TA: ‘AEX en BMW schakelen terug’

Deze week blijkt de houding van Donald Trump in het handelsconflict tussen de V.S. en China onverzettelijk. Misschien is het bluf, maar Trump lijkt van plan zijn bijnaam ‘Tariff Man’ eer aan te doen in de onderhandelingsstrijd met China. Deze houding frustreert ook de Europese automakers.

DJ Stoxx 600 Automobiles & Parts sector + relatieve sterkte t.o.v. DJ Stoxx 600 index

Na de crisis van 2008 heeft de Europese automobielindustrie en toeleveringsfabrikanten een stijgende getoond bestaande uit drie opwaartse golven die tijdelijk twee keer werden afgeremd in 2011 en 2015 t/m 2016. Deze vijf golven bij elkaar opgeteld voldoen aan zowel een complete Dow Theorie Bull Markt cyclus en de stijgingsfase conform de ‘Elliott Wave’-theorie. Het suggereert van de top vorig jaar de start van een correctiefase bestaande uit twee dalingsfasen onderbroken door een enkele herstelpoging. Deze herstelpoging lijkt in de Europese automobielsector nu voorbij omdat deze nu stuk lijkt te lopen op de bodem uit 2017. In relatieve zin raakt de automobielsector tegenover de brede Europese marktontwikkeling verder achterop (zie roze lijn).

DJ Stoxx 600 Automobiles & Parts sector + relatieve sterkte t.o.v. DJ Stoxx 600 index

Bayerische Motoren Werke AG (BMW) + relatieve sterkte t.o.v. DJ Stoxx 600 Automobile sector

Het is ondertussen een bekend feit dat met name de Duitse automobielsector maar moeilijk vooruit komt. Schandalen in de autosector en de klimaatdiscussie vragen om een frisse aanpak. De recente opleving in de beurskoers van Bayerische Motoren Werke AG (BMW) wekt de indruk van een koude start in de poging om het vertrouwen van haar aandeelhouders weer terug te winnen. De bodems uit 2017 en vorig jaar rond € 77 hebben de rol van steun na de daling onder genoemd niveau in oktober 2018 verruild voor nieuwe weerstand. Zorgelijk is vooral de relatieve verslechtering van de koersprestaties van BMW ten opzichte van de DJ Stoxx 600 automobielsector. Er valt nog wel e.e.a. te sleutelen of te versleutelen om de beurskoers op te krikken.

Bayerische Motor Werke AG (BMW) + relatieve sterkte t.o.v. DJ Stoxx 600 Automobile sector

AEX-index op uurbasis afgelopen drie maanden

In de technische analyse is een trend intact, totdat deze breekt. De trendlijn langs de koersbodems van maart in de AEX-index is neerwaarts gesneuveld en dat wijst op een trendomslag. Deze indruk wordt verder benadrukt door de ontwikkeling van de lagere top hedenochtend die niet alleen stuk loopt na een test van de stijgende steunlijn, maar ook rechtsomkeert maakt na het bereiken van de onderkant van de zijwaartse beweging voorafgaand aan de trendbreuk. Degenen die recent kochten nemen dus weer afscheid van hun (long)posities. Het is dus een kwestie van tijd op uurbasis om een nieuw dieptepunt onder AEX 557,69 te zien verschijnen. Dan is de trendomslag een feit en richt de focus zich op een test van AEX 555 en daaronder AEX 537-545.

AEX-index op uurbasis afgelopen drie maanden

Op 14 mei 2019 geeft Edward Loef wederom een masterclass, dit keer met als onderwerp “Herken toppen en bodems in beurskoersen”. Schrijf u snel in:

Zelf beleggen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Handelsplatform-800x359
Edward Loef

Edward Loef

Technisch Analist

Edward Loef heeft meer dan 25 jaar ervaring als technisch analist en heeft jarenlang gewerkt als senior technisch analist bij Theodoor Gilissen Bankiers. Daarvoor was hij actief als beleggingsadviseur bij onder andere F. van Lanschot en de Rabobank. Edward staat geregistreerd als Certified Financial Technician en verzorgt beleggingspresentaties, cursussen en consults op het gebied van technische analyse.

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker