Aandeel Air France-KLM: kan de koers opstijgen na de coronacrisis?

De koers van het aandeel Air France-KLM heeft door de coronacrisis in 2020 een historisch dieptepunt laten zien. De resultaten over vorig jaar waren dramatisch en in feite is de vliegmaatschappij technisch failliet. Met overheidssteun wist de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij overeind te blijven. Is de lage koers een unieke koopkans of moeten beleggers voorzichtig blijven met het aandeel KLM?

In dit artikel bespreek ik de volgende onderwerpen:

Aandeel Air France-KLM

Nieuws aandeel Air France-KLM: kwartaalcijfers – Q1 2021

Op 7 mei heeft Air France-KLM de resultaten over het eerste kwartaal van dit jaar bekendgemaakt. Vanwege de coronacrisis en de negatieve reisadviezen worden vliegmaatschappijen nog altijd hard geraakt. Air France-KLM heeft ook in het eerste kwartaal van 2021 weer flinke verliezen geboekt. Het aantal passagiers daalde in vergelijking met het eerste kwartaal van 2020 met 73% tot slechts 4,8 miljoen. Als gevolg hiervan zag het bedrijf zijn omzet halveren tot slechts € 2,2 miljard. Onder aan de streep zorgde dit voor een verlies van € 1,5 miljard. De schuld steeg hierdoor tot € 12,55 miljard en daarmee is het bedrijf nog lang niet uit de problemen.

Over heel 2020 leed de combinatie van Air France en KLM nog een verlies van ruim € 7 miljard. Het bedrijf heeft miljarden aan overheidssteun ontvangen om de salarissen en rekeningen voor onder andere onderhoud te kunnen doorbetalen. Nu er in Europa steeds meer mensen gevaccineerd worden, ziet de toekomst voor de vliegmaatschappij er iets beter uit. De Nederlandse overheid liet op 15 mei de negatieve reisadviezen vervallen. En landen als Spanje hebben al toegezegd toeristen toe te zullen laten deze zomer, met een coronapaspoort.

Overheidssteun houdt Air France-KLM overeind

Begin april 2021 ontving Air France nog eens € 4 miljard euro van de Franse overheid door nieuwe aandelen Air France-KLM uit te geven. Nederland besloot niet aan die uitgifte mee te doen, waardoor de Franse overheid de nieuwe aandelen in handen kreeg. Circa € 1 miljard van het bedrag betreft het omzetten van een lening in een zogeheten eeuwigdurende achtergestelde obligatie. Dat komt er op neer dat Air France dat geld niet hoeft terug te betalen en daarmee de zwaar wegende schuldenlast terugbrengt.

Frankrijk heeft door de nieuwe uitgifte bijna 30 procent van Air France-KLM in handen. Het belang van de Nederlandse overheid is juist verwaterd van 14 tot slechts 9,3%. Eerder in 2020 gaf het Nederlandse kabinet nog € 3,4 miljard uit aan het noodlijdende bedrijf. De steun bestond destijds uit een garantiestelling voor bankleningen van maximaal € 2,4 miljard en een directe lening door de staat van maximaal € 1 miljard.

Technische analyse aandeel Air-France KLM koers

De afgelopen zes maanden bewoog de koers van het aandeel Air France-KLM in een  zijwaartse bandbreedte tussen pakweg € 4,50 en € 5,50. Binnen deze neutrale range is recentelijk de onderkant weer bereikt. Koopjesjagers en speculanten zouden een long positie kunnen innemen om in te spelen op een herstel richting de bovenkant van de range op € 5,50. Indien de steun breekt, zal de koers van het Air France-KLM aandeel echter kunnen dalen tot € 3,50 of lager. Het gebruik van een stop-loss is dan ook aan te raden.

Concurrenten Air France-KLM

Vliegmaatschappijen bevinden zich in een lastige business. Het is een zeer kapitaalintensieve branche en de concurrentie is moordend. De barrières om mee te doen zijn beperkt, alleen blijkt het verdraaid lastig om ook daadwerkelijk winstgevend te zijn en te blijven. In de gehele wereld zijn er ruim 5.000 geregistreerde vliegmaatschappijen. Circa 2.300 daarvan zijn gevestigd in de Verenigde Staten.

Air France-KLM concurreert met traditionele bedrijven zoals Lufthansa en International Airlines Group. De laatste jaren heeft de vliegmaatschappij echter voornamelijk last van prijsvechters zoals Ryanair (RYA), Easyjet (EZJ) en Wizz Air.  Vergeleken met deze partijen valt het dan ook op dat Air France-KLM samen met Lufthansa de laagste operationele marge heeft met 7,4%. Prijsvechter Easyjet heeft een marge van 7,7%. AIG doet het iets beter met een operationele marge van circa 10% en Ryanair doet het erg goed met een marge van 15,7%.

Deze partijen weten blijkbaar met goedkoper personeel en lagere operationele kosten de prijzen te drukken en toch winstgevend zijn. Door haar historisch hoge kosten en dure personeel heeft Air France-KLM het de afgelopen jaren lastig gehad. KLM heeft daardoor wel relatief nieuwe en goed onderhouden vliegtuigen. Het heeft daarnaast sterke posities op de luchthavens Schiphol en Charles de Gaulle, maar is blijkbaar niet dominant genoeg om hoge winsten af te dwingen.

Door consolidatie lijkt dit in Amerika nu wel te gebeuren. Dit zorgt ervoor dat de winstgevendheid van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen als Delta Airlines (DAL) en Southwest Airlines (LUV) wel oploopt, terwijl die van Europese luchtvaartmaatschappijen achterblijft. Nu met het coronavirus zakken alle koersen weg, maar zullen de zwakkere partijen harder getroffen worden. Zo zijn de koersen van laatstgenoemde aandelen ook al veel harder hersteld, terwijl de koers van het aandeel Air France-KLM achterblijft. De koers van Southwest Airlines staat bijvoorbeeld alweer boven de niveaus van voor de coronacrisis. 

koers aandeel Air France-KLM - aandeel KLM

Belang overheid in Air France-KLM

Overheden bemoeien zich historisch gezien veel met de luchtvaart. De Franse overheid had altijd al een belang in Air France, dat later samenging met KLM. De Nederlandse overheid kocht zich begin 2019 ook in en destijds hadden zowel Frankrijk als Nederland een belang van circa 14% in de combinatie. Met de recente ontwikkelingen en nieuwe aandelenuitgiftes is het belang van de Franse staat opgelopen tot bijna 30% en is het Nederlandse belang verwaterd tot 9,3%.

Sinds 2019 is de koers van het aandeel Air France-KLM hard weggezakt en kijkt de Nederlandse overheid tegen een fors verlies aan. Andere belangrijke aandeelhouders zijn het Amerikaanse Delta Airlines en China Eastern Airlines, die eveneens hun belang afgelopen jaar zagen verwateren.

Het belang van de overheid reikt verder dan enkel het aandelenbelang. Voor Nederland is het namelijk belangrijk dat Schiphol zijn hub functie behoudt. Dit betekent dat er relatief veel vluchten naar Schiphol komen en dat Nederland daardoor een aantrekkelijke plek is voor een (Europees) hoofdkantoor. Dit levert weer meer goede banen op en maakt Nederland aantrekkelijk als vestigingsland. Om deze belangen te beschermen en de vele banen te beschermen, bemoeien overheden zich veel met deze sector.

Balans en waardering aandeel Air France-KLM

Air France-KLM boekte in 2019 nog een winst van € 290 miljoen, maar in 2020 werd er ruim € 7 miljard verloren. Het kost de vliegmaatschappij jaren om deze verliezen weer goed te maken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de schulden die afgelopen jaar zijn opgelopen. Een groot deel daarvan zal moeten worden terugbetaald, maar een klein deel kan Air France-KLM min of meer als gift van de overheid beschouwen.

De beurswaarde van het bedrijf is gedaald tot onder de € 3 miljard. De schuld is echter opgelopen tot € 12,25 miljard en dat betekent dat het bedrijf dus vier maal zoveel schuld heeft dan dat het bedrijf waard is. Daarnaast heeft het bedrijf langlopende financiële verplichtingen in de vorm van langlopende huurcontracten voor vliegtuigen.

Indien we rekenen met de winst over 2019 dan komt er een K/W uitrollen van 10 en daarmee lijkt het aandeel Air France-KLM optisch gezien goedkoop. Het probleem is echter dat de schulden daarin niet worden meegenomen. Kijk je bijvoorbeeld naar de vrije kasstroom ten opzichte van de bedrijfswaarde, dan is het aandeel Air France-KLM een stuk minder aantrekkelijk. Door hoge investeringen was de vrije kasstroom zelfs in een normaal jaar als 2019 negatief. In dat jaar kostten alle activiteiten van het luchtvaartbedrijf € 385 miljoen.

De hoge schuld in combinatie met de lage winstgevendheid zijn een reden tot zorg. Het is niet onaannemelijk dat het jaren gaat duren voordat het bedrijf de coronacrisis weer te boven is. Het is bovendien nog steeds onduidelijk hoe lang het gaat duren voordat alles weer normaal is. Nieuwe aandelenuitgiftes zijn daardoor niet uit te sluiten. Bovendien is de olieprijs recentelijk fors gestegen, wat opnieuw een tegenvaller is voor vliegmaatschappijen.

Op 31 maart 2021 had KLM de beschikking over 8,5 miljard euro aan liquiditeiten en kredietlijnen. In april kwam daar € 4 miljard bij door de nieuwe financiële steun van Frankrijk. Het land heeft wel afgesproken om dat belang in de komende jaren terug te brengen. Het land is sowieso niet van plan om het belang tot boven de 30% te laten komen, want dan moet het verplicht een bod doen op het hele bedrijf.

Conclusie aandeel Air France-KLM

De luchtvaartsector is erg cyclisch en het bedrijf heeft naast de coronacrisis last van veel concurrentie. Het aandeel Air France-KLM lijkt misschien goedkoop, maar je koopt ook een grote berg schulden. De schulden en de hoge kostenpositie maken het bedrijf echter kwetsbaar. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de recente opleving van de olieprijs.

Historisch gezien is het aandeel Air France-KLM volatiel en het rendement over de afgelopen jaren was teleurstellend. Beleggers in Air France-KLM nemen een groot risico, al kunnen de grote koerssprongen natuurlijk ook gunstig uitpakken. Het aandeel is in mijn ogen voornamelijk interessant voor speculanten en korte ritjes. Winstgevende vliegmaatschappijen in de VS, zoals Delta of Southwest Airlines, zijn mogelijk interessanter voor lange termijn beleggers.

Zelf aandelen Air France-KLM kopen of verkopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Air France-KLM. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

aandeel KLM Air France

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker
  Ontvang gratis het eBook "Succesvol beleggen met opties".
Optieboek

Schrijf u in voor onze wekelijks nieuwsbrief en ontvang gratis het eBook "Succesvol beleggen met opties".
Ik geef toestemming aan LYNX B.V. (“LYNX”) om mij wekelijks het LYNX weekoverzicht op zondag en 5 beleggingsideeën op dinsdag toe te sturen en te benaderen (per e-mail) over de mogelijkheid om een beleggingsrekening te openen via LYNX door het bovenstaande formulier te versturen. LYNX kan dan bijvoorbeeld extra informatie geven over haar diensten, evenementen of een interessante aanbieding doen.
  Ontvang het eBook

Let op: Uw toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens is niet vereist voor het openen van een rekening via LYNX. U kunt uw toestemming te allen tijde intrekken door (onder meer) een e-mail te sturen naar marketing@lynx.nl. LYNX deelt uw gegevens niet met commerciële partners. Klik hier voor meer informatie over hoe LYNX omgaat met uw persoonsgegevens.

×