Aandeel Alibaba Group | Chinese e-commerce reus groeit als kool

Alibaba Group wordt al jaren de ‘Amazon.com van China’ genoemd.

De koers van het aandeel Alibaba heeft sinds zijn beursintroductie bijzonder goed gepresteerd.

In dit artikel bespreek ik de ontwikkelingen die de Chinese e-commerce reus doormaakt. Is het aandeel Alibaba nog steeds een interessante belegging?

De volgende onderwerpen worden in dit artikel besproken:

  • Oprichting Alibaba Group & Jack Ma
  • E-commerce & Alibaba Cloud
  • Verschillende beursnoteringen aandeel Alibaba
  • Financiële resultaten Alibaba
  • Technische analyse aandeel Alibaba group
  • Beleggen in Alibaba bij LYNX

aandeel-alibaba-1

Aandeel Alibaba Group Holding (BABA)

Wat doet Alibaba Group?

Alibaba Group Holding ontstond in 1999 toen Jack Ma de website Alibaba.com oprichtte. De website werd aanvankelijk opgezet om Chinese producenten in verbinding te brengen met buitenlandse kopers. In 2003 breidde Ma uit met de oprichting van de online marktplaats Taobao. De marktplaats kan worden vergeleken met eBay.com of marktplaats.nl en behoort tot de top twintig meest bezochte websites ter wereld.

Niet veel later werd AliPay opgericht, een online betalingsdienst. Alipay handelt vandaag de dag ongeveer de helft van alle online betalingstransacties af binnen China. Bij de grote meerderheid van deze transacties wordt er gebruikgemaakt van sites van Alibaba. De websites van Alibaba Group nemen meer dan 60% van de pakketbezorgingen binnen China voor hun rekening. AliPay werd in 2010 echter wel verkocht aan Ant Financial.

Jack Ma bouwde zijn Chinese webwinkel eigenhandig uit tot een e-commerce conglomeraat waar de wereld niet meer omheen kan. Het bedrijf zit diep verweven in de Chinese samenleving, en is hard op weg om ook de rest van de wereld te veroveren. In 2019 ging de excentrieke oprichter op zijn 55ste verjaardag met pensioen. De jonge pensionado wil graag nieuwe dingen proberen en dromen realiseren. Via de Jack ma Foundation wil Ma graag de gezondheidszorg in arme landen verbeteren. Hoewel de oprichter van Alibaba zijn functie als president-commissaris heeft overgedragen aan Daniel Zhang, zal hij wel betrokken blijven als lid van de raad van bestuur.

Core Commerce – 85% van de omzet

In de afgelopen 20 jaar is Alibaba Group uitgegroeid tot een e-commerce bedrijf met een spectaculaire omvang. Met een beurswaarde van ruim $ 570 miljard komt het bedrijf op de 7e plek van ’s werelds grootste bedrijven. Alibaba is eigenaar van onder andere Alibaba.com, Aliexpress.com, Taobao.com, tmall.com & alimama.com. De platformen waar het meeste geld wordt verdiend zijn uiteraard alibaba.com & aliexpress.com. Beide websites zijn inmiddels wereldwijd razend populair onder consumenten.

Het platform van Alibaba.com bedient wereldwijd miljoenen leveranciers van groothandels. De website wordt dan ook vooral gebruikt door fabrikanten en handelsbedrijven die in grote aantallen handelen. Voor de retailmarkt is AliExpress als platform opgericht. Consumenten kunnen hier rechtstreeks kopen tegen ‘lage’ prijzen en in kleine hoeveelheden. Inmiddels telt de onderneming meer dan 785 miljoen actieve gebruikers. E-commerce is de belangrijkste inkomstenbron van Alibaba en is goed voor circa 85% van de omzet.

Hema

Het concern heeft inmiddels ook supermarkten geopend met de naam Hema. Een gemiddelde Hema is circa tienduizend vierkante meter groot. Zonder de Hema-app heb je niets aan de winkel. Je scant de boodschappen namelijk met de app en betaalt ze met het eraan gekoppelde Alipay. Elk filiaal bezorgt tevens de online bestellingen thuis bij consumenten binnen een straal van drie kilometer.

Alibaba Express dochterondernemingen

Alibaba’s Cloud Computing – 8% van de omzet

Alibaba heeft in 2009 Alibaba Cloud opgericht en investeerde het afgelopen decennium miljarden in de uitrol hiervan. Vandaag de dag staan er 19 data centra van Alibaba Cloud verspreid over de gehele wereld. De cloud computing divisie liet het afgelopen kwartaal een groei zien van 64% en is inmiddels verantwoordelijk voor 8% van de omzet. Alibaba concurreert uiteraard met Microsoft, Amazon.com en Alphabet in de cloud. Deze Amerikaanse bedrijven zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot de grootste cloud providers ter wereld. De focus op deze specifieke niche is zeer aantrekkelijk. Volgens recente onderzoeken is de cloudmarkt namelijk zo’n $ 214 miljard waard.

Recentelijk onthulde Alibaba een AI-chip om de cloudprestaties te verbeteren. Met de zogeheten  Neural Processing Unit (NPU) kunnen e-commerce activiteiten beter worden gestroomlijnd. Met de nieuwe chip duurt het classificeren en afstemmen van productaanbevelingen op het e-commerceplatform Taobao en Alibaba slechts 5 minuten, terwijl dat eerder een uur in beslag nam. De chip wordt ook gebruikt om de zoekfunctie binnen de site te optimaliseren en automatische vertalingen aan te bieden aan internationale shoppers.

Digital media & Entertainment – 6% van de omzet

Onder deze divisie vallen onder andere diverse video en muziekdiensten. Zo is Alibaba eigenaar van Youkou, een video-hostingservice in China. Verder heeft Alibaba nog een eigen muziek streamingsdienst onder de naam Xiami Music. Recentelijk nam Alibaba een minderheidsbelang van $700 miljoen in NetEase, een Chinees internettechnologiebedrijf. De twee bedrijven werken samen om hun muziekbibliotheken te delen. Hoewel Alibaba op dit vlak concurreert met Tencent Music en Baidu’s iQiyi, nam de omzet het afgelopen kwartaal met 23% toe. Dit onderdeel is goed voor 6% van de totale omzet van Alibaba.

Innovation initiatives and others – 1% van de omzet

De focus op cloud is ook belangrijk voor de verdere ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie), waar Jack Ma (oprichter Alibaba) ook razend enthousiast over is. Volgens hem zal AI in de toekomst het overgrote deel van onze werkzaamheden automatiseren. De miljardair denkt dat AI uiteindelijk zal leiden tot een 12-urige werkweek. De uitspraken zijn opvallend te noemen gezien het feit dat bij Alibaba gemiddeld 12 uur per dag wordt gewerkt.

De afgelopen 3 jaren investeerde Alibaba ruim $15 miljard in onderzoekscentra voor kunstmatige intelligentie, fintech en hele snelle kwantumcomputers voor het beheren van zeer grote hoeveelheden data. Zo kun je in een Chinees filiaal van de fastfoodketen KFC al betalen met gezichtsherkenning, een techniek die ontwikkeld is door Alibaba.

Alibaba

Alibaba’s beursnoteringen

Het bedrijf ging in 2014 voor $ 68 per aandeel naar de Amerikaanse beurs. Het bedrijf haalde destijds een recordbedrag van $ 25 miljard op, waarmee het de grootste IPO ooit werd. Sinds de beursgang is het aandeel ruim verdrievoudigd. Met een beurswaarde van ruim $ 570 miljard komt het bedrijf op de 7e plek van ’s werelds grootste bedrijven. Het aandeel handelt op de NYSE en is te vinden met de ticker: BABA

In november 2019 kreeg Alibaba een tweede beursnotering in Hongkong. Alibaba heeft voor de nieuwe listing 500 miljoen nieuwe aandelen uitgegeven. De voornaamste reden voor de nieuwe notering is omdat het in Azië vreemd wordt gevonden om als grootste bedrijf uit China geen notering op een beurs in het oosten te hebben. De beursgang werd enthousiast ontvangen en Alibaba haalde $ 12,9 miljard op bij beleggers. De notering in Hongkong is te vinden in het LYNX Handelsplatform onder de ticker: 9988

Financiële resultaten Alibaba Group

Alibaba heeft een gebroken boekjaar dat eindigt met ultimo maart. Het jaar 2019 heeft dus betrekking op de periode van 1 april 2018 tot en met 31 maart 2019. In boekjaar 2019 behaalde Alibaba een omzet van $ 56 miljard en bleef er een nettowinst van $ 7,86 miljard over. De totale omzet lag daarmee zo’n 51% hoger dan een jaar eerder. De groei kwam vooral van de e-commerce kanalen, maar ook Alibaba Cloud had met een omzetstijging van 84% een aanzienlijke bijdrage in de sterke cijfers. De vrije kasstroom van Alibaba lag met een bedrag van $14,5 miljard nog een stuk hoger.

Voor het lopende boekjaar wordt uitgegaan van een groei van 35,9% en een omzet van ruim $ 74 miljard met een nettowinst van $18,6 miljard. Het aandeel wordt dus verhandeld op een verwachte koers-winstverhouding van circa 30,6. De K/W oogt op het eerste gezicht wat aan de hoge kant, maar zal de komende jaren door hogere winsten moeten afnemen. Alibaba heeft bovendien ruim $ 57 miljard in kas, waarmee het investeringen kan doen die op langere termijn de groei kunnen verstevigen. Met het geld wil Alibaba onder meer zijn positie in de Europese markt verstevigen. Afgelopen jaar opende ze al een fysieke winkel in Madrid, waarmee het startschot van een Europese expansie werd gegeven.

Technische analyse Aandeel Alibaba

De koers van Alibaba bewoog vanaf eind 2017 min of meer zijwaarts. In de afgelopen periode werd een technische driehoeksformatie gevormd waarbij Alibaba hogere bodems en lagere toppen liet zien. Nu Alibaba opwaarts is uitgebroken uit de driehoek is de lange termijn stijgende trend hervat. Met behulp van de driehoek kunnen we een koersdoel berekenen van minimaal $250. Mocht de koers van Alibaba terugvallen onder de $180, dan treedt een technische verzwakking op.

Het aandeel Alibaba kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. Ook het aandeel Alibaba Group (BABA) is verhandelbaar bij LYNX. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in meer dan 25 landen. Bekijk het aanbod:

Alibaba Express

 

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Meer:
Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker