Beleggen tijdens het EK voetbal 2021: hoe kunt u profiteren van het EK op de beurs?

Het Europees Kampioenschap voetbal 2021 staat voor de deur. Het evenement trekt miljarden kijkers en is daarom super interessant voor bedrijven die reclame willen maken. Bedrijven die grote sportevenementen sponseren zijn vaak beursgenoteerd en soms ontstaat er wel eens EK-koorts op de beurzen. In dit artikel bespreken we welke bedrijven het EK van 2021 sponsoren en kijken we of beleggen in de aandelen van deze EK voetbal sponsoren een goed idee is.

In dit artikel bespreken we het volgende over beleggen tijdens het EK voetbal:

EK aandelen | aandelen EK-voetbal | Beleggen in UEFA Euro aandelen

De aandelen voor het EK voetbal 2021

12 officiële sponsoren

Bij grote evenementen horen natuurlijk grote sponsoren. De zomer van 2021 is erg leuk voor sportliefhebbers, want naast het EK voetbal kan men ook genieten van de Tour de France, de Olympische en Paralympische Spelen en de Dutch Grand Prix (Formule 1). Door de coronacrisis is het EK van 2020 verplaatst naar 2021. Het Europees Kampioenschap voetbal zal daarom dit jaar plaatsvinden van 11 juni tot 11 juli.

Uiteraard hebben een aantal bekende namen zich verbonden aan het grootste sportevenement van het jaar. Een groot toernooi is altijd hét moment voor bedrijven om een groot publiek in één keer te bereiken. Denk maar aan de ‘wuppies’ van Albert Heijn of de oranje shirtjes van Heineken. In 2016 keken ruim 2 miljard mensen naar het EK en maar liefst 600 miljoen mensen keken de finale tussen Portugal en Spanje.

Er zijn in totaal 12 bedrijven waar de UEFA officiële contracten mee heeft afgesloten. Dit zijn de namen die straks onder andere te zien zullen zijn op de reclameborden rond de stadions tijdens het EK van 2021. Het gaat overigens niet enkel om reclame-uitingen, maar vaak ook om logistieke samenwerkingen. Hieronder bespreken we drie aandelen van bedrijven die het EK voetbal van 2021 sponsoren en waar u in kunt beleggen.

EK aandelen | aandelen EK-voetbal | Beleggen in UEFA Euro aandelen

Heineken (HEIA)

Heineken is vaak een sponsor van grote sportevenementen, maar was dat nooit van de EK en WK toernooien. Het biermerk is wel al tijden de officiële sponsor van de Champions League en sinds kort ook via 0,0% bier van de Europa League. Carlsberg, dat sinds 1988 partner was van de UEFA toernooien, wordt dit EK vervangen door Heineken. In 2019 sloot Heineken namelijk een nieuwe overeenkomst met de UEFA, waarmee Heineken nu de officiële bier partner is van het EK van 2021. Het contract loopt t/m 2024 en dat betekent dat Heineken ook de rechten voor de UEFA Super cup van 2021 t/m 2024 bezit.

De samenwerking tussen de UEFA en Heineken betekent dat het Nederlandse biermerk de exclusieve taprechten heeft in de stadions, fanzones en fan villages gedurende het toernooi. Daarnaast is er exposure via de LED-borden, digitale rechten, de Man of the Match presentatie en tickets. Heineken zal ook wereldwijde TV-rechten en digitaal geïntegreerde marketing campagnes voeren, waar onder andere ex-voetballer Thierry Henry een rol in speelt. Verantwoorde consumptie staat tijdens dit toernooi ook centraal. Heineken 0.0% zal een belangrijk onderdeel vormen van alle Heineken uitingen tijdens het toernooi dat plaatsvindt in heel Europa.

Ook voor dit jaar heeft Heineken weer diverse acties voor de thuiskijkers. Zo zijn er limited-edition bierflesjes beschikbaar met de namen van de landen erop en staan er codes op de verpakkingen waarmee diverse prijzen gewonnen kunnen worden. Sportevenementen, zoals UEFA Euro 2021, bieden retailers een enorme kans om hun bierverkoop verder te laten groeien. Door de spanning rond het toernooi op te wekken en door te helpen het toernooi in de winkel te promoten met in het oog springende flesontwerpen, zullen zowel de kijkcijfers van het toernooi als de biercijfers naar verwachting stijgen.

Hoeveel de bierverkopen exact gaan stijgen is lastig te voorspellen, maar het feit blijft dat Heineken met deze sponsordeal enorm veel exposure heeft die de lange termijn groei van het bedrijf ten goede zullen komen. In 2020 boekte het bedrijf een omzet van € 19,72 miljard en verkocht het 221,6 miljoen hectoliter aan bier in 70 verschillende landen via 300 verschillende merken.

De nettowinst daalde van € 2,5 miljard  in 2019 naar € 1,2 miljard in 2020 vanwege de coronacrisis. De jaren daarvoor liet de omzet een stijgende trend zien en als we met de winst van 2019 rekenen komt daar bij een beurswaarde van € 56 miljard een koers/winstverhouding uitrollen van 22,4. Heineken keerde in 2020 een dividend uit van € 0,70, maar in de jaren voor de coronacrisis lag dit rond de € 1,60. Dat zou bij de huidige koers van € 97,70 een dividendrendement van 1,64% betekenen.

Just Eat TakeAway (TKWY)

Het moederbedrijf van thuisbezorgd.nl maakte eind 2019 al bekend het EK van 2020 te gaan sponsoren. Inmiddels heeft de maaltijdbezorger het sponsorcontract met de UEFA fors uitgebreid. Naast het aankomende EK is het bedrijf ook partner van een groot aantal Europese clubvoetbaltoernooien, waaronder de Champions League voor mannen en vrouwen. Just Eat Takeaway.com is de officiële food delivery platform partner en zal via de overeenkomst exposuremogelijkheden krijgen op de borden in en rondom de stadions en tijdens de media-interviews.

Just Eat Takeaway probeert via de sponsoring uiteraard de zichtbaarheid te vergroten. Volgens Jitse Groen, CEO en oprichter, is het bedrijf van plan om in de toekomst vaker het merk te koppelen aan grote premium sportevenementen in de wereld. Het bedrijf is actief in 23 landen en zal via reclames naar verwachting miljarden mensen bereiken. Aangezien de stadions slechts 3 miljoen toeschouwers toelaten, zullen de overige kijkers thuis uiteraard geprikkeld raken om wat eten te bestellen bij het online bestelplatform.

Takeaway.com is actief in EK-steden in Nederland, Duitsland, Hongarije en Roemenië en heeft sinds de overname van Just Eat ook klanten in Engeland, Ierland, Denemarken, Italië en Spanje.

Het vierjarige partnerschap van Just Eat TakeAway omvat ook het vrouwenvoetbal in alle leeftijdsgroepen loopt tot medio 2025. Naast vijf competities zal het online-voedselbedrijf ook samenwerken met het ‘Together #WePlayStrong-programma’ van de UEFA, dat het doel heeft meer meisjes en vrouwen aan te moedigen om te voetballen.

Just Eat TakeAway is nog altijd verlieslatend en focust zich met name op verdere expansie. De thuisbezorgbranche is een typische ‘winner-takes-all’ markt en dat probeert het bedrijf dan ook te bereiken door agressieve reclame en overnames. Met de exposure op het EK hoopt het bedrijf nog meer marktaandeel te verwerven om de concurrent uit te schakelen.

Beleggen in dit EK voetbal aandeel is interessant voor lange termijn groeibeleggers. Dat zijn beleggers die geloven dat dit bedrijf zijn ambitieuze groeiplannen kan waarmaken, met de verwachting dat dit uiteindelijk zal leiden tot een winstgevende business. Het bedrijf wordt momenteel gewaardeerd op ruim € 10,8 miljard, maar ligt de afgelopen maanden onder druk. Beleggers willen eerst zien of het verliesgevende bedrijf de ambitieuze plannen ook waar kan maken. Bovendien is de concurrentie zoals Uber Eats en Deliveroo nog lang niet uitgeschakeld.

Meer over het aandeel Just Eat Takeaway leest u hierHongerige beleggers drijven koers op (artikel september 2020)

FedEx (FDX)

FedEx heeft net als PostNL het afgelopen jaar volop geprofiteerd van de coronacrisis. Er wordt nog steeds ontzettend veel gebruik gemaakt van de logistieke en koeriersdiensten van deze bedrijven. De verwachting is dat deze trend zal aanhouden, ook nadat de coronacrisis voorbij is. Het Amerikaanse koeriersbedrijf FedEx tekende in april 2019 een vierjarige sponsordeal voor meerdere toernooien met de UEFA en zal de officiële logistieke partner zijn tijdens het EK van 2021. Het koeriersbedrijf sponsort ook de Europa League.

Omdat het evenement dit jaar in 12 steden in 12 verschillende landen wordt gehouden, zal de kennis en expertise van FedEx volgens UEFA-marketingdirecteur Guy-Laurent Epstein van onschatbare waarde zijn bij de organisatie van het toernooi. Zowel de capaciteiten van het FedEx Express netwerk, als het bekwame logistieke personeel zullen de organisatie en uitvoering van het EK ondersteunen. Via het EK zal het bedrijf meer fans, klanten en medewerkers in contact laten komen met het merk FedEx, dankzij branding in het stadion, tickets, hospitaliteit en andere exclusieve programma’s.

In maart maakte het bedrijf de cijfers over het 3e fiscale kwartaal bekend. De omzet steeg met 18,6% op jaarbasis tot $ 21,5 miljard. De operationele winst kwam met $ 1,06 miljard ook veel hoger uit dan de $ 483 miljoen van een jaar eerder. De aangepaste winst per aandeel steeg zelfs met 146% op jaarbasis tot $ 3,47 en versloeg de daarmee de verwachtingen van analisten van $ 3,21 per aandeel. Volgens FedEx zijn de goede resultaten te danken aan een sterke volumegroei in binnenlandse pakketten en FedEx International Priority diensten in de VS, in combinatie met prijsverhogingen in alle segmenten. Vanaf 21 juni zal FedEx de prijzen voor het versturen van pakketten wederom verhogen, waardoor de marges flink zullen verbeteren.

FedEx heeft een beurswaarde van $ 84 miljard en een K/W-verhouding van 28 met een dividendrendement van 0,82%. De koers is bezig aan een flinke opmars, waarbij recentelijk nieuwe all-time highs werden bereikt. Een zeer interessant EK voetbal aandeel voor beleggers.

Overige sponsorbedrijven met een beursnotering:

Het kan zomaar voorkomen dat beleggers in de tijd waarin we nu leven massaal gaan beleggen in de aandelen van bedrijven die te zien zijn tijdens het EK voetbal van 2021. We hebben tenslotte gekkere dingen gezien, met aandelen als GameStop eerder dit jaar. Maar de exposure voor de bedrijven is voornamelijk op langere termijn goed en de reclames tijdens het EK zelf zeggen uiteraard niks over de prestatie van de aandelen op de beurs. Wilt u toch beleggen in de EK voetbal aandelen die we hierboven besproken hebben, maak dan altijd de juiste afwegingen.

U kunt ook beleggen in de aandelen van andere bedrijven die het EK voetbal sponsoren:

  • Alipay / Alibaba.com (BABA)
  • Booking.com (BKNG)
  • Gazprom (OGZPY) (Russisch aardgasbedrijf)
  • Hisense (600060) (Chinees bedrijf dat consumentenelektronica produceert)
  • Volkswagen (VOW3)
  • Coca-Cola (KO)

Beleggen in EK voetbal aandelen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in aandelen voor het EK voetbal 2021. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Editorial credit: M.Moira / Shutterstock.com

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker
  Ontvang gratis het eBook "Succesvol beleggen met opties".
Optieboek

Schrijf u in voor onze wekelijks nieuwsbrief en ontvang gratis het eBook "Succesvol beleggen met opties".
Ik geef toestemming aan LYNX B.V. (“LYNX”) om mij wekelijks het LYNX weekoverzicht op zondag en 5 beleggingsideeën op dinsdag toe te sturen en te benaderen (per e-mail) over de mogelijkheid om een beleggingsrekening te openen via LYNX door het bovenstaande formulier te versturen. LYNX kan dan bijvoorbeeld extra informatie geven over haar diensten, evenementen of een interessante aanbieding doen.
  Ontvang het eBook

Let op: Uw toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens is niet vereist voor het openen van een rekening via LYNX. U kunt uw toestemming te allen tijde intrekken door (onder meer) een e-mail te sturen naar marketing@lynx.nl. LYNX deelt uw gegevens niet met commerciële partners. Klik hier voor meer informatie over hoe LYNX omgaat met uw persoonsgegevens.

×