Op welke manier houdt dit aandeel zijn marktpositie vast en is het ondanks de enorme groei nog interessant om nu in te stappen? In dit artikel bespreken we de toekomstplannen van Adobe Systems en welke potentie dit aandeel bezit.
De volgende onderwerpen worden besproken over het aandeel Adobe:
Het aandeel Adobe
Adobe (ADBE) is een Amerikaans softwarebedrijf gericht op de creatieve sector. Het is de aanbieder van onder andere Photoshop en Premiere Pro. Het bedrijf wist in het afgelopen kwartaal een omzetstijging van 14% te realiseren in vergelijking met het jaar ervoor. Daarnaast steeg ook de nettowinst met dubbele cijfers, namelijk 16% stijging vergeleken met vorig jaar. Hiermee tikt het met $ 955 miljoen bijna een nettowinst van $ 1 miljard aan.
Adobe genereert zijn inkomsten door middel van abonnementen. Gebruikers die hun diensten willen benutten betalen hiervoor een maandelijks bedrag. Adobe was één van de pioniers die dit betalingssysteem begon te hanteren en het heeft hen tot op vandaag geen windeieren gelegd. Ruim 90% van hun inkomsten komen voort uit deze abonnementen.
Het voordeel van deze abonnementen is ten eerste dat ze zorgen voor een constante inkomstenstroom. Ten tweede heeft Adobe grote marges op deze abonnementen. In het vorige kwartaal verdienden ze $ 3 miljard aan deze abonnementen terwijl het hen slechts $ 328 miljoen heeft gekost.
Ondanks ze een stevige marktleider zijn, vallen ze de laatste jaren onder de term groeiaandelen. Het aandeel Adobe zit als sinds 2011 in een gezonde opwaartse trend en het aandeel Adobe heeft ook het laatste jaar een stevige groei doorgemaakt. De groei bedraagt 57% ten opzichte van een jaar geleden. Het aandeel heeft daarnaast ook weinig last gehad van de coronacrisis. Meer nog, het aandeel Adobe is op het moment van schrijven zelfs gestegen met 18,4% in vergelijking met de koers vlak voor de piek van de pandemie en behaalde begin september een nieuwe all-time high op 536,88 USD.
Concurrentiestrijd
Adobe is zich momenteel aan het wapenen tegen opkomende concurrentie. U vraagt zich misschien af waarom ze zich nu pas wapenen tegen concurrentie? Lange tijd was er geen sprake van directe concurrenten, maar de laatste tijd is Affinity zijn pijlen meer en meer op Adobe aan het richten. Met name de programma’s Illustrator en Indesign van Adobe Systems krijgen er directe concurrentie bij. Deze concurrentie daagt Adobe uit om de marktevoluties te blijven volgen en te blijven innoveren.
Ook zijn er klanten die de manier van betalen niet correct vinden. Adobe biedt een abonnementsformule aan terwijl het vroeger licenties verkocht. Veel klanten willen van één bepaald programma een licentie kopen en niet elke maand betalen voor een programma. Mensen hebben graag het gevoel dat ze eigenaar zijn van een programma en dat gevoel valt met dit systeem weg. Adobe biedt de abonnementen dus per programma aan. Uiteraard hanteren ze ook het principe dat wanneer u meerdere programma’s gebruikt u goedkoper af bent als u het totaalpakket aankoopt.
De concurrentie speelt hierop in door goedkopere prijzen te hanteren en alternatieve betalingsmethodes aan te bieden. Zo biedt Affinity ook gratis proefperiodes aan terwijl Adobe dit niet doet. Affinity probeert op deze manier klanten van Adobe te overtuigen om hun services te gebruiken.
Toch lijkt er bij Adobe weinig zorgen te zijn over deze concurrentie. Ze hebben veel trouwe klanten en hun programma’s hebben hun waarde reeds jaren bewezen.
De toekomst van het aandeel Adobe
Hun monopolie zijn ze nog niet kwijt en ze weten het tot nu nog goed vast te houden. Toch rijzen er vragen over de toekomst van Adobe en hun diensten. Daarom zijn ze zich gaan focussen op de e-commerce sector en online marketing. Het lijkt misschien wat laat om mee op de kar van e-commerce te springen, maar Adobe doet dit door middel van artificial intelligence (AI).
Zo zijn ze momenteel bezig hun AI te optimaliseren die bedrijven helpt om hun prestaties te verbeteren op het vlak van marketing. Zo kunnen bedrijven zien welke content werkt en kan deze aangepast worden aan de doelgroep. Het voordeel van AI is dat het zich blijft ontwikkelen hoe vaker het gebruikt wordt. Door deze vorm van machine learning kan AI een zeer krachtig middel zijn in het voeren van reclame. Het helpt om inzicht te krijgen in de consumenten van bedrijven en de reclame op maat te maken voor deze consumenten. Door in te spelen op AI hoopt Adobe mee te liften in de opmars die AI momenteel aan het meemaken is.
Daarnaast valt niet te ontkennen dat steeds meer bedrijven online thuiswerken gaan promoten. Het aandeel Adobe kan van deze kans zeker profiteren. Meer en meer mensen die van thuis uit werken betekent ook meer en meer documenten die online ondertekend moeten worden. Tot slot bieden ze services aan om papieren documenten om te zetten naar digitale documenten. Op deze manier groeit het gebruik van hun diensten.
Veel potentie voor het aandeel Adobe
Doordat Adobe Systems de positie van marktleider binnen hun sector al enige tijd weet vast te houden, zien we dit niet snel veranderen. Zeker niet nu Adobe blijft innoveren en hun focus ook begint te leggen op de online marketing. Samen met de ontwikkelingen die zich voordoen in verband met thuiswerken zorgt dit voor een extra troef waardoor er zeker veel potentie in dit aandeel zit voor de komende jaren.
Daarnaast genereren ze een behoorlijke inkomstenstroom door het aanbieden van hun abonnementen. Adobe boekte in het derde kwartaal een recordomzet van $ 3,2 miljard. De omzet steeg met 14%, terwijl de winst per aandeel met 22% toenam. Het digitale mediasegment van het bedrijf, dat met 19% steeg, was goed voor het grootste deel van de omzet van $ 2,3 miljard. Dit is het segment van Adobe’s bedrijf dat de belangrijkste producten bevat, waaronder Photoshop, Illustrator en Acrobat.
Het aandeel Adobe lijkt voor veel beleggers extreem duur, aangezien het momenteel wordt verhandeld tegen 45 keer de verwachte winst. De groei en stabiliteit van Adobe tijdens de pandemie zouden deze waardering echter moeten rechtvaardigen. De terugkoop van aandelen door Adobe geeft ook aan dat het bedrijf zijn aandelen niet als enigszins overgewaardeerd beschouwt, wat beleggers in het aandeel Adobe zou moeten geruststellen. Qua financiële gezondheid zit het aandeel Adobe dus wel goed. De trouwe klantenbasis, de kwalitatieve services en de jarenlange ervaring zorgen ervoor dat deze inkomsten niet snel zullen verdwijnen.
Het aandeel Adobe heeft de voorbije jaren een enorme groei doorgemaakt en onze verwachting is dat dit aandeel nog heel wat potentie heeft voor de toekomst.
Aandeel Adobe kopen bij LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om te beleggen in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook het aandeel Adobe (ADBE). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Editorial credit: r.classen / Shutterstock.com – rafapress / Shutterstock.com
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart