Aandeel RTL Group: opnieuw genereus dividend

RTL Group is de Europese leider op het gebied van media uitzendingen met 60 televisiekanalen in beheer, 8 video-on-demand platformen, 300 Youtube-kanalen en 30 radiostations. Het bedrijf heeft 10.747 mensen in dienst en draait een omzet van € 6,0 miljard (2020). Hieronder vindt u een fundamentele analyse van het aandeel RTL Group door beursgids Bonconsul.

De volgende onderwerpen over het aandeel RTL Group worden besproken:

Aandeel RTL Group

Koers aandeel RTL Group

De koers van het aandeel RTL Group is de afgelopen maanden sterk hersteld. De koers zat de afgelopen jaren wel in een sterk neerwaartse trend, RTL Group noteerde in 2014 namelijk rond de € 100. Sinds begin 2020 kwam een einde aan de dalende koers en wist het aandeel met meer dan 100 procent te stijgen. Het aandeel RTL Group is terug te vinden op de Duitse beurs onder het symbool ‘RRTL’.

Fundamentele analyse aandeel RTL

Sterk herstel in H2 en zelfs groei in Q4

De omzet van het volledige jaar 2021 zakte met -9,5% tot € 6,0 miljard (2019: € 6,6 miljard), vanwege een enorme terugval van de inkomsten uit tv-advertenties tijdens de eerste lockdown in de lente 2020. Organisch was de terugval met -6,8% nog iets lichter.

Winst van marktaandeel in de (veruit) belangrijkste markt: Duitsland

In Duitsland daalde de TV advertentiemarkt met zo’n -9%, maar RTL kon wel marktaandeel winnen, getuige de daling van de omzet van RTL Deutschland met ‘slechts’ -6% tot € 2,13 miljard (2019: € 2,26 miljard). RTL breidt zo zijn marktleiderschap uit met een marktaandeel van 27,5%, of 3,6 procentpunt (2019: 3,1 procentpunt) hoger dan de grootste concurrent Prosieben1. RTL meldt wel dat de competitiviteit in Duitsland toeneemt, zowel voor lineaire als non-lineaire tv.

De Franse markt daalde dan weer met -11%, maar in dit land moest dochterbedrijf Groupe M6 marktaandeel afgeven door een omzetdaling van -12,5% tot € 1,27 miljard (2019: € 1,46 miljard). Groupe M6 heeft nu een marktaandeel van 22,7% en staat nog steeds als nummer 2 achter Groupe TF1, marktleider met 32% marktaandeel.

De Nederlandse TV advertentiemarkt zakte met -9,8%, maar RTL zag de omzet slechts dalen met -4% tot € 476 miljoen (2019: € 496 miljoen). Het bedrijf verstevigde zo de marktleiderspositie met een marktaandeel van 31,7% (2019: 29,8%). In tegenstelling tot Duitsland en Frankrijk blijft Nederland enorm geconsolideerd, met de drie grootste spelers (Talpa als tweede en Pubcaster als derde) die 83% van de markt in handen hebben.

De omzet van eigen productiehuis Fremantle zakte dan weer met -14,2% tot € 1,53 miljard (2019: €1,79 miljard), omdat er eenvoudigweg minder geproduceerd kon worden vanwege de social distancing maatregelen.

De omzet uit de andere kleinere segmenten, waar RTL België toe behoort, zakte met -4% tot € 873 miljoen (2019: € 909 miljoen).

De kijker laat TV zeker niet achter zich

Het bedrijf is zeer overtuigd dat lineaire TV nog lang zal blijven bestaan en de cijfers spreken dat niet tegen. In miljoen uur TV, gekeken naar haar grootste segment RTL Duitsland, was er zelfs een groei van 4% op te merken in het pandemiejaar. Niet te verwonderen zet ook de groei in niet-lineaire TV zich verder, met zelfs een acceleratie. De streamingplatformen TV Now (Duitsland) en Videoland (Nederland) hebben nu samen 2,19 miljoen abonnees, een stijging van 52% op een jaar tijd. Videoland krijgt overigens een nieuwe naam ‘RTL+’, een goede zet naar onze mening.

70% van het verlies in omzet kon worden gerecupereerd door besparingen

En dat vooral door de uitzendingen van producties van derde partijen, alsook de eigen nieuwe Fremantle producties terug te schroeven. Ondanks een verlies van € 634 miljoen aan omzet, kon op die manier de recurrente bedrijfswinst toch nog landen op € 818 miljoen (2019: € 1,075 miljard).

Interessant blijft toch dat RTL Duitsland veruit de grootste bijdrage levert aan de cashgeneratie met een aandeel van 55%, gevolgd door M6 Groupe (Frankrijk) met 31%. Samen leveren deze twee segmenten 85% en dus zijn de andere segmenten echt wel bijkomstig.

De recurrente nettowinst voor de aandeelhouders van RTL Group landde op € 407 miljoen (2019: € 668 miljoen), of € 2,7 per aandeel.

83% van de recurrente nettowinst wordt uitgekeerd als dividend

Het uitgekeerde dividend was € 3,0 per aandeel. Zo verwent RTL de aandeelhouders dit jaar zoals het beleid voorschrijft, namelijk minimum 80% van de recurrente nettowinst. Het dividend kost het bedrijf € 461 miljoen en is maar net iets minder dan de volledige generatie van recurrente vrije kasstroom in 2020.

Die werd natuurlijk negatief beïnvloed door een verlies een bedrijfscashflow tot € 655 miljoen (2019: € 935 miljoen), maar licht gecompenseerd door enerzijds een lager werkkapitaal van € 80 miljoen (2019: hoger werkkapitaal van €14 miljoen) en een besparing van € 42 miljoen op de capex in vergelijking met 2019. Al bij al dus een recurrente vrije kasstroom van € 498 miljoen (2019: € 642 miljoen), die aldus volledig aangewend wordt om de aandeelhouder te vergoeden.

2021 zou 2019 benaderen voor aandeel RTL Group

RTL ziet een verder herstel voor dit jaar, met een omzet die € 6,2 miljard zou bedragen en een EBITA van € 975 miljoen. Qua winstgevendheid komt dat dus in de buurt van 2019, dat zou dan ook erg mooi zijn. De middellange termijn ambities om tegen 2025 break-even te draaien voor de streaming business blijven bestaan. Verder ziet het bedrijf toch een verdere consolidatie in de lineaire TV markt gebeuren, als antwoord tegen al dat streaming geweld.

RTL blijft de portefeuille overigens specialiseren met de focus op Europa. In oktober 2020 werd het digitale videonetwerk BroadbandTV verkocht voor € 102 miljoen. In december 2020 werd dan weer het belang in RTL Belgium uitgebreid naar 100%. In februari 2021 werd overigens bekendgemaakt dat ad-tech bedrijf X-Spot (Amerikaans) verkocht zou worden voor € 468 miljoen. Dat zal een mooie cash inkomst betekenen in het tweede kwartaal.

Conclusie aandeel RTL Group

De pandemie is al bij al nog goed verteerd, met een belangrijke winst in marktaandeel in Duitsland, haar grootste markt. Dankzij de gezonde balans kon de volledige vrije kasstroom worden uitgekeerd in een dividend met aan de koers van vandaag een bruto-rendement van maar liefst 6%. Ook de middellange termijn ambities in streaming blijven overeind, al blijft het koffiedik kijken hoe de belangrijkste component van cash generatie, namelijk de inkomsten uit tv-advertenties in Duitsland en Frankrijk, zich staande zullen houden in de komende jaren. Het bedrijf zelf is alvast optimistisch, wij en de markt toch net iets terughoudender. Na implementatie van de cijfers 2020 in ons model daalt het koersdoel van Bonconsul licht naar € 46,3 (voordien: € 48,8).

Disclaimer: dit artikel is geen aanzet tot het uitvoeren van een transactie maar is wel bedoeld uw eigen beslissing te ondersteunen. U bent de uiteindelijke verantwoordelijke van uw transacties.

Aandeel RTL Group kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook het aandeel RTL Group (RRTL). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Aandeel RTL Group Header
Bonconsul

Bonconsul

Content Writer
Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker
  Wekelijks 5 beleggingsideeën ontvangen? Schrijf u in
LYNX Weekoverzicht & 5 beleggingstips

Ik geef toestemming aan LYNX B.V. (“LYNX”) om mij wekelijks het LYNX weekoverzicht op zondag en 5 beleggingsideeën op dinsdag toe te sturen en te benaderen (per e-mail) over de mogelijkheid om een beleggingsrekening te openen via LYNX door het bovenstaande formulier te versturen. LYNX kan dan bijvoorbeeld extra informatie geven over haar diensten, evenementen of een interessante aanbieding doen.
  Ontvang wekelijks 5 belegigngsideeën

Let op: Uw toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens is niet vereist voor het openen van een rekening via LYNX. U kunt uw toestemming te allen tijde intrekken door (onder meer) een e-mail te sturen naar marketing@lynx.nl. LYNX deelt uw gegevens niet met commerciële partners. Klik hier voor meer informatie over hoe LYNX omgaat met uw persoonsgegevens.

×