Aandeel Amazon.com: E-commercegigant ziet winst verdrievoudigen

Het aandeel Amazon.com laat al jaren prachtige prestaties zien op de beurs. De forse omzetgroei komt de laatste jaren ook ten goede aan de winst. Veel bedrijven verdwenen van de beurs nadat de internetzeepbel was geknapt, maar Amazon vocht zich terug en groeide uit tot de koning van de e-commerce.

In dit artikel bespreken we het succesverhaal van Amazon.com en de recente ontwikkelingen van de internetreus. Ook bekijken we of het aandeel Amazon koopwaardig is.

De volgende onderwerpen worden in dit artikel besproken:

Aandeel amazon

Update 30 april 2021: Amazon groeit stevig door – kwartaalcijfers Q1

Ik ben al jaren positief over het aandeel Amazon, maar de stevige omzetgroei stond de winstgevendheid van het bedrijf lange tijd in de weg. Tijdens de coronacrisis is de groei in een versnelling geraakt, maar in het eerste kwartaal van 2020 zorgde dat toen ook weer voor een daling van de winst. In de loop van het jaar 2020 wist de omzet echter sterker toe te nemen dan de kosten, waardoor de winstgevendheid in 2020 alsnog sterk is verbeterd. In 2020 is de winst uiteindelijk met 83,9% gestegen tot $ 21,3 miljard. Ter vergelijking: in 2017 werd er slechts een nettowinst van $ 3 miljard gerapporteerd. Dankzij de coronacrisis lijkt Amazon.com nu te blijven profiteren van de toename in online shopping.

Dat bleek ook gisterenavond uit de cijfers over het eerste kwartaal van 2021. De omzet van januari tot maart steeg met 44% tot $ 108 miljard. De winst liet zelfs een verdrievoudiging zien ten opzichte van Q1-2020 en steeg tot $ 8,1 miljard. De winst per aandeel kwam daarmee uit op $ 15,79, veel hoger dan de $ 9,54 die analisten hadden voorspeld. Uit de resultaten van het bedrijf blijkt dat de vraag naar zijn enorme online retailactiviteiten sterk blijft. De omzet van de cloud-computing divisie groeide met 32% tot een omzet van $ 13,5 miljard. Uit de categorie ‘other’ blijkt dat de advertentie-inkomsten met 77% zijn toegenomen tot $ 6,9 miljard.

De verwachtingen van Amazon voor het tweede kwartaal impliceren dat het bedrijf verwacht dat het momentum zal aanhouden. Het bedrijf verwacht een omzet tussen $ 110 en $ 116 miljard, meer dan de eerdere door analisten voorspelde $ 108,6 miljard dollar. Beleggers zullen blij zijn met de positieve verwachtingen waarmee de onzekerheid over een groeivertraging na het coronatijdperk wordt weggenomen. In de nabeurs-handel steeg Amazon.com aanvankelijk met ruim 3% en bereikte daarmee een nieuwe all-time high.

Geschiedenis van het aandeel Amazon.com

In de jaren 90 kwam Jeff Bezos met het geniale idee om boeken te gaan verkopen op het internet. De oprichter van Amazon.com las op een website dat het internet groeide met 2300% per jaar. Bezos was werkzaam op Wall Street, en zag dus het enorme potentieel van het wereldwijde web. In 1994 richt hij Amazon.com op om boeken te gaan verkopen en dit groeide al snel uit tot een succes. Binnen 3 jaar boekte het bedrijf een omzet van $ 16 miljoen en had het 180.000 klanten uit meer dan 100 verschillende landen.

Vanwege Bezos zijn achtergrond besloot hij het bedrijf snel naar de beurs te brengen. In 1997 ging het aandeel Amazon.com al naar de beurs en op de eerste handelsdag sloot het aandeel op een koers van $ 1,72 per stuk. Amazon.com groeide hard door, maar tijdens de internetbubbel kwam er ook veel fantasie in de koers. Het bedrijf groeide hard, maar maakte geen winst. De koers van Amazon liep op tot een high van $ 112 en crashte tijdens het leeglopen van de internetzeepbel met maar liefst 95% (!) tot slechts $ 5,50. Amazon.com had onder andere geïnvesteerd in start-ups als Pets.com en Kozmo.com die bezweken onder de schuldenlast.

Saillant detail: Inmiddels staat de koers van het aandeel Amazon op zo’n $ 3500. Dus zelfs als je op de top in 1999, aandelen Amazon.com had gekocht voor $ 112, had je nu een rendement van ruim 3000% gehad.

Wat doet Amazon.com?

Zoals bekend heeft Amazon.com vanaf het begin altijd flink geïnvesteerd in groei. De website groeide snel uit tot een breder assortiment. Amazon.com is dan ook vooral bekend als grootste webshop ter wereld. Amazon Marketplace is daarnaast ook nog eens de grootste online ‘marktplaats’ ter wereld, waar gebruikers onderling (tweedehands) spullen aan elkaar kunnen verkopen. Het bedrijf investeert en experimenteert ook ontzettend veel met nieuwe innovaties. Een aantal voorbeelden daarvan zijn Amazon Prime, Amazon Web Services en Kindle. Hieronder bekijken we in welke segmenten de e-commercereus actief is.

Online stores (51%) – $ 197,3 miljard omzet in 2020

Amazon zelf maakt een scheiding tussen online- en fysieke winkels. Online verkoopt bedrijf verkoopt eigenlijk vrijwel alles wat je je kunt bedenken. Van boeken tot ijskasten, maar vooral elektronische apparatuur vindt tegenwoordig gretig aftrek. Telefoons en iPads verkopen ook goed en er kan verder worden geshopt in de Kindle store. Deze sectie in de webshop van Amazon geeft je de mogelijkheid om miljoenen e-books direct te downloaden naar je tablet.

Niet de spannendste inkomstenbron van het bedrijf, maar wel de belangrijkste. Ruim de helft van de omzet komt van dit onderdeel. Het percentage dat dit onderdeel uitmaakt van de totale omzet is de afgelopen jaren afgenomen omdat de andere segmenten zo hard groeien. Dit is overigens iets goeds, want zo wordt het risico beter gespreid.

Verder focust Amazon sterk op technologische thema’s. Met Amazon Echo (Alexa) wil het bedrijf inspelen op de trend van Internet of Things. Amazon Echo is een apparaat dat het bedrijf zelf heeft ontwikkeld en gretig aftrek vindt in de webshop. Het is een slim apparaat met een geïntegreerde spraak assistent die kan communiceren met andere slimme apparaten met zogeheten Alexa Skills. Dit zijn geprogrammeerde vaardigheden en er zijn momenteel meer dan 100.000 Alexa Skills.

Aandeel Amazon.com - koopwaardig?

Physical stores (4,5%) – $ 16,2 miljard omzet in 2020

Amazon.com heeft ook een aantal fysieke winkels, genaamd Amazon Go. Deze opbrengsten van $16,2 miljard maken zo’n 4% van de omzet uit. Het zijn echter niet zomaar winkels. Het bedrijf hoopt uiteraard de slecht lopende fysieke retailmarkt open te breken. Door middel van deze fysieke winkels kan het ook beter het gedrag van klanten in kaart brengen. Bovendien kunnen de fysieke winkels een oplossing bieden voor de uit de hand lopende bezorgkosten. Nu moeten veel klanten de pakketjes terugsturen, maar het terugbrengen van de producten naar winkels kan een uitkomst bieden. De winkels bevatten ook de nieuwste technologieën, zoals winkelen zonder kassa’s.

Maar Amazon is sinds 2017 ook eigenaar van de Amerikaanse supermarkt Whole Foods Market. Amazon’s “Prime Pantry”-service zorgt ervoor dat klanten online hun boodschappen kunnen doen. De infrastructuur van Amazon maakt het mogelijk om die boodschappen ook thuis geleverd te krijgen.

Retail third-party sellers (21%) – $ 80,4 miljard omzet in 2020

Ruim een vijfde van de omzet komt van de fees die Amazon.com ontvangt van externe verkopers. Net als op Bol.com, kun je jezelf aanmelden als verkoper. Je kunt dan producten verkopen op de webshop van Amazon.com. In ruil hiervoor betaal je een kleine vergoeding aan Amazon. Je betaalt $ 0,99 per verkocht product als individuele verkoper. Als je echter meer dan 40 producten per maand verkoopt, ben je volgens Amazon een professionele verkoper. Dan betaal je voor een abonnement $ 39,99 per maand. De professionelere verkoper betaalt in plaats van de $ 0,99 per product, een percentage van de verkoopprijs variërend van 6% tot 25%.

Amazon Web Services (AWS) (11,5%) – $ 45,3 miljard omzet in 2020

Dit onderdeel van Amazon werd in 2006 opgericht en is procentueel gezien een van de snelst groeiende onderdelen van het bedrijf. Mede hierdoor is de koers van het aandeel Amazon.com de laatste jaren zo fors opgelopen. Momenteel komt circa 12% van de omzet van deze zeer snel groeiende clouddienst. In 2018 werd hier $ 25 miljard verdiend, in 2019 steeg dit tot $ 35 miljard en in 2020 was de omzet al gestegen tot $ 45 miljard. Het onderdeel groeit snel en is belangrijk voor de winstgevendheid van Amazon. De kosten voor het opzetten van deze business zijn reeds gemaakt en de huidige vaste kosten zijn laag. Hier ligt dus veel groeipotentieel.

Cloud computing steeds belangrijker voor Amazon

Amazon is uitgegroeid tot een van de grootste cloudaanbieders ter wereld. Amazon Web Services (AWS) werd overigens al in 2006 opgericht, maar maakte vooral de afgelopen 5 jaar grote stappen. AWS helpt organisaties bij het opbouwen van een snelle, flexibele IT-omgeving, zonder investeringen vooraf en tegen een scherp tarief. AWS biedt bovendien kant-en-klare AI-oplossingen voor bedrijven hun applicaties en workflows. Met AWS kan elk bedrijf (van start-up tot multinational) gebruik maken van de meest geavanceerde technologieën tegen zeer lage kosten. De kosten worden namelijk in rekening gebracht op basis van het verbruik, waardoor er geen grote investeringen vooraf nodig zijn. Dit maakt de Amazon Web Services enorm schaalbaar.

Amazon subscription services / Amazon Prime Video (6,5%) – $ 25,2 miljard omzet in 2020

Amazon biedt verschillende soorten abonnementen aan die goed zijn voor 6,5% van de omzet. Ten eerste gaat het om de abonnementen voor externe verkopers, zoals hierboven besproken. In 2005 werd Amazon prime opgericht wat een soort abonnementendienst is waarmee klanten snel en gratis pakketjes konden laten bezorgen. In 2006 begon Amazon met het aanbieden van beperkte videocontent onder de naam Amazon Unbox als extra dienst van de bezorgservice Amazon Prime. De naam van de videodienst werd enkele keren veranderd en heet nu officieel Prime Video.

In 2016 werd besloten om Prime Video los te koppelen van Amazon Prime. Met de op zichzelf staande streamingdienst wil de techgigant direct de concurrentie aangaan met marktleider Netflix. Amazon Prime Video is de internetvideo-on-demand service die ontwikkeld, eigendom is van en wordt beheerd door Amazon. De afgelopen jaren heeft Amazon meerdere deals gesloten met partners om het aanbod van content te vergroten.

Naast films heeft Amazon ook de rechten gekocht voor het uitzenden van sportwedstrijden zoals tennis. Vanaf 2019 gaat Amazon ook Engelse voetbalwedstrijden uitzenden. Met een prijs van $ 8,99 per maand voor een abonnement dat door 2 personen tegelijk gebruikt kan worden zit Prime Video nog onder de prijs van Netflix. Voor $ 12,99 per maand krijgt u Amazon Prime + Video samen. Ongeveer 148 miljoen mensen hebben en Amazon Prime abonnement.

Other (5,5%) – $ 21,4 miljard omzet in 2020

Verder komt nog circa 5,5% van de omzet uit overige inkomsten. Hierbij kunt u denken aan inkomsten van advertenties en overige verkopen.

Aandeel Amazon.com - koopwaardig?

Omzetontwikkeling van Amazon

De omzetgroei bij Amazon.com is al jarenlang indrukwekkend te noemen. In 2011 lag de omzet nog op ‘slechts’ $ 48 miljard en in 2020 werd er een omzet van ruim $ 386 miljard geboekt. De groeipercentages zijn oprecht indrukwekkend te noemen, zeker gezien de omvang van de bedragen. Lange tijd investeerde Amazon een groot deel van de opbrengsten weer in verdere groei, maar inmiddels blijft er ook een leuke winst over waardoor de optische waardering flink is afgenomen.

In 2017 was de nettowinst slechts $ 3 miljard, maar in 2020 bleef er onder aan de streep $ 21,3 miljard over. De komende jaren zal de winstgevendheid verder moeten toenemen. Analisten verwachten in 2021 een winst van $ 24,8 miljard en in 2022 zelfs $ 35,8 miljard. De vrije kasstroom kwam in 2020 uit op $ 25,9 miljard en in de toekomst kan er mogelijk zelf worden gedacht aan dividend.

In de tussentijd worden aandeelhouders overigens gecompenseerd door mooie koersstijgingen. Mogelijk kan het bedrijf in de toekomst ook weer besluiten om haar eigen aandelen inkoopprogramma te hervatten. Amazon kan tot $ 5 miljard aan eigen aandelen terugkopen, als onderdeel van een programma dat in februari 2016 is gestart, zonder einddatum. De techreus heeft echter sinds 2012 geen eigen aandelen meer ingekocht. In 2012 kocht het bedrijf voor ruim $ 960 miljoen zo’n 5,3 miljoen eigen aandelen in.

Jaar Omzet YoY Growth %
2011  USD            48.077.000.000 40%
2012  USD            61.093.000.000 27%
2013  USD            74.400.000.000 22%
2014  USD            89.000.000.000 20%
2015  USD          107.000.000.000 20%
2016  USD          135.987.000.000 27%
2017  USD          177.866.000.000 31%
2018  USD          232.887.000.000 31%
2019  USD          280.522.000.000 20%
2020  USD          386.064.000.000 38%
2021 (e)  USD          473.520.000.000 (expected) 23% (e)
2022 (e)  USD          557.833.000.000 (expected) 25% (e)

Stevige waardering van Amazon.com neemt langzaam af

De P/E-ratio van Amazon is altijd al hoog geweest, maar wordt gerechtvaardigd door de stevige groei. Doordat de koers alsmaar blijft stijgen kan de koers/winst-verhouding slechts lichtjes dalen. Amazon wordt momenteel verhandeld op 83,7 keer de winst over 2020. Als Amazon in 2021 een winst per aandeel van 53,3 kan behalen zal de P/E-ratio dalen naar 65 en met de winstverwachtingen van 2020 tot onder de 50. Als de koers echter blijft stijgen, dan zal Amazon alsmaar optisch duur lijken.

De verwachting van beleggers en analisten is dus duidelijk dat de winst de komende jaren met grote sprongen blijft toenemen. Beleggers zien dus veel potentie in het bedrijf, maar dit is dan ook al verwerkt in de koers van het aandeel Amazon.com.

Groei in Europa

In sommige landen in Europa is Amazon al erg populair, zoals in Duitsland bijvoorbeeld. Bestellingen die elders in Europa werden gedaan werden lange tijd vanuit Duitsland verzonden en kwamen ook vaak ook binnen enkele dagen aan. Echter, er was voor veel landen bijvoorbeeld nog geen eigen website of klantenservice in de eigen taal beschikbaar. Hierdoor bleef het marktaandeel van Amazon enigszins beperkt.

Het bedrijf werd recentelijk pas actiever in veel Europese landen en het bedrijf kan hiermee mogelijk meer marktaandeel veroveren. De afgelopen jaren creëerden Amazon 18.000 nieuwe banen in Europa. Sinds 2010 heeft Amazon al ruim $ 27 miljard geïnvesteerd in Europa. Amazon begon in 2013 in Nederland met een Development Center in Den Haag maar de distributie werd vanuit Duitsland geregeld. Twee jaar geleden opende Amazon een nieuw kantoor in Amsterdam. En pas sinds dit jaar is er voor Nederlanders een compleet eigen website beschikbaar: www.amazon.nl.

Het bedrijf heeft bovendien een nieuw distributiecentrum aan de grens met Nederland in Mönchengladbach laten bouwen. Dit distributiecentrum wordt naar verluidt voorzien van vergaande robotisering. De plek is populair bij andere grote e-commerce spelers als Zalando en Esprit, en zou kunnen zorgen voor snelle leveringen aan Nederland. De introductie van betalen met iDeal en de Nederlandse lancering van het Prime Day zijn eveneens indicaties dat Amazon de Benelux nu serieus gaat nemen.

Bol.com voelt hete adem in de nek

Bij Nederlanders is Amazon.com momenteel nog niet een erg populaire webshop. Maar bol.com en moederbedrijf Ahold zijn wel bang voor deze geduchte concurrent. De e-commerce reus kan mogelijk betere prijzen aanbieden en kan zo snel marktaandeel veroveren. Toen in 2017 bekend werd dat Amazon de Amerikaanse supermarkt Whole Foods overnam daalde de koers van Ahold flink.

Technische analyse aandeel Amazon.com

De koers van Amazon heeft de afgelopen 9 maanden niet veel bewogen. Na de sterke opmars in de eerste helft van 2020 is de koers zijwaarts gaan consolideren. Momenteel lijkt de koers uit dit zijwaarts koerspatroon te gaan breken, waarmee een technische verbetering is opgetreden. De formatie kan worden gezien als een bullflag en geeft de uitbraak enorm veel potentieel. Een stijging richting de $ 4000 of veel hoger ligt voor de hand.

Conclusie aandeel Amazon.com

Amazon.com is een prachtig aandeel met enorm veel potentie. Dit potentieel zien beleggers al jaren waardoor de koers constant op de waardering vooruit loopt. Indien u gelooft in een verdere uitbouw van het ecosysteem van Amazon.com dan kunt u dit aandeel aanhouden in uw lange termijn portefeuille.

Aandeel Amazon.com (AMZN) bij LYNX

U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld. Via het handelsplatform kunt u ook het aandeel Amazon kopen. Wereldwijd heeft u direct toegang tot meer dan 100 beurzen in 30 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel. Bekijk het aanbod:

Amazon.com aandeel

Editorial credit: Sundry Photography – Shutterstock.com

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Meer:
Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker
  Ontvang gratis het eBook "Succesvol beleggen met opties".
Optieboek

Schrijf u in voor onze wekelijks nieuwsbrief en ontvang gratis het eBook "Succesvol beleggen met opties".
Ik geef toestemming aan LYNX B.V. (“LYNX”) om mij wekelijks het LYNX weekoverzicht op zondag en 5 beleggingsideeën op dinsdag toe te sturen en te benaderen (per e-mail) over de mogelijkheid om een beleggingsrekening te openen via LYNX door het bovenstaande formulier te versturen. LYNX kan dan bijvoorbeeld extra informatie geven over haar diensten, evenementen of een interessante aanbieding doen.
  Ontvang het eBook

Let op: Uw toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens is niet vereist voor het openen van een rekening via LYNX. U kunt uw toestemming te allen tijde intrekken door (onder meer) een e-mail te sturen naar marketing@lynx.nl. LYNX deelt uw gegevens niet met commerciële partners. Klik hier voor meer informatie over hoe LYNX omgaat met uw persoonsgegevens.

×