Aandeel Fastned: Laadpalenexploitant maakt emissieloos debuut op Euronext

Het aandeel Fastned heeft op 21 juni een beursnotering gekregen op Euronext.

Aanvankelijk zou het bedrijf ook nieuwe aandelen uitgeven, maar deze emissie werd op het laatste moment afgeblazen.

Wat is dit voor bedrijf? Wie zijn de investeerders? En is het aandeel interessant voor beleggers?

In dit artikel bespreken we de volgende onderwerpen:

  • Aandeel Fastned: wat doet het bedrijf?
  • Investeerders aandeel Fastned
  • Beursgang Fastned: waardering aandeel Fastned
  • De financiële positie van Fastned
  • De toekomst van Fastned

Aandeel Fastned

Aandeel Fastned: wat doet Fastned?

Fastned is een Nederlandse onderneming die zich bezighoudt met het exploiteren van oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Het bedrijf is in 2012 opgericht door Bart Lubbers en Michiel Langezaal. In 2012 verkreeg het bedrijf een vergunning voor 15 jaar voor de exploitatie van 201 laadstations langs rijkswegen. De laadstations liggen voornamelijk langs snelwegen op verzorgingsplaatsen waar ook benzinestations gevestigd zijn. Het aantal laadpunten breidt snel uit, inmiddels zijn er ook laadpunten te vinden in de steden Den Haag en Haarlem. Fastned heeft daarnaast ook ruim 10 laadstation in Duitsland. Het eerste supersnelle laadstation in Engeland is ook een feit.

De stations hebben een overkapping die uit zonnepanelen bestaat. Standaard zijn deze voorzien van twee snelladers. Het laden wordt gestart, gestopt en betaald met een app op de smartphone. Voor Tesla-rijders zijn er speciale Tesla adapters beschikbaar. De stations zijn onbemand, maar er is soms camerabewaking aanwezig. Volgens Fastned kun je binnen 20 minuten uw elektrische auto opladen tot wel 80%. De laadsnelheid hangt echter af van uw type voertuig.

Investeerders aandeel Fastned

Sinds de oprichting is er vooral geld opgehaald bij particuliere beleggers via obligaties. Sinds 2016 werd er voor ruim € 44 miljoen aan kapitaal opgehaald via obligaties. In 2018 was er ook een soort aandelenemissie, waar slechts € 3 miljoen werd opgehaald. Men mikte destijds op € 30 miljoen, dus de emissie was nogal een fiasco. Er staan momenteel een kleine 14,8 miljoen aandelen uit. Oprichter Bart Lubbers heeft 50,8% van de aandelen in handen. Michiel Landezaal heeft 30,5% en familie van Lubbers bezit nog eens 7,9%. De overige 10,6% is in handen van kleinere aandeelhouders. Het aantal vrij verhandelbare aandelen is dus slechts 10,6% en komt daarmee uit op een kleine 1,57 miljoen stukken. Deze zijn in handen van duizenden beleggers.

Verdienmodel & gebruikers van Fastned

In Nederland en Duitsland kun je kiezen om te laden als gast (zonder registratie), als ‘Member’ (Fastned account zonder maandelijkse kosten), of als ‘Gold Member’ (maandelijkse vaste kosten tegen een lager kWh-tarief). Als je een Fastned account hebt, kun je gebruik maken van enkele voordelen. Onderstaande afbeelding van de website van Fastned toont de prijzen en dus het verdienmodel van het bedrijf. Fastned heeft naar eigen zeggen circa 18.000 actieve klanten waarmee het sneller groeit dan de markt. Het aantal elektrische auto’s verdubbelde, terwijl de afzet van Fastned verdrievoudigde.

Door toenemende vraag naar snelladen is Fastned begonnen met bijplaatsen van extra snelladers op haar stations om de capaciteit uit te breiden. In totaal heeft Fastned nu iets meer dan 100 stations operationeel. Inmiddels kan er op 23 van deze stations met maximaal 175 kW geladen worden en zijn ze voorbereid op de komst van 350 kW laden. Uiteindelijk zal er op vrijwel alle Fastned stations met 350 kW geladen kunnen worden. Dit is tot 100 keer sneller dan thuis.

Concurrenten Fastned

Een groot probleem voor Fastned is dat er ontzettend veel concurrentie is. Er zijn nu al bijna 40.000 oplaadpunten in Nederland te vinden. Slechts 101 van deze laadpunten zijn van Fastned. Dit laat goed zien wat een kleine speler Fastned eigenlijk is. Ter vergelijking: het bedrijf EVbox heeft meer dan 75.000 actieve laadpunten in ruim 55 landen. Ook zijn zij de hoofdleverancier voor de laadinfrastructuur in de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Het bedrijf is ambitieus en wil 1 miljoen laadstations in 2025 hebben. Andere aanbieders zijn Nuon en NL MAB, maar er zijn er nog tientallen.

Daarnaast neemt de concurrentie nog verder toe. Bijna iedere autofabrikant wil zelf ook laadpalen langs de weg gaan plaatsen. Zo heeft Tesla bijvoorbeeld al duizenden laadstations in de VS neergezet. In Nederland is het aantal laadstations van Tesla nog beperkt tot circa 25. Maar ook Volkswagen dat vol inzet op elektrisch rijden, is van plan tienduizenden laadpalen in Europa te plaatsen. Bovendien kunnen tankstations ook gemakkelijk laadstations gaan neerzetten, en oplaadpunten aanbieden naast benzine en diesel. De oliemaatschappijen hebben bovendien veel meer geld en kunnen kleinere partijen gemakkelijk uit de markt prijzen. Fastned stapte nog tevergeefs naar de rechter om te voorkomen dat Shell ook laadstations voor elektrische voertuigen ging plaatsen. De rechter oordeelde dat het wel toegestaan is om op de locatie waar het al een benzinestation heeft, ook laadpunten voor elektrische auto’s te plaatsen.

Een klein lichtpuntje aan de horizon is het feit dat Nederland voor 2030 nog drie miljoen extra laadpalen nodig heeft, althans Mobiliteitsvereniging RAI. Als Fastned opschiet kan het mogelijk toch een groot genoeg marktaandeel vergaren.

Beursgang Fastned: emissie uitgesteld

Fastned stond door de uitgifte van obligaties al een tijd ‘genoteerd’ op een alternatieve beurs genaamd Nxchange. Deze beurs wordt voornamelijk gezien als mkb-beurs, en is dus een mogelijkheid om geld op te halen voor het midden en klein bedrijf. De notering van Fastned is uniek, want het is het enige bedrijf dat certificaten van aandelen uit heeft staan op de alternatieve beurs. Fastned heeft de overeenkomst met Nxchange opgezegd, maar de certificaten blijven voor onbepaalde tijd toch verhandelbaar op deze alternatieve beurs.

Fastned was van plan om tijdens de beursgang € 30 miljoen op te halen via een emissie op Euronext. Gek genoeg werd deze emissie op de laatste dag uitgesteld. Het bedrijf heeft dit besloten vanwege de onduidelijkheid omtrent de subsidieregelingen voor elektrische voertuigen. Fastned is uiteraard erg afhankelijk van het aantal elektrische auto’s op de weg. Na gesprekken met institutionele beleggers heeft het bedrijf besloten de emissie af te blazen dan wel uit te stellen. De notering op Euronext ging overigens wel gewoon door. Houders van certificaten kunnen deze overzetten van Nxchange naar Euronext. Hierdoor kunnen alle beleggers nu beleggen in het aandeel Fastned.

Nieuwe laadstations moeten voorlopig dus worden gefinancierd met opbrengsten van eerdere obligatie-emissies en kapitaalverhogingen. Toch hoopt Fastned op korte termijn alsnog nieuwe aandelen uit te geven, maar het bedrijf wacht mogelijk eerst op het definitieve klimaatakkoord. Met een notering aan Euronext zijn de mogelijkheden voor een financiering tenslotte nu wel uitgebreid.

Shortsqueeze aandeel Fastned na beursnotering Euronext

Op de eerste handelsdag op Euronext schoot de koers van Fastned door het dak. De koers op Nxchange sloot op donderdag vlak boven de € 10. In de eerste 15 minuten schoot de koers al 40% omhoog naar boven de € 14. Dit gebeurde echter op een zeer laag volume, slechts 5000 stukken werden verhandeld. De koers liep gedurende de dag verder op en stond op een zeker moment op een koers van boven de € 53. Hierdoor stond de koers van het aandeel Fastned op de eerste handelsdag ruim 400% hoger. Door de beperkte free float is hoogstwaarschijnlijk een short squeeze ontstaan. De liquiditeit zal de komende tijd wel toenemen indien beleggers de aandelen van Nxchange naar Euronext overzetten. Dit kan even duren, want daarvoor moeten beleggers een conversieformulier opsturen om de Certificaten Fastned van Nxchange naar Euronext over te zetten.

De financiële cijfers van aandeel Fastned

De snellaadstations van Fastned boeken nog altijd geen winst. Door de groei van het elektrisch wagenpark zal het bedrijf op termijn winstgevend moeten worden. Maar zoals we hierboven al besproken hebben is de concurrentie moordend. Fastned heeft overigens een vrij zwakke balans en dus geen uniek businessmodel. Mogelijk was er toch niet genoeg interesse in het aandeel Fastned en heeft het bedrijf daarom gekozen om de emissie last-minute te cancelen.

Wanneer we naar de balans van Fastned kijken, zien we dat het bedrijf op een koers van € 24 (25 juni) een waarde heeft van € 345 miljoen. Het bedrijf schrijft echter al jaren rode cijfers, en de waardering is dan ook aan de hoge kant. Vorig jaar werd een omzet van slechts € 1,6 miljoen behaald, maar het verlies kwam uit op € 6,3 miljoen. Door de grote hoeveelheid uitstaande obligaties overstijgen enkel de rentekosten al de omzet. De eerste kwartaalcijfers van 2019 tonen wel verbetering. Fastned verdrievoudigde de omzet tot € 844.000. Een voorzichtige schatting leert dat voor heel 2019 de omzet boven de € 3,4 miljoen moet uitkomen. Als het bedrijf doorgroeit met dezelfde snelheid moet een omzet van € 4,8 miljoen ook mogelijk zijn.

Uiteraard is dit nog niet genoeg, maar Fasted zelf denkt mogelijk in 2020 al winstgevend te zijn. De laadpalenexploitant mikt op een omzet van € 15 miljoen voor 2020. ING gaat er vanuit dat de brutowinst voor rente en afschrijvingen (EBITDA) van het bedrijf in 2021 pas positief zal zijn. De Nederlandse bank schat dat de vrije kasstroom pas in 2025 positief is. Die vrije kasstroom is nu nog € 23 miljoen negatief. Fastned heeft daarnaast een schuld van € 34 miljoen en circa € 11 miljoen in kas. De grote vraag is of Fastned met deze beperkte middelen snel genoeg kan groeien om de concurrentie bij te benen.

Onderstaande afbeelding uit Bloomberg tonen de cijfers van de afgelopen jaren.

Conclusie aandeel Fastned

Fastned is een ambitieus bedrijf, maar heeft beperkte financiële middelen. De enorme concurrentie zorgt voor het feit dat beleggers niet meteen staan te springen om te investeren in het bedrijf. Toch zijn nieuwe investeringen op korte termijn nodig om te kunnen blijven groeien. Fastned heeft slechts 101 laadstations en die vallen in het niet bij het totale aantal laadpunten in Europa. De concurrentie is moordend en het is de vraag of dit kleine bedrijf het überhaupt gaat redden tussen al het geweld. We hebben gezien dat de koers van het aandeel Fastned enorme koerssprongen kan maken, maar inmiddels is het aandeel ook alweer fors gezakt. Het aandeel Fastned kan dus leuk zijn voor handelaren, maar de beperkte liquiditeit maakt het aandeel ook gevaarlijk voor beleggers.

Mis nooit meer een beursintroductie met de IPO Kalender. 

Aandeel Fastned (FAST) kopen bij LYNX

U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld. Via het LYNX Handelsplatform kunt u ook het aandeel Fastned (FAST) kopen. Wereldwijd heeft u direct toegang tot meer dan 100 beurzen in 30 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel. Bekijk het aanbod:

Aandeel Fastned

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker
Contact icon WhatsApp via
06 31 27 27 27