Volkswagen zet vol in op elektrisch rijden

Het aandeel Volkswagen is de klap van de emissieschandaal nooit geheel te boven gekomen.

De koers wist de afgelopen jaren wel aardig te herstellen maar staat nog altijd mijlenver onder het niveau van voor het schandaal.

Sinds afgelopen jaar heeft de Duitse autobouwer last van de handelsoorlog en een vertraging van de wereldeconomie.

Wat speelt er momenteel bij Volkswagen en is het aandeel Volkswagen interessant voor beleggers?

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

  • Invloed handelsoorlog op autosector
  • De financiële cijfers van Volkswagen
  • Technische analyse van het aandeel Volkswagen
  • Aandeel Volkswagen in het LYNX Ideeëncentrum

Aandeel Volkswagen koers

Invloed handelsoorlog op autosector

Autobouwers hebben het zwaar op de beurs door het voortdurende handelsgeschil tussen de VS en de rest van de wereld. Veel Europese autobedrijven bouwen hun auto’s in de Verenigde Staten en verkopen ze bijvoorbeeld in China. Hogere tarieven op de import van auto’s en auto-onderdelen zetten veel Duitse autofabrikanten zwaar onder druk. De aandelen zijn nog verder afgestraft vanwege de angst voor een economische groeivertraging. Autobedrijven zijn cyclisch en worden dan ook als eerste geraakt.

Belangrijker nog is de relatie tussen de VS en Europa, aangezien de Amerikaanse president Trump dreigt met hogere tarieven op Europese auto’s als er geen nieuwe overeenkomst wordt gesloten. Het lijkt ons echter onwaarschijnlijk dat Trump deze tarieven zal verhogen, omdat dat ook de Amerikaanse consumentenmarkt zou schaden. Toen de Amerikanen de importtarieven op witgoed (wasmachines) in 2018 verhoogden, stegen de prijzen namelijk met 17%,. Dit leidde tot veel klagende consumenten. Trump wil liever de Amerikaanse burger tevreden houden. We zagen eerder namelijk al hoe hij de olieprijzen omlaag hielp en zich daar op Twitter trots over uitliet. Auto’s zijn nog belangrijker voor de economie en tevens politiek zichtbaarder dan witgoed. Toch blijft Trump zijn onvoorspelbare beleid een risicofactor voor beleggingen in autobedrijven.

Volkswagen zet vol in op elektrisch rijden

Het was al eerder bekend, Volkswagen gooit het roer om. Binnen 10 jaar wil het bedrijf 70 elektrische modellen op de markt brengen. Uiteraard gaan hier enorme kosten mee gemoeid, aangezien een en ander ontwikkeld moet worden. Volkswagen maakte dan ook bekend 5.000 tot 7.000 banen te schrappen om de winstgevendheid op te voeren en meer te kunnen investeren in de productie van elektrische auto’s. Met deze en andere kostenbesparingen hoopt het concern de kosten jaarlijks met € 5,9 miljard terug te brengen.  Volkswagen wil tot 2023 € 44 miljard investeren in elektrisch rijden en digitalisering. Het komende decennium moeten zo’n 22 miljoen elektrische auto’s geproduceerd worden. Het klinkt misschien gek dat Volkswagen banen gaat schrappen terwijl er zoveel staat te gebeuren. Maar voor de productie van elektrische auto’s zijn minder mensen nodig dan voor het maken van auto’s met verbrandingsmotoren.

Daarnaast is Volkswagen ook hard bezig met zelfrijdende auto’s. Het concern werkt samen met Daimer en BMW bij de ontwikkeling van technologie voor geassisteerd rijden en geautomatiseerd parkeren. Door samen te werken willen Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, en BMW snellere stappen zetten met technologie voor zelfrijdende voertuigen en besparen op de kosten. Door samen te werken hopen de bedrijven de achterstand die ze hebben bij onder andere Tesla snel in te halen. Volkswagen is tevens in onderhandeling met het Amerikaanse Ford Motor voor een mogelijk samenwerking bij autonoom rijden.

De financiële cijfers van Volkswagen

Het aandeel Volkswagen is in 2015 keihard afgestraft na het dieselschandaal.

 

Volkswagen kampt nog altijd met de gevolgen van het dieselschandaal. De Duitse autobouwer heeft al ruim € 27 miljard betaald aan boetes en schikkingen voor milieuschade en voor gedupeerde consumenten. VW heeft onlangs uiterst ambitieuze doelstellingen geventileerd. De autofabrikant wil tot en met 2023 maar liefst € 44 miljard investeren in zaken als elektrisch en autonoom rijden en aanvullende mobiliteitsdiensten.

Het aandeel Volkswagen is in 2015 keihard afgestraft na het dieselschandaal. Door de hogere tarieven voor auto’s en de angst voor een recessie zijn de aandelen van Duitse autofabrikanten in 2018 wederom behoorlijk afgekomen. Ondanks de forse tegenwind heeft Volkswagen in 2018 een recordaantal auto’s verkocht. De omzet steeg tot bijna € 236 miljard en het bedrijf verwacht in 2019 de omzet met nog eens 5% te laten groeien. De winst steeg met 6,3% tot ruim € 14,7 miljard. Een mogelijke handelsovereenkomst tussen de VS en China volgende maand oogt veelbelovend en zal mogelijk gunstig uit kunnen pakken voor de autofabrikanten.

Lage waardering door cyclische sector

De totale marktkapitalisatie van Volkswagen is momenteel € 73 miljard. Volkswagen heeft momenteel ruim € 55 miljard in kas en een verwachte vrije kasstroom van iets minder dan € 6 miljard in 2019. Wel is er een schuld van een slordige € 190 miljard. VW kent desondanks een zeer milde waardering met een K/W van 5,2 en een dividendrendement van ruim 3%. Die lage waardering kan niet los worden gezien van bovengenoemde problemen. Daarnaast hebben de meeste autobedrijven een lage waardering, wereldwijd ligt dat gemiddelde namelijk rond de 7. Dit komt doordat de meeste traditionele autobouwers grote bedrijven zijn waarbij het groeipotentieel beperkt is. Tevens zijn autobouwers uiteraard zeer cyclisch en kent de sector enorm veel concurrenten. Een auto is echt een luxe goed waar de consument als eerste op zal besparen in sombere tijden.  Daar is de laatste jaren ook nog het feit bij gekomen dat deze traditionele automakers het op moeten nemen tegen de opkomst van elektrisch rijden. Volkswagen heeft echter mooie en ambitieuze plannen gepresenteerd om die concurrentie de komende jaren aan te gaan. Het merk Volkswagen blijft an sich een sterk merk en wist de afgelopen jaren ondanks de vele tegenslagen toch de omzet op te voeren.

Technische analyse van het aandeel Volkswagen

Volkswagen beweegt al een aantal maanden tussen pakweg € 130 en € 160. De uitslagen in deze range worden wel steeds kleiner, er lijkt zelf een diamant formatie zichtbaar te worden. Het patroon kenmerkt zich door een periode van stijgende toppen en lagere bodems die later omslaan in lagere toppen en hogere bodems. Hierdoor wordt een patroon zichtbaar dat de vorm heeft van een diamant. Het patroon kan zowel een bodemformatie zijn, een continueringspatroon als een toppatroon. Het beste is om de uitbraak uit het patroon af te wachten om zo de richting te bepalen. Het koersdoel kunnen we berekenen door de afstand van de top tot aan de bodem van het patroon op te meten. Dezelfde afstand wordt op het uitbraakpunt toegevoegd waardoor een koersdoel ontstaat.

Het belangrijkste is natuurlijk dat Volkswagen niet onder de steun vlak boven de € 130 zakt, dan kan het aandeel lagere koersen gaan opzoeken. Bij een eventuele doorbraak boven de € 160 treedt een technische verbetering op en kan het aandeel Volkswagen verder herstellen richting de koerstoppen van 2018 rond de € 180 a € 190.

Aandeel Volkswagen in het LYNX Ideeëncentrum

Het aandeel Volkswagen is gedeeld als beleggingsidee ter inspiratie in het vernieuwde LYNX ideeëncentrum.

Meermaals per week deelt het LYNX Beleggingsteam interessante beleggingsideeën die één voor één uitgebreid worden toegelicht. De ideeën worden onderverdeeld in één van de drie beleggingsrichtingen; value investing, long & short en opiestrategieën.

U kunt zich inschrijven voor meldingen zodat u na elk nieuw idee een melding ontvangt. Deelt u de filosofie van een beleggingsidee? Volg dan met één muisklik de order in uw eigen portefeuille of pas deze eenvoudig aan naar wens. Klik op onderstaande button en neem een kijkje in het LYNX ideeëncentrum.

Disclaimer

De informatie in deze uiting is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als een aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De beloning van de auteur staat niet direct of indirect in relatie met hun standpunten of ideeën. Ondanks het feit dat LYNX alle zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van deze pagina’s, en daarbij gebruikmaakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan LYNX niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie. Indien u zonder verificatie of advies gebruikmaakt van de verstrekte informatie, doet u dat voor eigen rekening en risico. Wij adviseren u om niet te beleggen in financiële instrumenten waarvan u de risico’s niet begrijpt. Aan de informatie die in de uiting wordt beschreven kunnen geen rechten worden ontleend. Beleggen brengt risico’s met zich mee. Uw totale verlies kan aanzienlijk hoger zijn dan uw totale inleg.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker
Contact icon WhatsApp via
06 31 27 27 27