netflix voor $ 15 had gekocht tijdens de IPO had je nu een rendement van 19.733%.
  • Netflix probeerde zichzelf in 2000 voor $ 50 miljoen te verkopen aan Blockbuster
  • Netflix heeft een marktwaarde van $ 185,3 miljard op de beurs
  • Ondanks de enorme groei was het eerste kwartaal van 2020 het eerste kwartaal waarin Netflix een positieve vrije kasstroom had
  • Reed Hastings heeft een geschat vermogen van $ 4,7 miljard.
  • 2,7 miljoen mensen hebben nog steeds een abonnement op de dvd service van Netflix.
  • Netflix gebruikt 15% van de wereldwijde internet bandbreedte.

Verwachting aandeel Netflix

De verwachtingen voor Netflix zijn de afgelopen jaren fors gestegen en toch vaak helemaal waar gemaakt. Het aantal abonnees is snel gegroeid en de expansie internationaal is ook ongekend snel gegaan. Juist deze internationale groei zorgt ervoor dat ook in de toekomst het aantal abonnees snel kan stijgen. Wereldwijd zijn er nog heel veel gezinnen en hierdoor kan het aantal abonnees nog veel verder groeien dan de 182,8 miljoen abonnees. Wanneer het abonnees verder groeit biedt dit ook meer abonnees om de hoge content kosten door te delen.

Fundamentele analyse Netflix

Veel van de waarde van Netflix zit in de toekomstige potentie. Het afgelopen kwartaal zette Netflix een record neer qua winst, abonnees en vrije kasstroom. Wanneer deze resultaten vermenigvuldigd worden met 4, om tot een jaarresultaat te komen, is de waardering nog steeds erg duur. Het aandeel zou op dat moment gewaardeerd worden op 66 maal de winst en 287 maal de vrije kasstroom.

Er zijn echter ook andere manieren om Netflix te waarderen. Met 182,8 miljoen abonnees wordt een abonnee gewaardeerd op $ 1.014 per stuk. Dit is natuurlijk nog steeds duur, zeker gezien de winst die hieruit wordt gehaald, maar dit houdt geen rekening met de snelle groei.

In twaalf maanden groeide het aantal abonnees 22,9%. Deze snelle groei is ook zeer waardevol. 34,1 miljoen nieuwe abonnees zijn veel geld waard. Stel je waardeert deze nieuwe abonnees op $ 500 per stuk dan is de waarde die met deze groei gegenereerd wordt $ 17,1 miljard.

De balans van Netflix is niet heel sterk. Met $ 14,2 miljard aan schulden en $ 5,2 miljard aan kasgeld lijkt er een risico te zijn door de lage winstgevendheid. Het is opvallend dat Netflix ervoor gekozen heeft schulden aan te gaan in plaats van aandelen uit te geven. Historisch gezien is dit de juiste beslissing geweest wanneer we naar de koers van het Netflix aandeel kijken.

Conclusie: Aandeel Netflix kopen?

Netflix groeit snel door, terwijl het Covid-19 virus economieën op slot gooit. De grote investeringen in content lijken uit te betalen en zelfs de vrije kasstroom was voor het eerst positief. De grote vraag blijft hoe lang deze investeringen in content waarde gaan genereren. De explosie van nieuwe content kan namelijk de waarde van bestaande content verlagen doordat er meer concurrentie is van nieuwe content.

Het aantal abonnees groeit snel en de vraag is nu hoe goed en snel Netflix kan verdienen aan dit enorme aantal abonnees en wat het uiteindelijke aantal abonnees zal zijn.

Zelf aandelen Netflix kopen of verkopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Netflix. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in meer dan 25 landen. Bekijk het aanbod:

aandeel Netflix

Beleggingsspecialist LYNX

Wubbe Bos is beleggingsspecialist bij LYNX. Naast het schrijven van artikelen over aandelen en het laatste beursnieuws, is hij betrokken bij het LYNX Educatieprogramma. Zijn artikelen zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en Twitter. Tevens schrijft Wubbe artikelen voor Beleggers Belangen en SeekingAlpha.

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker