Aandeel Tencent Music: muziekstreamgigant blijkt groeibriljant

Het aandeel Tencent Music is nog minder populair bij het grote publiek dan het Zweedse Spotify.

Toch hebben deze twee muziekstreaminggiganten veel overeenkomsten en zelfs samenwerkingen. Hoe zijn de resultaten van Tencent Music en is het aandeel interessant voor beleggers?

De volgende onderwerpen worden in dit artikel besproken:

Kwartaalcijfers aandeel Tencent Music (TME)

Aandeel Tencent Music - muziekstreamgigant blijkt groeibriljant

Tencent Music maakte medio augustus zijn resultaten over het tweede kwartaal bekend. Het bedrijf groeit erg hard. Het aantal betalende gebruikers’ steeg met 51,9% op jaarbasis tot 47,1 miljoen mensen in het tweede kwartaal van 2020. Daarmee is het bedrijf de grootste muziekstreamer van China. De streaminggigant zag zijn totale omzet in Q2 groeien met 17,5% tot $981 miljoen. De inkomsten uit abonnementsinkomsten stegen met 64,7% tot $186 miljoen. De nettowinst kwam uit op $133 miljoen voor het 2e kwartaal.

Outlook 2020

Op 27 augustus heeft Tencent Music bekendgemaakt voor $800 miljoen aan obligaties uit te geven. Het gaat om zogeheten senior unsecured notes die wat betreft rentebetaling en aflossing wat meer zekerheid bieden. Het zijn relatief veilige obligaties, maar ze hebben geen onderpand. Voor circa $300 miljoen aan leningen wordt 1,375% aan rente betaalt met een looptijd van 5 jaar. Er wordt nog eens $500 miljoen geleend voor 2% met een vervaldatum van 2030. Met de uitgifte van de obligaties verwacht de onderneming circa $792,4 miljoen op te halen, na aftrek van kortingen en provisies en overige kosten.

Het opgehaalde kapitaal zal TME gebruiken voor de verdere uitbreiding van haar diensten. Zo wil de muziekgigant zich meer richten op audioboeken, podcasts en muziek video’s. Afgelopen kwartaal werd de Putong Community in QQ Music gelanceerd. Deze online community moet artiesten en fans met elkaar verbinden. Een concrete verwachting van de cijfers geeft het bedrijf niet.

Geschiedenis en belangen van Tencent Music 

Tencent Music werd opgericht in 2016 en is een joint venture(samenwerkingsverband) tussen Tencent en Spotify. Het bedrijf is dus een dochteronderming van Tencent Holdings dat de afgelopen jaren ruim $6 miljard aan invsteringen deed in de muziekbranche. Vlak daarvoor had Tencent het Chinese bedrijf China Music Corporation overgenomen om zo zijn muziekaanbod te versterken. Met de overname kreeg Tencent Music de twee grootste muziekplatformen van China in handen – Kuwo en Kugou. Tencenct Holding en Tencent Music betaalden recentelijk nog $3,3 miljard voor een balng van 10% in Universal Music. Tencent Music investeerde ook nog eens $200 miljoen in Warner Music Group en kreeg daarvoor 1,6% van de aandelen in handen.

Samen met de eigen streamingdienst QQ Music heeft het bedrijf nu ruim 800 miljoen gebruikers bereikt. De drie diensten van Tencent Music hebben daarmee naar schatting een marktaandeel van 56% van de muziekstreamingdiensten in China. Andere grote concurrenten in Azië zijn onder andere etEase’s Cloud Music, Alibaba’s Xiami Music en China Mobile’s Migu.

Als onderdeel van de joint venture verkreeg Spotify een belang van 9,1% in Tencent Music en Tencent Music heeft weer een belang van 9,1% in het aandeel Spotify. Medio 2018 neemt ook Sony/ATV Music een belang van 4% in het bedrijf. In oktober 2018 vraagt Tencent Music een beursnotering aan en in december vind de IPO plaats voor een prijs van $13 per aandeel. Het bedrijf mikte eerder op een prijs van tussen de $13 en $15, maar de vraag viel licht tegen. Met de beursgang werd uiteindelijk ruim $1,1 miljard opgehaald.

Het aandeel Tencent Music is te vinden onder de ticker: TME

beleggen in Tencent Music - Aandeel Tencent Music - Muziekstreamingigant Tencent Music Entertainment

Verdienmodellen Tencent Music

De missie van Tencent Music is om met behulp van technologie de rol van muziek in het leven van mensen te verbeteren, door hen in staat te stellen om muziek te creëren, te genieten en te delen. Zoals eerder geschreven is Tencent Music het toonaangevende online muziekentertainmentplatform in China. Het biedt verschillende soorten muziekdiensten aan via haar apps; QQ Music, Kugou Music, Kuwo Music en WeSing.

Opvallend genoeg bevindt slechts 10% van de diensten zich achter een betaalmuur en maakt muziekstreaming maar slechts 30% van de totale activiteiten uit. Het bedrijf had in Q2 ruim 651 miljoen maandelijks actieve gebruikers, maar slechts 47 miljoen (7,2%) daarvan hebben een abonnement. Dit betekent dat er op dit vlak nog enorm veel ruimte voor groei is. Bij Spotify betaalt bijvoorbeeld momenteel ruim 45% van alle gebruikers voor de dienst in de vorm van een abonnement.

Het grootste deel, goed voor 68% van de inkomsten, is de divisie “social entertainment” dat voornamelijk via karaoke (WeSing) geld binnenmarkt. Voor de interactieve karaoke zijn bijvoorbeeld speciale ‘We Sing microphones’ te koop. Verder verdient TME zijn geld in de muziekwereld via advertenties en aan giften en eenmalige betalingen die gebruikers aan artiesten doen. TME probeert ook muzieklicenties opnieuw te verkopen aan concurrerende streamers. Daarnaast heeft het een talentontwikkelingsdivisie en is het op kleinere schaal actief in het live streamen van games, muziekvideo’s en tv-content.

Omzetontwikkeling van het aandeel Tencent Music

Het bedrijf werd pas in 2016 opgericht en we hebben omzetcijfers vanaf 2017. De omzet groeide in 2018 extreem snel, maar in 2019 nam deze hoge groei al snel af. Desalniettemin was een groei van 28% indrukwekkend. Voor 2020 kan een voorzichtige schatting gemaakt worden op basis van de 1e twee kwartalen. We mogen rekening houden met een omzet in de bandbreedte van circa $4 en $4,5 miljard.

De omzet groeit dus hard en Tencent Music wist in 2019 ook gewoon winst te maken, terwijl veel andere groeibriljanten daar veelal moeite mee hebben. In 2018 lag de nettowinst pas op $268 miljoen, maar in 2019 lag deze winst al op ruim $582 miljoen.

Jaar Omzet YoY Growth %
2017 $ 1,625 miljard
2018 $ 2,869 miljard 76,51%
2019 $ 3,68 miljard 28,29%
2020 $ 4 – 4,5 miljard 15%*

Is het aandeel Tencent Music koopwaardig?

Tencent Music heeft op een koers van $15,80 een beurswaarde van $26,5 miljard. In 2019 werd een omzet van $3,68 miljard geboekt en de nettowinst kwam uit op $582 miljoen. De price-to-earnings ratio kwam daarmee uit op 72, maar de ietwat stevige waardering kan door de dubbelcijferige groeicijfers de komende jaren snel verder afnemen. Bij een omzet van $4,25 miljard ligt de verwachte K/W op circa 65.  Tencent Music is dus echt een aandeel dat u koopt op de snelle en potentiële groei.

In het tweede kwartaal van 2020 lag de vrije kasstroom op $204 miljoen en op 30 juni 2020 had het bedrijf ruim $3,16 miljard in kas. Onlangs werd nog $800 miljoen opgehaald op de obligatiemarkt en daarmee heeft het bedrijf in ieder geval voldoende ruimte in kas om aan zijn verplichtingen en lange termijn groeidoelstellingen te kunnen voldoen.

Technische analyse aandeel Tencent Music 

Eind 2018 kreeg Tencent een beursnotering. Na de beursgang op circa $13 liep de koers aan het begin van 2019 stevig op. Vlak boven de $20 werd een all-time high neergezet en daarna belandde de koers in een dalende trend. Deze zomer is de koers uit de dalende trend gebroken en zijn er weer hogere toppen en bodems zichtbaar op de grafiek. De recente terugval liet een hogere bodem achter op de grafiek boven de voormalige weerstand rond $14. De hogere bodem kan een mogelijke springplank vormen voor hogere koersen. Een herstel tot boven de $18 zal vermoedelijk ook leiden tot een aanval op de weerstand rond $20.

Aandeel Tencent Music kopen bij LYNX

U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld. Via het LYNX Handelsplatform kunt u het aandeel Tencent Music (TME) kopen. Wereldwijd heeft u direct toegang tot 135 beurzen in 33 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel. Bekijk het aanbod:

Aandeel Spotify

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker