Aandeel Unilever: een defensief aandeel met groeipotentieel

Het aandeel Unilever is 2021 slecht begonnen, toen het in januari en februari met 14 procent daalde. De Unilever koers heeft het eigenlijk al moeilijk sinds november 2020 toen het in een intermediaire neerwaartse trend terecht kwam. De ondermaatse prestatie van Unilever is te herleiden tot hun financiële resultaten. De cijfers waren in lijn met de verwachtingen van analisten. Het probleem was echter dat veel andere concurrenten meer hebben geprofiteerd van de lockdowns. Dit had normaal gesproken ook voor Unilever het geval moeten zijn. Het aandeel Unilever heeft in maart echter weer wat van haar verloren waarde teruggewonnen. We bekijken of dit het einde van de neerwaartse trend zou kunnen betekenen.

Wat u hier te weten komt over het aandeel Unilever:

Aandeel Unilever

Koers aandeel Unilever

Het aandeel Unilever deed het erg goed na de beurscrash in maart vorig jaar. Het herstelde zich gestaag in de richting van prijzen van vóór de pandemie. De reden was simpel: bedrijven als Unilever doen het goed in tijden van onzekerheid. Het werd echter al snel duidelijk dat de pandemie niet zo een positief effect had op hun inkomsten in vergelijking met de concurrentie. Het aandeel Unilever handelde al snel weer lager en daalde in vier maanden tijd met 20 procent. We kunnen nu echter zien dat het aandeel Unilever terugkeert naar zijn oude glorie. Alleen al in maart steeg het aandeel met 12 procent. Het is nu de vraag of het deze prestatie kan voortzetten. Op technische basis ziet het aandeel Unilever er redelijk aantrekkelijk uit voor een nieuwe voortzetting van de eerdere opwaartse trend. We kunnen dit zien op de grafiek op weekbasis en bespreken dit in de sectie technische analyse.

Het bedrijf Unilever

Unilever is een Engels-Nederlandse multinationale onderneming in consumptiegoederen, gevestigd in Londen. De producten van Unilever omvatten een breed scala aan consumentenproducten, variërend van eten en drinken tot cosmetica- en gezondheidsproducten. De producten zijn momenteel verkrijgbaar in ongeveer 190 landen. Het bedrijf bezit meer dan 400 wereldwijde merken. Dertien van de meer dan 400 merken genereren elk een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard euro. De merken zijn onder meer Axe, Dove, Omo, Heartbrand-ijsjes, Hellmann’s, Knorr, Lipton, Lux, Magnum, Rexona, Sunsilk, en Surf.

Het bedrijf werd opgericht in 1929. Door een fusie tussen de Nederlandse margarineproducent Margarine Unie en de Britse zeepmaker Lever Brothers ontstond Unilever. Het bedrijf groeide enorm in de jaren dertig van de vorige eeuw. Toen creëerde Unilever een aantal nieuwe ondernemingen die werden gelanceerd in Afrika en Latijns-Amerika. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zag Unilever zich genoodzaakt af te zien van investeringen in Europa. Daarom besloot Unilever de aandacht te richten op het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

In de jaren zestig waren zeep en eetbare vetten goed voor meer dan de helft van de winst van Unilever. Unilever werd echter gedwongen om te diversifiëren. Boter, margarine en andere eetbare vetten daalden in verkoop en de concurrentie in wasmiddelen en zepen nam ook enorm toe. Bedrijven als Procter & Gamble gaven Unilever concurrentie. Unilever verschuift momenteel haar focus naar schoonheids- en gezondheidsproducten in plaats van naar voedsel. Dit heeft de groei van het bedrijf echter wel redelijk vertraagd.

Het aandeel Unilever is genoteerd op drie beurzen. De London Stock Exchange waar het onderdeel is van de FTSE 100-index. Het aandeel Unilever heeft ook een notering aan Euronext Amsterdam waar het ook deel uitmaakt van de AEX-index. En tot slot is het aandeel ook genoteerd aan de New York Stock Exchange.

Nieuws over het aandeel Unilever

22 maart 2021 – Unilever werkt samen met Seri om kunststoffen te recycleren.

Unilever heeft een industriële en commerciële overeenkomst getekend met een Italiaans bedrijf genaamd Seri Industrial Group. De overeenkomst gaat over het ontwikkelen van de plasticactiviteiten van Seri. Seri en Unilever gaan een joint venture opzetten. Het Italiaanse bedrijf Seri gaat de fabriek van Unilever in de stad Pozzilli kopen en verbouwen. De site zal worden gebruikt om plastic afval te recycleren, op basis van nieuwe circulaire economische modellen van de Europese Unie.

Deze deal versterkt het Clean Future-project van Unilever. Het doel van het project is om tegen 2025 wereldwijd het gebruik van plastic in hun verpakkingen met de helft te verminderen. De joint venture bestaat uit een investering van 75 miljoen euro door Unilever. Het huidige personeelsbestand zal in de fabriek worden behouden. Unilever heeft zich ertoe verbonden de in de fabriek geproduceerde producten, die door Seri worden gemaakt, te kopen.

5 januari 2021 – Unilever en Innova werken samen om zelfreinigende oppervlakken te ontwikkelen.

Unilever kondigde plannen aan om samen te werken met Innova om een ​​biotechnologiebedrijf via een joint venture op te richten, genaamd Penrhos Bio. De nieuwe joint venture zal technologie commercialiseren die oppervlakken zelf kan reinigen.

De technologie is nu al meer dan een decennium door Unilever onderzocht en de eerste doorbraak kwam van de introductie van een organische stof genaamd Lactam. Deze component kan bacteriën en schimmels op alledaagse oppervlakken vernietigen en voorkomen.

De technologie is ontwikkeld met behulp van natuurlijke chemicaliën die worden aangetroffen in de zeewierbiologie. De werking van de technologie repliceert het natuurlijke reinigingsproces van zeewier. Volgens Unilever kan deze technologie in verschillende producten en situaties worden toegepast. De technologie kan bijvoorbeeld schimmelgroei in wasmachines of vaatwassers voorkomen en bankbiljetten kunnen zelfreinigend worden. Op basis van rapporten van Unilever zou dit eerder op de markt kunnen komen dan we denken.

Alledaagse voorwerpen zoals kleding of keukenbladen zijn gevuld met bacteriën die de vorming van biofilms met zich meebrengen. Dit zijn verzamelingen van micro-organismen die op veel oppervlakken groeien. De ontwikkelde technologie kan deze systemen verstoren en voorkomen dat ze groeien. Hierdoor blijven oppervlakken langer schoon.

14 december 2020 – Unilever heeft de goedkeuring van de aandeelhouders gevraagd voor een actieplan voor klimaattransitie.

Unilever meldde dat ze goedkeuring hebben gevraagd van hun aandeelhouders voor een klimaattransitieplan. Het plan omvat Unilevers ambitieuze emissiereductiedoelstellingen en hoe ze deze willen bereiken. Dit plan bepaalt de klimaattransitiestrategie van het bedrijf, om de emissies binnen haar bedrijfsactiviteiten te verminderen. Bovendien wordt beschreven hoe Unilever risico’s zal beheersen en hoe het zal voldoen aan de consumptiebehoeften. Tegelijkertijd moet het verbonden blijven aan de strijd tegen klimaatverandering en nieuwe maatschappelijke normen.

Dit is een nogal interessante gebeurtenis omdat Unilever het eerste bedrijf is dat een dergelijk plan voorlegt aan haar aandeelhouders. Het toont Unilever’s toewijding en doelstellingen om veerkrachtiger te worden in een wereld die meer richting maatschappelijk verantwoord ondernemen verschuift. Unilever is van mening dat een verandering in de richting van emissiereductie een intensieve samenwerking vereist tussen het bedrijf en haar aandeelhouders en investeerders.

Unilevers plannen omvatten een nul-emissie van de eigen activiteiten tegen 2030 en ook een reductie van 50 procent van de gemiddelde CO2-voetafdruk van haar producten tegen 2030. De doelstellingen zijn zeer ambitieus en vereisen een groot aantal nieuwe maatregelen, waaronder het gebruik van 100 procent hernieuwbare energie om hun producten te produceren en ontbossing te elimineren, om er maar een paar te noemen. Unilever zal vanaf 2022 jaarlijks verslag uitbrengen over de vooruitgang van hun doelstellingen.

Financiële resultaten Unilever

Unilever rapporteerde begin februari de jaarresultaten voor 2020. De resultaten waren in overeenstemming met de schattingen van analisten. De omzetgroei werd toegeschreven aan een sterke vraag in opkomende markten. Het bedrijf zag een omzetgroei van 1,9 procent, wat perfect in lijn was met de verwachtingen van analisten. De schattingen waren gebaseerd op een consensusrapport dat door Unilever werd uitgebracht, een paar weken voordat de financiële resultaten werden gepubliceerd.

Unilever leverde ook financiële doelstellingen voor de langere termijn en groeidoelstellingen aan. Het bedrijf streeft naar een consistente omzetgroei van 3 tot 5 procent en hetzelfde geldt voor de winstgroei.

Het bedrijf kondigde aan dat de sterke resultaten in 2020 te danken waren aan een toename van de vraag naar verpakte voedingsmiddelen tijdens de pandemie. Bedrijven als Kraft Heinz en Nestlé kenden een vergelijkbare groei in hun verpakte voedingsmiddelen. Unilever meldde echter dat ze nog steeds last hadden van de pandemie als het gaat om voedsel dat wordt verkocht in openbare plaatsen, zoals restaurants of stranden. Het huidige dividendrendement bedraagt 3,31% wat meer is dan het sectorgemiddelde. Hieronder ziet u het verloop van het bruto dividend van Unilever. We zien zoals we verwachten van een dividendaandeel.

De resultatenrekening van Unilever

Meer informatie over de jaarrekening vindt u in het artikel: ‘Jaarrekening: het instrument voor fundamentele analyse’.

Unilever loopt achter op concurrenten

Het is duidelijk dat de ondermaatse prestatie van het aandeel Unilever in de afgelopen maanden het gevolg is van het feit dat de concurrentie iets meer heeft geprofiteerd van de lockdowns dan Unilever. We kunnen dit zien als we de omzetgroei van hun grootste concurrenten vergelijken. Slechts één bedrijf heeft het slechter gedaan dan Unilever, namelijk Warpaint London. Dit bedrijf concurreert echter alleen met Unilever in de cosmetica-industrie. Alle andere bedrijven hebben betere resultaten kunnen neerzetten.

Aandeel Unilever: Technische Analyse

Het aandeel Unilever heeft een flink deel van de waarde teruggewonnen die het onlangs verloor. In maart is het aandeel Unilever met 12 procent in waarde stegen. Op technische basis lijkt het erop dat het aandeel Unilever in de toekomst nog veel hoger kan gaan handelen. Op de grafiek op dagbasis ziet het aandeel er niet zo bijzonder uit, maar als we naar de grafiek op weekbasis gaan, veranderen de zaken. Het aandeel Unilever vormt vermoedelijk een symmetrisch driehoekpatroon op de grafiek op weekbasis. Het patroon ziet er niet perfect uit, maar het kan nog steeds worden geclassificeerd als een symmetrisch triangle. Theoretisch weten we dat symmetrische driehoekpatronen in 75 procent van de gevallen continuatiepatronen zijn. Dit betekent dat de andere 25 procent van de gevallen omkeerpatronen zijn. We moeten hier dus niet te hard van stapel lopen en het aandeel direct kopen. Wachten op een uitbraak van de bovengrens is hier een slimme zet. Een doorbraak van de bovengrens signaleert een koersdoel van 70 euro per aandeel.

Conclusie voor het aandeel Unilever

Ook al bleef Unilever wat achter bij de concurrentie, het aandeel is nog steeds een aantrekkelijke belegging. Unilever bezit enkele van ’s werelds grootste merken die een enorme omzet genereren. Het bedrijf blijft zijn klantenbestand ook uitbreiden met nieuwe producten en wereldwijde merken. Unilever heeft 2,5 miljard klanten in 192 landen. Het bezit 13 merken met elk een gemiddelde omzet van 1 miljard euro per jaar. De grootste factor voor Unilever’s voortdurende groei in de toekomst is hun aanwezigheid in opkomende landen met een enorm groeipotentieel. Unilever staat op de eerste plaats van bedrijven in consumentengoederen in India. Het bedrijf heeft ook bedrijfsactiviteiten in China die 3 miljard euro per jaar opbrengen. Deze gigantische economieën hebben nog veel groeipotentieel in de toekomst. Dit is goed nieuws voor Unilever. Het versterkt het technische verschijnsel op de grafiek op weekbasis voor het aandeel Unilever, dat een symmetrisch driehoekpatroon heeft gevormd. Dit zou de koers een stuk hoger kunnen duwen.

Wat denken de analisten?

De meningen van de analisten zijn redelijk evenwichtig, waarbij de meesten van mening zijn dat het aandeel de moeite waard is om te behouden. Drie van de 11 analisten geven het aandeel echter een verkoopaanbeveling. Het gemiddelde koersdoel ligt momenteel rond 51 euro per aandeel.

Datum Beurshuis Advies Koersdoel
29-mrt-21 Goldman Sachs Kopen €56
29-mrt-21 Citigroup Kopen €60
25-mrt-21 Jefferies Kopen €53
22-mrt-21 Deutsche Bank Kopen €64
22-mrt-21 UBS Verkopen €43
04-feb-21 Bernstein Verkopen €46
04-feb-21 J.P. Morgan Houden €49
04-mrt-21 Barclays Kopen €48
04-mrt-21 Berenberg Bank Houden €53
04-mrt-21 Credit Suisse Kopen €56
04-mrt-21 RBC Capital Verkopen €43
Meer:
Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker
  Wekelijks gratis 5 beleggingsideeën ontvangen? Schrijf u in!
LYNX Weekoverzicht & 5 beleggingstips

Ik geef toestemming aan LYNX B.V. (“LYNX”) om mij wekelijks het LYNX weekoverzicht op zondag en 5 beleggingsideeën op dinsdag toe te sturen en te benaderen (per e-mail) over de mogelijkheid om een beleggingsrekening te openen via LYNX door het bovenstaande formulier te versturen. LYNX kan dan bijvoorbeeld extra informatie geven over haar diensten, evenementen of een interessante aanbieding doen.
  Ontvang wekelijks 5 belegigngsideeën

Let op: Uw toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens is niet vereist voor het openen van een rekening via LYNX. U kunt uw toestemming te allen tijde intrekken door (onder meer) een e-mail te sturen naar marketing@lynx.nl. LYNX deelt uw gegevens niet met commerciële partners. Klik hier voor meer informatie over hoe LYNX omgaat met uw persoonsgegevens.

×