Artikel laten voorlezen
|
De beursgang van Coolblue is wegens gebrek aan belangstelling uitgesteld. Het bedrijf wijt dit aan de huidige onzekerheid op de financiële markten. Of en wanneer de IPO alsnog gaat plaatsvinden is onbekend.
Het aandeel Coolblue zal naar verwachting nog deze maand (oktober) verhandelbaar zijn op de Amsterdamse beurs. Aan het begin van deze maand maakte het Nederlandse e-commerce bedrijf de plannen voor de beursgang van Coolblue bekend. Begeleidende banken schatten de waarde van het bedrijf rond de € 4 miljard. In dit artikel bespreken we de details rondom de beursgang van Coolblue en proberen we in te schatten of het aandeel interessant is voor beleggers.
Beursgang aandeel Coolblue
Er werd al jaren gesproken over een mogelijke beursgang van de Nederlandse e-tailer, maar deze maand wordt het dan eindelijk werkelijkheid. Eerder dit jaar stelde Coolblue de miljardenbeursgang nog uit vanwege het naderende zwangerschapsverlof van de CFO. Ook moest er nog personeel worden ingewerkt voor investor relations. Overigens werd toen alles achter de schermen wel al in werking gezet.
Op 1 oktober 2021 publiceerde Coolblue het persbericht waarin de intentie voor een beursgang en een notering op Euronext Amsterdam kenbaar werden gemaakt. De IPO zal in oktober moeten plaatsvinden, maar de exacte datum is ‘afhankelijk van de marktomstandigheden en andere relevante overwegingen’, aldus Coolblue.
Tijdens de beursgang zullen zowel nieuwe aandelen Coolblue worden uitgegeven als bestaande aandelen aan het publiek worden aangeboden. Met de uitgifte van nieuwe aandelen Coolblue hoopt het bedrijf zo’n € 150 miljoen op te halen. De beursgang van Coolblue wordt begeleid door onder andere Barclays, Goldman Sachs en Rabobank.
Redenen beursgang Coolblue
Coolblue is na Bol.com, dat eigendom is van Ahold Delhaize, de grootste Nederlandse online retailer. Het bedrijf maakt de stap naar de beurs om zijn kapitaalpositie te versterken. Coolblue heeft in 2020 en 2021 namelijk aanzienlijke investeringen gedaan om verdere groei te bewerkstelligen en de coronacrisis heeft de vraag naar de diensten van de retailer fors doen stijgen.
De beursgang van Coolblue biedt klanten/beleggers de mogelijkheid om te investeren in Coolblue en dat is mooi voor grotere bekendheid en het imago. Maar het opgehaalde kapitaal is uiteraard voornamelijk interessant vanwege de financiële flexibiliteit voor verdere groei. Coolblue is voornemens de opbrengst van de beursgang te gebruiken om de internationale expansie te financieren. Momenteel is de e-commercegigant voornamelijk actief in Nederland en België, maar Coolblue wil haar activiteiten langzaam gaan uitbreiden naar de rest van Europa. Zo startte het bedrijf in 2020 in Duitsland en het eerste filiaal werd bij de Oosterburen afgelopen zomer geopend. Men is momenteel actief op zoek naar geschikte locaties in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westalen.
Ook benadrukt Coolblue dat de beursgang de deuren openzet voor nieuwe zakelijke mogelijkheden in haar gevestigde markten, zowel organisch als door overnames. Bijvoorbeeld met betrekking tot commercieel aantrekkelijke overnamedeals of investeringen in IT en technologie. Verder zal het bedrijf het geld gebruiken om zijn magazijn verder te robotiseren en nieuwe distributiecentra te openen.
Investeerders Coolblue
Een andere belangrijke reden voor de beursgang van Coolblue zijn veelal de investeerders. De Nederlandse investeringsmaatschappij HAL Trust kocht in 2016 een belang van 20% in Coolblue. In 2019 verhoogde HAL het belang tot 49%, terwijl oprichter en Chief Executive Officer Pieter Zwart het resterende belang in handen heeft.
HAL is een beursgenoteerde investeringsmaatschappij en wil graag dat Coolblue verder kan blijven groeien. Uiteraard willen de aandeelhouders van HAL een gedeelte van het belang ook gewoon omzetten in contanten. De verkopers van de bestaande aandelen zijn naast HAL, Pieter Zwart (CEO), Daphne Smit (CFO) en de STAK die aandelen in bezit heeft van de medewerkers van Coolblue.
De retailer en de bestaande aandeelhouders hebben overigens wel een lock-up periode van 180 dagen. Zij moeten dus een half jaar wachten voordat zij hun aandelen Coolblue op de markt kunnen verkopen.
Geschiedenis & activiteiten Coolblue
Coolblue werd in 1999 opgericht door Pieter Zwart en twee vrienden tijdens de internethype en de dot.com bubble. Destijds was ook Hot-Orange actief, maar de oprichters dachten dat het beter kon en bedachten zo de tegenovergestelde naam Coolblue. Aanvankelijk begon het bedrijf met aparte webshops, zoals MP3man.nl, PDAshop.nl en Laptopshop.nl, maar in 2018 zijn alle domeinen samengevoegd tot het Coolblue.nl-domein. Al sinds 2004 biedt het bedrijf zijn diensten aan in België.
In 2016 lanceerde het bedrijf zijn eigen bezorgdienst genaamd CoolblueBezorgt. Het bedrijf zet zijn transportvloot slim in als marketingmachine. De knalblauwe bussen met oranje logo erop bevatten ludieke teksten als ‘BUS. Klopt.’ en op de bezorgfietsen staat bijvoorbeeld ‘FIETS. Fieuw.’ Het bedrijf heeft ruim 6000 medewerkers in dienst.
Coolblue is een webwinkel en staat voornamelijk bekend om de verkoop van consumentenelektronica. Inmiddels heeft het bedrijf ook fysieke winkels in tien Nederlandse steden en vijf Belgische steden. Coolblue verkoopt naast elektronica ook zonnepanelen, laadpalen en het biedt zogeheten Thuiswerkwinkels aan voor werkgevers. Begin 2021 kondigde Coolbue zijn energielabel Coolblue Energie aan.
Het bedrijf probeert zich vooral te onderscheiden met de service die het daarbij biedt. De slogan van het bedrijf luidt dan ook ‘alles voor een glimlach’. Tevreden klanten staan hoog in het vaandel bij Coolblue.
Beurswaarde aandeel Coolblue
De IPO (beursgang) prijs is nog niet bekend en de waardering van Coolblue is dan ook nog niet exact bekend. De schattingen lopen uiteen van € 4 miljard tot € 6 miljard, maar de daadwerkelijke beurswaarde is afhankelijk van de vraag vanuit beleggers. Zeker nu de stijgende rente de groeiaandelen onder druk zet is het nog maar de vraag hoeveel beleggers bereid zijn voor de aandelen Coolblue te betalen.
De omzet van het bedrijf groeit overigens wel hard. In 2012 lag de omzet nog op € 168 miljoen, in 2015 werd er € 555 miljoen verdiend en in 2019 was de omzet gegroeid tot € 1,48 miljard. Tussen 2012 en 2017 lag de omzetgroei altijd tussen de 40% en 55%. Die groei leek in 2018(+13%) en 2019 met ‘slechts’ 10% groei wel af te nemen, maar 2020 was weer een uitstekend jaar. Dankzij de coronacrisis gingen consumenten massaal online shoppen en groeide de omzet met 34% tot net geen € 2 miljard.
Van de totale omzet kwam slechts € 2,4 miljoen uit Duitsland en € 11 miljoen werd verdiend met Home&Go. Onder deze divisie vallen de opbrengsten uit de verkoop van laadpalen en zonnepanelen met de verkoop van energie.
Is het aandeel Coolblue interessant voor beleggers?
Coolblue groeit hard en dat zullen liefhebbers van groeiaandelen kunnen waarderen. De verwachting is dan ook dat de omzet de komende jaren met dubbele cijfers blijft groeien, met groeicijfers die oplopen tot 29% per jaar. De expansie in Duitsland is gedurfd, maar kan bij succes veel geld in het laatje brengen. Analisten schatten dat de webreus in 2025 ruim € 1,2 miljard omzet uit het land kan halen.
Daarnaast lijkt de toetreding tot de markt van zonnepanelen en de verkoop van gas & stoom een slimme zet. Coolblue speelt hierbij in op de trend naar verduurzaming en bovendien zijn deze activiteiten goed schaalbaar.
Risico’s aandeel Coolblue
Uiteraard zijn er ook risico’s. De kosten lopen snel op vanwege de uitbreiding naar Duitsland en doordat het bedrijf nieuwe diensten opstart, bijvoorbeeld het verkopen van laadpalen voor elektrische auto’s. Coolblue heeft geen trackrecord als het gaat om de verkoop van dit soort producten. Naast de gebruikelijke risico’s moet men ook rekening houden met de concurrentie.
Bekende namen als Bol.com, Mediamarkt en BCC verkopen nagenoeg dezelfde producten. Coolblue zal zich moeten blijven onderscheiden met bijvoorbeeld uitstekende service. Ook Amazon.com is sinds vorig jaar actief in Nederland en in Duitsland heeft deze Amerikaanse e-commerce gigant al een aardig marktaandeel. Dit kan de expansie in Duitsland mogelijk in de weg staan.
Financiële cijfers & kengetallen
In 2020 lag de omzet op € 2 miljard en de EBITDA kwam uit op € 114 miljoen. De nettowinst kwam uit op ‘slechts’ €53 miljoen euro, doordat het bedrijf nog ontzettend veel investeert in groei. Stel dat Coolblue na de beursgang 4 miljard waard is, dan betaal je dus zo’n 2 keer de omzet over 2020. Als we kijken naar de koers/winstverhouding dan zit je op ongeveer 75 keer de winst over 2020.
Uiteraard kijken we bij snelle groeiers liever vooruit. In de eerste helft van dit jaar werd al € 25,2 miljoen winst gemaakt bij een omzet van € 1,17 miljard. Indien we deze lijn van 34% omzetgroei doortrekken, dan kan de omzet in 2021 richting de € 2,7 miljard. Echter heeft Coolblue te kampen met een personeelstekort, waardoor het bedrijf moeite heeft om alle bestelde producten op tijd bij de klant te leveren. Om dit op te lossen zijn de personeelskosten gestegen en bleek uit recente documenten dat de winstmarge in het 3e kwartaal daardoor is gedaald. De vraag is dan ook of de operationele winst dit jaar wel veel hoger dan de € 50 miljoen uit 2020 kan uitkomen, bovendien zal Coolblue ook veel kosten maken voor de beursgang.
Beleggers moeten zich er dan ook bewust van zijn dat het aandeel Coolblue aanvankelijk fors geprijsd zal zijn bij de beursgang. U koopt het aandeel Coolblue dan ook niet voor de winst van volgend jaar, maar voor de toekomstige groei. Bij een succesvolle expansie in Duitsland zal de omzet fors kunnen toenemen en de winst komt dan vanzelf met de jaren. Bovendien blijkt uit cijfers van bijvoorbeeld Trustpilot dat klanten van Coolblue uiterst tevreden zijn over de dienstverlening. Maar liefst 83% van de klanten heeft meer dan één aankoop gedaan.
Conclusie beursgang Coolblue
Het Damrak heeft er straks weer een snelgroeiend techbedrijf bij na de beursgang van Coolblue. Nederlandse beleggers zullen ongetwijfeld in de rij staan voor de Cooblue aandelen om te kunnen profiteren van de ambitieuze groeiplannen van het e-commerce bedrijf. Gezien de beurswaarde zal het aandeel de komende jaren waarschijnlijk snel in de AScX of zelfs de AMX index verschijnen.
De hoge waardering zal waarde beleggers afschrikken, maar techliefhebbers kunnen hun hart ophalen met de beursgang van het aandeel Coolblue. Denk nog maar even terug aan de beursgang van Adyen. Dat aandeel werd destijds ook als duur bestempeld, maar heeft een gigantische stijging achter de rug. Uiteraard gaat het potentiële rendement gepaard met de vele risico’s. Investeringen in groei kunnen verkeerd uitpakken en de onzekerheid over de toekomstige groei zal het aandeel Coolblue dan ook volatiel maken.
Beleggen in het aandeel Coolblue via LYNX
Via LYNX kunt u beleggen in aandelen, opties, futures, ETF’s en CFD’s Na de beursgang van Coolblue kunt u ook beleggen in het aandeel Coolblue. Bekijk ons volledige aanbod: