Beursgang Pinterest: Digitaal prikbord krijgt beursnotering

Beursgang Pinterest is aanstaande. Pinterest heeft zijn papieren ingeleverd voor een beursnotering bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commision (SEC).

Het online prikbord wil in het tweede kwartaal (naar verluidt april) van 2019 nog naar de beurs en verlangt als techbedrijf naar een beursnotering op de Nasdaq.

Pinterest gaat naar de beurs om geld op te halen om de continuïteit van het verliesgevende bedrijf te waarborgen.

Pinterest schaart zich met deze zet in een rij met techbedrijven als Uber, Lyft en AirBNB, die ook in 2019 naar de beurs (zijn) (ge)gaan.

In dit artikel bespreken we de volgende onderwerpen:

  • Beursgang Pinterest; wat doet Pinterest?
  • Investeerders aandeel Pinterest
  • Beursgang Pinterest; waardering aandeel Pinterest
  • De financiële positie van Pinterest
  • De toekomst van Pinterest

Beursgang Pinterest; wat doet Pinterest?

Pinterest dook voor het eerst op aan het einde van 2009, en in 2010 werd de eerste bètaversie gelanceerd. In eerste instantie was de website alleen maar op uitnodiging te bezoeken, maar later werd registratie via e-mail ook mogelijk. In augustus 2012 werd het mogelijk om gratis te registreren zonder een uitnodiging te krijgen via e-mail. Het webmagazine TechCrunch riep in januari 2012 de website uit tot beste beginnende site van 2011. De site trok meer dan 10 miljoen gebruikers in 9 maanden tijd en was destijds de snelst groeiende website ooit. De oprichter en CEO van Pinterest is Ben Silbermann. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Francisco in Californië.

Pinterest wordt vaak een digitaal prikbord genoemd, of soms zelfs simpelweg een plaatjessite. Het kan het beste gezien worden als een sociaalnetwerksite dat fungeert als digitaal prikbord. De gebruiker kan over het hele web afbeeldingen pinnen en vervolgens op een van de aangemaakte ‘borden’ bewaren om later te proberen of te kopen. Opvallend feit is dat Pinterest voornamelijk populair is bij vrouwen, ongeveer 80% van de gebruikers is namelijk vrouw.

Geen social medianetwerk?

Opmerkelijk is hoe bedrijf zichzelf omschrijft in de prospectus die het heeft ingeleverd bij de SEC(Amerikaanse toezichthouder). Het wil zichzelf absoluut niet vergelijken met andere media of sociale netwerken. Het noemt zichzelf een ‘media-rich utility’ en beweert daarmee zowel emotionele als functionele behoeften van consumenten op te vullen. Ze denken dat het platform wijdverbreide consumentenproblemen weet op te lossen dat niet door veel andere platformen wordt aangepakt. Concurrenten van Pinterest zullen volgens bovenstaande argumenten dan ook eerder Google of Instagram zijn, in plaats van Facebook of Twitter.

Zelf beweert het bedrijf een visuele zoekmachine te zijn voor het vinden van ideeën zoals recepten, huis en stijl inspiratie en meer. Elke gebruiker kan een eigen tijdlijn maken om ideeën/pins te plaatsen op basis van je interesses. Ook kun je de pins van mensen die je op Pinterest volgt opslaan. Er zijn inmiddels miljarden pins op Pinterest met de meest uiteenlopende ideeën voor inspiratie. Wanneer je pins die je leuk vindt ontdekt, kun je deze opslaan op borden om je ideeën te organiseren en gemakkelijk te vinden.

Wat zijn Pins?

Pins zijn ideeën/foto’s/artikels die mensen op Pinterest vinden en bewaren vanaf het web. Elke pin verwijst terug naar de oorspronkelijke website. Als je klikt op een pin kun je ontdekken hoe je hem kunt maken of waar je hem kunt kopen. Vind je een pin leuk? Dan klik je op de herkenbare rode bewaarknop(punaise) om hem op een van je (prik)borden te bewaren.

Investeerders aandeel Pinterest

De oprichters van Pinterest krijgen aan het begin van 2009 kapitaal van investeringsmaatschappij FirstMark Capital. Een groep durfinvesteerders uit Sillicon Valley, ook bekend onder de naam ‘super angels’  investeren enkele jaren later ook in het bedrijf. Jack Abraham is een van de bekendere investeerders, deze zakenman is ook deels verantwoordelijk geweest voor het succes van eBay.

Het is nog maar de vraag of Pinterest ook beleggers warm kan maken voor de IPO. Eerder deze maand ging het bedrijf via een zogeheten roadshow lang verschillende evenementen om aandacht te trekken voor de beursgang. In 2015 ging Pinterest een samenwerking aan met e-commerceplatform Shopify. Hierdoor kregen gebruikers te mogelijkheid om aankopen te doen via het platform.

Beursgang Pinterest; waardering aandeel Pinterest

Pinterest is een zogenaamde unicorn. Een start-up bedrijf met een marktwaarde van meer dan $1 miljard. Het bedrijf wordt nu namelijk gewaardeerd op zo’n $9 miljard. Ter vergelijking: Twitter heeft momenteel een beurswaarde van circa $26 miljard.  De waardering is enigszins opvallend en teleurstellend te noemen, want bij een kapitaalronde in 2017 werd Pinterest nog gewaardeerd op $12 miljard. Toen moesten investeerders $21,54 per aandeel betalen.

Het aandeel Pinterest hoopt voor een prijs van tussen de 15 en 17 dollar per aandeel naar de beurs te gaan. Het bedrijf wil 75 miljoen aandelen plaatsen. In het beste geval kan beursgang Pinterest een kleine $1,3 miljard ophalen. Men zal dit geld gebruiken voor verdere investeringen die de groei van het bedrijf ten goede moeten komen. De huidige strategie richt zich op het vercommercialiseren van het product en het opschalen van het verdienmodel. Pinterest hoopt door de beursgang ook meer bekendheid te creëren om zo meer adverteerders richting het platform te trekken. Het bedrijf wilt ook nieuwe markten openbreken en met nieuwe initiatieven komen die geld kunnen opleveren.

Pinterest is momenteel een gratis dienst en daardoor voor een groot deel afhankelijk van advertenties. Dit is ook meteen een groot risico, aangezien steeds meer mensen gebruik maken van zogenaamde ad-blockers, een programma waarmee advertenties worden geblokkeerd voor de gebruiker. Daarnaast is het bedrijf afhankelijk van de grote techgiganten als Apple, Microsoft en Google.

De financiële positie van Pinterest

Pinterest was vorig jaar goed voor $755 miljoen omzet, maar leed een nettoverlies van $63 miljoen. Dat is wel de helft minder dan het jaar voordien. Het digitale prikbord heeft momenteel zo’n 265 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Dit is stukken minder dan bijvoorbeeld Twitter, dat goed is voor 321 miljoen actieve gebruikers. Ik maak graag de vergelijking met Twitter aangezien beide platforms een nichemarkt bedienen waarbij de mogelijkheden enigszins beperkt zijn. Toch zie ik meer groeikansen voor Pinterest dan voor Twitter. Zeker aangezien plaatjes en video’s steeds een belangrijke onderdeel worden van ons dagelijks leven. Veel grote mediabedrijven richten zich daarom ook steeds meer op videocontent. Het grote succes van Snapchat en Instagram is dan ook een goed voorbeeld hiervan.

Onderstaande afbeelding komt uit Bloomberg. Hierin is goed te zien dat de omzet de afgelopen jaren flink is toegenomen. De afgelopen jaren wist Pinterest de omzet te laten groeien met ruim 50% per jaar. Het verlies is ook afgenomen dus dat is wel een goed teken. De schuld van $151 miljoen valt erg mee en het bedrijf zit ook nog op een zak met geld van $627 miljoen. Door de negatieve vrije kasstroom slinkt deze berg met geld wel.

Voor de komende jaren denken analisten dat de omzet flink kan toenemen. De omzet kan dit jaar nog eens met 46% groeien waarmee de omzet op ruim $1,1 miljard uitkomt. In 2020 zal het bedrijf een omzet van circa $1,5 miljard bereiken. De vraag is natuurlijk of ze deze omzet ook snel in winst kunnen omzetten of dat het bedrijf zich voorlopig op groei focust. We hebben in het verleden natuurlijk ook gezien dat bedrijven als Twitter, Amazon.com en vele andere de voorkeur gaven aan omzetgroei en zich niet bezighielden met winst. Zo schreven Twitter en Amazon.com pas afgelopen jaar voor het eerst groene cijfers.

Mis nooit meer een beursintroductie met de IPO Kalender.

Aandeel Pinterest kopen bij LYNX

U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld. Via het LYNX Handelsplatform kunt u na beursgang Pinterest ook in dit aandeel beleggen.  Wereldwijd heeft u direct toegang tot meer dan 100 beurzen in 30 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel. Bekijk het aanbod:

Beursgang Pinterest - IPO Pinterest - aandeel Pinterest

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker
Contact icon WhatsApp via
06 31 27 27 27