Netflix presenteert kwartaalcijfers Q4: groei neemt af

Het aandeel Netflix maakte vandaag als een van de eerste grote technologiefondsen de resultaten over het 4e kwartaal bekend.

Alle ogen zijn gericht op de resultaten gezien de recente dalingen op de beurzen.

Beleggers zijn benieuwd of de daling terecht is en ook terug te zien is in de resultaten. In dit artikel bespreken we de resultaten.

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

  • Concurrentie Netflix
  • Verdienmodel Netflix
  • Kwartaalresultaten (Q4)
  • Technische analyse aandeel Netflix

Concurrentie Netflix

Netflix heeft niet alleen te lijden onder verzadiging van haar thuismarkt (de VS), ook de concurrentie zit Netflix op de hielen. Vorig jaar schreef ik een uitgebreid artikel over welke bedrijven allemaal denken de Netflix-killer te worden. Het artikel kunt u vinden in het LYNX Kennisportaal: De concurrenten van Netflix. 

De versnippering van de markt en de nog groeiende activiteiten zorgen ervoor dat de Amerikaanse klanten veel winstgevender zijn. De contributie marge is 39,3%, meer dan het dubbele van internationale klanten met een contributie marge van 17,1%. Daarnaast zijn mensen buiten de VS veel minder gewend om geld uit te geven aan content. De Amerikaanse markt is namelijk nog steeds goed voor ongeveer 50% van de wereldwijde markt. Maar juist deze thuismarkt wordt steeds meer concurrerend. Amazon Prime, Apple Video, Hulu, Disney en WarnerMedia zullen de komende jaren allemaal proberen marktaandeel bij Netflix weg te snoepen.

aandeel Netflix.

In China probeert iQiyi voeten aan de grond te krijgen. Het bedrijf kreeg vorig jaar een beursnotering op de NASDAQ. Het bedrijf wist snel internationale partnerships naar zich toe te trekken om westerse content op de Chinese markt aan te bieden. Vlak daarna besloot iQIYI ook met eigen producties te komen. Inmiddels werkt iQIYI samen met partners in Zuid-Korea en Japan om ook op die markten content aan te bieden en uit te wisselen. Opvallend is dat Netflix ook een partnership is aangegaan met IQIYI, dus mogelijk dat het daarvan kan profiteren.

Het verdienmodel

Netflix biedt een pay-only model aan waarbij je enkel van het product gebruik kunt maken indien je bereidt bent om te betalen. Afgelopen week verhoogde Netflix de prijzen voor haar abonnementen tot wel 18%. Nieuwe klanten betalen nu $ 2 per maand meer per abonnement. De prijsverhoging wordt langzaam uitgerold naar bestaande klanten. Het goedkoopste abonnement kost vanaf nu € 9,99 en kan gebruikt worden door 1 persoon. Het tweede abonnement kost € 12,99 en kan door 2 personen tegelijk gebruikt worden. Het duurste abonnement is €15,99 per maand en kan door 4 personen gebruikt worden. In de afgelopen jaren heeft Netflix heeft de prijs al een aantal keren verhoogd.

Uiteraard maakt(e) Netflix hier gebruik van een bekende marketingstrategie. Zoveel mogelijk nieuwe klanten lokken tegen een lage prijs, onder de kostprijs. Zodra er genoeg klanten zijn, wordt de prijs verhoogd om uit de kosten te komen. Gebruikers die het product geweldig vinden zullen een kleine prijswijziging veelal honoreren.

Gebruikers zijn bereid een steeds hogere prijs te betalen om gemakkelijk door honderden films en series heen te scrollen. Gebruikers kunnen via Netflix namelijk eenvoudig pauzeren, krijgen films aangeboden die voldoen aan hun voorkeuren en kunnen gemakkelijk het account delen. Maar vooral de Netflix Original series hebben de afgelopen jaren gezorgd voor een enorme groei aan abonnees. House of Cards dat in 2013 live ging werd miljoenen keren bekeken. Het kostte het bedrijf echter $ 100 miljoen voor twee seizoenen. Die content is dus duur, vorig jaar gaf Netflix maar liefst $ 8 miljard uit aan het kopen en creëren van eigen content.

Niet iedereen enthousiast over verdienmodel Netflix

Vele Analisten zien de structurele sterke negatieve kasstroom van Netflix als een probleem. De vraag blijft hoeveel waarde de eigen catalogus van Netflix heeft en hoe lang die content nog waardevol is. Als kijkers uitgekeken raken, is Netflix genoodzaakt om nieuwe content te blijven creëren. Analist Michael Pachter van adviesbureau Wedbush denkt zelfs dat een prijsverhoging naar 12 euro voor het goedkoopste abonnement noodzakelijk is om de bedrijfsvoering gezond te krijgen. Goldman Sachs is er wel van overtuigd dat de snelheid waartegen nieuwe abonnees toestromen, de investeringen in de eigen content in een steeds sneller tempo zal inhalen. Volgens de Amerikaanse zakenbank zal Netflix in 2022 voor het eerst meer binnen dan dat het investeert.

Kwartaalresultaten 17 januari 2019

Op donderdag 17 januari publiceerde Netflix nabeurs zijn kwartaalresultaten en tevens de jaarcijfers. Het aandeel daalde na de cijfers met 4,5%, maar het mag geen naam hebben. De afgelopen 3 weken steeg het aandeel namelijk maar liefst 55%.

Netflix kreeg er in het laatste kwartaal 8,8 miljoen nieuwe abonnees bij en heeft nu bijna 140 miljoen klanten. De aanwas van kijkers was iets lager dan de ruim 9 miljoen abonnees die analisten hadden voorspeld. De omzet steeg met 27,4% tot $ 4,19 miljard, ruim $ 100 miljoen lager dan analisten hadden verwacht. De groei lijkt echter wel af te nemen. In het 1e en 2e kwartaal van 2018 steeg de omzet namelijk nog met 40%. In het 3e kwartaal groeide omzet met 34% en nu dus nog ‘maar’ met ruim 27%.

Aandeel Netflix

De winst kwam uit op slechts $ 133,9 miljoen tegenover $ 402,8 miljoen in het 3e kwartaal. Het bedrijf gaf enorm veel geld uit aan nieuwe content waardoor de negatieve cash flow in het afgelopen kwartaal op $ 1,3 miljard kwam. De negatieve cashflow over 2018 kwam hierdoor uit op bijna $ 2,9 miljard. In heel 2018 gaf Netflix ruim $ 13 miljard(!) uit aan het kopen en creëren van eigen content. Hierdoor is de total schuld van het bedrijf inmiddels toegenomen tot $ 10,3 miljard.

De koers/winst-verhouding van Netflix ligt momenteel op 133 wat natuurlijk extreem duur is. Het bedrijf groeit wel hard, maar zoals hierboven gezegd lijkt deze groei wat terug te vallen. Zelfs als Netflix de groeiverwachtingen voor 2019 gaat waarmaken komen we uit op een verwachte K/W van 87. Desondanks hebben vele analisten het aandeel momenteel als koopwaardig bestempeld. Meer informatie over deze ratio kunt u hier lezen: Koers-winstverhouding: wat kunt u ermee?

In het kwartaalbericht zegt Netflix in de Verenigde Staten inmiddels goed te zijn voor 10% van de tijd die mensen voor een televisiescherm doorbrengen, ten koste van televisiezenders en andere streamingdiensten. De streamingdienst zegt meer last te hebben van de online computergame Fornite dan van concurrent HBO. Het is nu vooral onzeker of de resultaten voldoende zijn om de felle concurrentie die we hierboven bespraken straks het hoofd te bieden.

Op onderstaande grafiek zien we link een stijging van ruim 6% nadat Netflix eerder deze week haar prijzen verhoogde. Na de daling van gisteren wordt het grootste deel hiervan weer teniet gedaan. Onder deze grafiek bespreek ik de lange termijn grafiek van Netflix.

Technische analyse Netflix

Het aandeel Netflix zette vorig jaar zomer een top neer rond de $ 420. Tijdens de recente daling op de aandelenmarkten daalde het aandeel Netflix maar liefst 45% tot een dieptepunt $ 230. De koers is de afgelopen paar weken echter weer met 50% hersteld vanaf het dieptepunt.

Aan de stijging lijkt nu een einde te zijn gekomen. Het lijkt alsof de koers van het aandeel Netflix hier opnieuw een lagere top heeft gevormd. Op de grafiek hebben we een dalende trendlijn getrokken over deze toppen. De trendlijn zorgt voor weerstand, maar bij een doorbraak kan een herstel richting de toppen rond de $ 385 worden verwacht. Steun voor het aandeel Netflix zien we rond de $ 330 en daaronder pas rond de $ 300.

Aandeel Netflix bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in het aandeel Netflix te beleggen. U kunt zowel aandelen kopen als short gaan. U heeft daarnaast toegang tot ruim 100 beurzen in meer 30 landen. Bekijk het aanbod:

Handelsplatform-800x359

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker
Contact icon WhatsApp via
06 31 27 27 27