Het aandeel Volkswagen; nog steeds rommelt het in de autosector

Update 27 februari 2017: Aandeel Volkswagen; nieuwe kans na technische correctie

Update 9 januari 2017: Aandeel Volkswagen koerst naar hoogste stand sinds september 2015

Hoogstwaarschijnlijk is het dieselschandaal bij Volkswagen van vorig jaar u niet ontgaan. Sinds het dieptepunt in het aandeel Volkswagen, is deze weer flink hersteld.

Toch lijkt het erop dat de autosector dit hoofdstuk nog niet helemaal kan afsluiten.

Zijn beleggers bang voor een herhaling? En is Volkswagen echt het enige bedrijf dat destijds sjoemelde?

Dieselschandaal

Het dieselschandaal zorgde voor een grote schok onder de beleggers van Volkswagen. Het aandeel kelderde en niet veel later volgde een tweede slachtoffer; het Japanse Mitsubishi. Beleggers dachten dat er nog meer bedrijven zouden volgen.

Want waarom kunnen andere merken wel schone auto’s maken en lukt dit Volkswagen niet op een eerlijke manier?

Tot nog toe zijn hier echter nog geen bewijzen voor gevonden.

Is Renault de volgende?

Wel blijven de geruchten als een donkere wolk boven de autosector hangen. Vanochtend meldde de Financial Times dat het uit betrouwbare bronnen heeft vernomen dat de Franse overheid in een rapport over Renault belangrijke informatie heeft verzwegen.

In het rapport staan de uitkomsten van het onderzoek over de uitstoot van Renault auto’s.

De Franse overheid heeft belang bij goede prestaties van het aandeel Renault, gezien het 20% van het bedrijf bezit. Tot op heden lijkt de schade als gevolg van deze bekendmaking mee te vallen, het aandeel Renault noteert 2% lager.

Tegelijkertijd profiteert het aandeel Volkswagen vandaag juist van een akkoord met een leverancier. Door een betalingsconflict wilde toeleverancier Prevent Group geen onderdelen meer leveren.

Hierdoor hoefde personeel tijdelijk niet meer op werk te verschijnen en kwam de productie van onder andere het type Golf stil te liggen.

Volkswagen hoger op “positief” nieuws

Toch werd vandaag niet alleen positief nieuws over het aandeel Volkswagen bekendgemaakt. Het FD meldt vanochtend dat er een rare uitkomst kwam uit een Italiaanse test van deze zomer.

Uit het onderzoek bleek dat een Audi, die was gerepareerd vanwege de sjoemelsoftware, na reparatie juist nog meer vervuilde was dan voor de reparatie.

Aandeel volkswagen

Naar aanleiding van dit onderzoek eisen Duitse consumentenorganisaties dat er opnieuw een uitgebreid onderzoek komt naar de gerepareerde auto’s. Mocht het zover komen en het onderzoek valt negatief uit, dan kan dit negatief zijn voor het aandeel Volkswagen.

Allereerst moeten alle gerepareerde auto’s weer terug naar de garage. Vervolgens is de kans groot dat consumenten een schadevergoeding gaan eisen.

Kortom, ingrepen die het Duitse bedrijf opnieuw veel geld kunnen gaan kosten en waar beleggers allerminst vrolijk van worden.

De mogelijke problemen die boven deze sector hangen maakt beleggen in deze aandelen nog altijd risicovol. Persoonlijk beleg ik niet graag in aandelen waarbij ik niet voor 100% zeker weet dat de processen binnen het bedrijf eerlijk verlopen.

De informatie in deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies en geldt niet als aanbeveling tot het doen van enige belegging. De auteur heeft geen positie in één van voornoemde financiële instrumenten.

Beleggingsspecialist LYNX

Roy van Santen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Roy schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en de Twitter van LYNX.

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker