Artikel laten voorlezen

Het aandeel AMG geniet een ongekende populariteit op het Damrak. Het metaalbedrijf heeft een notering op de AMX en staat bekend om zijn enorme koersuitslagen.

Na het nieuws dat de koers van het aandeel AMG met 50% is gedaald, wordt het eens tijd om dieper in dit bedrijf te duiken en wat de toekomst brengt voor AMG.

Aandeel AMG

Wat doet AMG?

Advanced Metallurgical Group N.V. is een beursgenoteerde onderneming en een producent van metallurgische producten en systemen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam. Het bedrijf werd in 2007 opgesplitst in twee onderdelen: Advanced Materials en Engineering Systems. 

  • Advanced Materials ontwerpt en produceert geavanceerde metalen producten.
  • Engineering Systems maakt ovensystemen, waarin metaal wordt verwerkt.

De component ‘geavanceerde materialen’ is met een omzetaandeel van 80% duidelijk de grootste van de twee. U moet hierbij denken aan metalen als vanadium, aluminium, chroom en lithium.

De laatste tijd focust AMG zich vooral op de metalen lithium en vanadium, omdat de vraag naar deze grondstoffen enorm is gestegen. Naar aller waarschijnlijkheid zal dit verder stijgen in de toekomst. De prijzen van de twee metalen stegen de laatste jaren al aanzienlijk, doordat de vraag naar onder andere batterijen voor elektrische auto’s enorm is toegenomen. Echter, in de afgelopen twaalf maanden zijn de prijzen van lithium en vanadium fors gecorrigeerd, waardoor de koers van het aandeel AMG met 50% is gedaald. We schreven eerder al uitgebreide artikelen over deze twee interessante grondstoffen. Deze artikelen vindt u hier terug: De beste vanadium aandelen van dit moment en De beste lithium aandelen van dit moment.

Vraag naar lithium en vanadium neemt toe

Er wordt gedacht dat de prijzen van lithium en vanadium op langere termijn verder gaan stijgen. Deze gedachte komt voort uit de toenemende wereldwijde maatregelen om de uitstoot van CO2 te reduceren en efficiënter om te gaan met energie. De maatregelen hebben nu al geleid tot een innovatiegolf in de autosector. De auto-industrie wordt door overheden en internationale besluitvormers gestimuleerd om de uitstoot terug te dringen. Overheden stimuleren de aankoop van de elektrische auto’s al jaren en worden ook steeds strenger qua regelgeving. Noorwegen zal in 2025 zelfs het eerste land ter wereld worden waar een totaalverbod komt op de verkoop van benzine- en dieselauto’s.

Lithium

Hoewel AMG niet alleen op lithium gericht is, en nog meer metaalproducten produceert, is de stijging van de lithiumprijs wel van grote invloed geweest op de stijging van het aandeel AMG. Deze groeimarkt wordt dan ook steeds belangrijker voor het Nederlandse bedrijf. Ze investeerden € 100 miljoen in de uitbreiding van de bestaande lithiummijn in Brazilië. Door de uitbreiding kunnen ze de lithiumproductie verdubbelen en zullen de fabrieken de komende 20 jaar over voldoende grondstoffen beschikken.

Vanadium

Een speciale tak van AMG, dat gelegen is in het Amerikaanse Cambridge, richt zich op vanadium. De bedrijfsactiviteiten bestaan uit het produceren van ferrovanadium en de daarmee verbonden ijzerlegeringen. Deze worden gebruikt als katalysators in raffinaderijen. Met de groeiende noodzaak tot een circulaire economie biedt AMG Vanadium alvast een mogelijkheid. Door het implementeren van hun state-of-the-art technologie en reeds bewezen expertise zorgen ze voor een permanente en kostenefficiënte oplossing.

Aandeel AMG

Automotive sector biedt enorm potentieel voor aandeel AMG

Regelgeving en klimaatverandering zullen ongetwijfeld leiden tot een groeiende vraag naar elektrische voertuigen. Nu zijn wereldwijd ruim 1 miljard auto’s nog afhankelijk van benzine, maar in de toekomst draait het alleen nog maar om batterijen. Bijna elk grote autobouwer investeert daarom momenteel in de ‘auto van de toekomst’. Volkswagen maakte eerder dit jaar bekend in de komende 4 jaar € 44 miljard te investeren in elektrische voertuigen. Binnen 10 jaar willen ze 70 verschillende elektrische modellen hebben. Alles over Volkswagen leest u in het artikel: Volkswagen zet vol in op elektrisch rijden.

Daimler heeft laatst een order geplaatst van € 20 miljard aan batterijen in elektrische voertuigen. General Motors en Ford ondergaan allebei een enorme herstructurering om de concurrentie bij te houden. Volgens General Motors zijn deze investeringen, die gepaard gaan met banenverlies, noodzakelijk omdat het meer wil investeren in elektrische en autonome auto’s.

Naar schatting zal de vraag naar lithium hierdoor elk jaar stijgen met 10% à 14%. Al die voertuigen gebruiken straks batterijen die lithium of vanadium bevatten. De potentiële markt is enorm. We staan vandaag de dag nog steeds aan het begin van deze grote transformatie. Op dit moment zijn slechts circa 2% van de auto’s op de weg plug-in elektrische auto’s. De batterijen worden ook gebruikt in andere dagelijkse producten, zoals smartphones en laptops.

De financiële cijfers van het aandeel AMG

AMG is de leider in geavanceerde technologieën die CO2-uitstoot aanpakken. In 2018 steeg de EBITDA met 73% ten opzichte van 2017. Dit door de verbeterde winstgevendheid binnen de takken AMG Materials en AMG Engineering. AMG heeft 2018 netto schuldenvrij afgesloten met een netto vrije kasstroom van € 20,7 miljoen.

Bovendien kondigde AMG onlangs de start aan van zijn aandeleninkoopprogramma. AMG is voornemens om voor maximaal 3 miljoen eigen aandelen (maximaal € 100 miljoen) in te kopen. Ze wil hiermee aandeelhouders belonen en de eigen aandelen gebruiken voor toekomstige compensatieprogramma’s voor werknemers. Het programma loopt tot 9 oktober 2019 en zal waarschijnlijk de aandelenkoers de komende maanden ondersteunen. De aandeleninkoop van metalenspecialist AMG is positief nieuws. Het is daarbij een teken van vertrouwen in de fundamenten van de onderneming, op een moment dat er enige tegenwind is.

In 2018 boekte AMG een omzet van € 1,31 miljard en een winst van € 98,6 miljoen. Voor 2019 wordt ondanks de gedaalde prijzen gerekend op een omzet van € 1,34 miljard, een groei van 2,3%. Hiermee zal AMG een winst boeken van € 106,5 miljoen. De verwachte K/W verhouding van 2019 voor het aandeel AMG komt hierdoor uit op ‘slechts’ 9,3. Echter, de metalen zijn nu flink gedaald. Een eventueel herstel zal dus snel leiden tot betere resultaten bij AMG. De vooruitzichten voor de vraag naar CO2-reducerende materialen zijn goed en op langere termijn zal dit dus moeten resulteren in hogere winsten voor AMG. Het metaalbedrijf behoort overigens tot de de producenten met de laagste kostprijs voor de meeste metalen die het produceert.

Technische analyse van het aandeel AMG

Lange termijn technische analyse van het aandeel AMG

De koers van het aandeel AMG is tussen 2015 en 2018 enorm hard opgelopen. Nadat de staalmarkt onder druk kwam te liggen door Amerikaanse sancties, is de koers van het aandeel omlaag gedraaid. De koers van AMG bevindt zich momenteel in een dalend trendkanaal. De lagere toppen en bodems karakteriseren de dalende trend. Inmiddels lijkt de koers iets meer te stabiliseren. Er ligt een steunzone rond de € 21 – € 22. De koers heeft veel ruimte om te herstellen binnen het dalende trendkanaal. Onder de lange termijn grafiek bekijken we op de korte termijn grafiek welke niveau’s belangrijk zijn.

Aandeel AMG koers

Korte termijn technische analyse van het aandeel AMG

De koers van het aandeel AMG is circa 50% gedaald sinds de top vorig jaar op zo’n € 53. Het patroon van lagere toppen en bodems wijst op aanhoudende verkoopdruk. De laatste koersbodem rond de € 26 fungeert nu als weerstand. Indien AMG erin slaagt om boven deze weerstand te breken, kan de koers verder omhoog. Echter, rond de € 28 komt AMG de dalende trendlijn tegen, dus hier moet men weer oppassen voor topvorming. Uiteraard is het mogelijk dat de dalende trend wordt verlaten, dan komt er ruimte vrij voor een stijging richting de € 36.

Koersgrafiek AMG

Aandeel AMG kopen via LYNX?

U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld. Wereldwijd heeft u direct toegang tot 135 beurzen in 33 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel. Bekijk het aanbod:

Hoe nuttig vond u het artikel?(Vereist)
Zeer onbehulpzaamZeer behulpzaam

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart


Stuur een bericht naar Justin Blekemolen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.