Koers Air France-KLM neemt duikvlucht door coronavirus

De koers van het aandeel Air France-KLM is in een duikvlucht belandt. Het coronavirus treft de gehele economie, maar cyclische sectoren en het toerisme in het bijzonder worden extra hard getroffen. Air France-KLM heeft historisch gezien al vaak problemen en het coronavirus maakt de problemen enkel groter. De koers is hard weggezakt, maar is dat een reden om nu in te stappen?

In dit artikel bespreek ik de volgende onderwerpen:

Aandeel Air France-KLM

Nieuws aandeel Air France-KLM 16 maar 2020

Het aandeel Air France-KLM is met dalen begonnen, maar heeft de landing nog niet ingezet. Vandaag zakt het aandeel weer 17% weg en zet zo zijn duikvlucht naar beneden voort. Het coronavirus drukt zwaar op luchtvaartmaatschappijen. Nu iedereen wordt verzocht zoveel mogelijk binnen te blijven is de vraag naar vliegtickets gekelderd. Luchtvaartmaatschappijen hebben echter veel vaste kosten en deze moeten betaald worden. Mogelijk moet zelfs de overheid in gaan grijpen om Air France-KLM overeind te houden. Dit stuit echter op de nodige bezwaren aangezien andere sectoren zoals zzp’ers, restaurants en hotels ook hard worden geraakt.

Aandeel Air France-KLM koers & koersdoel

Het aandeel Air France-KLM (AF) is historisch gezien altijd zeer volatiel geweest. Dit komt onder andere doordat de luchtvaartindustrie erg cyclisch is, maar ook door de problemen binnen het bedrijf. Conflicten met het personeel brengen het aandeel Air France-KLM in beweging, aangezien stakingen erg duur zijn. Daarnaast is de luchtvaartsector gevoelig voor aanslagen en terrorisme. Nu blijkt dat ook bij een pandemie de luchtvaartsector zeer hard getroffen wordt. Dit zorgt ervoor dat mensen tijdelijk minder vliegen en Air France-KLM zijn vliegtuigen niet vol krijgt. Het aandeel beweegt ook heftig op het beurssentiment; als beleggers een recessie verwachten dan krijgt de koers van Air France-KLM het zwaar.

Dit is ook goed te zien in de koersbewegingen die de koers recent maakt. Het coronavirus heeft grote invloed op de economie en Air France-KLM wordt hierbij zeker niet gespaard.

Wanneer u naar de lange termijn kijkt, dan ziet u dat het aandeel Air France-KLM ook in deze tijdsspanne geen goede investering is geweest. Het aandeel zakte in de crisis door het ijs en is daar niet van hersteld. Het historische koersverloop laat zien dat het aandeel boven de € 24 stond en in 2012 een dieptepunt bereikte van zo’n € 3. Air France-KLM had last van grote verliezen, maar een aantrekkende economie en lagere olieprijzen zorgen ervoor dat het weer winst maakt. Nu is de koers weer naar beneden gedraaid en komt de bodem van 2012 weer in zicht.

Concurrenten Air France-KLM

De concurrentie in de luchtvaartindustrie in moordend. De barrières om mee te doen zijn beperkt en veel vliegtuigmaatschappijen zetten in op groei. Air France-KLM concurreert met traditionele bedrijven zoals Lufthansa (LHA) en IAG. Vergeleken met deze partijen valt het op dat Air France-KLM een lagere operationele marge heeft met 6,2%. Lufthansa heeft namelijk 7,9% marges en IAG zelfs 14,3%. Daarnaast heeft Air France-KLM last van prijsvechters zoals Ryanair (RYA) en Easyjet (EZJ), die met goedkoper personeel en lagere operationele kosten de prijzen drukken en toch winstgevend zijn.

Door zijn historisch hoge kosten en dure personeel heeft Air France-KLM het de afgelopen jaren lastig gehad. Het heeft sterke posities op de luchthavens Schiphol en Charles de Gaulle, maar is niet dominant genoeg om hoge winsten af te dwingen. Door consolidatie lijkt dit in Amerika nu wel te gebeuren. Dit zorgt ervoor dat de winstgevendheid van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen als Delta Airlines (DAL) en Southwest Airlines (LUV) wel oploopt, terwijl die van Europese luchtvaartmaatschappijen achterblijft. Nu met het coronavirus zakken alle koersen weg, maar zullen de zwakkere partijen harder getroffen worden

koers aandeel Air France-KLM - aandeel KLM

Belang overheid in Air France-KLM

Overheden bemoeien zich historisch gezien veel met de luchtvaart. De Franse overheid had altijd al een belang in Air France, dat later samenging met KLM. De Nederlandse overheid kocht zich begin 2019 ook in en nu heeft de Franse overheid 14,3% en de Nederlandse overheid 14,0% in het luchtvaartbedrijf. Deze aankoop kwam achteraf gezien op een ongelukkig moment. Nu is de koers van de luchtvaartmaatschappij namelijk hard weggezakt en kijkt de Nederlandse overheid tegen een fors verlies aan. Andere belangrijke aandeelhouders zijn het Amerikaanse Delta Airlines en China Eastern Airlines die beiden 8,8% van de aandelen in bezit hebben.

Het belang van de overheid reikt verder dan enkel het aandelenbelang. Voor Nederland is het namelijk belangrijk dat Schiphol zijn hub functie behoudt. Dit betekent dat er relatief veel vluchten naar Schiphol komen en dat Nederland daardoor een aantrekkelijke plek is voor een (Europees) hoofdkantoor. Dit levert weer meer goede banen op en maakt Nederland aantrekkelijk als vestigingsland. Om deze belangen te beschermen en de vele banen te beschermen bemoeien overheden zich veel met deze sector.

Of de overheid nu weer bereid is de portemonnee te trekken is echter de vraag. Het milieu wordt namelijk steeds belangrijker en het belang van Air France-KLM staat daar als relatief grote vervuiler haaks op. Daarnaast zijn er ook veel andere sectoren die vragen om hulp. Het coronavirus treft namelijk veel partijen en wie er hulp krijgen en hoeveel is nog niet duidelijk.

Balans aandeel Air France-KLM

Air France-KLM boekte in 2019 een winst van € 290 miljoen, oftewel € 0,68 per aandeel. Daarmee bedraagt de koers-winstverhouding slechts 6,1. Dit maakt het aandeel echter niet per definitie koopwaardig. Door het coronavirus is het namelijk waarschijnlijk dat de gehele winst in 2020 zal verdampen. Bovendien houdt de koers-winstverhouding geen rekening met de aanzienlijke schuldenberg. Air France-KLM heeft een schuld van € 6,1 miljard en heeft daarnaast langlopende financiële verplichtingen in de vorm van langlopende huurcontracten voor vliegtuigen.

Kijk je bijvoorbeeld naar de vrije kasstroom ten opzichte van de bedrijfswaarde, dan is het aandeel Air France-KLM een stuk minder aantrekkelijk. Door hoge investeringen was de vrije kasstroom zelfs in 2019 negatief. In 2019 kostte alle activiteiten van het luchtvaartbedrijf € 385 miljoen. De combinatie van de € 6,1 miljard nettoschuld plus de € 1,8 miljard zijn redenen tot zorg.

Conclusie aandeel Air France-KLM

De luchtvaartsector is erg cyclisch en Air France-KLM heeft last van veel concurrentie. Het aandeel lijkt goedkoop wanneer je kijkt naar de koers-winstverhouding, analisten zijn redelijk positief en het koersdoel impliceert een mooi rendement. De schulden en de hoge kostenpositie maken het bedrijf echter kwetsbaar. Een recessie of een hogere olieprijs kan zomaar zorgen voor een rokende motor. Dit blijkt nu ook met het coronavirus. Zelfs de lage olieprijs helpt hiertegen niet. Historisch is het aandeel Air France-KLM volatiel en het rendement over de afgelopen jaren was teleurstellend. Beleggers in Air France-KLM nemen een groot risico, al kunnen de grote koerssprongen natuurlijk ook gunstig uitpakken.

Zelf aandelen Air France-KLM kopen of verkopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Air France-KLM. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

aandeel KLM Air France

Beleggingsspecialist LYNX

Wubbe Bos is beleggingsspecialist bij LYNX. Naast het schrijven van artikelen over aandelen en het laatste beursnieuws, is hij betrokken bij het LYNX Educatieprogramma. Zijn artikelen zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en Twitter. Tevens schrijft Wubbe artikelen voor Beleggers Belangen en SeekingAlpha.

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker