Aandeel Macy’s ondergewaardeerd door online-concurrentie

Het aandeel Macy’s staat al jaren onder druk door toenemende online concurrentie en de toenemende welvaart van de hogere middenklasse in de VS. Dit heeft ertoe geleidt dat meer mensen zijn gaan winkelen in het hogere segment.

De detailhandel heeft de laatste jaren enorm geleden doordat de verkoop van bijvoorbeeld kleding steeds meer naar online is verschoven.

Macy’s, één van Amerika’s grootste retailers, verloor 40% van zijn beurswaarde sinds de zomer van 2018. Het aandeel wordt momenteel vrij laag gewaardeerd en in dit artikel bespreek ik of dat terecht is.

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

  • Wat doet Macy’s?
  • Winkelcentra in zwaar weer
  • De financiële cijfers van Macy’s
  • Technische analyse van het aandeel Macy’s
  • Aandeel Macy’s in het LYNX Ideeëncentrum

Wat doet Macy’s?

Macy’s is één van de oudste en bekendste Amerikaanse warenhuizen en werd opgericht in 1958. Hun bekendste en tevens grootste winkel ter wereld bevindt zich op Herald Square in Manhattan (New York). De retailer heeft 130.000 medewerkers in dienst en exploiteert ongeveer 690 warenhuizen onder de namen ‘Macy’s’ en ‘Bloomingdale’, en heeft daarnaast ook meer dan 160 speciaalzaken. De bekendste winkel van Macy’s bevindt zich aan de Herald Square in Manhattan (New York). Deze winkel is volgens het Guinness Book of Records het grootste warenhuis ter wereld met een oppervlakte van 198.500 m². Twee andere bekende winkels van Macy’s bevinden zich aan Union Square te San Francisco en aan State Street te Chicago. Ook bij buitenlandse toeristen is het warenhuis populair, Macy’s hoopt klanten te trekken doordat zij bij het visitor centers een pas kunnen halen waarmee men 10 tot 15% korting krijgt.

Macy's Herald Square

Winkelcentra in zwaar weer

Vanwege de online concurrentie moeten fysieke warenhuizen alle zeilen bijzetten om de concurrentie voor te blijven of zelfs bij te blijven. Locaties zijn tegenwoordig erg belangrijk omdat consumenten de voorkeur geven aan premium locaties als onderdeel van de ‘leuke’ winkelervaring. Vandaag de dag moeten retailers hun klanten de best mogelijke klantenservice bieden en zorgen voor een soepele overgang tussen winkelen op het internet en in de winkel als ze een unieke winkelervaring willen bieden. Van daaruit kan een blijvende klantenbinding ontstaan die uiteindelijk de omzet helpt te verhogen.

Veel eigenaren van winkelvastgoed richten zich puur op het verhuren van de locatie, kijk bijvoorbeeld naar Unibail-Rodamco-Westfield. Macy’s richt echter zelf haar vastgoed in en weet dan ook precies wat er op de locaties gebeurd. Het bedrijf kan hierdoor veel beter anticiperen op veranderingen en komt minder snel voor verassingen te staan. Enige minpunt is dat Macy’s op enorm veel locaties warenhuizen heeft, maar het bedrijf is actief bezig met het sluiten van minder winstgevende locaties. Het kan soms namelijk economisch gezien voordeliger zijn om het vastgoed te verkopen dan om een winkel open te houden. Dit is overigens niet iets om je al te veel zorgen over te maken. Macy’s sluit namelijk voornamelijk locaties die binnen een straal van 5 kilometer zit van een andere Macy’s.

Macy’s gooit het roer om

Hoewel Macy’s vrij laat het licht heeft gezien is het zeker nog niet te laat. De nieuwe CEO, Jeffrey Gennette, die sinds 2017 met de scepter zwaait bij het bedrijf heeft het roer overigens volledig omgegooid. Jeffrey Gennette weet trouwens precies wat er speelt binnen het bedrijf, hij is al werkzaam bij het bedrijf sinds 1983. Door de focus op online en een uitmuntende (beoordeelde) applicatie koopt men steeds vaker via de mobiele app van Macy’s. In 2018 werd voor ruim $1 miljard aan mobiele bestellingen gedaan. Ook heeft het bedrijf vorig jaar de ‘store pickup’ mogelijkheid uitgebreid. Klanten kunnen nu bijna in de gehele VS spullen online bestellen en dat niet veel later ophalen in de fysieke winkels. Deze bestelmogelijkheid liet in het meest recente kwartaal een groei van dubbele cijfers zien.

Naast de focus op mobiel, online en innovaties in de winkel is een belangrijke nieuwe strategie van het bedrijf de zogeheten ‘destination businsses’.  Klanten moeten dus vanwege de beleving en/of vele mogelijkheden in de winkelcentra graag naar de fysieke winkel toe willen komen. Macy’s lanceerde daarom in ruim 90 winkels de mogelijkheid om met behulp van ‘virtual reality’, meubels, kleding en make-up uit te proberen. Dit zou de ervaring van de consument moeten verbeteren en helpt Macy’s om de concurrentie voor te blijven.

Macy's Online

De financiële cijfers van Macy’s

De aandelen van Macy’s zijn hard gestraft omdat de omzet sinds 2016 afnam. Na een kort herstel in 2017/2018 daalde het aandeel in de afgelopen 9 maanden wederom met 40%. Macy’s liet tijdens de laatste kwartaalcijfers echter een beter resultaat zien dan werd verwacht. Het lijkt er dan ook op dat de omzetdaling voorbij is en Macy’s zelf zegt dat ze 2019 zijn gestart als een sterkere onderneming ten opzichte van een jaar geleden. Ze hebben naar eigen zeggen ‘gezondere winkels, een groeiende e-commerce business en een mobiele ervaring die goed aanslaat bij de klanten.’  Positief is ook dat ze in het managementstructuur hebben gesneden, wat zal leiden tot een jaarlijkse besparing van circa $100 miljoen. Dit stelt ze ook in staat om sneller in te spelen op veranderingen binnen het bedrijf en beter in te spelen op veranderende klantverwachtingen.

Met een verwachte winst van $ 987 miljoen in 2019(boekjaar 2020) en een marktkapitalisatie van $7,6 miljard wordt Macy’s momenteel verhandeld tegen minder dan 8 keer de verwachte winst. Macy’s heeft echter wel een schuld van $4,7 miljard en een kaspositie van ruim $1,1 miljard. Dus als we die erbij optellen dan wordt Macy’s momenteel verhandeld tegen ongeveer 11 keer de verwachte winst.

Wat we niet mogen vergeten is dat Macy’s vastgoedportefeuille zeer recentelijk nog werd geschat op een waarde van boven de $21 miljard. Het beheerde vastgoed is dus bijna 3 keer zoveel waard als de huidige marktwaarde van $7,6 miljard. Het bedrijf heeft ook een redelijke stabiele cashflow van boven de $1 miljard. Tevens geeft het bedrijf nog altijd een aardig dividend uit en op deze koers komt het dividendrendement neer op circa 6%.

Technische analyse van het aandeel Macy’s

Het aandeel Macy’s is ontzettend hard afgestraft en zit op korte termijn nog steeds in een dalende trend. Wel zien we de laatste weken een consolidatie ontstaan rond de $24. Rond dit niveau ligt veel steun gevormd door voorliggende koerstoppen en bodems. Bij een eventueel herstel zijn koersen richting de $40 mogelijk. Voordat er een technisch koopsignaal ontstaat moet Macy’s eerst boven de laatste koerstoppen rond $26,48 breken. De speculatievere belegger zou bijvoorbeeld nu al kunnen instappen met een stoploss onder de laatste koersbodems.

Korte termijn daggrafiek:

Lange termijn weekgrafiek:

Aandeel Macy’s in het LYNX Ideeëncentrum

Het aandeel Macy’s is gedeeld als beleggingsidee ter inspiratie in het vernieuwde LYNX ideeëncentrum.

Meermaals per week deelt het LYNX Beleggingsteam interessante beleggingsideeën die één voor één uitgebreid worden toegelicht. De ideeën worden onderverdeeld in één van de drie beleggingsrichtingen; value investing, long & short en opiestrategieën.

U kunt zich inschrijven voor meldingen zodat u na elk nieuw idee een melding ontvangt. Deelt u de filosofie van een beleggingsidee? Volg dan met één muisklik de order in uw eigen portefeuille of pas deze eenvoudig aan naar wens. Klik op onderstaande button en neem een kijkje in het LYNX ideeëncentrum.

 

 

 

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker
Contact icon WhatsApp via
06 31 27 27 27