Aandeel Ahold Delhaize vs. aandeel Walmart

Vorig jaar was het aandeel Ahold Delhaize, net als de gehele supermarktsector, volop in het nieuws nadat Amazon in de VS Whole Foods had overgenomen. De Amerikaanse internetgigant verlaagde direct de prijzen bij Whole Foods en beleggers vreesden dat concurrenten daar niet tegen konden opboksen. De koers van Ahold Delhaize kreeg een forse klap, terwijl Walmart redelijk overeind bleef. Ahold Delhaize is van deze schok inmiddels hersteld en zelfs sterk verder gestegen, maar daalde de afgelopen dagen hard door de presentatie van de halfjaarcijfers. Het aandeel Walmart deed aan het begin ook mee met deze rally, maar is sinds de teleurstellende jaarcijfers van afgelopen februari juist wat aan het kwakkelen.

Gegeven dat deze bedrijven in veel opzichten op elkaar lijken, rijst de vraag welk aandeel het beste in de portefeuille past. In dit artikel vergelijk ik Ahold Delhaize met Walmart op een aantal punten en kom ik aan de hand van deze punten tot een conclusie. Daarnaast geef ik op het eind mijn kijk op de resultaten van Ahold Delhaize.

Aandeel Ahold Delhaize vs. aandeel Walmart

De punten die in dit artikel worden besproken zijn:

  • Het dividend van aandeel Ahold Delhaize vs. aandeel Walmart
  • De online positie van Ahold Delhaize vs. Walmart
  • De geografische spreiding van Ahold Delhaize vs. Walmart
  • De balans en waardering van Ahold Delhaize vs. Walmart
  • Bonusronde: wat kan voor extra rendement zorgen bij Ahold Delhaize vs. Walmart
  • Recente resultaten Ahold Delhaize

Het dividend van aandeel Ahold Delhaize vs. aandeel Walmart

Zowel Ahold Delhaize als Walmart keren dividend uit. Het dividendrendement van Ahold Delhaize is met 2,9% duidelijk hoger dan dat van Walmart. Daarmee lijkt deze discussie gesloten te kunnen worden, maar dat vind ik wat te kort door de bocht. Om het dividend op waarde te schatten zijn ook de veiligheid en groei van belang. Het dividend van Ahold Delhaize groeide de afgelopen vijf jaar met 23,5% per aandeel, terwijl de winst met 35% toenam. Het dividend van Walmart daarentegen nam gemeten in euro’s met 45,5% toe, maar de winst per aandeel bleef vrijwel gelijk met een totale daling van 0,51%. Walmart krijgt dus een betere score wat betreft dividendgroei, maar de vraag is of deze in de toekomst vol te houden is.

Een ander argument is het aantal jaren dat een bedrijf het dividend heeft weten te verhogen. Walmart doet dit al 45 jaar, terwijl Ahold Delhaize door een andere strategie en het boekhoudschandaal van 2003 daar bij achterblijft.

Gegeven het aanmerkelijk hogere dividend van Ahold Delhaize en het feit dat de dividendgroei bij Walmart niet gekoppeld is aan de winstgroei per aandeel, wint Ahold Delhaize deze vergelijking.

De online positie van Ahold Delhaize vs. Walmart

Bij Ahold Delhaize ligt wat betreft de online strategie de focus vooral op de Benelux, met de nadruk op Nederland. Hier heeft het, in een relatief kleine markt, een sterke positie met Bol.com en ah.nl. wat de investeringen relatief beperkt houdt en het makkelijker maakt tot winstgevendheid te komen. Bovendien lijkt Ahold Delhaize het redelijk goed te doen op dit gebied, gezien de snelle groei en de keuze van Amazon de Nederlandse markt links te laten liggen.

De overname van bol.com in 2012 voor € 350 miljoen is achteraf echt een koopje geweest wat u zelden in de schappen tegenkomt.

Bij Walmart is de situatie anders. De markt in de VS is enorm, wat de investeringen veel groter maakt, en is Amazon er een geduchte concurrent. In 2016 nam Walmart Jet.com over voor $3.3 miljard. Daarnaast betreedt het met overnames ook nieuwe markten. De belangrijkste daarvan was de overname van Flipkart voor $ 16 miljard, waarmee Walmart toegang kreeg tot de Indiase markt. Wat hierbij opvalt is dat Ahold een stuk eerder was met zijn overname en zich bovendien alleen richt op het gebied waar ze al een sterke positie hebben met winkels. Deze winkels dienen weer als inleverpunt voor spullen van Bol.com en leveren zo synergie op. Door het snellere instappen en de strategie die zich richt op de belangrijkste markt, lijkt Ahold Delhaize hier in het voordeel.

Geografische spreiding van Ahold Delhaize vs. Walmart

Walmart is natuurlijk marktleider in de VS en haalt daar nog steeds 76,1% van de omzet vandaan. Internationaal is goed voor 23,9%. Veel van de internationale verkopen komen uit Zuid-Amerika , maar een deel komt ook uit andere gebieden, zoals het Verenigd Koninkrijk, China en India.

Ahold Delhaize haalt 34,8% van de omzet uit de VS. Daarmee is dat dus ook een belangrijke markt voor Ahold Delhaize, maar het grootste deel van de omzet komt toch uit Europa. Daar zijn België en met name Nederland de belangrijkste markten, maar het concern heeft ook winkels in Tsjechië.

Het groeipotentieel in Zuid-Amerika en de VS is hoger dan dat van Europa door de sterkere bevolkingstoename. Zuid-Amerika ziet daarnaast een snellere groei van het inkomen, en daarvan zal, vergeleken met meer ontwikkelde gebieden, een groter deel naar supermarkten gaan. Dit maakt vooral de sterke positie van Walmart in landen als Mexico zeer aantrekkelijk. Zeker vergeleken met de posities van Ahold, waarvan geen buitengewone groei verwacht mag worden. Het voordeel van Ahold is echter wel dat de posities in België en Nederland vrij dominant zijn. Deze zijn daardoor mogelijk meer winstgevend en beter te verdedigen tegen opkomende concurrentie. De positie in de VS zou echter wel eens kwetsbaar kunnen zijn omdat Ahold Delhaize daar moet concurreren met grotere bedrijven met meer schaalvoordelen. Door de sterke positie in Zuid-Amerika gaat in deze categorie toch het voordeel naar Walmart.

De balans en waardering van Ahold Delhaize vs. Walmart

Hoewel Walmart ongeveer acht keer zo groot is als Ahold Delhaize, zijn de relatieve waarderingen bij de keuze tussen twee bedrijven van groter belang. Walmart heeft € 50 miljard aan netto schuld ten opzichte van een bedrijfswaarde € 257 miljard. Deze verhouding is met een verhouding van 0,195 niet heel zorgelijk. Bij Ahold Delhaize is deze verhouding beter met een netto schuld van € 850 miljoen en een verhouding van 0,03. De koers-winst verhouding van Ahold Delhaize is 16,6, die van Walmart 19,6. Allebei niet laag, maar die van Walmart is toch aanzienlijk hoger.

Ahold Delhaize Walmart
Marktwaarde € 27,28 miljard € 226,06 miljard
Bedrijfswaarde € 28,13 miljard € 256,85 miljard
Omzet € 61,95 miljard € 427,85 miljard
Winst € 1,64 miljard € 11,52 miljard
Vrije kasstroom € 2,06 miljard € 15,43 miljard

 

De kwaliteit van de winst is bij beide bedrijven hoog te noemen, gezien het feit dat de vrije kasstroom hoger is dan de netto winst. Dit zorgt ervoor dat er meer ruimte is om mogelijke schulden af te lossen en geld terug te geven aan de aandeelhouders. Gegeven de lagere netto schuld en de lagere koers-winstverhouding gaat de voorkeur in deze categorie naar Ahold Delhaize.

Bonuscategorie

Groot zijn heeft zo zijn voor- en nadelen. Het grootste voordeel is natuurlijk dat er betere ongekende schaalvoordelen te realiseren zijn en er is een sterkere onderhandelingspositie. Partijen kunnen er doorgaans niet om heen en dat biedt ruimte om het onderste uit de kan te halen. Dit effect zit echter al grotendeels in de huidige winsten verwerkt, aangezien Walmart niet opeens veel is gegroeid. Bij Ahold Delhaize zijn er wel twee unieke mogelijkheden voor een bonus. Ten eerste is er nog meer synergievoordelen te halen uit de fusie met Delhaize. Een grotere efficiëntie en strakkere bedrijfsvoering zouden de winst kunnen opvoeren.

Aandeel Walmart vs. aandeel Ahold Delhaize

Daarnaast is Ahold een overname- of fusiekandidaat voor bijvoorbeeld het Amerikaanse Kroger. Ahold heeft een controversiële beschermconstructie, al stond die het samengaan met Delhaize niet in de weg. Een overname is wellicht niet waarschijnlijk, maar kan beleggers wel een mooie bonus opleveren.

Recente resultaten Ahold Delhaize

De resultaten van Ahold Delhaize zijn slecht ontvangen. De verkopen vielen in de Benelux waren sterk, maar de resultaten van Stop & Shop in de VS waren wat lager dan de verwachting was. De online verkopen in de VS waren ook wat zwakker dan verwacht. De operationele winst steeg echter gewoon met 10,5%, terwijl de vrije kasstroom meer dan verdubbelde van € 197 miljoen naar € 441 miljoen. Dit was deel te danken aan lagere investeringen maar laat toch vooral de winstgevendheid van Ahold Delhaize zien. Door de afstraffing van het aandeel en de goede resultaten geniet Ahold Delhaize nu nog duidelijker de voorkeur boven Walmart.

Conclusie

De vergelijking tussen Ahold Delhaize en Walmart is geëindigd in een 4-1 overwinning voor Ahold Delhaize. Walmart scoorde beter wat betreft de geografische spreiding, geholpen door de sterke positie in Mexico en de mogelijk zwakte van Ahold Delhaize in de VS. De Europese supermarktketen trekt, gekeken naar alle punten, toch overtuigend aan het langste eind, geholpen door een hoger dividend, een betere balans, de goede online strategie en de bonus.

Het aandeel Ahold Delhaize of het aandeel Walmart kopen bij LYNX?

Uiteraard is het via het LYNX Handelsplatform mogelijk om te beleggen in de aandelen Ahold Delhaize en Walmart. LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in meer dan 25 landen.

Aandeel Ahold vs Walmart

Beleggingsspecialist LYNX

Wubbe Bos is beleggingsspecialist bij LYNX. Naast het schrijven van artikelen over aandelen en actuele beursonderwerpen, is hij betrokken bij het LYNX Educatieprogramma. Zijn artikelen zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en Twitter. Tevens schrijft Wubbe artikelen voor Beleggers Belangen en SeekingAlpha.

Neemt uw beleggen ook serieus?

Kies voor LYNX

Ontvang tijdelijk
€ 250
transactietegoed
Profiteer direct
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.