Aandeel Shell koopwaardig na koersval?

Het van oorsprong veilige aandeel Shell is enorm hard weggezakt. De koers van Koninklijke Olie viel van € 27,15 begin januari naar  een dieptepunt van € 10,30 per aandeel. Het aandeel herstelt nu weer iets, maar het dividend is verlaagd naar $ 0,16 per aandeel Shell. Wat zijn de redenen dat de koers van het aandeel Shell zo is gedaald? En wellicht belangrijker: Is het nu een goed moment om aandelen Shell te kopen?

Thema’s rond het aandeel Shell die besproken worden:

Nieuws aandeel Shell

Nieuws 30 april 2020: Shell verlaagt het dividend van $ 0,47 naar $ 0,16 per aandeel

Historisch nieuws: Shell verlaagt het dividend naar $ 0,16 per aandeel. Slechts één analist had deze verlaging op dit moment verwacht. Beleggers reageren geschokt en zetten het aandeel ruim 7% lager al is er inmiddels alweer sprake van herstel. In de kwartaalcijfers wordt duidelijk dat Shell hard getroffen wordt door de maatregelen rond Covid-19 en de lage olieprijs. De vraag naar olie en daarvan afgeleide producten zoals benzine en kerosine in ingestort.

Door afschrijvingen blijft er onderaan de streep zelfs een verlies over voor de aandeelhouders van $ 24 miljoen. Een dividendverlaging is geen vreemde beslissing. Al sinds de overname van British Gas tijdens de vorige olie dip stond de houdbaarheid van het dividend ter discussie. Een keuze voor een dividend in aandelen voorkwam toen een verlaging maar verhoogde wel de toekomstige dividendverplichtingen. De verlaging van het dividend geeft Shell wat financiële ruimte. Deze is nodig ook want de olieprijs is in april nog verder weg gezakt, terwijl de meeste maatregelen tegen het coronavirus pas halverwege maart ingingen. Het tweede kwartaal zal dus weer zeer zwakke resultaten voor Shell opleveren.

Nieuws 9 maart 2020

De OPEC en Rusland zijn er niet uitgekomen. Productiebeperkingen om de teruglopende vraag te compenseren zijn daarmee van de baan. Saudi-Arabië heeft zelfs aangegeven dat de kraan verder opengaat. Het coronavirus drukt de economische activiteit en dit heeft een negatief effect op de vraag naar olie. Het overschot aan olie lijkt voorlopig nog niet te verdwijnen en nu Saudi-Arabië de meer op gaat pompen, crashte de olieprijs met 28% onder de $ 30 per vat. Inmiddels is de prijs weer iets hersteld, maar deze enorme klap heeft grote gevolgen voor de sector. In januari hielden beleggers nog rekening met $ 100 per vat wegens de onrust rond Iran. Nu de prijs veel lager staat, krijgen de olieproducenten het lastig. Vooral producenten van schalieolie hebben het lastig wegens de hogere kosten. Deze partijen hadden het al lastig en kunnen nu mogelijk de genadeklap krijgen. Lees hier meer over de olieprijs verwachtingen.

Koersverloop aandeel Shell

De koers van het aandeel Shell (RDSA) staat recent weer zwaar onder druk. Teleurstellende resultaten en een zwak beursklimaat hebben de Shell koers naar beneden gedrukt. Dat Saudi Aramco nu de productie opvoert terwijl het coronavirus heerst, is de laatste zet die het aandeel naar beneden doet storten. De winstgevendheid zal door de lagere olieprijs fors kelderen. De voordelen van een geïntegreerde producent zullen echter ook weer boven komen drijven. Zo wist Shell ook in de crisis van 2016 zijn dividend te handhaven. Of dat nu ook mogelijk is, is echter onzeker. Niet alleen de olieprijzen, maar ook de gasprijzen staan onder druk. Ook de tankstations zullen mogelijk last hebben van minder activiteit door het coronavirus.

Sommige beleggers zien hierin een goed koopmoment, maar Shell is niet het enige bedrijf in de sector dat is weggezakt. Veel olie- en gasbedrijven hebben het namelijk lastig. Vooral in de VS en Canada zijn kleinere regionale spelers hard weggezakt. Wanneer we naar de koers van de afgelopen 10 jaar van het aandeel Shell kijken, zien we dat het aandeel nu onder de dieptepunten die we eerder zagen. Na een herstel zagen we de koers in 2015 weer kelderen. Dit kwam door de enorme daling van de olieprijs.

Shell greep dat moment aan om British Gas (BG) te kopen en zich nog meer op aardgas toe te leggen. De koers van het aandeel Shell herstelde in 2016, 2017 en 2018. In 2019 staat de koers weer onder druk. De prijzen voor olie en gas dalen, terwijl de onzekerheid rond de economische groei toeneemt. Het coronavirus en de extra productie uit Saudi-Arabië komen hier nog eens bij. De koers van Shell staat daardoor laag. Beleggers hebben de afgelopen jaren wel een royaal dividend ontvangen, maar kijken toch aan tegen een teleurstellend totaal resultaat.

Aandeel Shell vergeleken met de concurrentie

Het aandeel Shell heeft het goed gedaan vergeleken met zijn concurrenten. Shell profiteert van zijn wereldwijde activiteiten, terwijl veel concurrenten zich hebben toegelegd op bijvoorbeeld de VS. Door de vele investeringen is er in de VS een overvloed aan olie en gas. Dit drukt de prijzen en daardoor de marges van veel olieproducenten. Saudi Aramco heeft echter de laagste kosten in de industrie. Nu Saudi-Arabië de kraan helemaal heeft opengedraaid, zakt de hele sector hard weg.

Concurrenten van Shell hebben daar meer nog last van en dit is ook duidelijk terug te zien in het koersverloop van Exxon Mobil, Chevron, Tourmaline en Husky Energy. Deze bedrijven doen het allemaal minder goed dan het aandeel Shell. De risico’s bij sommige van die concurrenten zijn een stuk groter. Bij een mogelijk herstel van de olieprijs kunnen zij echter ook meer profiteren. Tussen de concurrenten zijn bovendien grote verschillen.

Sommige bedrijven zoals Exxon Mobil hebben veel raffinaderijen en chemische fabrieken, terwijl Shell juist meer exposure heeft richting aardgas en tankstations. Eerder schreef ik reeds een uitgebreide vergelijking tussen Shell en Exxon Mobil. Het risico voor Shell is dat de overvloed aan olie en gas uiteindelijk ook de prijzen en marges in andere regio’s naar beneden drukken. Hier vindt u meer informatie over olie aandelen.

Aandeel Shell

Gevolgen gas & olieprijzen voor Shell

De prijzen voor gas en olie staan onder druk. Dit heeft een negatief effect op de winstgevendheid van Shell. Lagere winstgevendheid zou zelfs op termijn het dividend van Shell onder druk kunnen zetten. Wanneer we naar de olieprijs kijken, dan is het duidelijk dat we met een dramatische daling te maken hebben. In de VS liggen de prijzen duidelijk lager dan internationaal. Shell heeft dankzij haar Europese roots minder activiteiten in de VS. De export van Amerikaanse olie naar de rest van de wereld wordt steeds makkelijker door de aanleg van nieuwe pijpleidingen.

Dit zou op termijn de prijsverschillen kleiner kunnen maken. Een andere zorg is de economische groei. Lagere economische groei zorgt voor minder vraag naar olie. Nu de economische groei overal wat lijkt af te nemen, verhoogt dit de kansen op een olie-overschot en dus lagere prijzen. Zeker nu het coronavirus heerst is er een dip in de vraag naar olie. De OPEC en Rusland konden het echter niet eens worden over lagere productie. Dit zorgt ervoor dat de olieprijs is gecrasht. Het duurde een half uur voordat het aandeel Shell opende. Dit soort paniek biedt mogelijk ook koopkansen.

Invloed aardgas op het aandeel Shell

Bij aardgas zien we een vergelijkbare beweging als bij olie. In het geval van aardgas is deze beweging echter veel heftiger. Aardgas in de VS is op dit moment bijna gratis. Dit komt doordat bedrijven die naar olie zoeken ook vaak gas vinden. Dit gas wordt vervolgens voor bodemprijzen verkocht en drukt daardoor de prijzen voor producenten die zich enkel op aardgas richten.

De lagere prijzen in de VS waren lange tijd een lokaal fenomeen. Door de komst van Liquified Natural Gas (LNG) is het nu mogelijk om aardgas te transporteren. Grote LNG schepen zijn nu in aanbouw om goedkoop Amerikaans gas te gaan leveren aan Azië en Europa. De prijzen zijn op deze continenten namelijk een stuk hoger. Shell heeft zelf ook van deze schepen in aanbouw. Het risico voor Shell is dat door meer transportcapaciteit de winstgevendheid van haar Australische gasvelden onder druk komt te staan.

Dit is een specifiek risico voor Shell. Amerikaanse concurrenten hebben hier namelijk in veel mindere mate last van. Oliebedrijven hebben dus veel bedrijfsspecifieke kansen en risico’s die meegenomen kunnen worden in de waardering.

Dividend aandeel Shell & waardering

Aandeelhouders bezitten aandelen Shell vaak voor het dividend. Het dividend van Shell werd sinds 1943 nog nooit verlaagd of overgeslagen. Het dividend bedraagt op dit moment $ 0,47 per kwartaal, wat neerkomt op $ 1,88 per jaar. Dit zorgt ervoor dat aandelen Koninklijke Olie een dividendrendement van 10,5% hebben op dit moment.

Wanneer we naar de winst per aandeel Shell kijken, zien we dat de winst van $ 2,33 voldoende is om het dividend van $ 1,88 per jaar te betalen. De houdbaarheid van het dividend heeft echter een tijd onder druk gestaan. Sinds 2014, toen het dividend steeg van $ 1,80 naar $ 1,88, is het dividend bevroren. Dit komt onder meer door de lage olieprijzen in 2015 & 2016. De winst viel in 2015 terug tot $ 1,37 en zakte in 2016 zelfs tot $ 1,04 per aandeel Shell.

Deze aantallen zijn beide lager dan het dividend, dat in die tijd dus eigenlijk onbetaalbaar was geworden. Shell koos ervoor in de reserves te tasten. Hierdoor bleef het dividend intact en dankzij het herstel van de olieprijs is de winst van Shell nu weer hoger dan het dividend. Een truc die Shell uithaalde om het dividend betaalbaar te houden is het stock dividend. Beleggers konden ervoor kiezen het dividend in aandelen te ontvangen. Op deze manier werden de kosten in kasgeld beperkt.

Nu het weer beter gaat, besteedt Shell geld aan het terugkopen van aandelen. Dit zorgt ervoor dat het bedrijf aandeelhouders extra kan belonen, zonder meteen vast te zitten aan hogere dividendkosten. Sterker nog, de kosten voor dividend dalen door het lager aantal uitstaande aandelen. De recente daling in de olieprijs zet de winstgevendheid echter weer onder druk. Dit is een gevaar voor het Shell dividend.

Balans Royal Dutch Shell

Shell stond altijd bekend om haar ijzersterke balans. De overname van British Gas voor $ 70 miljard heeft de balans echter behoorlijk verzwakt. De schulden stegen van $ 45,5 miljard naar een top van $ 92,5 miljard. Sindsdien heeft Shell de schuldenberg deels weten terug te brengen door het verkopen van bezittingen.

In 2019 schiet de schuldenberg opnieuw omhoog van $ 76,8 miljard naar $92,6 miljard. Dit komt door een verandering in de accounting regels. Lease verplichtingen moeten nu ook meegenomen worden op de balans. Wanneer we deze weglaten, zien we nog steeds een dalende trend in de schuldenberg. Mede door het terugbrengen van de hoeveelheid kasgeld staat de schuldenberg nu op $ 65,9 miljard en de netto schuld staat op $ 47,9 miljard. Dit is goed te overzien voor een bedrijf met een marktwaarde van $ 137,45 miljard.

De kredietbureaus geven Shell dan ook een hoge score voor kredietwaardigheid. Moody’s geeft Shell een Aa2 score en S&P geeft een score van AA-. Beiden geven tevens een stabiele verwachting, wat betekent dat de score in de toekomst waarschijnlijk hetzelfde zal blijven.

Aandeel Shell: Advies analisten

Er zijn 27 analisten die advies geven over het aandeel Shell. 17 analisten zijn positief en geven het aandeel Shell een koopadvies. 8 analisten adviseren het aandeel Koninklijke Olie te houden en slechts 2 analisten geven Shell een verkoopadvies. Het koersdoel van de analisten is € 28,76 per aandeel. Mocht dit uitkomen dan verdienen aandeelhouders een rendement van 79,8% plus dividend. Het koersdoel is sinds de forse koerscorrectie wel iets gedaald, maar deze daling is niet te vergelijken met de daling die de koers van Shell heeft gemaakt.

Dit zorgt voor een hoog potentieel rendement, maar lagere koersdoelen en adviezen van analisten liggen ook op de loer. De spread tussen het koersdoel en de huidige prijs is namelijk historisch hoog. In het verleden werd een dergelijke spread vaak goedgemaakt door een combinatie van lagere koersdoelen en een hogere aandelenprijs.

Weging aandeel Shell in de AEX

Shell is het zwaargewicht in de AEX. Het is dat de weging van Shell kunstmatig beperkt wordt, anders zou de weging namelijk nog veel hoger zijn dan de huidige 14,77%. De maximale weging van een aandeel in de AEX index is namelijk beperkt tot 15%. Shell blijft echter met afstand het grootste bedrijf. Met een marktwaarde van € 200 miljard duidelijk groter dan nummer 2 Unilever dat een marktwaarde heeft van € 145 miljard. Nummer 3, ASML, met een marktwaarde van € 81 miljard zou volgend jaar wel eens van de troon gestoten kunnen worden. Dit jaar komt namelijk Prosus, naar de Nederlandse beurs. Dit bedrijf dat onder meer een groot belang heeft in Tencent heeft naar verwachting een marktwaarde van zo’n € 100 miljard en dus een plekje krijgen in de AEX.

Conclusie

Het aandeel Shell heeft een lange dividendhistorie en beleggers hebben vertrouwen in het management. Grote verschuivingen in het energielandschap kunnen Shell echter onder druk zetten. Olie & gas uit de VS zetten wereldwijd de prijzen onder druk. Het coronavirus drukt de vraag naar brandstof en Saudi Arabië wil marktaandeel winnen. Lagere prijzen zetten de winst onder druk, terwijl overheden sterk inzetten op duurzame alternatieven. Shell wil hierin meegaan, maar het is de vraag of Shell door dit soort verschuivingen haar technische voorsprong aan het verliezen is. De waardering van Shell is nog steeds redelijk en het dividend aantrekkelijk. De vraag is echter of het dividend in de toekomst wel houdbaar is. Vergeleken met de concurrenten is Shell daarentegen niet goedkoop. Het bedrijf legt de focus meer op aardgas. Aardgas in de VS is een financiële ramp, maar Shell presteert juist vrij goed dankzij haar internationale exposure. Met name de levering van aardgas aan Azië is nog steeds winstgevend.

Zelf aandelen Shell kopen of verkopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Royal Dutch Shell. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Aandeel Shell

Editoral credit: siam.pukkato / Shutterstock.com Tricky_Shark / Shutterstock.com

Beleggingsspecialist LYNX

Wubbe Bos is beleggingsspecialist bij LYNX. Naast het schrijven van artikelen over aandelen en het laatste beursnieuws, is hij betrokken bij het LYNX Educatieprogramma. Zijn artikelen zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en Twitter. Tevens schrijft Wubbe artikelen voor Beleggers Belangen en SeekingAlpha.

Meer:

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker