Aandeel Amazon.com: Is de koning van de e-commerce koopwaardig?

Het aandeel Amazon.com is de winnaar van de internetrevolutie.

Veel bedrijven verdwenen van de beurs nadat de internetzeepbel was geknapt, maar Amazon vocht zich terug en groeide uit tot de koning van de e-commerce.

In dit artikel bespreek ik het succesverhaal van Amazon.com en de resultaten van de internetreus. Ook bekijk ik of het aandeel Amazon koopwaardig is.

De volgende onderwerpen worden in dit artikel besproken:

  • Geschiedenis koers aandeel Amazon.com
  • Wat doet Amazon.com?
  • Hoe zijn de resultaten?
  • Is het aandeel Amazon.com koopwaardig?
  • Technische analyse aandeel Amazon
  • Conclusie aandeel Amazon.com

Geschiedenis van het aandeel Amazon.com

In de jaren 90 kwam Jeff Bezos met het geniale idee om boeken te gaan verkopen op het internet. De oprichter van Amazon.com las op een website dat het internet groeide met 2300% per jaar. Bezos was werkzaam op Wall Street, en zag dus het enorme potentieel van het wereldwijde web. In 1994 richt hij Amazon.com op om boeken te gaan verkopen en dit groeide al snel uit tot een succes. Binnen 3 jaar boekte het bedrijf een omzet van $ 16 miljoen en had het 180.000 klanten uit meer dan 100 verschillende landen.

Vanwege Bezos zijn achtergrond besloot hij het bedrijf snel naar de beurs te brengen. In 1997 ging het aandeel Amazon.com al naar de beurs en op de eerste handelsdag sloot het aandeel op een koers van $ 1,72 per stuk. Amazon.com groeide hard door, maar tijdens de internetbubbel kwam er ook veel fantasie in de koers. Het bedrijf groeide hard, maar maakte geen winst. De koers van Amazon liep op tot een high van $ 112 en crashte tijdens het leeglopen van de internetzeepbel met maar liefst 95% (!) tot slechts $ 5,50. Amazon.com had onder andere geïnvesteerd in start-ups als Pets.com en Kozmo.com die bezweken onder de schuldenlast.

Saillante details: Inmiddels staat de koers van het aandeel Amazon op zo’n $ 1.860, en vorig jaar stond het zelfs even boven de $ 2.000. Dus zelfs als je op de top in 1999, aandelen Amazon.com had gekocht voor $ 112, had je nu een rendement van ruim 1500% gehad.

Een ander opvallend nieuwtje is dat de topman van Amazon.com, Jeff Bezos gaat scheiden. MacKenzie Bezos krijgt 25% van zijn aandelenpakket, maar hij houdt zelf de stemrechten. Hierdoor is Jeff Bezos straks in een klap niet meer de rijkste man ter wereld.

Wat doet Amazon.com?

Zoals bekend heeft Amazon.com vanaf het begin altijd flink geïnvesteerd in groei. De website groeide snel uit naar een breder assortiment. Amazon.com is dan ook vooral bekend als grootste webshop ter wereld. Amazon Marketplace is daarnaast ook nog eens de grootste online ‘marktplaats’ ter wereld, waar gebruikers onderling (tweedehands) spullen aan elkaar kunnen verkopen. Het bedrijf investeerde en experimenteerde ook met nieuwe innovaties. Een aantal voorbeelden daarvan zijn Amazon Prime, Amazon Web Services en Kindle. Hieronder bekijken we waar de online boekenverkoper tegenwoordig zijn geld mee verdiend. Kan het aandeel Amazon.com nog verder stijgen met deze business?

Retail products (50%)

Amazon.com verkoopt eigenlijk vrijwel alles wat je je kunt bedenken. Van boeken tot ijskasten, maar vooral elektronische apparatuur vindt tegenwoordig gretig aftrek. Telefoons en iPads verkopen goed en er kan verder worden geshopt in de Kindle store. Deze sectie in de webshop van Amazon geeft je de mogelijkheid om miljoenen e-books direct te downloaden naar je tablet.

Niet de spannendste inkomstenbron van het bedrijf, maar wel de belangrijkste. Zo’n 50% van de omzet komt van dit onderdeel. Het percentage dat retail products uitmaakt van de omzet blijft ondanks de groei zakken, omdat de andere segmenten zo hard groeien. Dit is overigens iets goeds, want zo wordt het risico beter gespreid.

Amazon Echo is een apparaat dat het bedrijf zelf heeft ontwikkeld en gretig aftrek vindt op de webshop. Het is een slim apparaat met een geïntegreerde spraakassistent die kan communiceren met andere slimme apparaten met zogeheten Alexa Skills. Dit zijn geprogrammeerde vaardigheden en er zijn momenteel meer dan 90.000 Alexa Skills.

Aandeel Amazon.com - koopwaardig?

Retail third-party sellers (19%)

Zo’n 19% van de omzet komt van de fees die Amazon.com ontvangt van externe verkopers. Net als op Bol.com, kun je jezelf aanmelden als verkoper. Je kunt dan producten verkopen op de webshop van Amazon.com. In ruil hiervoor betaal je een kleine vergoeding aan Amazon. Je betaalt $ 0,99 per verkochte product als individuele verkoper. Als je echter meer dan 40 producten per maand verkoopt, ben je volgens Amazon een professionele verkoper. Dan betaal je voor een abonnement $ 39,99 per maand. De professionelere verkoper betaalt in plaats van de $ 0,99 per product, een percentage van de verkoopprijs variërend van 6% tot 25%.

Amazon Web Services (AWS) (13%)

Dit onderdeel van Amazon werd in 2006 opgericht en is momenteel het snelst groeiende onderdeel van het bedrijf. Mede hierdoor is de koers van het aandeel Amazon.com de laatste jaren zo fors opgelopen. Momenteel komt iets minder dan 13% van de omzet van deze, zeer snel groeiende clouddienst. In het eerste kwartaal van 2018 boekte Amazon een omzet van $ 5,4 miljard op dit onderdeel. In Q1 van dit jaar lag dit bedrag maar liefst 41% hoger op $ 7,7 miljard, wat aangeeft dat hier nog enorm veel potentieel voor het oprapen ligt. Het onderdeel groeit snel en is belangrijk voor de winstgevendheid van Amazon. De kosten voor het opzetten van deze business zijn reeds gemaakt en de huidige vaste kosten zijn laag.

Maar wat is AWS eigenlijk? En wat kan je ermee? 

Amazon Web Services (AWS) is het grootste en meest uitgebreide public cloud platform ter wereld. AWS helpt organisaties bij het opbouwen van een snelle, flexibele IT-omgeving, zonder investeringen vooraf en tegen een scherp tarief. Met AWS kan elk bedrijf (van start-up tot multinational) gebruik maken van de meest geavanceerde technologieën tegen zeer lage kosten. De kosten worden namelijk in rekening gebracht op basis van het verbruik, waardoor er geen grote investeringen vooraf nodig zijn. Dit maakt de Amazon Web Services enorm schaalbaar.

Amazon subscription services / Amazon Prime Video (7%)

Amazon biedt verschillende soorten abonnementen aan die voor 7% van de omzet zorgen. Ten eerste de abonnementen voor externe verkopers, zoals hierboven besproken. In 2005 werd Amazon prime opgericht wat een soort abonnementendienst is waarmee klanten snel en gratis pakketjes konden laten bezorgen. In 2006 begon Amazon met het aanbieden van beperkte videocontent onder de naam Amazon Unbox als extra dienst van de bezorgservice Amazon Prime. De naam van de videodienst werd enkele keren veranderd en heet nu officieel Prime Video.

In 2016 werden besloten om Prime Video los te koppelen van Amazon Prime. Met de op zichzelf staande streamingdienst wil de techgigant direct de concurrentie aangaan met marktleider Netflix. Amazon Prime Video is de internetvideo-on-demand service die ontwikkeld, eigendom is van en wordt beheerd door Amazon. De afgelopen jaren heeft Amazon meerdere deals gesloten met partners om het aanbod van content te vergroten.

Naast films heeft Amazon ook de rechten gekocht voor het uitzenden van sportwedstrijden zoals tennis. Vanaf 2019 gaat Amazon ook Engelse voetbalwedstrijden uitzenden. Met een prijs van $ 8,99 per maand voor een abonnement dat door 2 personen tegelijk gebruikt kan worden zit Prime Video nog onder de prijs van Netflix. Voor $ 12,99 per maand krijgt u Amazon Prime + Video samen. Analisten van Reuters schatten dat ongeveer 26 miljoen mensen gebruik maken van de videodienst.

Amazon heeft met $ 4,5 miljard ook een enorm budget vrijgemaakt om de komende jaren te investeren in unieke content om de kijker naar zich toe te trekken. Wel geven veel kijkers de voorkeur aan Netflix vanwege de gebruiksvriendelijkheid. Netflix heeft een slim algoritme op basis van big data waarmee het de gebruiker persoonlijke content aanbiedt. Toch wil Amazon de concurrentie aangaan en ook hier wat marktaandeel wegsnoepen. Welke bedrijven nog meer de concurrentie aangaan met Netflix leest u in mijn artikel: De concurrenten van Netflix.

Physical stores & Other (7% & 4%)

Amazon.com heeft sinds kort ook fysieke winkels, genaamd Amazon Go. Deze maken zo’n 7% van de omzet uit. Het zijn echter niet zomaar winkels. Het bedrijf hoopt uiteraard de slecht lopende fysieke retailmarkt open te breken. Door middel van deze fysieke winkels kan het ook beter het gedrag van klanten in kaart brengen. Bovendien kunnen de fysieke winkels een oplossing bieden voor de uit de hand lopende bezorgkosten. Nu moeten veel klanten de pakketjes terugsturen, maar het terugbrengen van de producten naar winkels kan een uitkomst bieden. De winkels bevatten ook de nieuwste technologieën, zoals winkelen zonder kassa’s.

Verder komt nog een slordige 4% van de omzet uit overige inkomsten. Hierbij moet je denken aan inkomsten van advertenties en overige verkopen.

Aandeel Amazon.com - koopwaardig?

Hoe zijn de laatste kwartaalresultaten van het aandeel Amazon ?

De omzet steeg in het eerste kwartaal van 2019 met 17% tot $ 59 miljard. Zoals hierboven al gezegd, kwam de groei met name van de clouddienst Amazon Web Services. De omzet hier groeide met 41% tot $ 7,7 miljard. Maar ook de abonnemententak zag het afgelopen kwartaal een enorme groei. De omzet nam 40% toe van $ 3,1 tot $ 4,3 miljard. In absolute getallen valt de omzet uiteraard in het niet bij de online verkopen. De omzet van de webshop nam met 9% toe tot $ 29,5 miljard. De inkomsten van third-party sellers groeide met 20% tot $ 11,1 miljard. Dit segment profiteert mogelijk van de huidige hype rondom e-commerce en dropshipping.

In 2018 boekte Amazon.com omzet van $ 232,8 miljard, een stijging van 30,9% ten opzichte van 2017. Amazon lijkt eindelijk deze omzet eens (officieel) om te zetten in winst. Jarenlang vloeide het geld terug in het bedrijf om snel te kunnen blijven groeien. Hierdoor bleef er onder aan de streep nauwelijks wat over, maar in 2018 is er een winst geboekt van ruim $ 10 miljard. In de onderstaande afbeelding uit Bloomberg ziet u dat de winst (net income) in de jaren ervoor flink minder was. Ook voor de komende jaren denken analisten dat de omzet (revenue) en de nettowinst hard doorgroeien. De omzet neemt in procentuele cijfers wel wat af, maar in absolute getallen zien we forse stijgingen.

Amazon.com is een duur aandeel, maar met eindeloos potentieel

Met de bovenstaande gegevens komt er voor Amazon nog altijd een zeer hoge koers/winst-verhouding uitrollen van circa 91. De verwachting is echter dat de winst de komende jaren flink blijft stijgen, en dan zal deze waarde snel dalen. Stel dat Amazon.com een winst behaald van $ 33 miljard in 2021, dan praten we nog over een K/W van 28. Dit blijft aan de hoge kant, maar er zit dan ook enorm veel fantasie en potentie in het aandeel/bedrijf. Amazon.com boort enorm veel nieuwe markten aan, en weet haar ecosysteem steeds verder uit te bouwen. Het bedrijf test nu bezorgdiensten met drones bijvoorbeeld. U kunt ook denken aan de eindeloze mogelijkheden die de spraakassistent straks kan bieden in de vorm van allerlei producten die verbonden zijn met het internet. Al deze apparaten voor het internet of things kunt u uiteraard weer bestellen op de webshop van Amazon.com.

Groei in Europa

Amazon.com heeft overigens nog enorm veel groeimarkten voor zich liggen. Vorig jaar creëerden Amazon 18.000 nieuwe banen in Europa. Sinds 2010 heeft Amazon al ruim $ 27 miljard geïnvesteerd in Europa. In sommige landen is Amazon al erg populair, zoals in Duitsland bijvoorbeeld. Maar in Nederland heeft de e-commerce gigant (nog) geen warenhuis of kantoren. De Amerikaanse retailer richt zich voorzichtig wel al enige tijd op de Nederlandse markt, maar alleen vanuit Duitsland. Wel zijn al zo’n 2 miljoen productpagina’s in het Nederlands vertaald. Bestellingen die vanuit Duitsland worden verzonden komen vaak ook binnen enkele dagen aan. Een andere reden dat wij wegblijven bij de Amerikaanse webshop is het missen van een Nederlandse klantendesk.

Aandeel Amazon.com - koopwaardig?

Bol.com voelt hete adem in de nek

Bij Nederlanders is Amazon.com dus bijvoorbeeld nog niet een erg populaire webshop. Maar bol.com en moederbedrijf Ahold zijn wel bang voor deze geduchte concurrent. Toen in 2017 bekend werd dat Amazon de Amerikaanse supermarkt Whole Foods overnam daalde de koers van Ahold flink. Omdat niemand een groot en snel innoverend bedrijf als Amazon als concurrent wil hebben, daalde vrijwel alle aandelen van Amerikaanse en Europese supermarktconcerns fors.

Toch hoopt Amazon ook zijn slag in Nederland te gaan slaan. Het bedrijf  bouwt sinds vorig jaar een nieuw distributiecentrum aan de grens met Nederland in Mönchengladbach. Dit distributiecentrum wordt naar verluidt voorzien van vergaande robotisering. De plek is populair bij andere grote e-commerce spelers als Zalando en Esprit, en zou kunnen zorgen voor snelle leveringen aan Nederland. De introductie van betalen met iDeal en de Nederlandse lancering van het Prime Day zijn eveneens indicaties dat Amazon de Benelux nu serieus gaat nemen.

Technische analyse aandeel Amazon.com

Amazon bevindt zich al sinds de bodem uit 2009 in een stijgende trend. Een stijgende trend wordt altijd gekenmerkt door stijgende toppen en bodems. Sinds eind 2018 lijkt deze stijgende trend even te zijn stilgelegd. De koers daalde met ruim 30%, maar werd opgevangen rond de $ 1300. De koers van het aandeel Amazon laat nu een zijwaarts trendkanaal zien. Binnen deze neutrale tradingrange is er wel enigszins verbetering zichtbaar, waar nu een mogelijke hogere bodem wordt neergezet. Een uitbraak boven de high op $ 2050 is noodzakelijk om de lange termijn stijgende trend te hervatten.

Indien Amazon.com op korte termijn onder de meeste recente bodem zakt bij $ 1672 dan kan de koers weer dalen richting de onderkant op $ 1300. Indien Amazon.com onder de $1300 zakt dan komt er ruimte vrij voor verdere daling richting de $ 900 – $ 1000.

Conclusie aandeel Amazon.com

Amazon.com is een prachtig aandeel met enorm veel potentie. Dit potentieel zien beleggers al jaren waardoor de koers constant op de waardering vooruit loopt. Indien u gelooft in een verdere uitbouw van het ecosysteem van Amazon.com dan kunt u dit aandeel zeker na een forse correctie oppikken en op de plank leggen. Technisch is de koers van het aandeel Amazon wat meer zijwaarts gaan bewegen, waardoor het wachten op een uitbraak wellicht betere kansen geeft. Uiteraard kan stormachtig beursweer op de korte termijn ook bij sterke bedrijven als Amazon zorgen voor lagere koersen.

Aandeel Amazon.com bij LYNX

U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld. Via het LYNX Handelsplatform kunt u ook het aandeel Amazon kopen. Wereldwijd heeft u direct toegang tot meer dan 100 beurzen in 30 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel. Bekijk het aanbod:

Amazon.com aandeel

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Meer:
Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker
Contact icon WhatsApp via
06 31 27 27 27